Clicky

چگونه برای یک مدرسه وب سایت طراحی کنیم؟

اگر در گذشته استفاده از اینترنت برای مدارس خلاصه می‌شد به وسیله‌ای برای اطلاع‌رسانی از برنامه‌های درسی و مشاهده کارنامه‌ها، امروز دیگر پا فراتر از این گذاشته شده و وب سایت یک مدرسه به عنوان بخشی از تجربه آموزشی آن دیده می‌شود.

به خصوص با شیوع ویروس همه‌گیر کرونا و ضرورت قرنطینه خانگی، توجه همه به نقش فضای مجازی در آموزش جلب شده است.

به مدد اینترنت و  وب سایت‌های آموزشی حتی در شرایطی که آموزگار و دانشپذیر هر یک در خانه‌های خود جدا از هم افتاده‌‌اند، این امکان محقق گردیده که فرآیند آموزش ادامه پیدا کند.

تمامی این حرف‌ها را زدیم که بگوییم در آموزش و پرورش مدرن امروزی، داشتن یک وب سایت کارآمد برای مدارس از هر چیز دیگری مهم‌تر است و در ارزش‌گذاری آن تاثیرگذار واقع می‌شود.

سایت‌های مدرسه‌ای ضمن ایجاد فضای حضور آنلاین و تشویق به ثبت نام، درها را بر روی اشتراک‌گذاری موثر اطلاعات آموزشی باز گذاشته‌اند.

در این مقاله وبزی، ما به شما نشان می‌دهیم که ساخت یک وب سایت مدرسه با طراحی کاربرپسند، چه مزایای خارق العاده‌ای برای مرکز آموزشیتان به همراه خواهد داشت و قدم به قدم به شما یاد خواهیم داد چگونه سایت آموزشی خود را بسازید.

 ابتدا اجازه دهید برای اینکه پیش زمینه فکری خوبی نسبت به مساله پیدا کنید، به چند سوالی که احتمالا در ذهنتان شکل گرفته پاسخ دهیم.

 

اصلا وب سایت یک مدرسه چه فرقی با بقیه سایت ‌ها دارد؟!

وب سایت مدرسه دارای دو عملکرد اساسی است که آن را از بقیه سایت‌ها متمایز می‌کند.

اولین عملکرد آن این است که به عنوان یک پایگاه داده اطلاعات آموزشی آنلاین برای دانش‌آموزان فعلی، والدین و اعضای هیئت علمی عمل می‌کند.

 دوم این که مدرسه شما را در بهترین حالت خود برای همه به نمایش می‌گذارد و به این شکل دانش آموزان و والدین بیشتری را به ثبت نام تشویق می‌نماید.

یک وب سایت مدرسه‌ای موفق، ضمن ایجاد برنامه درسی، لیستی از فعالیت‌ها و رویکرد آموزشی خود را به بازدیدکنندگان نشان داده و احساس اطمینان در مثمرثمر بودن آن مرکز آموزشی را در آنها ایجاد می‌کند.

مطمئنا، طراحی یک وب سایت مدرسه‌ای مستلزم صرف زمان و تلاش می‌باشد، اما شک نکنید که ارزش آن را دارد.

 

خب حالا داشتن یک وب سایت برای مدرسه ما چه مزیت هایی دارد؟!

 

از آنجایی که تقاضای مردم از مدارس برای داشتن یک وب سایت حرفه‌ای در سراسر جهان افزایش پیدا کرده است، می‌توان گفت که اگر می‌خواهید در حوزه آموزش حرفی برای گفتن داشته باشید و مقبولیت پیدا کنید باید دست به کار شوید و یک سایت تخصصی بسازید.

 قبل از اینکه به نکات مربوط به نحوه طراحی آن بپردازیم، بهتر است با برخی از مزایای مهم داشتن وب سایت مدرسه‌ای‌ آشنا شوید.

 

تاثیر مثبت گذاشتن

بسیاری از مدارس برای بالا بردن تعداد ثبت نامی خود با یکدیگر در رقابت هستند. از همین روست که هر یک باید از وب سایت خود برای ایجاد اولین تأثیر قوی استفاده کنند.

چراکه این فرصتی است که در اختیار دارید تا مدرسه خود را در معرض نمایش همگان قرار دهید و دلیل برجسته بودن آن را اثبات نمایید.

دانش‌آموزان و والدینی که می‌خواهند از برنامه‌های آموزشی مدرسه، فعالیت‌های فوق برنامه، جوایز به دست آورده و دستاوردهای شما مطلع شوند، از وب سایتتان بازدید می‌کنند.

موفقیت در ارائه تصویری مثبت از شیوه آموزشی و دستاوردهای مدرسه به شما کمک می‌کند تا ثبت نامی‌های بیشتری داشته باشید.

 

اطلاع‌رسانی بهتر

اطلاعیه ها و رویدادهای مهم معمولاً در وب سایت مدرسه قرار می گیرند. به این شکل والدین، ​​دانش آموزان و معلمان همواره از تمامی اتفاقات باخبر می‌شوند.

به ویژه هنگام سازماندهی رویدادهایی مانند مسابقات مدارس یا وبینارهای آنلاین این قابلیت بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

به این ترتیب در میان سرشلوغی‌های روزمره، اعضای مدرسه نیز از این بروزرسانی‌های منظم تقویم رویداد‌ها و اعلان‌ها بهره‌مند می‌شوند و دسترسی بهتری به برنامه‌‌ها خواهند داشت.

 

مدیریت آسان‌تر

یک وب سایت حرفه‌ای، ویژگی‌های خارق العاده‌ای دارد که می‌تواند کارها را برایتان آسان‌تر سازد و در وقت و انرژیتان صرفه‌جویی کند.

 اگر خودتان با علم این کار سایتی طراحی می‌کنید یا از سایت ساز وبزی استفاده می‌نمایید، در انتهای این مقاله قادر خواهید بود یک وب سایت مدرسه‌ای ایجاد کنید که به عنوان یک دفتر مدیریتی مجازی عمل نماید.

 اینها همه راه‌هایی هستند که دنیای ما را به سمت بهبود شیوه آموزشی و راحتی دانش‌آموزان هدایت می‌کند.

صحبت از راحتی شد این را هم اضافه کنم که امکان افزودن فرم ثبت نام و پرداخت آنلاین در وب سایت، به والدین این امکان را می دهد تا بصورت مجازی ثبت نام فرزندشان را انجام داده و شهریه او را پرداخت کنند.

به خاطر داشته باشید که یک وب سایت مدرسه موفق با ساده سازی فرآیند ثبت نام و پرداخت و پیمایش آسان در قسمت‌های مختلف سایت رضایت والدین را به دست می‌آورد.

 

ترغیب به مشارکت اجتماعی

شما می‌توانید کلاسهای ویدئویی، رویدادها و گفتگوها را مستقیماً در وب سایت مدرسه خود قرار دهید. این امر در مواقعی که مدارس تعطیل است و یا در مواردی که دانش آموز یا والدین قادر به حضور در مدرسه نیستند بسیار مفید واقع می‌شود.

برای اینکه ویدئوهای لایو را به خوبی اجرا کنیم باید از وب سایت خوبی برخوردار باشیم و با تمرین و تکرار این کار را به نحو احسنت به انجام برسانیم.

ویدئوهای لایو و ارتباط‌گیری آنلاین تعامل متقابل میان معلم و دانش‌آموز را حفظ می‌کند. بعلاوه، برای ایجاد مشارکت بیشتر می‌توانید یک فروم برای والدین، ​​دانش آموزان و معلمان ایجاد کنید و در آن یک فضای گفتگو آنلاین راه بیاندازید که همه در آن قادر باشند، موضوعات مربوط به مدرسه را بیان کنند.

 

چگونه برای مدرسه سایت بسازیم؟

 

هدف از طراحی وب سایت مدرسه باید این باشد که در عین جذابیت بصری، کاربردی بوده، تجربه کاربری عالی داشته باشد و حرفه‌ای بودن شما در حوزه آموزش را به خوبی نشان دهد. 

برای نمونه می‌توانید از قالب ویژه وبزی برای مدارس دیدن نمایید.

در عین حال که عناصر بصری به کار گرفته شده در طراحی سایت، اهداف و ارزش‌های مدرسه شما را به گونه‌ای جذاب منعکس می کند، وب سایت شما باید آموزنده بوده و از نظم خوبی هم برخوردار باشد.

بیایید نگاهی به برخی از عناصر اصلی طراحی بیندازیم تا آگاهی لازم را به دست آورید و بتوانید یک وب سایت مدرسه حرفه‌ای برای خود ایجاد می کنید:

 

به تجربه کاربری خوب فکر کنید

از آنجا که مهارت فنی مخاطبان شما متفاوت است، آنها از سایت کاربرپسندی که مستقیماً آنها را به اطلاعات مورد نیازشان می رساند، قدردانی خواهند کرد.

 وب سایت مدرسه شما باید یک نقشه پیمایش واضح و آسان برای دانش آموزان و والدین آنها در نظر بگیرد.

با افزودن یک منوی پیمایش حرفه‌ای و درست، بازدیدکنندگان را راهنمایی کنید تا به مقصد نهایی خود در وب سایت شما برسند.

 منو باید قادر باشد بخش‌های مختلف سایت و نوع اطلاعاتی که در آنجا یافت می شود را به طور خلاصه بیان کند.

باید به اندازه‌ای جامع باشد که والدین، دانش آموزان جدید و پیش ثبت نام شده و همچنین دانش آموزان قدیمی و کارمندان را به خوبی راهنمایی کند تا هر آنچه را که در جستجوی آن هستند، پیدا کنند.

نکات اضافی در زمینه طراحی سایت که باعث بهبود ظاهر حرفه‌ای وب سایت مدرسه شما می شود عبارتند از:

  • استفاده از زبان واضح
  • به کار بردن دکمه‌های کال تو اکشن قوی
  • حفظ سلسله مراتب بصری در سراسر صفحات

 

داستان خود را تعریف کنید

یک صفحه جذاب درباره ما ایجاد کنید و داستان مدرسه خود و ثبت نام کنندگان بالقوه آن بیان نمایید.

صفحه درباره ما جایی است که شما می‌توانید هدف اصلی، موفقیت‌ها و برنامه های آینده مدرسه خود را به دیگران معرفی کنید.

حتماً مدرسه خود را از سایر موسسات آموزشی متمایز کنید. از زبانی حرفه‌ای و قوی استفاده کنید و از تصاویری بهره بگیرید که جو منحصر به فرد مدرسه را به بازدیدکنندگان نشان دهد.

و اما یک نکته حرفه‌ای: جزو برندهای پیشگام باشید و با استفاده از پالت رنگی که رنگ‌های مدرسه شما را بازتاب می‌دهد و افزودن لوگو یا تصاویر مدرسه به وب سایت، هویت مدرسه خود را تقویت سازید.

 

عکس ها و ویدئوهای باکیفیت به سایت اضافه کنید

بخشی از نمایش موفقیت‌های مدرسه شما با اشتراک‌گذاری عکس‌ها و فیلم‌هایی که از محیط آن می‌گیرید حاصل می‌شود. روش های بسیار زیادی برای درج تصاویر دانش آموزان، کلاس‌ها و رویدادها، در طراحی وب سایت یک مدرسه وجود دارد.

 به طور مثال استفاده از نمایش اسلایدی تصاویر، روش جذابی برای این کار به شمار می‌آید. تصاویر را به پس زمینه سایت اضافه کنید و یا یک گالری عکس ایجاد نمایید.

به خاطر داشته باشید هر روشی که برای نمایش عکس و فیلم خود انتخاب کنید، باید اطمینان حاصل کنید که عکس‌های به کار رفته از کیفیت بالایی برخوردار باشند.

 

فرم ورود و عضویت به سایتتان بیافزایید

 

روزگاری که دانش‌آموزان مشق شب می‌نوشتند و والدین کارنامه‌های کاغذی آنها را از مدرسه می‌گرفتند، گذشته است. اکنون دیگر می‌توان همه چیز را به صورت آنلاین بر روی سایت قرار داد، از وقایع مطلع شد و نتایج را دریافت کرد.

 با ایجاد یک بخش عضویت که با رمز عبور محافظت شده است، وب سایت مدرسه شما می‌تواند فضای تعاملی خوبی به وجود بیاورد که در آن معلمان، دانش‌آموزان ثبت‌نام شده و والدین قادرند اطلاعات اختصاصی خود را داشته باشد.

از این فضای راحت و امن می توان برای بارگذاری تکالیف و نمرات آن، ایجاد انجمن‌های گفتگو برای معلم‌ها و والدین و موارد دیگر استفاده کرد.

 

تقویم رویدادها را به سایت خود اضافه کنید

تعداد زیاد رویدادهای سالانه مدرسه می تواند طاقت‌فرسا و گیج‌کننده باشد. به ویژه برای والدین شاغل که برنامه‌های فشرده‌ای برای زندگی خود دارند.

با افزودن یک تقویم آنلاین که همه اعضای مدرسه به برنامه رویدادهای سال تحصیلی دسترسی دارند، کار را برای شما آسان خواهد کرد.

آن را با تقویم‌های گوگل کاربران همگام‌سازی کنید تا بتوانید قبل از رویداد، یادآوری‌هایی لازم را برای والدین ارسال کنید و امکان حضور آنها را افزایش دهید.

 

سایت مدرسه را موبایل فرندلی طراحی کنید

این روزها بیشتر افراد از طریق تلفن‌های هوشمند خود به مرورگرهای اینترنتی وصل می‌شوند و سرچ خود را انجام می‌دهند. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که وب سایت مدرسه شما نسخه موبایل فرندلی داشته باشد.

این روزها دیگر طراحی وب موبایل از همیشه آسان‌تر شده است و می‌تواند تأثیر مثبتی بر عملکرد وب سایت شما داشته باشد.

ناگفته نماند، اگر طراحی سایت مدرسه شما مطابق با خواست کاربران موبایل طراحی شود در تجربه کاربری آنها تاثیر بسیار خوبی خواهد داشت.

 

۵
از ۵
۲۲ مشارکت کننده
محمد گفت:
سلام
ممنون از امکانات عالی تون
بنده یک سال هست برای مدرسمون با کمک وبزی سایت درست کردیم.

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید