Clicky

آموزش جامع راه اندازی کسب و کار خدماتی

 

قدرت یک کسب‌وکار به روابطی است که با مشتریان خود برقرار می‌کند. این موضوع برای کسب‌وکارهای خدماتی اهمیت بیشتری دارد.

ما هم در این مقاله قرار است به شما بگوییم که چگونه یک کسب و کار خدماتی را در 8 مرحله راه اندازی کنید و چگونه با مشتریان خود به بهترین شکلِ ممکن ارتباط برقرار کنید.

در مسیر راه اندازی کسب و کار خدماتی به شما یاد می‌دهیم که:

  • ایده کسب‌وکارتان را بهینه کنید؛
  • وب‌سایت بسازید؛
  • یک طرح کسب‌وکار بنویسید؛
  • امور مالی خود را سازماندهی کنید؛
  • کسب‌وکارتان را ثبت کنید؛
  • خدمات خود را قیمت‌گذاری کنید؛
  • مهارت‌های خود را ارتقا دهید؛
  • کسب‌وکارتان را تبلیغ کنید.

چگونه یک کسب و کار خدماتی راه‌ اندازی کنیم؟

1. ایده کسب‌وکارتان را بهینه کنید

می‌دانیم که ایده‌های بسیاری برای شروع کسب‌وکارتان دارید! اما باید به یکی از این ایده‌ها بسنده کنید و چیزی را ارائه دهید که مخاطبان هدف شما به‌دنبال آن هستند. برای این کار، باید تحقیق کنید که آیا تقاضا برای ایده خدمات شما در بازار وجود دارد یا خیر. شما می‌توانید از اقوام، دوستان یا افراد مختلف که با شخصیت خریدار شما مطابقت دارند صحبت کنید و از داده‌هایی که به دست می‌آورید برای کشف نیاز آن‌ها استفاده کنید.

در طول این مرحله، تحقیقات بازار و بررسی رقبا نیز مهم است. با انجام تجزیه‌و‌تحلیل SWOT نقاط قوت و ضعف آن‌ها را پیدا کنید و ببینید که که چگونه می‌توانید خدمات بهتری ارائه دهید. همچنین می‌توانید از روش طوفان فکری برای پیدا کردن ایده‌های جدیدتر استفاده کنید.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقاله «شخصیت خریدار چیست؟» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

 

2. وب‌سایت بسازید

بعد از پیدا کردن یک ایده درست و اصولی برای کسب‌وکارتان، باید پشت کامپیوترتان بنشینید و آماده ساختن یک وب‌سایت شوید. در واقع بهترین راه برای برجسته کردن ارزش مهارت‌هایتان، ایجاد یک وب‌سایت خدماتی است که آنچه ارائه می‌دهید توضیح می‌دهد و همچنین به ایجاد اعتبار شما کمک می‌کند. فرقی هم نمی‌کند که بخواهید یک وب‌سایت هتل طراحی کنید یک وب‌سایت بیمارستان و وب‌سایت آرایشگاه؛ در هر حالت داشتن وب‌سایت برایتان از واجبات است و باید امکاناتی مثل رزرو آنلاین را برای آن در نظر بگیرید!

پس اول باید یک سایت‌ساز انتخاب کنید که کار را برایتان ساده می‌کند و امکانات متنوعی در اختیارتان قرار می‌دهد و راه‌های زیادی برای سفارشی کردن سایت شما و رفع تمامی نیازهای کسب‌و‌کار شما ارائه می‌کند. در میان گزینه‌های موجود، وبزی مجموعه‌ای از قالب‌های حرفه‌ای و جذاب دارد که همگی دارای قابلیت سفارشی‌سازی به سلیقۀ شما هستند. همچنین ویژگی‌هایی مثل رزرو آنلاین و تنظیم فاکتور از ویژگی‌هایی هستند که در این فروشگاه‌ساز دیده می‌شود. علاوه بر این، می‌توانید نکات طراحی وب‌سایت کسب‌وکار کوچک و سایت‌های مختلف را در آکادمی وبزی مطالعه کنید تا یاد بگیرید که چگونه از وب‌سایت خود بیشترین بهره را ببرید.

بنابراین پیشنهاد ما به شما استفاده از سایت‌ساز وبزی است. در واقع وبزی یک تکنولوژی جدید و پیشرفته برای طراحی فروشگاه و وب‌سایت است که با استفاده از ابزارهای حرفه‌ای، امکان ساخت یک سایت منحصر‌به‌فرد را در کمتر از یک ربع به شما می‌دهد. برای کار با این فروشگاه‌ساز، شما به استخدام طراح سایت یا یادگیری دانش فنی خاصی نیاز ندارید.

سایت‌ساز وبزی قالب‌های متنوع و آماده‌ای در اختیار شما می‌گذارد که قسمت‌های مختلف آن‌ها به‌طور کامل امکان ویرایش و شخصی‌سازی دارند.

برای شروع کار با وبزی هم کافی است که به صفحۀ اول این فروشگاه‌ساز بروید و روی گزینۀ «رایگان شروع کنید» کلیک کنید.

در ادامه قالبی را که بیشتر دوست دارید و به کسب‌وکارتان نزدیک‌تر است انتخاب کنید و مطابق با سلیقۀ خودتان آن را ویرایش کنید.

استفاده از خدمات وبزی تا 14 روز رایگان است و در این مدت می‌توانید از تمامی امکانات آن استفاده کنید. بعد از این 14 روز هم لازم است که به صفحۀ تعرفه‌ها بروید و متناسب با کسب‌وکارتان یکی از پکیج‌ها را انتخاب کنید.

در ادامه باید یک دامنه برای کسب‌وکارتان ثبت کنید که آموزش آن را می‌توانید در مقاله «آموزش ثبت دامنه دات آی آر» در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

 

3. یک طرح کسب‌وکار بنویسید

بیزینس پلن یا طرح کسب‌وکار، سندی است که نشان می‌دهد کسب‌وکار شما چیست، چگونه کار می‌کند و چگونه قرار است که موفق شود.

داشتن طرح کسب‌وکار به شما کمک می‌کند تا روی جنبه‌های مهم برای شروع یک کسب‌وکار تمرکز کنید. همچنین می‌تواند چشم‌انداز شما را به مجموعه‌ای از گام‌های کوچک اما عملی برای سازماندهی، نوآوری و رشد تبدیل کند. در واقع طرح کسب‌وکار سندی است که آینده کسب‌وکارتان را نشان می‌دهد.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «راهنمای گام به گام نوشتن بیزینس پلن» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

 

4. امور مالی خود را سازماندهی کنید

راه اندازی کسب و کار خدماتی هزینه کمی دارد و اغلب افراد هم به همین دلیل آن را انتخاب می‌کنند. با این حال باید درک روشنی از هزینه‌های شروع یک کسب‌وکار داشته باشید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا مشخص کنید که آیا می‌خواهید وام بگیرید، سرمایه‌گذار پیدا کنید یا اینکه با پس‌انداز خود آن را راه‌اندازی کنید.

بسته به خدماتی که ارائه می‌کنید، ممکن است به خرید تجهیزات ویژه‌ای نیاز داشته باشید. برای مثال، اگر خدمات نظافتی ارائه می‌کنید، طیف گسترده‌ای از ابزارها (از دستکش‌ها و لوازم نظافت گرفته تا جارو) وجود دارد که قبل از شروع به کار باید آن‌ها را تهیه کنید.

بهتر است یک لیست قیمت از تمام اقلام ضروری کسب‌وکارتان ایجاد کنید تا بتوانید انواع هزینه‌های را پیش‌بینی کنید. این کار همچنین به شما کمک می‌کند تا نحوه قیمت‌گذاری خدمات خود را تعیین کنید.

 

5. کسب‌وکارتان را ثبت کنید

با ثبت کسب‌و‌کار خدماتی خود، شما مستحق حمایت از طرف دولت و سازمان‌های ذی‌ربط خواهید شد. ضمن اینکه دیگر شخصیت حقوقی به حساب می‌آیید و می‌توانید یک حساب بانکی حقوقی باز کنید تا فعالیت‌های شخصی شما از فعالیت‌های حرفه ای شما جدا کند.

همچنین ثبت رسمی کسب‌و‌کار، شما را واجد شرایط دریافت وام‌های مختلف می‌کند. در واقع وام‌دهندگان و سرمایه‌گذاران باید مدارک معتبر کسب‌وکار شما را ببینند تا به شما وام دهند.

برای ثبت کسب‌وکار خود باید قوانین و مقررات مختلف را در این زمینه مطالعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر کافی است که یک جست‌وجوی ساده در گوگل انجام دهید.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «آموزش تصویری دریافت کد رهگیری مالیاتی» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

 

6. خدمات خود را قیمت‌گذاری کنید

قیمت‌گذاری از کارهای سخت در کسب‌وکار است. فرقی هم نمی‌کند که بحثِ تعیین قیمت منوی رستوران باشد یا تعیین خدمات نظافت. قیمت‌ها نه باید خیلی زیاد باشند و نه خیلی کم. با این حال، با طراحی یک استراتژی مناسب، می‌توانید طوری قیمت‌گذاری کنید که سود شما را به حداکثر برساند و و در عین حال تقاضای مصرف‌کننده را در نظر بگیرد.

در ادامه چند نوع استراتژی قیمت‌گذاری آورده‌ایم که می‌توانید از آن‌ها برای کسب‌وکار خدماتی خود استفاده کنید:

  • نرخ ساعتی: این یکی از پرکاربردترین روش‌های قیمت‌گذاری است. برای مثال، یک روان‌شناس به‌صورت ساعتی حق مشاوره دریافت می‌کند.
  • قیمت‌گذاری پکیجی: این روش به شما این امکان را می‌دهد که دو یا چند سرویس مکمل را به‌طور یکجا ارائه کنید و یک راه عالی برای معرفی هم‌زمان خدمات مختلف شما به مشتریان است.
  • قیمت‌گذاری مبتنی بر ارزش: این مدل قیمت‌گذاری بر اساس ارزش درک‌شده مشتریان از خدمات شما و میزانی است که آن‌ها مایل به پرداخت برای رفع نیازشان هستند. مزیت این استراتژی این است که اگر خدمات شما خدمات تخصصی به حساب بیاید مانند یک مربی تناسب اندام یا مشاور حرفه‌ای، می توانید درآمد بیشتری داشته باشید.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «آموزش قیمت‌گذاری محصول و خدمات» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

 

7. مهارت‌های خود را ارتقا دهید

رقابت زیادی در صنعت خدمات وجود دارد. یکی از راه‌های متمایز شدن از دیگران، یادگیری مدیریت و طراحی استراتژی کسب‌وکار است.

مهارت‌هایی وجود دارد که برای رقابتی ماندن و حضور قدرتمند در بازار، باید آن‌ها را یاد بگیرید. فرقی هم نمی‌کند که یک وب‌سایت گردشگری داشته باشید یا یک وب‌سایت پزشکی. برای مثال، شما باید سواد مالی کافی داشته باشید، مثل یک رهبر عمل کنید، بتوانید جامعه‌ای از مخاطبان بسازید و یاد بگیرید که چگونه دیگران را استخدام کنید و به‌ آن‌ها آموزش دهید. این مهارت‌ها در طول زمان با تجربه‌ای که به دست می‌آورید کامل و کامل‌تر می‌شوند.

همچنین باید بتوانید فعالانه به مشتریان خود گوش دهید و از آن‌ها بپرسید که چگونه می‌توانید خدمات بهتری ارائه کنید. همان‌طور که در ابتدای مقاله هم گفتیم، ارتباط با مشتری در کسب‌وکارهای خدماتی اهمیت بسیار زیادی دارد و شما باید در هنر ارتباطات استاد شوید!

 

8. کسب‌وکارتان را تبلیغ کنید

مشتریان بالقوه باید با شما همراه شوند تا بتوانید آن‌ها را جذب کنید و به مشتریان وفادار تبدیل‌شان کنید. برای به دست آوردن مشتریان جدید و ایجاد روابط عمیق‌تر با مخاطبان خود، راه‌هایی برای جذب آنها در وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی وجود دارد. در ادامه، چند راه برای تبلیغ کسب‌و‌کار و ترغیب افراد به خرید از شما آورده‌ایم:

  • بازاریابی ایمیلی: شما می‌توانید با استفاده از ابزارهای حرفه‌ای بازاریابی ایمیلی، میزان آگاهی از برند خود را افزایش دهید. برای مثال، یک رستوران جدید ممکن است بخواهد از بازاریابی ایمیلی رستوران برای تبلیغ خود استفاده کند. شما می‌توانید کمپین‌ها و خبرنامه‌های بازاریابی ایمیلی ایجاد کنید که می‌تواند ترافیک زیادی را به وب‌سایت شما هدایت کند. همچنین می‌توانید با جمع‌آوری سرنخ (Lead)، یک لیست ایمیل ایجاد کنید.
  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی: شما می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی مثل لینکدین یا اینستاگرام، محتوایی تولید کنید که خدمات شما را معرفی کند. برای مثال، اگر خدمات نظافت ارائه می‌کنید، می‌توانید اطلاعات ارزشمندی را که برای مخاطبان جذاب است ارائه کنید. اگر در حال افتتاح یک رستوران هستید، حتماً به بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی توجه کنید؛ به‌ویژه در اینستاگرام که ابزاری فوق‌العاده برای تبلیغ رستوران است. راه‌ دیگری که می‌توانید افراد را تشویق کنید تا محتوای شما را به‌اشتراک بگذارند، الهام‌بخشیدن به آن‌هاست. در اینجا باید داستان منحصربه‌فرد کسب‌وکارتان را بیان کنید و بگویید که چگونه خدمات شما تأثیر مثبتی در زندگی افراد گذاشته است.

 

جمع‌بندی: وب‌سایت خدماتی خودتان را در کمتر از 15 دقیقه بسازید!

در این مقاله به شما گفتیم که چگونه می‌توانید در 8 مرحله، کسب‌وکار خدماتی خودتان را راه‌اندازی کنید. همان‌طور که در ابتدا و در میانه مقاله هم تأکید کردیم، تا می‌توانید با مخاطبان خود ارتباط بگیرید و آن‌ها را راضی نگه دارید. این کار باعث می‌شود تا در طولانی‌مدت آن‌ها به شما اعتماد کنند و خدمات شما را به دیگران نیز معرفی کنند.

حالا اگر قصد دارید که وب‌سایت خدماتی خود را راه‌اندازی کنید، می‌توانید به صفحۀ اول وبزی بروید و با انتخاب گزینۀ «رایگان شروع کنید» فروشگاه خودتان را در کمتر از 15 دقیقه راه اندازی کنید. اگر هم برای طراحی و ساختن فروشگاهتان سؤالی دارید، می‌توانید با تیم پشتیبانی وبزی به‌صورت آنلاین یا با شماره تلفن 02122225064 در تماس باشید.

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید