Clicky

چگونه یک وبینار تشکیل دهیم؟ { راهنمای کامل برگزاری وبینار }

چطور یک وبینار بسازیم؟

آیا تا به حال این فکر به ذهنتان رسیده که از طریق ساخت یک وبینار کسب درآمد کنید؟! در دنیای امروز دیجیتال، راه‌های زیادی وجود دارد که دانش و اطلاعات خود را با دیگران به اشتراک بگذاریم. حتی این کار از داخل خانه هم میسر می‌باشد.

می‌توانید به راحتی تصمیم بگیرید، اطلاعاتی که دارید را در چه وب سایتی انتشار دهید، میزبان کدام پادکست باشید و یا مرتبط با کسب و کار خود وبلاگی ایجاد نمایید. همانطور که دیدید مسیرهای مختلفی برای انتخاب در پیش روی شماست.

یکی از این گزینه‌ها ایجاد وبینار است. هرچند امروزه و علی الخصوص با شیوع کرونا، تعداد وبینارها بصورت بسیار زیادی افزایش پیدا کرده و ممکن هست وبینارهایی به راحتی نادیده گرفته می‌شوند در عین حال اما ابزاری قدرتمند هستند که به شرکت کنندگان در یادگیری مهارت‌های مهم جدید یا کسب بینش لازم از زمینه تخصص سخنرانان کمک می‌کنند.

به جز این، آنها راهی عالی برای ایجاد ارتباطات عمیق با مخاطبان و جذب کاربران با برند شما هستند.

مطمئن نیستید از کجا شروع کنید؟ نگران نباشید ما در این مقاله وبزی نحوه ایجاد یک وبینار را کامل و جامع به شما توضیح خواهیم داد.

 

نحوه ایجاد وبینار

۱) موضوع خود را انتخاب کنید و درباره آن تحقیق کنید

۲) قالب و ابزار وبینار خود را تعیین کنید

۳) وسایل خود را جمع آوری کنید

۴)برای وبینار خود محتوا تهیه کنید

۵) وبینار خود را ارتقا دهید

۶) اجرای تمرینی انجام دهید

۷) میزبان وبینار خود باشید

 

نحوه ایجاد وبینار

 

1) موضوع خود را انتخاب کنید و درباره آن تحقیق کنید

مهم نیست که از قبل در مورد موضوع انتخابی خود اطلاعاتی دارید یا نه، تحقیق در مورد جدیدترین اطلاعاتی که صنعتی که در آن قرار گرفته‌اید ارائه می‌دهد کاری هوشمندانه است. به همین دلیل مرتبط و تازه بودن وبینار شما از اهمیت برخوردار است.

کار را با تحقیق در مورد رقبا خود و سایر وبینارهای مشابه شروع کنید.

یک وبینار آزمایشی دست و پا کنید و تاریخ و زمان آن را مشخص نمایید. سعی کنید به قرار خود پایبند باشید تا شبیه سازی با وبینار واقعی به نحو احسنت صورت بگیرد.

هنوز زود است تا آن را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید. روند تولید محتوای شما ممکن است بیش از آنچه شما پیش بینی می‌کنید طولانی شود. پس بهتر است وبینار خود را به تأخیر بیندازید تا با آمادگی کامل آن را ارائه دهید.

توجه داشته باشید که آیا وبینارهای مشابه برای دسترسی هزینه‌ای در نظر گرفته‌اند یا خیر. اگر رقبای شما تقاضای پرداخت دارند، پیشنهاد خود را به صورت رایگان یا با هزینه‌ای به مراتب کمتر ارائه دهید.

این کار می‌تواند در طولانی مدت به شما امتیاز خوبی بدهد. اگر هم تصمیم گرفتید که برای وبینار خود هزینه‌ای در نظر بگیرید، مراقب باشید ارزش محتوایی که می‌خواهید آموزش دهید بالاتر از رقبایتان باشد.

 

نحوه قیمت گذاری وبینار

 

۲) قالب و ابزار وبینار خود را تعیین کنید

هنگامی‌ که در مورد موضوع و رقبای خود تحقیق کردید، مرحله بعدی ساخت یک وبینار این است که بر روی ارائه خود تمرکز کنید.

با انتخاب یک قالب مناسب کارتان را شروع کنید. برای این کار باید توجه داشته باشید که چه نوع ارائه‌ای پرزنت می‌کنید؟ آیا پخش به صورت آنلاین خواهید داشت یا ویدئوتان از قبل ضبط می‌شود؟

آیا این یک وبینار کوتاه، یک جلسه ای یا یک دوره چند جلسه ای با چند سخنران جداگانه خواهد بود؟ آیا این یک مرور کلی خواهد بود یا یک چگونگی عمیق؟ این‌ها سوالاتی است که باید از خود بپرسید تا آنچه ارائه می دهید، برای مخاطبان آنلاین شما جذاب‌تر و با ارزش باشد.

در اینجا لیستی از گزینه‌های مناسب برای جذاب کردن وبینارتان وجود دارد:

  • ارائه اسلاید
  • پرسش و پاسخ لایو توسط مخاطبان
  • کارگاه یا دوره آموزشی
  • دوره چند جلسه ای
  • بحث و اخبار صنعت

 

نگران نباشید اگر برنامه‌های شما از یک وبینار مرسوم خارج شده است. تا زمانی که اطلاعات ارزشمندی را به طریقی که مخاطبان بتوانند درک کنند ارائه می‌دهید، این کار را درست انجام داده‌اید.

همچنین بسیار مهم است که برای تحقیق در مورد پلتفرمی‌ که برای میزبانی وبینار خود استفاده می‌کنید زمان و سرمایه کافی اختصاص دهید.

 

راهکارهای جذاب کردن وبینار

 

۳) وسایل خود را جمع کنید

در این مرحله از ساخت وبینار خود، باید تجهیزات فیزیکی مورد استفاده را تهیه کنید.

لطفاً از وب کم یا میکروفونی که در لپ تاپ شما تعبیه شده استفاده نکنید.

در اینجا لیستی بسیار اساسی از مواردی که برای برگزاری یک وبینار موفق به آن نیاز خواهید داشت، آورده شده است:

یک سیستم کامپیوتر با سخت افزار مناسب: گرچه برای میزبانی وبینار شخصی شما نباید خیلی فشرده باشد، اما اطمینان حاصل کنید که رایانه مورد استفاده شما می‌تواند همزمان چندین برنامه سنگین را اجرا کند.

علاوه بر این، اطمینان حاصل کنید که به اینترنت پرسرعت متصل هستید تا ارائه شما روان و واضح باشد.

وب کم یا دوربین: بسته به قالب وبینار خود، چند نوع گزینه مختلف برای نوع دوربین‌های مورد استفاده خود خواهید داشت.

داشتن یک بلندگو با یک وب کم مستقل فکر خوبی می‌تواند باشد. فقط مطمئن شوید که می‌تواند حداقل 1080 یا حداقل HD با سرعت 30 فریم در ثانیه را ضبط یا پخش کند.

اگر در حال ضبط وبینار خود هستید، باید آن را با بهترین کیفیت دوربین ثبت کنید.

میکروفون: چه در حال تدریس به صورت آنلاین باشید و چه در حال ارائه آخرین یافته‌های خود، ضروری است که کلمات شما به وضوح شنیده شود.

این امر بیشتر به چگونگی بیان کلمات شما بستگی دارد، اما یک میکروفون بد می‌تواند حتی صدای واضح را به یک آشفتگی خفه تبدیل کند.

یک میکروفون مناسب که با برنامه ضبط صفحه یا پلت فرم ارائه دهنده وبینار شما سازگار است، پیدا کنید. میکروفون Blue Yeti یکی از محبوب ترین مدل های میکروفون USB هست. در آخر، برای دسترسی کامل به محتوای وبینار خود، اضافه کردن زیرنویس‌های ویدیویی به یک جلسه از قبل ضبط شده را فراموش نکنید.

با ضبط یا به اشتراک‌گذاری نرم افزار روی صفحه اطمینان حاصل کنید که تمام نرم افزارهای مورد نیاز را برای اشتراک صفحه خود در طول جلسه دارید.

 

تجهیزات مورد نیاز برای وبینار

 

۴) برای وبینار خود محتوا تهیه کنید

وقت آن است که شروع به ساخت و ارائه محتوای خود کنید. در اینجا برخی از مطالب ضروری که به چگونگی ساخت وبینار شما کمک می‌کند آورده شده است.

اسکریپت) ابتدا یک اسکریپت برای کل وبینار خود ایجاد کنید تا بتوانید خود را در مسیر درست قرار دهید. ضروری نیست که کلمه به کلمه از آن پیروی کنید، اما نوشتن آن به شما کمک می‌کند تا بر آنچه به مخاطب ارائه می‌دهید، تسلط کافی داشته باشید. اطمینان حاصل کنید که مخاطب شما موضوع شما را به خوبی می‌فهمد و مطالب برایش خسته‌کننده یا گیج‌کننده نباشد.

 

اسلایدها) برای ایجاد اسلایدها چندین گزینه در پیش روی دارید، از جمله Microsoft PowerPoint، Keynote برای Mac و Google Slides .

به حقایق جالب درباره صنعتتان، آمار جالب و نمودارها را حتماً اشاره کنید. اسلایدهای جذاب بصری به جلب توجه مخاطب شما کمک می‌کنند.

بنابراین از همه امکاناتتان استفاده کنید تا پیام خود را به گوش دیگران برسانید. بعد از اینکه اسلایدهای خود را ایجاد کردید، می‌توانید اساساً یک صفحه استوری بسازید و آنها را با اسکریپت مرتبط کنید و وضعیت وبینار خود را ببینید.

 

دارایی‌های بازاریابی) قبل از شروع کار با وبینار خود، باید آن را تبلیغ کنید. حالا زمان آن رسیده تا  خبرنامه خود را طراحی کنید، بنرهایی وب سایتتان را بسازید ، زمان و نحوه برگزاری وبینار خود را با پست‌ گذاشتن در شبکه‌های اجتماعی اطلاع‌رسانی کنید. می‌توانید از یک لندینگ پیچ ویژه هم کمک بگیرید. به این مرحله که رسیده باشید، یعنی بیشتر سخت‌کوشی‌های لازم را پشت سر گذاشته‌اید!

 

۵) وبینار خود را تبلیغ کنی

ایجاد یک وبینار سفری طولانی است. اما دیگر به خط پایان بسیار نزدیک هستید. پس از ایجاد محتوای خود، وقت آن است که شروع به تبلیغ و اطلاع‌رسانی از آن بپردازید تا دیگران را مثل خودتان هیجان‌زده کنید.

برخی از روش‌هایی که می‌توانید وبینار خود را تبلیغ کنید در زیر بررسی خواهیم کرد:

 

ارسال خبرنامه) بازاریابی از طریق ایمیل ابزاری کارآمد برای جذب مخاطب مناسب به وبینار شماست.

اگر یک خبرنامه موجود دارید و افرادی از طریق وب سایت شما مشترک شده‌اند، اکنون میتوانید با یک ایمیل جذاب به آنها اطلاع رسانی کنید.

حتی می‌توانید با ارائه کد تخفیف با محدودیت زمانی، آنها را به ثبت نام سریع تر در وبینار خودتان ترغیب کنید.

 

وب سایت خود را با آگهی‌های تبلیغاتی به روز کنید) یکی از بهترین مکان‌ها برای ارتقا وبینار، وب سایت شخصی شماست و بهترین قسمت این است که می‌توانید هر چقدر بخواهید این کار را انجام دهید.

یک بنر یا یک پاپ آپ ایجاد کنید که قسمت بالای وب سایت شما را تزئین می‌کند و بازدیدکنندگان را بلافاصله با اطلاعات مربوط به رویداد آینده شما مواجه می‌سازد.

 

ایجاد لندینگ پیج) برای تبلیغ یک رویداد، بسیاری از افراد دوست دارند یک صفحه فرود ایجاد کنند. لندینگ پیج می‌تواند به عنوان فروشگاه تک صفحه‌ای که در مورد وبینار شما، از زمانی که پخش جریانی برقرار می‌کنید تا لینک مورد نیاز برای اتصال، اطلاعات لجستیکی می‌دهد، کاربرد داشته باشد.

برای شروع، می‌توانید از قالب‌های صفحه فرود وبزی استفاده کنید.

برای ارتقا وب وبینار خود یک پست وبلاگ بنویسید) به عنوان یک متخصص در زمینه خود، اگر وبلاگی برای صنعت خود ندارید، وقت آن است که یک آن را هر چه سریعتر بسازید.

یک وبلاگ نه تنها به شما این امکان را می‌دهد که دانش خود را به نمایش بگذارید و در صنعت خود تبدیل به مرجعی شوید که دیگران می‌توانند از آن بیاموزند، بلکه برای سئو (بهینه سازی موتور جستجو) نیز فوق العاده است.

هنگامی‌که وبلاگ خود را راه‌اندازی کردید، یک پست وبلاگ بنویسید و جزئیات آنچه خوانندگان می‌توانند برای وبینار آینده شما انتظار داشته باشند را شرح دهید.

 

اشتراک در شبکه‌های اجتماعی) برای باخبر شدن مردم از این رویداد، چه راهی بهتر از تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی؟ می‌توانید با استفاده از چند هشتگ اختصاصی، اطلاع‌رسانی خود را گسترش دهید تا افراد بتوانند به راحتی شما را پیدا کنند.

 

تبلیغ وبینار به کمک ایمیل مارکتینگ

 

۶) اجرای تمرینی انجام دهید

با نزدیک شدن به تاریخ وبینار خود، اجراهای تمرینی خود را شروع کنید.

یکی از بهترین قسمت‌های اجرای تمرینی این است که می‌توانید مواردی را که به راحتی قابل برطرف شدن هستند را متوجه شوید و اصلاحات لازم را به موقع انجام دهید.

اسکریپت خود را با بلند گفتن چند بار تمرین کنید. این به شما امکان می‌دهد تا ناسازگاری‌ها را تشخیص دهید، تعیین کنید که چقدر زمان برای هر موضوع اختصاص داده اید و روان‌تر اطلاعات خود را به مخاطبان خود ارائه دهید.

آزمایش سیستم و ابزارهایی که در روز مققر به آنها نیاز دارید را فراموش نکنید. منظور ما از این کار قرار دادن رایانه، نرم افزار و هر وسیله دیگر در زمان اجرا و تست آنهاست.

به عنوان مثال، می‌توانید تمام نرم افزارهایی را که به طور همزمان در رایانه خود استفاده می‌کنید، اجرا کنید و سپس به سرعت بین برنامه‌ها جابجا شوید. نرم افزار اضافی را باز کنید و استفاده از آن را شروع کنید تا ببینید آیا می‌توانید تاخیری در رایانه به وجود آورد و یا خیر.

به تمام کارهای راه اندازی که ممکن است لازم باشد انجام دهید فکر کنید و آن را دقیقاً آزمایش کنید. این نه تنها به شما دانش مفیدی در مورد چگونگی متناسب بودن همه این قطعات می‌دهد، بلکه می‌تواند به شما فرصتی برای کاهش مشکلات احتمالی قبل از شروع وبینار را نیز بدهد.

اگر می‌توانید، از یک دوست یا دستیار بخواهید تا به طور آنلاین کل ارائه تستی شما را تماشا کند.

خیلی تمیز و حرفه‌ای یک دوره آزمایشی اجرا کنید.

 

۷) میزبان وبینار خود باشید

سرانجام زمان اجرای زنده وبینار شما فرا رسیده است. قبل از فشار دادن دکمه ضبط یا پخش جریان، تمام یادداشت‌ها، اسکریپت و هر چیز دیگری را که ممکن است به شما در آماده شدن کمک کند دو بار بررسی کنید. وقتی زمان آن فرا رسید، دکمه را بزنید.

در پایان وبینار خود، مطمئن شوید که راه‌هایی را که بینندگان می‌توانند شما را پیدا کنند، متصل می‌باشند. این راه‌ها شامل آدرس وب و کانال‌های شبکه‌های اجتماعیتان می‌باشد. پس از پایان کار، تعظیم کنید و وبینار را به اتمام برسانید.

 

در ارتباط بودن با کاربر پس از برگذاری وبینار

 

اقدامات پس از وبینار

صبر کنید، موارد بیشتری وجود دارد؟ با شما شرط می‌بندیم که وجود دارد!

اکنون که وبینار خود را به پایان رسانده اید، وقت آن است که تصمیم بگیرید با این کار به چه نتیجه‌ای خواهید رسید.

وبینار شما می‌تواند ایده مناسب کسب و کار آنلاین شما باشد. اگر تصمیم دارید هزینه وبینار را دریافت کنید، کار دیگری ندارید و فقط به تبلیغ آن ادامه ‌دهید.

با این حال، اگر آن را به صورت رایگان ارائه می‌دهید، حتماً ضبط وبینار را در کانال یوتیوب خود قرار دهید و همچنین فیلم را در وب سایت خود بارگزاری کنید.

بعداً، اگر سوالات مربوط به برخی از موضوعاتی را که در طول وبینار خود بحث کرده اید مشاهده کنید، می‌توانید فیلم‌های دیگری مانند سوال و جواب زنده را به صورت آنلاین بسازید تا موضوع برای افراد بیشتر جا بیفتد.

 

۵
از ۵
۲۱ مشارکت کننده

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید