Clicky

هاست چیست؟ (+ معرفی انواع هاست و نکات مهم خرید آن)

هاست چیست؟

یکی از مشکلات بزرگ افرادی که به‌تازگی می‌خواهند وب‌سایت خود را راه‌اندازی کنند، آشنا نبودن با مفاهیمی مثل هاست است. وقتی هم که این افراد عبارت «هاست چیست؟» را در اینترنت جست‌وجو می‌کنند، با مقاله‌هایی مواجه می‌شوند که این مفهوم را بسیار تخصصی و به فارسیِ سخت توضیح داده‌اند.

ما قرار بود مقاله‌ای فقط دربارۀ خرید هاست در وبلاگ وبزی بنویسیم؛ اما با گذشت زمان تصمیم گرفتیم بیاییم هم دربارۀ خرید آن حرف بزنیم هم هر چیزی که یک کاربر برای آشنایی با این مفهوم نیاز دارد را به زبان خیلی خیلی ساده توضیح دهیم.

همین اول کار این قول را به شما می‌دهیم که پس از مطالعۀ این مقاله ،تعریف هاست را یاد می‌گیرید، انواع هاست را می‌شناسید و برای خرید یک هاست و همچنین انتخاب یک هاستینگ مناسب آماده می‌شوید. پس ادامۀ مقاله را از دست ندهید!

 

هاست چیست و شرکت‌های هاستینگ چه کاری انجام می‌دهند؟

برای تعریف هاست می‌خواهیم از دو تعریف کتابی و خودمانی استفاده کنیم. اول تعریف کتابی آن را با هم بخوانیم:

 

هاست (Host) در دنیای کامپیوتر، بخشی از یک سرور است. این سرور می‌تواند به چندین قسمت به‌صورت مجازی تقسیم شود که به هر قسمت آن هاست می‌گوییم.

 

خُب این تعریف کتابی و تقریبا سخت بود! اما بهتر است برای درک بهتر مفهوم هاست یک تعریف خودمانی هم از آن داشته باشیم. این تعریف خودمانی را در قالب یک داستان برای شما تعریف می‌کنیم:

تصور کنید قرار است یک مهمانی بدهید و دوستانتان را به خانۀ خود دعوت کنید. بنابراین باید اول به آن‌ها آدرس منزلتان را بدهید، بعد خانه را مرتب کنید و بعد به‌سراغ خرید خوراکی‌ها و کالاهایی بروید که لازم دارید. وقتی هم که مهمان‌ها بیایند، تلاش می‌کنید به بهترین شکل از آن‌ها میزبانی ‌کنید. این داستان همان داستان پذیرایی شما از مخاطبان وب‌سایتتان است. چگونه؟

در این داستان، آدرس منزل شما برابر با دامنه (Domain) و خانۀ شما همان هاست سایت شماست که بدون آن نمی‌توانید از مهمان‌ها میزبانی کنید. (و البته باید تمیز و مرتب باشد!) از طرفی خوراکی‌هایی که جلوی مهمان‌ها می‌گذارید همان محتوا، عکس و فیلم‌هایی است که در سایت خود دارید. اگر هم به‌دنبال سرور در این داستان می‌گردید، باید بگوییم که ساختمان محل زندگی شما همان سرور بوده که به چند واحد تقسیم شده است. (قبول دارید این تعریف خیلی خیلی راحت‌تر از تعریف قبلی بود؟)

حالا که با مفهوم هاست آشنا شدید، می‌خواهیم بگوییم که شرکت‌های هاستینگ که به شما هاست می‌فروشند چگونه کار می‌کنند.

هر وب‌سایتی برای حضور در دنیای اینترنت به هاست نیاز دارد. شرکت‌های هاستینگ یا همان ارائه‌دهندۀ خدمات میزبانی وب نیز به شما این امکان را می‌دهند که وب‌سایت خود را در فضای آنلاین نمایش دهید. این شرکت‌ها برای ذخیره و نمایش وب‌سایت‌های مختلف از سرورها استفاده می‌کنند.

هاست‌ها انواع مختلفی دارند که در بخش بعدی هریک را به‌طوری که برایتان شفاف شود توضیح می‌دهیم؛ اما قبل از اینکه به‌سراغ بخش بعدی برویم باید نکتۀ خیلی مهمی را به شما بگوییم:

برای اینکه بازدیدکنندگان سایت شما بدون هیچ مشکلی بتوانند به وب‌سایتتان سر بزنند، باید یک هاست مناسب از یک شرکت درست و حسابی تهیه کنید؛ چون اگر بازدیدکنندگان در زمان مشاهدۀ سایت شما با مشکلات مختلفی مواجه شوند، احتمال اینکه دوباره به‌سراغ شما بیایند خیلی کم است.

حالا وقت آن رسیده که آستین‌ها را بالا بزنید و یک هاست مناسب برای سایتتان خریداری کنید. در ادامه به شما می‌گوییم که چگونه این کار را انجام دهید.

 

پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را هم مطالعه کنید: راهنمای طراحی وب سایت برای کسب و کارهای کوچک (آموزش صفر تا صد)

 

 

چطور یک هاست مناسب بخریم

 

چگونه یک هاست مناسب بخریم؟

برای اینکه هاست مناسب سایت خود را انتخاب و خریداری کنید لازم است ابتدا انواع هاست‌ها را بشناسید و متناسب با نیازهایتان یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. بعد از این کار باید به‌سراغ یک شرکت هاستینگ معتبر بروید و علاوه بر خرید هاست، یک دامنه نیز ثبت کنید. جزئیات تمامی این کارها را در 4 گام آورده‌ایم.

 

گام اول: یک هاست مناسب انتخاب کنید

در دنیای اینترنت 6 نوع اصلی میزبانی وب یا بهتر بگوییم 6 نوع هاست داریم. لازم است بعد از مطالعۀ این بخش، بهترینِ آن را با توجه نیاز و نوع کسب‌وکارتان انتخاب کنید.

 

1. میزبانی اشتراکی

در میزبانی اشتراکی امکانات یک سرور بین چند وب‌سایت تقسیم می‌شود تا صاحبان وب‌سایت‌ها هزینۀ کمتری بپردازند. برای درک بهتر مفهوم میزبانی اشتراکی می‌توانیم به ساختمانی اشاره کنیم که واحدهای آن منبع آب یا گاز مشترک دارند و هزینۀ استفاده از آن بین واحدها تقسیم می‌شود.

در هاست‌های اشتراکی، هر کاربر می‌تواند به‌راحتی سایت خود را از طریق حساب جداگانه‌ای مدیریت کند؛ اما نمی‌تواند به فایل‌ها و تنظیمات اصلی سرور (Root Access) دسترسی داشته باشد.

هاست‌ اشتراکی برای سایت‌هایی مناسب است که بازدید کم یا متوسطی دارند.

 

پیشنهاد میکنیم این مقاله راهم مطالعه کنید:‌ هزینه طراحی یک وب سایت حرفه ای چقدر است؟

 

2. میزبانی اختصاصی

میزبانی اختصاصی به این صورت است که سایت شما سرور اختصاصی خودش را دارد و با وب‌سایت دیگری مشترک نیست. درست مثل اینکه یک خانۀ ویلایی دارید که هزینۀ نگه‌داری از حیاط و باغچه‌اش تا استفاده از آب و برقش به‌عهدۀ خودتان است.

هاست اختصاصی گران‌ترین نوع هاست به‌حساب می‌آید و برای وب‌سایت‌هایی با ترافیک بسیار زیاد مناسب است؛ چون هم امنیت بیشتری دارد و هم امکانات بیشتری به کاربران می‌دهد.

 

3. سرور مجازی (VPS)

این نوع از میزبانی، یک سرور را به بخش‌های مجازی با عملکردی مستقل تقسیم می‌کند و هر وب‌سایت در یکی از بخش‌های سرور ذخیره می‌شود؛ مثل یک آپارتمان که مالک هر واحد آن می‌تواند آنطور که دلش می‌خواهد واحدش را بچیند.

سرور مجازی از نظر قیمت‌ و امکانات مدیریتی بین هاست اشتراکی و هاست اختصاصی قرار می‌گیرد و برای افرادی که قصد توسعۀ کسب‌وکارشان را دارند یا افرادی که می‌خواهند از همان ابتدا یک سایت حرفه‌ای راه‌اندازی کنند مناسب است.

 

پیشنهاد می‌کنیم این مقاله راهم مطالعه کنید: چگونه بهترین قالب را برای سایت خود انتخاب کنیم؟ {راهنمای انتخاب قالب}

 

4. کولوکیشن (Colocation hosting)

این نوع از میزبانی برای زمان‌هایی است که شما یک سرور اختصاصی خریده‌اید ولی امکانات نگه‌داری از آن را ندارید و می‌خواهید سرور را در دیتاسنتر یک شرکت هاستینگ قرار دهید.

کولوکیشن برای کسب‌وکارهای بزرگی مناسب است که تخصص، فضای دیتاسنتر و زمان کافی برای مدیریت سرور خریداری‌شده را ندارند.

 

5. هاست ابری (Cloud Hosting)

عبارت «ابر» در دنیای فناوری به چندین سرور متصل به اینترنت اشاره می‌کند. در میزبانی ابری نیز به جای یک سرور از چندین سرور مختلف برای ذخیره و نمایش سایت شما استفاده می‌شود. هاست ابری سریع و ایمن است و در مقایسه با سایر هاست‌ها قیمت بسیار مناسبی دارد.

 

6. میزبانی چند ابری (Multi-cloud hosting)

میزبانی چند ابری به‌طور هم‌زمان می‌تواند وب‌سایت‌ها را در چندین شبکه میزبانی کند. مزیت این نوع میزبانی این است که اگر شبکه‌ای از کار بیفتد، به طور خودکار تمام وب‌سایت هایی را که میزبانی می‌کند به یک شبکه میزبان دیگر هدایت می‌کند. به کمک چنین هاستی دیگر نگران مشکلات شبکه و قطعی وب‌سایت خود نخواهید بود.

 

هاستینگ در وبزی

 

خبر خوش برای کاربران وبزی:

تمامی پنل‌های وبزی شامل هاست تمام ابری با سرعت و امنیت بالا هستند. سرور‌های وبزی نیز از آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا بهره می‌برند و در بهترین دیتاسنتر‌های ایران میزبانی می‌شوند؛ پس نگران هاست وب‌سایت خود نباشید!

 

گام دوم: به نیازهای خود در زمان خرید هاست توجه کنید

حالا که با انواع هاست آشنا شدید، باید حواستان به نیازهای خود در زمان خرید هم باشد. مثلا باید به عواملی مثل سرعت، فضای ذخیره‌سازی و امنیت هاست توجه کنید تا وب‌سایت قدرتمندی داشته باشید. علاوه بر این آپ‌تایم (Uptime) و پهنای باند (Bandwidth) نیز از عوامل بسیار تأثیرگذار کیفیت یک هاست هستند و نیاز است که با هریک از آن‌ها آشنایی داشته باشید.

آپ‌تایم نشان‌دهندۀ مدت زمانی است که سرویس میزبانی وب به‌درستی و بدون اشکال در دسترس کاربران است. عدد آپ‌تایم به صورت درصد نمایش داده می‌شود؛ مثلا اگر شرکتی می‌گوید که آپ تایم سرور 99٪ دارد یعنی در 99 درصد مواقع کاربران بدون هیچ مشکلی به سرویس خود دسترسی دارند.

پهنای باند نیز شامل مقدار اطلاعاتی است که روی هاست شما رد و بدل می‌شود. یا به زبان ساده‌تر، پهنای باند همان حجم اینترنت هاست شماست و بر اساس تعداد مخاطبان و میزان بازدید وب‌سایت شما از این حجم کم می‌شود.

مثلا اگر حجم صفحۀ وب‌سایت شما 3 مگابایت باشد و روزی 100 نفر از این صفحه بازدید کنند، 300 مگابایت از پهنای باند شما کم می‌شود. پس برای انتخاب یک هاست مناسب لازم است به حجم ترافیک آن و همچنین حجم داده‌های یک صفحه نیز توجه کنید.

وقتی که نیازهای وب‌سایت خود را شناسایی کردید، باید به دنبال میزبانی باشید که نیازهای شما را برآورده کند. در گام سوم به شما می‌گوییم که یک میزبان خوب چه ویژگی‌هایی دارد.

 

پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را هم مطالعه کنید: طراحی وب سایت چیست؟ آموزش مراحل طراحی سایت برای افراد مبتدی

 

گام سوم: یک هاستینگ مناسب را انتخاب کنید

اغلب شرکت‌های هاستینگ خدمات یکسانی ارائه می‌دهند و این موضوع، انتخاب را برای ما سخت می‌کند. برای اینکه بتوانید بهترین شرکت هاستینگ را انتخاب کنید، باید ببینید این شرکت‌ها در کنار خدمات هاستینگ خود چه ویژگی‌های مهم دیگری دارند. چند نمونه از این ویژگی‌ها را که به انتخاب بهتر شما کمک می‌کند را در ادامه آورده‌ایم:

  • امنیت: واضح است که امنیت یکی از ویژگی‌های بسیار مهم برای هر نوع وب‌سایت به‌ویژه فروشگاه‌های اینترنتی است؛ چراکه مدیران آن‌ها باید از اطلاعات مشتریان خود به‌خوبی محافظت کنند. به همین خاطر باید به‌دنبال هاستینگی باشید که گواهی SSL معتبر به شما می‌دهد و در برابر حملات سایبری ایمن است.
  • سرویس‌های منعطف: ممکن است در زمان استفاده از یک هاست، بخواهید آن را ارتقا دهید یا اینکه لغوش کنید. برای اینکه این آزادی عمل را داشته باشید باید به‌سراغ هاستینگی بروید که سرویس‌های منعطفی داشته باشد و هر زمان که خواستید تنظیمات آن را تغییر بدهید.
  • سایت‌ساز رایگان: از هاستینگی استفاده کنید که یک پلتفرم کامل ساخت وب‌سایت را نیز در اختیارتان قرار می‌دهد.
  • ایمیل اختصاصی: برخی از شرکت‌های هاستینگ به شما امکان ساخت ایمیل با پسوند اختصاصی دامین‌تان را می‌دهند. مثلا اگر آدرس سایت شما alireza.ir باشد، می‌توانید ایمیلی به آدرس info@alireza.ir بسازید.
  • بهینه‌سازی شده برای موتورهای جست‌وجو: هاست‌ یکی از فاکتورهایی است که در سئوی سایت شما مؤثر است. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم از هاست‌هایی استفاده کنید که برای موتورهای جست‌وجو بهینه‌سازی شده‌اند و به سئو و بهبود رتبه شما در گوگل کمک می‌کند.
  • پشتیبانی 24 ساعته: برای خرید هاست به‌سراغ شرکت‌هایی بروید که پشتیبانی 24 ساعته دارند و شما هم از طریق تماس تلفنی و هم ارسال تیکت در وب‌سایت آن شرکت می‌توانید مشکلات احتمالی هاست خود را حل کنید.

 

گام چهارم: یک دامنه ثبت کنید

تا اینجا 90 درصد کار پیش رفته و حالا کافیست یک دامنه ثبت کنید و آن را به هاستی که خریده‌اید متصل کنید. دامنه همان آدرسی است که افراد با وارد کردن آن به سایت شما وارد می‌شوند؛ مثلا دامین وبزی webzi.ir است.

برای ثبت دامین کافیست عبارت «ثبت دامنه» را در گوگل جست‌وجو کنید یا در همان سایتی که هاست خریده‌اید دامنه خود را نیز ثبت کنید.

همچنین لازم است برای ثبت دامنه به دو نکتۀ مهم توجه کنید:

اول اینکه داشتن یک آدرس سایت مناسب و مرتبط نشان می‌دهد که چقدر حرفه‌ای هستید. پس در انتخاب آن دقت کنید تا هم مشتریان راحت‌تر به‌خاطر بسپارند و هم گوگل به شما امتیاز بیشتری بدهد.

دوم اینکه برای انتخاب یک دامنۀ مناسب بهتر است از نام کسب‌و‌کارتان استفاده کنید. اما اگر آن را شخص دیگری ثبت کرده بود، با کمی خلاقیت می‌توانید یک دامین دیگر ثبت کنید یا اینکه اطلاعات صاحب دامنه را پیدا کنید و برای خرید آدرس دلخواهتان با او پای میز مذاکره بنشینید.

 

 

انواع هاستینگ ها

در آخر فراموش نکنید که ...

در این مقاله گفتیم که هاست چیست، انواع آن کدام است و همچنین ویژگی‌های یک هاستینگ خوب چیست. نکته‌ای که نباید فراموش کنید این است که هر سایتی فقط با هاست و دامین است که می‌تواند در دنیای اینترنت خودی نشان دهد؛ پس لازم است که در انتخاب هاست و شرکت هاستینگ به نکاتی که گفتیم توجه کنید تا از همان اول وب‌سایت فوق‌العاده‌ای بسازید. در آخر نیز پیشنهاد می‌کنیم اگر می‌خواهید یک دامنۀ جدید ثبت کنید اما با مسیر آن آشنا نیستید، مقالۀ «آموزش ثبت دامنه دات آی آر» را مطالعه کنید.

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید