Clicky

انکرتکست چیست و چرا برای سئو مهم است؟ ( + معرفی 6 نوع Anchor Text)

دنیای سئو اصطلاحات و ابزارهای متنوعی دارد و اگر می‌خواهید وب‌سایت خود را به صفحۀ اول گوگل بیاورید، باید با این اصطلاحات و ابزارها آشنا باشید. یکی از آن‌ها، انکرتکست است.
ما در این مقاله از آکادمی وبزی، می‌خواهیم بگوییم که انکرتکست چیست، چرا برای سئو مهم است، چه انواعی دارد و چگونه می‌توانید از آن به‌طور مؤثری استفاده کنید. پس از شما دعوت می‌کنیم تا پایان این مقالۀ جذاب و کاربردی همراه ما باشید.


انکرتکست (Anchor Text) چیست؟

انکر‌تکست به کلمه‌ها و عبارت‌هایی از یک متن گفته می‌شود که به وب‌سایت یا محتوای دیگری لینک می‌دهند. در اغلب وب‌سایت‌ها، انکرتکست‌ها رنگ متفاوتی با رنگ اصلی متن دارند؛ مثلاً در چند خط بالاتر، «آکادمی وبزی» یک انکرتکست است که به صفحۀ وبلاگ وبزی لینک شده است و اگر روی آن کلیک کنید، وبلاگ ما را مشاهده می‌کنید. 
بهتر است این‌طور بگوییم که انکرتکست‌ها پلی هستند که یک محتوا را به محتواهای دیگر متصل می‌کنند. شما با استفاده از ابزار می‌توانید مخاطبان خود را به صفحه‌ها یا وب‌سایت‌هایی هدایت کنید که اطلاعات بیشتری دربارۀ موضوع مدنظرتان ارائه می‌کنند. علاوه بر این، انکرتکست ابزاری است که در بهبود رتبۀ محتوای شما در نتایج موتورهای جست‌وجو هم مؤثر است.
خُب حالا که با مفهوم انکرتکست آشنا شده‌اید، می‌خواهیم دربارۀ نقش و تأثیر انکرتکست در سئو صحبت کنیم. اگر با سئو آشنا نیستید، ابتدا پیشنهاد می‌کنیم که مقالۀ «سئو چیست؟» را مطالعه کنید و بعد به این صفحه برگردید و ادامۀ مقاله را بخوانید.


نقش انکر تکست در سئو چیست؟

انکرتکست به ربات‌های ‌موتورهای جست‌وجو کمک می‌کند تا محتوای صفحۀ لینک‌شده را بهتر درک کنند. این یعنی اگر انکرتکست خود را دقیق و بر اساس کلمات کلیدیِ محتوای لینک‌شده بنویسید، محتوای آن صفحه بهتر درک می‌شود و رتبۀ بهتری در صفحۀ نتایج موتورهای جست‌وجو (SERP) می‌گیرد.
انکرتکست‌ علاوه بر موتورهای جست‌وجو، برای مخاطبان وب‌سایت شما هم بسیار مهم است؛ چراکه ارزش یک لینک را مشخص می‌کند و به آن‌ها می‌گوید که قرار است به چه صفحه‌ای هدایت شوند. 
به‌طور کلی، استفاده از عبارت‌های کلیدی در انکرتکست هم برای موتورهای جست‌وجو و هم برای کاربران شما اهمیت دارد و به همین دلیل، نباید از عبارت‌ها و کلمه‌های گیج‌کننده و غیرمرتبط استفاده کنید.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «8 روش برای پیدا کردن کلمات کلیدی» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.


آشنایی با 6 نوع انکرتکست


1. انکرتکست Brand name

اگر نام یک برند را در متن خود به کار ببرید و آن را به صفحۀ وب‌سایت برند لینک کنید، در این حالت از انکرتکست Brand name استفاده کرده‌اید.
برای مثال، اگر ما بخواهیم دربارۀ وبزی یک مقاله بنویسیم، بخشی از آن را به این شکل می‌نویسیم:
«وبزی یک تکنولوژی جدید و پیشرفته برای طراحی فروشگاه و وب‌سایت است که با استفاده از ابزارهای حرفه‌ای، امکان ساخت یک سایت منحصر‌به‌فرد را در کمتر از یک ربع به شما می‌دهد.»
در پاراگراف بالا، کلمۀ «وبزی» انکرتکست ما بوده و آن را به صفحۀ اصلی وب‌سایت خود لینک کرده‌ایم.
انکرتکست Brand name برای مواقعی مفید است که می‌خواهید به‌طور واضح، مخاطب خود را به یک وب‌سایت دیگر هدایت کنید یا اینکه قرار است به‌جای معرفی یک مقاله یا یک صفحۀ خاص، یک وب‌سایت را به او پیشنهاد دهید.


2. انکرتکست Exact match

در انکرتکست Exact match باید از کلمه‌هایی و عبارت‌هایی استفاده کنید که با موضوع صفحۀ لینک‌شده یکسان باشد. در واقع باید از کلمات کلیدی دقیقی استفاده کنید که به بهبود رتبۀ محتوای شما در موتورهای جست‌وجو کمک می‌کند.
برای مثال، «فروشگاه‌ساز وبزی» در پاراگراف زیر یک انکرتکست Exact match است؛ چراکه هم با موضوع صفحۀ لینک‌شده مرتبط است و هم این کلمه کلیدی اصلیِ آن صفحه است: «پیشنهاد ما به شما برای ساخت فروشگاه اینترنتی مدنظرتان، استفاده از فروشگاه‌ساز وبزی است.»
لازم است بدانید که انکرتکست‌های Exact match باید توصیف بسیار واضحی از محتوایی ارائه کنند که به آن لینک شده‌اند. اگر شما بتوانید چنین توضیح واضحی را در قالب انکرتکست بنویسید، نرخ کلیک محتوایتان بیشتر خواهد شد.


3. انکرتکست Partial match

انکرتکست Partial match فقط دارای چند کلمۀ مشابه با موضوع صفحۀ لینک‌شده است. استفاده از این انکرتکست کمک می‌کند تا متن شما نه‌تنها مصنوعی نباشد، بلکه کامل و جامع هم باشد!
برای مثال، در پاراگراف زیر عبارت «استراتژی‌ بازاریابی» به مقاله‌ای با عنوان «استراتژی بازاریابی چیست؟» لینک شده است:‌
«بازاریابی محتوایی نوعی استراتژی بازاریابی است که شامل ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و جذاب برای جذب مخاطب هدف و ترغیب آن‌ها به خرید می‌شود.»


4. انکرتکست Generic

انکرتکست Generic یا عمومی، از یک عبارت غیر‌توصیفی استفاده می‌کند تا کاربر را برای کلیک روی یک لینک تشویق کند.
برای مثال، برای لینک دادن یک در یک متن ممکن است از عبارت‌های «اینجا را بخوانید» یا «اینجا را کلیک کنید» استفاده شده باشد. به چنین عبارت‌هایی که دارای لینک هستند، انکرتکست عمومی گفته می‌شود. استفاده از این انکرتکست‌ها زمانی مناسب است که نمی‌خواهید حواس خواننده را از محتوای صفحۀ خود پرت کنید.


5. انکرتکست Image link

تصاویر، Text یا همان متن نیستند؛ اما می‌توانند Anchor Text باشند! در واقع به عکس‌هایی که دارای لینک هستند، انکرتکست Image link گفته می‌شود. در این حالت، تصویر به‌عنوان لینک در نظر گرفته می‌شود و دارای متن جایگزین (Alt Text) است.
متن جایگزین یا Alt Text، مخفف Alternative Text است و به‌معنی یک متن کوتاه است که برای توصیف عکس، اینفوگرافیک، نمودار یا هر تصویر دیگری در یک وب‌سایت نوشته می‌شود. متن جایگزین فقط در کدهای وب‌سایت شما به‌عنوان یک خط از کدهای HTML نمایش داده می‌شود و به آن تگ آلت (Alt Tag) هم می‌گویند.
در زمان استفاده از انکرتکست Image link، کاربر روی تصویر کلیک می کند و به صفحۀ لینک‌شده در متن جایگزینِ عکس هدایت می‌شود. استفاده از عکس به‌عنوان انکرتکست در زمان‌هایی مناسب است که می‌خواهید منبع عکس را به عکس لنیک کنید.


6. انکرتکست Naked URL

انکرتکست Naked URL از URL صفحه به‌عنوان انکرتکست استفاده می‌کند؛ مثل متن زیر که آدرس وب‌سایت شرکت پست را در قالب انکرتکست آورده‌ایم:
«برای رهگیری بستۀ خود باید به آدرس tracking.post.ir مراجعه کنید، کد مرسوله را در کادر وسط صفحه وارد کنید و بعد روی ذره‌بین‌ زرد کلیک کنید..»
این نوع انکرتکست برای زمان‌هایی مناسب است که می‌خواهید به کاربران بگویید آن‌ها را به یک لینک خاص یا صفحۀ اصلی یک وب‌سایت هدایت می‌کنید.


چگونه از انکرتکست‌ استفاده کنیم تا مؤثر باشد؟

تا اینجا شما را با مفهوم انکرتکست و نقش آن در سئوی وب‌سایت آشنا کردیم و گفتیم که چه انواعی دارد. حالا از آنجایی که دانستن نحوۀ استفاده و بهینه‌سازی انکرتکست برای بهبود سئوی وب‌سایت شما بسیار مهم است، می‌خواهیم چهار نکتۀ مهم به شما بگوییم تا از انکرتکست‌ها به‌طور مؤثر و مفید استفاده کنید.


1. از کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید

از کلمات و عباراتی در انکر تکست استفاده کنید که به موضوع صفحۀ لینک‌شده مرتبط هستند؛ چه برای لینک‌های داخلی و چه برای لینک‌های خارجی. چرا؟ چون انکرتکست غیرمرتبط، خوانندگان را گیج می‌کند و تجربۀ کاربری منفی ایجاد می‌کند. انکرتکستی که دارای کلمات کلیدی است برای سئو فوق‌العاده است؛ اما از نباید از کلمات کلیدی بی‌ربط استفاده کنید. اگر موتورهای جست‌وجو متوجه شوند که بیش از حد از کلمات کلیدی استفاده کرده‌اید، ممکن است شما را جریمه کنند.


2. مخاطبان را به کلیک کردن تشویق کنید

وقتی خوانندگان روی انکرتکست شما کلیک می‌کنند، به موتورهای جست‌وجو نشان می‌دهند که لینک‌های شما ارزشمند هستند. به همین خاطر، سئوی وب‌سایت شما را بهتر می‌شود. پس اگر می‌خواهید نرخ کلیک بیشتری داشته باشید، باید مطمئن شوید که انکرتکست‌ها توضیح واضحی از صفحۀ لینک‌شده ارائه می‌دهند. همچنین صفحه‌هایی که به آن‌ها لینک می‌دهید باید اطلاعاتی جدید و مفید برای مخاطبان داشته باشند.


3. لینک‌ها را به‌صورت طبیعی در صفحه توزیع کنید

ربات‌های موتورهای جست‌وجو برای ارزیابی شیوۀ استفاده شما از انکر‌تکست، تنوع و توزیع لینک‌های انکر‌تکست شما را بررسی می‌کنند. به همین خاطر، اگر در صفحۀ خود از لینک‌های متنوعی استفاده کرده باشید، وب‌سایت شما رتبۀ بهتری می‌گیرد؛ چراکه نشان می‌دهد لینک‌ها را برای راهنمایی بهتر مخاطبان قرار داده‌اید. این موضوع هم برای لینک‌سازی داخلی و هم برای لینک‌سازی داخلی اهمیت دارد.


4. یک استراتژی برای جذب بک لینک داشته باشید

بک لینک، لینکی است از وب‌سایت دیگر به وب‌سایت شما داده می‌شود. در واقع وب‌سایت‌های دیگر با انکرتکست، مخاطبان خود را به وب‌سایت شما را هدایت کنند. بک لینک‌ها در ارتقای سئوی وب‌سایت شما بسیار مؤثرند و به موتورهای جست‌وجو نشان می‌دهند که محتوای شما برای مخاطبان، مرتبط و مفید است. برای جذب بک لینک روش‌های متنوعی وجود دارد؛ یکی از روش‌ها، تولید محتوای مفید و با کیفیت است که باعث می‌شود سایر وب‌سایت‌ها به محتوای شما لینک بدهند.
نکتۀ مهم: سعی کنید از انکرتکست برای لینک دادن به صفحه‌هایی که از نظر محتوایی نزدیک هستند، استفاده کنید. همچنین نباید در یک مقاله، دو بار به یک صفحه لینک بدهید.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «بک لینک چیست و چه تأثیری بر سئو دارد؟»‌ را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.


نکتۀ آخر: مراقب انکرتکست‌هایتان باشید!

در این مقاله به شما گفتیم که انکرتکست چیست، چه نقشی در سئو دارد، چه انواعی دارد و چگونه می‌توانید از آن به شکل مؤثری استفاده کنید.
نکته‌ای که در آخر باید به آن توجه کنید این است که Anchor text هم به کاربران و هم به موتورهای جست‌وجو کمک می‌کند تصمیم بگیرند که آیا یک لینک ارزش بازدید را دارد یا خیر؛ به همین خاطر، باید در زمان نوشتن انکرتکست‌ها حسابی دقیق و ریزبینانه عمل کنید. از طرفی باید بدانید که این روزها، گوگل در تشخیص لینک‌هایی که غیرطبیعی و مضر هستند بسیار خوب و قدرتمند عمل می‌کند؛ بنابراین باید از لینک‌های مرتبط و مفید استفاده کنید تا گوگل جریمه‌تان نکند!
خُب به پایان این مقالۀ جامع و جذاب رسیدیم و در آخر برای مرور بهتر مقاله، به چند سؤال مرتبط با انکرتکست پاسخ داده‌ایم.


سؤالات متداول دربارۀ انکرتکست

 

تفاوت بین انکرتکست و کلمات کلیدی چیست؟

کلمه کلیدی، کلمه یا عبارتی است که موتورهای جست‌وجو از آن برای دسته‌بندی وب‌سایت‌ها استفاده می‌کنند؛ اما انکرتکست، متنی است که به‌طور خاص به صفحۀ دیگری لینک شده است. شما برای بهبود سئو وب‌سایت خود می‌توانید از کلمات کلیدی در انکرتکست‌ها استفاده کنید.


آیا می‌توانیم از انکرتکست هم برای لینک‌سازی داخلی و هم برای لینک‌سازی خارجی استفاده کنیم؟

بله! شما می‌توانید از Anchor Text برای هدایت خوانندگان به صفحه‌های دیگر وب‌سایت خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از لینک‌های خارجی، آن‌ها را به وب‌سایت‌هایی به غیر از وب‌سایت خود هدایت کنید.


آیا استفاده از کلمات کلیدیِ زیاد در انکرتکست، روی سئو تاثیر منفی می‌گذارد؟

بله! استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در انکرتکست به موتورهای جست‌وجو می‌گوید که شما در تلاش برای دست‌کاریِ رتبۀ وب‌سایت خود در صفحۀ نتایج جست‌وجو هستید؛ به همین خاطر، ممکن است رتبۀ وب‌سایت شما کاهش یابد یا حتی از SERPها حذف شود! بنابراین بهتر است از کلمات کلیدی به‌طور طبیعی و کم استفاده کنید و روی نوشتن انکرتکست‌هایی تمرکز کنید که مرتبط که توضیح مشخص و دقیقی از محتوای لینک‌شده ارائه می‌دهند.

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید