Clicky

استراتژی کلمه کلیدی چیست؟

استراتژی کلمه کلیدی چیست؟

برای جذب و افزایش ترافیک، به کاربرانی نیاز دارید که مایل باشند از وب‌سایت شما بازدید کنند. برای اینکه آن‌ها را به بازدید از وب‌سایت خود دعوت کنید، باید بدانید که به دنبال چه هستند، از چه کلماتی استفاده می‌کنند و چه نوع محتوایی با هدف جست‌وجوی آن‌ها مطابقت دارد. به عبارت دیگر، شما به استراتژی کلمات کلیدی یا Keyword Strategy نیاز دارید. 
ما در این مقاله، استراتژی کلمات کلیدی را تعریف می‌کنیم و به شما خواهیم گفت که چگونه می‌توانید برای وب‌سایت یا فروشگاه اینترنتی خود، استراتژی کلمات کلیدی طراحی کنید. تا پایان این مقاله با آکادمی وبزی همراه باشید.


استراتژی کلمات کلیدی چیست؟

استراتژی کلمات کلیدی یک برنامۀ بلندمدت است که هدف آن، جذب ترافیک طبیعی یا ارگانیک، با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط است. این استراتژی برای دستیابی به اهداف خاصی طراحی می‌شود؛ مثل افزایش ترافیک وب‌سایت، جذب سرنخ (Lead)، فروش و... .

 

استراتژی کلمه کلیدی

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «7 راهکار برای افزایش ترافیک فروشگاه‌های اینترنتی» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.


چگونه برای وب‌سایت خود، استراتژی کلمات کلیدی طراحی کنیم؟

اگر می‌خواهید یک استراتژی کلمات کلیدی برای وب‌سایت یا فروشگاه اینترنتی خود طراحی کنید، باید خیلی دقیق و هوشمندانه مراحلی را دنبال کنید که در این بخش به آن‌ها اشاره می‌کنیم.


شناخت کسب‌وکار

اولین قدم برای طراحی استراتژی کلمات کلیدی، شناخت کسب‌وکارتان است. این کار با پرسیدن سؤالات زیر از خودتان شروع می‌شود:

  • کسب‌و‌کار شما چیست و شکل گرفته است؟
  • اهداف شما چه هستند؟
  • ویژگی منحصر‌به‌فرد کسب‌وکار شما چیست؟
  • پیام برندتان چیست؟
  • چرا کاربران باید از وب‌سایت شما بازدید کنند؟

پاسخ به این سؤالات به شناخت بهتر شما از کسب‌وکارتان کمک می‌کند؛ علاوه‌بر این، باعث می‌شود تا کلمات کلیدی درستی را انتخاب کنید و وقت خود را برای هدف‌گیری کلمات اشتباه هدر ندهید.


توجه به هدف جست‌وجو

هدف جست‌وجو همان دلیلی است که کاربران به‌خاطرِ آن، گوگل را باز می‌کنند و عبارتی را جست‌وجو می‌کنند؛ برای مثال، اگر کسی به‌دنبال خرید موبایل ساموسنگ باشد، عبارت «خرید گوشی سامسونگ» را جست‌وجو می‌کند، در حالی که اگر به‌دنبال اطلاعات خاصی از گوشی‌های سامسونگ باشد، عبارت «کیفیت دوربین گوشی‌های سامسونگ» را جست‌وجو می‌کند.
با این توضیحات، حالا این شما هستید که باید تکلیفتان را مشخص کنید و از خودتان بپرسید که:

  • آیا مخاطب و بازار هدف خود را می‌شناسید؟
  • آیا کاربران در وب‌سایت شما فقط به دنبال اطلاعات هستند یا اینکه می‌خواهند چیزی بخرند؟
  • چه محتواهای مرتبطی می‌توانید تولید کنید که با هدف جست‌وجوی کاربران مطابقت داشته باشد؟

 

تحقیق کلمات کلیدی

با انجام تحقیق دربارۀ کلمات کلیدی، کلماتی را پیدا می‌کنید که کاربران از آن‌ها برای جست‌وجوی عبارت مدنظرشان استفاده می‌کنند. در ادامه هم باید مطمئن شوید محتوایی که می‌نویسید، با هدف جست‌وجوی کاربران مطابقت دارد.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «8 روش برای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب»‌ را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.


تحلیل رقبا

شما باید زیر و بم رقبایتان را درآورید و آن‌ها را تحلیل کنید! رقبا چه کار می کنند؟ چه کلمه‌ها و عبارت‌های کلیدی مشترکی با آن‌ها دارید؟ چه نوع محتوایی دارند؟ آیا می‌توانید محتوایی بهتر از آن‌ها تولید کنید؟ پاسخ به این سؤال‌ها به شما کمک می‌‌کند تا استراتژی کاربردی و قدرتمندی را برای کلمه‌های کلیدی وب‌سایت خود طراحی کنید.


بررسی موتورهای جست‌وجو

وضعیت رقبایتان در موتورهای جست‌وجو را زیر نظر بگیرید. این کار می‌تواند بینش خوبی از استراتژی رقبایتان در اختیار شما بگذارد. همچنین لازم است که به‌روزرسانی‌های الگوریتم گوگل را نیز دنبال کنید؛ اما درگیر وسواس نشوید.


تحلیل داده‌ها

تجزیه و تحلیل داده‌ها نقش زیادی در موفقیت استراتژی کلمات کلیدی شما دارد. وب‌سایت Google Analytics داده‌های ارزشمندی را دربارۀ عملکرد وب‌سایت شما ارائه می دهد. از طرفی می‌توانید از Google Search Console هم داده‌های مهم و مفیدی کسب کنید که به رشد وب‌سایت شما کمک می‌کند.

راهنمای ایجاد استراتژی کلمات کلیدی برای سایت

چگونه کلمات کلیدی را هدف قرار دهیم؟

اگر تحقیق کلمات کلیدی خود را کامل کرده‌اید، حالا باید بدانید که کدام کلمات را هدف قرار داده و چگونه این کار را انجام دهید. شما می‌توانید از نتایج این تحقیقات، برای تولید انواع محتوا کمک بگیرید و استراتژی کلمات کلیدی خود را با موفقیت اجرا کنید.


جمع‌بندی: استراتژی خود را همیشه به‌روز نگه‌دارید

در این مقاله به شما گفتیم که استراتژی کلمات کلیدی چیست، چه کاربردی دارد و چگونه می‌توانید برای وب‌‌سایت خود یک استراتژی کلمه کلیدی طراحی کنید.
در پایان لازم است بدانید که برای باید استراتژی خود را همیشه به‌روز نگه دارید؛ چراکه گاهی اوقات سلیقه و علاقه کاربران تغییر می‌کند و عبارت‌های متفاوتی را نسبت به قبل در گوگل جست‌وجو می‌کنند؛ پس چه بهتر که در بازه‌های زمانی مختلف، استراتژی کلمه کلیدی خود را ارزیابی کرده و در صورت لزوم، آن را ویرایش کنید.

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید