Clicky

5 نکته برای پیدا کردن محصولات خاص (Nich Product) برای فروش

راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی یک کار سخت به حساب می‌آید؛ چراکه در حال حاضر در تمامی حوزه‌ها وب‌سایت‌های قدرتمندی وجود دارد که هرکدام مشتریان پَروپاقُرصی دارند.

ممکن است شما هم بخواهید کسب‌وکار اینترنتی خودتان را راه‌اندازی کنید اما موضوعی که به آن اشاره کردیم باعث شده فعلاً دست نگه دارید. حق دارید! اما در این مقاله می‌خواهیم یک پیشنهاد جایگزین و در‌عین‌حال حرفه‌ای و ارزشمند به شما بدهیم: فروش محصولات خاص یا nich product!

قرار است به شما بگوییم که:

تا آخرین جملۀ مقاله همراه ما باشید!


محصول خاص یا nich product چیست؟

در دنیای خرده‌فروشی، یک محصول خاص محصولی است که نیازِ گروهِ بسیار خاصی از مشتریان را تأمین می‌کند. این گروه بسیار خاص که در اصطلاح به آن «جاویژه» یا Nich Market گفته می‌شود، بخشی از یک بازار بزرگ‌تر است که نیاز و هدف منحصربه‌فردی دارند.

از محصولات خاص می‌توانیم به انواع لوازم مربوط به نوزاد و کودک (مثل پوشک، شیر خشک)، انواع لوازم آرایشی و بهداشتی و همچنین انواع مواد غذایی (مثل قهوه و شکلات) که هر کدام تنوع خاص خودشان را دارند اشاره کنیم.

مزایای فروش محصولات خاص

فروش محصولات خاص سود کسب‌وکار شما را در بلندمدت تضمین می‌کند و مزایای زیادی برایتان دارد؛ مثل:

  • قیمت بیشتر: محصولات خاص اغلب قیمت بیشتری نسبت به محصولاتی دارند که در بازارهای بزرگ‌تر عرضه می‌شود؛ فرقی هم نمی‌کند که بخواهید کالسکۀ نوزاد بفروشید یا عسل محلی! اکثر مردم برای کالایی که منحصربه‌فرد است و یافتن آن سخت است، بیشتر خرج می‌کنند. پس اگر به‌سراغ فروش محصولات خاص بروید، سود بیشتری را هم تجربه می‌کنید. (مقالۀ «راهنمای جامع قیمت‌گذاری محصولات و خدمات» را مطالعه کنید.)
  • رقابت کمتر: محصولات Niche، به‌ویژه آن‌هایی که به‌صورت محلی تولید می‌شوند، رقبای کمتری دارند و به شما این امکان را می‌دهد که برند خود را به‌عنوان فروشندۀ یک کالای خاص معرفی کنید.
  • هدف‌گیری بهتر: وقتی روی یک محصول خاص تمرکز می‌کنید، می‌توانید بهتر و دقیق‌تر مخاطبان خود را هدف بگیرید و پیام‌های واضح و شفافی برای بازاریابی کسب‌وکارتان طراحی کنید. این موضوع باعث اثرگذاری بیشتر استراتژی‌های بازاریابی شما می‌شود. (مقالۀ «بهترین استراتژی‌های بازاریابی برای رشد کسب‌وکار شما» را بخوانید.)
  • اعتبار و شهرت بیشتر: با تبدیل شدن به یک متخصص در حوزۀ کاری خود، می‌توانید شهرت و اعتبار زیادی را برای برندتان ایجاد کنید.
  • کیفیت بهتر: با انتخاب یک محصول خاص برای تولید و فروش و تمرکز روی آن، می‌توانید محصول با کیفیت‌تر و جذاب‌تری را برای بازار هدف خود تولید کنید.

 

چگونه محصولات مناسب برای فروش پیدا کنیم؟

 

1. بازار تخصصی خود را تعریف کنید

بازار محصولات خاص در شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی وجود دارد و برای هر بازار، خریداران مختلفی با ویژگی‌های خاص وجود دارد؛ بنابراین قبل از اینکه ایدۀ محصول خود را تکمیل کنید و بهبود دهید، باید خریدار هدف خود را بشناسید.

یک نقطۀ خوب و ارزشمند برای شروع این است که با تیم فروش و تیم پشتیبانی خود مشورت کنید و با استفاده از داده‌هایی که از مشتریان به دست آورده‌اید، با ارزش‌ترین مشتریان خود را شناسایی کنید و ویژگی‌های مهم آن‌ها را پیدا کنید. ویژگی‌هایی مثل:

  • محل زندگی؛
  • سن؛
  • شغل؛
  • ارزش‌ها؛
  • میزان حساسیت به قیمت محصول؛
  • معیارهای تصمیم‌گیری برای خرید؛
  • و... .

از طرف دیگر، به‌جای این کار می‌توانید به‌دنبال مخاطبان هدف جدیدی بگردید که با نوع مشتریان فعلی شما همخوانی دارد اما کسب‌وکارهای کمی آن‌ها را هدف گرفته‌اند.

اگر هم به‌تازگی کسب‌وکارتان را شروع کرده‌اید، لازم است که علایق، مهارت‌ها و ویژگی‌های بازار هدف خود را پیدا کنید تا کسب‌وکارتان شکست نخورد.

نکتۀ مهم: بهتر است برای این مرحله حسابی وقت بگذارید و بر مبنای فرضیات شخصی خود پیش نروید.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «شخصیت خریدار چیست؟» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

 

2. از شبکه‌های اجتماعی ایده بگیرید

آن دسته از شبکه‌های اجتماعی را که بازار هدف شما به‌طور منظم از آن‌ها استفاده می‌کند، پیدا کنید. در این شبکه‌ها، هشتگ‌ها را جستجو کنید، اینفلوئنسرها را دنبال کنید، به گروه‌ها بپیوندید و صفحات رقبای خود را بررسی کنید تا ببینید که مردم دربارۀ چه محصولاتی صحبت می‌کنند.

همچنین با کمی دقت می‌توانید نیاز کاربران را کشف کنید و ببینید که آن‌ها در استفاده از چه چیزی مشکل دارند.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «چگونه در شبکه‌های اجتماعی حضور هدفمندی داشته باشیم؟» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

 

3. به دسته‌بندی فروشگاه‌های دیگر نگاه کنید

در حال حاضر وب‌سایت‌های بزرگی مثل دیجی‌کالا محصولات فراوانی ارائه می‌کنند. شما می‌‌توانید با بررسی دسته‌بندی محصولات این وب‌سایت‌ها، محصول خاص خود را برای فروش پیدا کنید.

این کار نه‌تنها به شما در پیدا کردن محصولی خاص کمک می‌کند، بلکه شما را با بازارهای بزرگتر هم آشنا می‌کند که مشتریان بالقوۀ‌ زیادی در آن حضور دارند.

هم‌چنین در این مرحله شما می‌توانید وب‌سایت رقبای خود را هم بررسی کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا درک کنید که صاحبان فروشگاه‌هایی که محصولات خاص یا همان نیچ پروداکت می‌فروشند، چگونه محصولات خود را به مخاطبان عرضه می‌کنند.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «چطور فروشندۀ دیجی‌کالا شویم؟» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

 

4. تأمین‌کنندگان محصول خود را انتخاب کنید

اینکه یک ایدۀ فروش محصول جالب به نظر می‌رسد به این معنی نیست که آن ایده حتماً سودآور است. در واقع باید با شناسایی تأمین‌کنندگان آن محصول و درک هزینه‌های مربوط به خرید عمده یا تولید آن، از سودآور بودن ایدۀ خود مطمئن شوید.

همچنین می‌توانید از روش دراپ شیپینگ (dropshipping) استفاده کنید. دراپ شیپینگ نوعی کسب‌وکار خرده‌فروشی است که فروشنده در آن سفارشات مشتری را می‌پذیرد، اما انباری برای نگهداری از کالاهای فروخته‌شده ندارد؛ بلکه تأمین سفارشات و جزئیات حمل‌و‌نقل و ارسال آن‌ها را به تولید‌کننده، عمده‌فروش یا خرده‌فروش دیگری می‌سپارد.

 

5. محصول خود را تست کنید

تولید و ایجاد نمونۀ اولیۀ محصول پرهزینه است. تست محصول به ما اطمینان می‌دهد محصولاتی وارد بازار می‌شود که احتمالاً با موفقیت بیشتری روبرو خواهد شد.

از طریق آزمایش محصول مطمئن می‌شوید که سرمایه‌گذاری در تولید و خرید عمدۀ یک محصول توجیه اقتصادی دارد و در آینده برای شما سودآور خواهد بود.
 

نکتۀ آخر: با فروش محصولات خاص، متمایز شوید!

در این مقاله به شما گفتیم که محصول خاص یا نیچ پروداکت چیست، فروش آن چه مزایایی دارد و چگونه می‌توانید محصولات مناسبی برای فروش انتخاب کنید.

لازم است بدانید که شناسایی محصول مناسب برای فروش به زمان نیاز دارد و در نهایت شما را به یک جامعۀ پرشور از مصرف‌کنندگان می‌رساند که بی‌صبرانه به‌دنبال محصول شما هستند. بنابراین با تحقیق، تست محصول و پیدا کردن تأمین‌کنندگان مناسب، می‌توانید شروع به یک کسب‌وکار اینترنتی موفق و ماندگار بسازید.

حالا وقت آن رسیده که اگر یک فروشگاه اینترنتی برای خودتان ندارید، در چند دقیقه و به‌راحتی آن را راه‌اندازی کنید. پیشنهاد ما برای افرادی که دانش فنی کافی برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی جذاب و کامل را ندارند، استفاده از فروشگاه‌ساز وبزی است.

وبزی یک تکنولوژی جدید و پیشرفته برای طراحی فروشگاه و وب‌سایت است که با استفاده از ابزارهای حرفه‌ای، امکان ساخت یک سایت منحصر‌به‌فرد را در کمتر از یک ربع به شما می‌دهد. برای کار با این فروشگاه‌ساز، شما به استخدام طراح سایت یا یادگیری دانش فنی خاصی نیاز ندارید.

سایت‌ساز وبزی قالب‌های متنوع و آماده‌ای در اختیار شما می‌گذارد که قسمت‌های مختلف آن‌ها به‌طور کامل امکان ویرایش و شخصی‌سازی دارند.

برای شروع کار با وبزی هم کافی است که به صفحه اول این فروشگاه ساز بروید و روی گزینۀ «رایگان شروع کنید» کلیک کنید. در ادامه قالبی را که بیشتر دوست دارید و به کسب‌وکارتان نزدیک‌تر است انتخاب کنید و مطابق با سلیقۀ خودتان آن را ویرایش کنید.

استفاده از خدمات وبزی تا 14 روز رایگان است و در این مدت می‌توانید از تمامی امکانات آن استفاده کنید. بعد از این 14 روز هم لازم است که به صفحۀ تعرفه‌ها بروید و متناسب با کسب‌وکارتان یکی از پکیج‌ها را انتخاب کنید.

اگر هم برای طراحی و ساختن فروشگاهتان سؤالی دارید، می‌توانید با تیم پشتیبانی وبزی به‌صورت آنلاین یا با شماره تلفن 02122225064 در تماس باشید.

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید