Clicky

عملکرد وب‌سایت (Website Performance) چیست؟ (+ راهکارهایی برای بهبود سرعت وب‌سایت)

برای همۀ ما پیش آمده که در لحظۀ خریدهای مهم مثل رزرو بلیت هواپیما یا پرداخت شهریۀ دانشگاه، ناگهان وب‌سایت مدنظرمان از کار بیفتد. حتی فکر کردن به این اتفاق هم ترسناک است؛ چه برسد به اینکه با آن مواجه شویم!
اگر به‌‌خوبی این ماجرا را درک کنید، می‌توانید مفهوم عملکرد وب‌سایت یا وب‌سایت پرفورمنس را هم به‌خوبی درک کنید. چراکه اتفاق پیش‌آمده به‌طور کامل با مفهوم Website Performance مرتبط است.
ما هم قرار است در این مقاله دربارۀ عملکرد وب‌سایت صحبت کنیم و به شما بگوییم که:

پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.


عملکرد وب‌سایت (Website Performance) چیست؟

عملکرد وب‌سایت شامل اندازه‌گیریِ سرعت بارگیری (Load) و نمایش صفحات وب‌سایت است که بر نحوۀ کار و تعامل کاربران با وب‌سایت شما تأثیر می‌گذارد. به زبان ساده‌تر، هر چه یک وب‌سایت سریع‌تر نمایش داده شود، «عملکرد» بهتری دارد.
زیرساخت‌هایی مثل سرور و سایت‌ساز یا فروشگاه‌سازی که استفاده می‌کنید در عملکرد وب‌سایت نقش بسیار مهمی دارند؛ اما عوامل دیگری هم روی آن تأثیرگذارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.


چرا وب‌سایت پرفورمنس مهم است؟

صرف نظر از صنعتی که در آن فعالیت می‌کنید و جایگاهی که در آن دارید، عملکرد وب‌سایت شما نقش مهمی در موفقیت کسب‌وکارتان در دنیای اینترنت دارد.
اغلب اوقات، یک پرفورمنس اولیۀ خوب باعث می‌شود که کاربران از تعامل با وب‌سایت شما لذت ببرند و دوباره به آن سر بزنند و احتمالاً به مشتری شما تبدیل شوند. در مقابل، اگر یک بازدیدکننده با وب‌سایت یا محتوایی مواجه شود که بارگذاری آن حتی یک ثانیه بیشتر از حد معمول طول می‌کشد، احتمالاً آن را ترک می‌کند و دیگر هم برنمی‌گردد! این اتفاق می‌تواند تأثیر منفی و بلندمدتی هم روی وب‌سایت و هم روی درک افراد از برند شما داشته باشد.
حالا بیایید کمی عمیق‌تر و جزئی‌تر ببینیم که چرا عملکرد وب‌سایت بسیار مهم است و چرا اینقدر اثرگذار است.


تجربۀ کاربر

در زمان طراحی وب‌سایت خود باید در نظر داشته باشید طراحی وب‌سایت بر عملکرد آن تأثیر می‌گذارد. اگر وب‌سایت شیک و جذابی طراحی کرده‌اید اما کُند بارگذاری می‌شود یا با تأخیر به درخواست‌های کاربران پاسخ می‌دهد، این احتمال وجود دارد که بازدیدکنندگان شما بی‌خیال وب‌سایت شیک‌وپیک‌تان شوند! چرا؟ چون برای زیبایی آن از کیسۀ تجربۀ کاربری خرج کرده‌اید! در حالی که با ارائۀ یک تجربۀ کاربری ارزشمند که روی عملکرد وب‌سایت هم تأثیرگذار است، بیشترین شانس را برای موفقیت کسب‌و‌کارتان خواهید داشت.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «استراتژی تجربه کاربری یا UX Strategy چیست و چرا اهمیت دارد؟» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.


نرخ پرش و حفظ بازدیدکننده

صاحبان وب‌سایت‌ها زمان بسیار کوتاهی برای تأثیرگذاری اولیه روی مخاطبان خود دارند؛ بنابراین باید به پرفورمنس وب‌سایت خود توجه کنند. نرخ پرش درصد بازدیدکنندگانی را اندازه می‌گیرد که بلافاصله پس از بازدید از یک صفحه و بدون کلیک کردن روی هیچ لینکی، آن را ترک می‌کنند. به گفتۀ گوگل، اگر یک صفحه به جای یک ثانیه، سه ثانیه طول بکشد تا بارگذاری شود، 32 درصد بیشتر احتمال دارد که مخاطبان آن صفحه را ترک کنند.


نرخ تبدیل

اگر کاربر تجربۀ خوبی از کار با وب‌سایت شما داشته باشد، به احتمال زیاد در وب‌سایت شما می‌ماند و روی چند لینک هم کلیک می‌کند. حتی ممکن است این تجربه باعث شود که آن‌ها در آینده دوباره به وب‌سایت شما برگردند و چیزی بخرند یا اینکه از خدمات شما استفاده کنند. از طرفی طبق گفتۀ Cloudflare، هرچه یک صفحۀ وب سریع‌تر بارگیری شود، احتمال بیشتری دارد که کاربر اقدام مدنظرش را در آن صفحه انجام دهد.
با این حال، پژوهشی در سال 2019 نشان داد که پنج ثانیۀ اولِ زمان بارگذاری صفحه بیشترین تأثیر را بر نرخ تبدیل دارد. حتی یک ثانیه تأخیر باعث کاهش 4.42 درصدی نرخ تبدیل می‌شود.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «چگونه بازدید کنندگان سایت را به مشتریان دائمی تبدیل کنیم؟» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.


درک برند

بررسی عملکرد و ظاهر کلی وب‌سایت شما می‌تواند به مشتریان نشان دهد که برای وقت و هزینۀ آن‌ها ارزش قائل هستید. در عین حال، یک تجربۀ بد با یک وب‌سایت با عملکرد ضعیف می‌تواند بر میزان اعتماد آن‌ها به برند شما و درک کلی از آن‌ تأثیر بگذارد.
برای فهم بهتر این موضوع، تصور کنید که امروز قرار است یک اینفلوئنسر، وب‌سایت و محصولات شما را تبلیغ کند. بعد از این تبلیغ، هزاران بازدیدکننده با هدف خرید تصمیم می‌گیرند تا روی لینک وب‌سایت شما کلیک کنند و وارد آن شوند؛ اما ناگهان با وب‌سایتی مواجه می‌شوند که سرعت کُندی دارد. به نظرتان نتیجه چه خواهد بود؟ بله درست است! تعداد زیادی از آن‌ها از خرید خود منصرف می‌شوند و شما سود زیادی را از دست می‌دهید. اما این پایان ماجرا نیست! این احتمال وجود دارد که آن‌ها دید منفی به برند شما پیدا کنند و به‌سراغ رقبایتان بروند. 


سازگاری با موبایل

آمریکایی‌ها به‌طور متوسط تلفن‌های همراه خود را 344 بار در روز چک می‌کنند؛ یعنی هر چهار دقیقه یک بار! بنابراین جای تعجب ندارد که 57.84٪ از کل ترافیک اینترنت در جهان از طریق تلفن‌های همراه باشد.
بر همین اساس، طراحی وب‌سایتی که به سرعت بارگیری شود و با موبایل و تبلت هم سازگاری داشته باشد، بخش مهمی از تجربۀ کاربر است. کاربران تلفن همراه در زمان‌هایی مثل رفت‌و‌آمد خود وب‌سایت شما را چک می‌کنند؛ بنابراین آن‌ها در معرض عوامل حواس‌پرتی مختلفی هستند و اگر وب‌سایت سریعی نداشته باشید، قید استفاده از آن را می‌زنند.
از طرفی تحقیقات نشان می‌دهد که بهبود 0.1 ثانیه‌ای سرعت نسخۀ موبایل، نرخ تبدیل را تا 8.4 درصد برای وب‌سایت‌های خرده‌فروشی افزایش می‌دهد.


سئو

سئو مجموعه‌‌کارهایی است که برای بهبود رتبۀ وب‌سایت خود در صفحۀ نتایج موتورهای جست‌وجو انجام می‌دهید.
صرف‌نظر از اینکه وب‌سایت خود را با چه هدفی راه‌اندازی کرده‌اید، سئو یکی از کارآمدترین راه‌هایی است که باعث افزایش مخاطبان وب‌سایت شما می‌شود.
عملکرد نه‌تنها بر تجربۀ کاربر تأثیر می‌گذارد، بلکه قبل از آن می‌تواند بر نحوۀ پیدا کردن وب‌سایت شما هم تأثیر بگذارد.
Core Web Vitals Google (که در ادامه درباره‌اش صحبت می‌کنیم) بخشی از Google Page Experience (مجموعه ای از سیگنال‌ها برای اندازه‌گیری تجربۀ کاربر) است و می‌تواند بر نحوۀ نمایش یک وب‌سایت در صفحۀ نتایج موتور جست‌وجو (SERP) تأثیر بگذارد.
با این حال، توجه به این نکته مهم است که گوگل، Core Web Vitals را به‌عنوان یک عامل رتبه‌بندیِ کلیدی در نظر نمی‌گیرد. همچنین، تجربۀ کاربر از کار با صفحۀ وب فقط یک سیگنال برای رتبه‌بندی است و نباید چیزی باشد که بیش از حد روی آن تمرکز کنید. در واقع تجربۀ صفحه فقط یکی از سیگنال‌هایی است که برای رتبه‌بندی صفحات استفاده می‌شود.
نکتۀ مهم: به خاطر داشته باشید که «مرتبط بودن صفحۀ شما با هدف جست‌وجوی کاربران» همچنان یک سیگنال بسیار قوی برای رتبه‌بندی است؛ بنابراین اگر صفحه‌ای با تجربۀ کاربری ضعیف، اما با محتوای عالی و مرتبط با هدف جست‌وجوی کاربران داشته باشید، رتبه بالایی در صفحۀ نتایج خواهد داشت. از طرفی اگر وب‌سایت شما و رقیبتان به یک هدف یکسان پاسخ دهد، هر سایتی که عملکرد بهتری داشته باشد ممکن است در رتبۀ بالاتری در نتایج جست‌وجو قرار بگیرد.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «سئو چیست و آن را از کجا شروع کنیم؟» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

 

معیارهای عملکرد

عملکرد وب‌سایت با تست‌های کمّی و کیفی مختلفی اندازه‌گیری می‌شود؛ از جمله سرعت بارگیری وب‌سایت هنگام ورود بازدیدکننده، سرعت پاسخ آن به درخواست‌های کاربر و عملکرد سریع عناصری مثل انیمیشن‌ها. آزمایش‌ این عملکردها یا در آزمایشگاه انجام می‌شود یا با استفاده از تجربیات کاربران واقعی و اندازه‌گیری‌های واقعی.
از آنجایی که ابزارها و معیارهای زیادی برای سنجش عملکرد وب‌سایت وجود دارد، Core Web Vitals Google یک استاندارد صنعتی یکپارچه ایجاد می‌کند تا به وب‌سایت‌ها کمک کند روی مهم‌ترین معیارها تمرکز کنند. این استاندارد شامل معیارهای کلیدی برای اندازه‌گیری عملکرد وب‌سایت است؛ اما شامل تمامی معیارها نمی‌شود.


Core Web Vitals

فاکتورِ Core Web Vitals سرعت، تعامل و ثبات بصری را با استفاده از سه سیگنال زیر اندازه‌گیری می‌کند:
Largest Contentful Paint (LCP): زمان لازم برای ارائۀ حجیم‌ترین تصویر یا بلوک متن را در صفحه اندازه‌گیری می‌کند.
Cumulative Layout Shift (CLS): تمام تغییرات طراحی صفحه را در کل طول عمر آن صفحه اندازه‌گیری می‌کند. تغییر طرح زمانی رخ می‌دهد که یک عنصرِ قابل‌مشاهده، موقعیت خود را در حین بارگیری صفحه تغییر دهد.
First Input Delay (FID): زمان اولین تعامل کاربر با یک صفحه (مثلاً با کلیک بر روی یک پیوند یا دکمه) را تا زمانی که مرورگر آن تعامل را پردازش می‌کند اندازه‌گیری می‌کند.
معیارهای بارگذاری صفحه
همان‌طور که گفتیم، یکی از معیارهای اصلی در سنجش عملکرد وب‌سایت، سرعت بارگذاری صفحه‌های وب‌سایت شماست. سرعت صفحه را می‌توان به روش‌های مختلفی اندازه گیری کرد؛ از جمله:

  • Speed Index (SI): نشان‌دهندۀ سرعت نمایش محتوا در حین بارگذاری صفحه است.
  • First Contentful Paint (FCP): زمان شروع بارگذاری صفحه را تا زمانی که هر بخشی از محتوای صفحه (متن، عکس یا سایر عناصر گرافیکی) روی صفحه نمایش داده ‌شود اندازه‌گیری می‌کند.
  •  Time to Interactive  (TTI): اندازه‌گیری زمانی که کاربر در یک صفحه وارد می‌شود تا زمانی که به‌طور کامل با صفحه تعامل می‌کند؛ مثل زمانی که روی دکمه‌ای کلیک می‌کند.
  •  Total Blocking Time (TBT): این معیار نشان می‌دهد که چقدر زمان لازم برای بارگیری و نمایش صفحات وب به‌دلیل فعالیت‌های مسدودکننده (blocking activities) از جمله درخواست‌های شبکه، پاسخ سرور، اجرای اسکریپت‌ها و غیره، تأخیر داشته است.
  • Time to First Byte (TTFB): اندازه‌گیری زمان بین درخواست (Request) یک صفحه توسط مرورگر و زمانی که اولین بایت اطلاعات را از سرور دریافت می‌کند.


چه عواملی بر عملکرد وب‌سایت تأثیر می‌گذارد؟

برای بهینه‌سازی عملکرد وب‌سایت خود، لازم است با پارامترهایی که روی آن تأثیر می‌گذارند و در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم، آشنا شوید.


درخواست‌های HTTP

HTTP یا پروتکل انتقال فرامتن، به درخواست‌ها (Requests)، نحوۀ ارتباط مرورگرهای وب و سرورهای وب ساختار می‌دهد. وقتی شما یک URL را در مرورگر خود تایپ می‌کنید، از مرورگر می‌خواهید که هر یک از فایل‌های صفحۀ وب را از سرور میزبان درخواست کند. 
هرچه یک صفحۀ وب پیچیده‌تر باشد و هر چه درخواست‌های HTTP بیشتری برای بارگذاری کامل سایت نیاز داشته باشد، وب‌سایت مدنظر کُندتر بارگذاری می‌شود. در مقابل، هر چه یک وب‌سایت درخواست‌های HTTP کمتری داشته باشد، عملکرد بهتری دارد.
بخش‌هایی که می‌تواند بر تعداد درخواست‌های HTTP تأثیر بگذارد شامل تصاویر، کدهای جاوا اسکریپت و فایل‌های CSS می‌شود.


وزن صفحه

وزن صفحه که به‌عنوان اندازۀ صفحه نیز شناخته می‌شود، به حجم فایل یک صفحۀ وب اشاره دارد؛ مثل کدهای HTML، تصاویر یا ویدیوها، کدهای جاوا اسکریپت و فایل‌های CSS. هر چه یک وب‌سایت سنگین‌تر باشد، صفحۀ وب کُندتر کار می‌کند.

  • اندازۀ تصویر: تصاویر نقشی اساسی در طراحی وب‌سایت شما دارند. آن‌ها پیام‌های برند را منتقل می‌کنند، بازدیدکنندگان را محو تماشای خود می‌کنند، از محتوای وبلاگ پشتیبانی می‌کنند و حتی می‌توانند به‌عنوان فراخوان برای اقدام (CTA) عمل کنند. با این حال، وزن تصاویر بیشتر از فایل‌های HTML متنیِ ساده است، بارگذاری آن‌ها بیشتر طول می‌کشد و بنابراین می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی بر عملکرد یک وب‌سایت تأثیر بگذارد.

برای اطمینان از داشتن بهترین عملکرد، همۀ تصاویر باید در وب‌سایت شما بهینه باشند. بهینه‌سازی تصویر به فرآیند تبدیل تصاویر به کم‌ترین حجم ممکن بدون کاهش کیفیت آن گفته می‌شود.
بهترین فرمت از نظر عملکرد برای تصاویر JPG است؛ زیرا تصاویر JPG می‌توانند تا 10 برابر کم‌حجم‌تر از PNG باشند و در نتیجه می‌توانند بسیار سریع‌تر بارگذاری شوند. GIFها هم فایل‌های سنگینی هستند که باعث کُندی زمان بارگذاری وب‌سایت می‌شوند.

  • اندازۀ فایل: هرچه حجم فایل کمتر باشد، آپلود و دانلود آن سریع‌تر است. برای بهبود عملکرد، فایل‌ها را می‌توانید توسط یک وب‌سرور «فشرده» کنید یا تا حد امکان آن را کم‌حجم کنید و بعد آن‌ها را آپلود کنید.

 

میزبانی وب

میزبانی وب به ارائۀ فایل‌های یک وب‌سایت به مرورگر کاربر اشاره دارد. گزینه‌های میزبانی مختلف می‌تواند بر عملکرد وب‌سایت شما بر اساس اندازۀ وب‌سایت، میزان ترافیک و مقیاس‌پذیری تأثیر بگذارد.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «هاست یا میزبانی وب چیست؟» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.


ذخیره‌سازی (Cashing)

Cashing در وب به‌معنای ذخیره‌سازی و استفادۀ مجدد از اطلاعاتی است که قبلاً درخواست شده و دریافت شده‌اند. هنگامی که یک صفحۀ وب بارگیری می‌شود، مرورگر این صفحه را به‌صورت پایدار در حافظۀ خود نگهداری می‌کند تا بتواند آن را در آینده و در زمان بازدید مجدد کاربر به‌سرعت بارگیری کند. این عمل باعث بهبود سرعت بارگیری صفحات وب و کاهش ترافیک شبکه می‌شود.


موقعیت جغرافیایی

هر درخواست HTTP باید از مرورگر به سرور منتقل شود و سپس اطلاعات باید از سرور برگردد و به مرورگر تحویل داده شود. هرچه فاصلۀ فیزیکی بین سرورها و مرورگرها طولانی‌تر باشد، زمان بیشتری برای تکمیل چرخۀ درخواست و پاسخ طول می‌کشد.
برای مثال، وب‌سایتی که روی سروری در ایران قرار دارد، نسبت به سرورهای خارجی عملکرد بهتری دارد؛ چراکه زمان کمتری برای ارسال درخواست به سرور و دریافت پاسخ از سمت آن نیاز دارد.


افزونه‌های وب‌سایت

افزونه‌های وب به وب‌سایت شما قابلیت بیشتری می‌دهند. از آنجایی که آن‌ها به درخواست‌های HTTP بیشتری نیاز دارند، اغلب آهسته بارگذاری می‌شوند. پس برای بهینه‌سازی عملکرد، افزونه‌ها را فقط به مواردی محدود کنید که به بهبود تجربۀ کاربر کمک می‌کنند.


تغییر مسیرهای URL (ریدایرکت)

ریدایرکت‌ها بازدیدکنندگان وب‌سایت و موتورهای جستجو را به URLهای مختلف از صفحه‌ای که در ابتدا درخواست کرده بودند هدایت می‌کند. ریدایرکت‌ها زمانی فعال می‌شوند که مرورگر یک درخواست HTTP را برای یک URL صفحۀ خاص که به صفحۀ دیگری هدایت شده است به سرور ارسال کند. سرور به درخواست مرورگر با URL صفحۀ جدید پاسخ می‌دهد و سپس مرورگر با یک درخواست جدید برای آن URL پاسخ می‌دهد. از آنجایی این موضوع به یک درخواست HTTP اضافی نیاز دارد، می‌تواند بر عملکرد صفحه تأثیر منفی بگذارد. همچنین درخواست‌های ریدایرکت‌های چندگانه می‌تواند بر منابع مرورگر تأثیر بگذارد و در نهایت زمان بارگذاری صفحه را کاهش دهد.
ریدایرکت‌ها اغلب برای سئو اجتناب‌ناپذیر و ضروری هستند؛ اما باید آن‌ها را تا حد ممکن ساده نگه دارید تا وب‌سایت شما عملکرد خوبی داشته باشد.


چک‌لیست عملکرد وب‌سایت

در این بخش با آوردن چند سؤال مهم یک چک‌لیست به شما می‌دهیم تا با استفاده از آن‌ها بتوانید همیشه عملکرد وب‌سایت خود را بررسی و ارزیابی کنید:

  • آیا فایل‌های تصویری شما بهینه‌سازی شده‌اند؟ مطمئن شوید که فیلم‌ها و عکس‌هایی که استفاده می‌کنید بهینه شده‌اند و حجم کمی دارند.
  • آیا یک CMS انتخاب کرده‌اید که حافظۀ پنهان (Cash) داشته باشد و درخواست‌های HTTP به حداقل برساند؟ اگر برای ساخت وب‌سایت خود از یک طراح وب‌سایت کمک گرفته‌اید، مطمئن شوید که او نیز این نکته‌ها را در نظر گرفته باشد.
  • آیا بررسی کرده‌اید که سازندۀ وب‌سایت شما از CDN (شبکه‌‌‌های تحویل محتوا) برای ارائۀ سریع‌تر محتوا استفاده می‌کند؟
  • آیا به‌طور منظم عملکرد وب‌سایت خود را (چه در موبایل و چه در دسکتاپ) آزمایش می‌کنید؟ باید مطمئن شوید که وقتی صفحه یا محتوای جدید به آن اضافه می‌کنید، سرعت وب‌سایت شما کم نمی‌شود.

 

بررسی عملکرد وب‌سایت‌ها و فروشگاه‌هایی که با وبزی ساخته شده‌اند

اگر دغدغۀ داشتن وب‌سایت یا فروشگاهی را دارید که عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته باشد و کاربران هم از کار با آن لذت ببرند، پیشنهاد می‌کنیم از سایت‌ساز و فروشگاه‌ساز وبزی استفاده کنید.
وبزی یک تکنولوژی جدید و پیشرفته برای طراحی فروشگاه و وب‌سایت است که با استفاده از ابزارهای حرفه‌ای، امکان ساخت یک سایت منحصر‌به‌فرد را در کمتر از یک ربع به شما می‌دهد.
برای کار با این فروشگاه‌ساز، شما به استخدام طراح سایت یا یادگیری دانش فنی خاصی نیاز ندارید. وبزی قالب‌های متنوع و آماده‌ای در اختیار شما می‌گذارد که قسمت‌های مختلف هریک از آن‌ها به‌طور کامل امکان ویرایش و شخصی‌سازی دارند. برای شروع کار با وبزی هم کافی است که به صفحۀ اول این فروشگاه ساز بروید و روی گزینۀ «رایگان شروع کنید» کلیک کنید. در ادامه قالبی را که بیشتر دوست دارید و به کسب‌وکارتان نزدیک‌تر است انتخاب کنید و مطابق با سلیقۀ خودتان آن را ویرایش کنید.
استفاده از خدمات وبزی تا 14 روز رایگان است و در این مدت می‌توانید از تمامی امکانات آن استفاده کنید. بعد از این 14 روز هم لازم است که به صفحۀ تعرفه‌ها بروید و متناسب با کسب‌وکارتان یکی از پکیج‌ها را انتخاب کنید.
در ادامه می‌خواهیم عملکرد وب‌سایت‌ها و فروشگاه‌‌هایی را که با وبزی‌ساخته‌شده‌اند، با چند پارامتری که تا اینجا معرفی کرده‌ایم بررسی کنیم.


سرعت و امنیت

در وبزی وب‌سایت شما روی سرورهای قدرتمندی نگهداری می‌شود تا وب‌سایتی سریع و امن داشته باشید. در واقع وبزی نرم‌افزاری است که بر بستر ابری قرار دارد و شما با استفاده از آن دیگر به خرید هاست نیاز ندارید.
در واقع به وب‌سایت‌هایی که با وبزی ساخته می‌شوند هاست اختصاصی تعلق می‌گیرد و به همین علت، سرعت وب‌سایت‌هایی که با این سایت‌ساز ساخته‌شده‌اند بسیار زیاد است. بهتر است این‌طور بگوییم که وب‌سایت‌های ساخته‌شده با وبزی نسبت به 90 درصد وب‌سایت‌ها سریع‌تر نمایش داده می‌شوند.


سازگاری با موبایل و تبلت

وب‌سایت ساخته‌شدۀ شما با وبزی به‌طور ‌خودکار با موبایل و تبلت هماهنگ است و به بهترین شکل نمایش داده می‌شود. همچنین با استفاده از ویرایشگر وبزی می‌توانید شیوۀ نمایش وب‌سایت خود برای تبلت و موبایل و مانیتور را به‌طور مجزا و مستقل از هم طراحی کنید.


امکان اتصال وب‌سایت به ابزارهای بررسی عملکرد وب‌سایت

شما می‌توانید وب‌سایت خودتان را هریک از ابزارهای تحلیل عملکرد و آماری مثل آنالیتیکس یا سرچ کنسول متصل کنید. مزیت این ویژگی این است که شما می‌توانید به‌خوبی رفتار مخاطبان و مشتریان وب‌سایت خود را تحلیل کنید و ببینید که وب‌سایت شما در کجا عملکرد خوبی دارد و در کجا ضعیف عمل می‌کند.


عملکرد بهتر، تأثیرگذاری بیشتر!

در این مقاله به شما گفتیم که عملکرد وب‌سایت چیست، چرا مهم است و چه عواملی روی آن تأثیرگذارند. همچنین در قالب چند نکته گفتیم که چگونه می‌توانید عملکرد وب‌سایت خود را بهتر کنید. در آخر، یک بار نکته‌های این مقاله را دربارۀ اهمیت عملکرد وب‌سایت به‌طور خلاصه مرور می‌کنیم:

  • تجربۀ کاربری بهتر: سرعت بارگیری وب‌سایت، تجربۀ کاربری بهتری می‌سازد. با افزایش سرعت وب‌سایت، کاربران به‌راحتی و بدون تأخیر به اطلاعات دسترسی پیدا می‌کنند و احساس رضایتمندی بیشتری دارند.
  •  بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جست‌وجو (SEO): گوگل و دیگر موتورهای جست‌وجو، وب‌سایت‌هایی با سرعت بالا را تشویق می‌کنند و آن‌ها را در رده‌های بالاتری در صفحۀ نتایج قرار می‌دهند.
  •  کاهش نرخ پرش: وب‌سایت‌های با سرعت بارگیری پایین، ممکن است باعث ایجاد نارضایتی کاربران شوند و آن‌ها را به ترک سایت تشویق کنند. با بهبود سرعت وب‌سایت خود، نرخ پرش را کمتر می‌کنید و کاربران را در وب‌سایت خود نگه می‌دارید.
  • افزایش فروش و درآمد: چون سرعت بارگیری وب‌سایت به‌طور مستقیم به تجربۀ کاربر مربوط است، افزایش آن بهبود قابل‌توجهی در فروش و درآمد آنلاین شما خواهد داشت.
  • رقابت‌پذیری: با داشتن یک وب‌سایت با سرعت بالا، شما می‌توانید در بازار رقابتی موجود موفقیت بیشتری کسب کنید.


سؤالات متداول دربارۀ عملکرد وب‌سایت


عملکرد خوب وب‌سایت چیست؟

راه های زیادی برای ارزیابی عملکرد یک وب‌سایت وجود دارد، از سرعت گرفته تا نرخ پرش و تجربۀ کاربری آن. به‌طور کلی، برای داشتن عملکرد خوب، وب‌سایت باید سریع و در عرض سه ثانیه بارگذاری شود.


معیارهای اصلی عملکرد وب‌سایت چیست؟

معیارهای رایج عملکرد وب‌سایت شامل زمان بارگذاری صفحه، زمان تعامل، زمان تا اولین بایت و اولین بایت محتوایی است. اساساً همۀ این معیارها مدت‌زمانِ بارگذاری لایه‌ها و سطوح مختلف محتوا در صفحۀ وب‌سایت را اندازه می‌گیرند.


چه ابزارهایی برای بررسی عملکرد وب‌سایت مناسب هستند؟

گوگل چندین ابزار رایگان دارد که عملکرد وب‌سایت شما را بررسی می‌کند؛ از جمله Google PageSpeed Insights و Google Lighthouse. برخی از ابزارهای دیگر که ارزش بررسی دارند عبارتند از GTmetrix، Treo و Calibre.
 

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید