Clicky

سئو کلاه سیاه چیست و چه عواقبی برای وب‌سایت دارد؟

در فیلم‌های وسترن‌، قانون‌شکنانی که کلاه کابوییِ سیاه‌رنگ دارند، قانون را دور می‌زنند و یک‌شبه ثروتمند می‌شوند؛ اما قانون دست از سرشان بر نمی‌دارد! در دنیای اینترنت هم کسانی هستند که می‌خواهند هرطور شده وب‌سایت خود را در سریع‌ترین زمان به صفحۀ اول گوگل برسانند. آن‌ها برای این کار از روش‌هایی استفاده می‌کنند که در اصطلاح به آن «سئو کلاه سیاه» گفته می‌شود. تاکتیک‌های سئو کلاه سیاه به‌سرعت وب‌سایت شما را به صفحۀ اول گوگل می‌رساند؛ اما گوگل به‌سرعت متوجه این موضوع می‌شود و وب‌سایت شما را جریمه می‌کند.
در این مقاله قرار است بگوییم که سئو کلاه سیاه چیست، چرا نباید از تاکتیک‌های آن برای سئو استفاده کنید. در آخر هم می‌گوییم که بهترین جایگزین سئو کلاه سیاه چیست. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقالۀ کاربردی و مهم همراه ما باشید.


سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO) چیست؟

سئو کلاه سیاه به تاکتیک‌هایی در سئو گفته می‌شود که برخلاف قوانین موتورهای جست‌وجو بوده و برای ارتقای رتبۀ وب‌سایت در نتایج جست‌وجو به کار گرفته می‌شوند. کارهایی مثل تکرار بیجای کلمه‌های کلیدی، مخفی کردن کلمه‌های کلیدی، خرید و فروش غیرقانونی لینک و... از تاکتیک‌هایی هستند که در سئو کلاه سیاه استفاده می‌شود.
فعالیت‌های کلاه سیاه برای فریب خزنده‌های (Crawler) موتورهای جست‌وجو انجام می‌شود. اگر موتورهای جست‌وجو تشخیص دهند که شما از تکنیک‌های کلاه سیاه استفاده می‌کنید، ممکن است وب‌سایت شما را جریمه کنند، رتبۀ آن را کاهش دهند یا به‌طور کلی وب‌سایت شما را از نتایج جست‌وجوی خود حذف کنند.


3 دلیل برای استفاده نکردن از تاکتیک‌های سئو کلاه سیاه

1. حذف از نتایج جست‌وجو

هنگامی که موتورهای جست‌وجو تشخیص می‌دهند که وب‌سایت شما درگیر فعالیت‌های کلاه سیاه است، آن را از نتایج جست‌وجوی خود حذف می‌کنند؛ این جریمه گاهی به‌صورت موقت است و گاهی هم به‌صورت دائمی. گوگل به این جریمه‌ها Manual Actions می‌گوید و شما می‌توانید در Google Search Console بررسی کنید که آیا وب‌سایت شما همچنان در نتایج جست‌وجوی گوگل وجود دارد یا خیر.


2. ریسک برند

اگر مشتریان بالقوه شما متوجه شوند که در حال استفاده از تاکتیک‌های کلاه سیاه هستید، ممکن است اعتماد خود را به برند شما از دست بدهند. در واقع شما با کارهایی مثل پر کردن صفحه با کلمه‌های کلیدی، به اعتبار برندتان آسیب می‌زنید. از طرفی اگر به‌خاطر سئو کلاه سیاه جریمه شوید، وب‌سایت شما به‌سختی در نتایج جست‌وجو پیدا می‌شود و ممکن است مشتریان زیادی را از دست بدهید.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «جایگاه‌یابی برند چیست؟» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.


3. به‌روزرسانی الگوریتم

گوگل هر سال الگوریتم‌های خود را بارها و بارها به‌روزرسانی می‌کند. بسیاری از این به‌روزرسانی‌ها برای از بین بردن وب‌سایت‌هایی که فعالیت کلاه سیاه دارند. بنابراین اگر وب‌سایت شما برای کسب رتبه بالا در صفحۀ نتایج جست‌وجو (SERP) از این تاکتیک‌ها استفاده کند، ترافیک آن دائماً در معرض خطر خواهد بود.


8 تکنیک سئو کلاه سیاه که باید از آن‌ها اجتناب کنید

مطالعۀ دستورالعمل‌های گوگل می‌تواند به شما در درک فعالیت‌های مجاز و غیرمجاز کمک کند. در زیر 9 تکنیک متداول سئو کلاه سیاه وجود دارد که استفاده از آن ممکن وب‌سایت شما را به دردسر بیندازد.


1. متن پنهان (Hidden text)

این تکنیک شامل پنهان کردن کلمه‌های کلیدی در صفحه‌ای است که کاربران نمی‌توانند آن را ببینند؛ اما خزنده‌های موتورهای جست‌وجو می‌توانند آن‌ها را ببینند. این کار مثل درج یک متن با رنگ سفید در یک صفحه با پس‌زمینۀ سفیدرنگ است.


2. پُر کردن صفحه با کلمه‌های کلیدی

الگوریتم‌های موتور جست‌وجو، محتوای مرتبط با پرسش‌های کاربران را تا حدی با ارزیابی اینکه آیا یک صفحۀ وب حاوی کلمه‌های کلیدی مرتبط است یا خیر، شناسایی می‌کنند. پُر کردن صفحه با کلمه‌های کلیدی یک تکنیک کلاه سیاه است که شامل پُر کردن بیهودۀ محتوا و متا تگ‌های وب‌سایت با کلمه‌های کلیدی است که برای کاربران مفید نیست.


3. مزرعۀ لینک

مزرعۀ لینک یا Link Farm یک روش ساخت لینک است که در آن، مجموعه‌ای از وب‌سایت‌ها به یکدیگر و به وب‌سایت شما لینک می‌دهند.
مزارع لینک اغلب دارای محتواهای بی‌کیفیت و لینک‌های بی‌شمار هستند. گوگل و سایر موتورهای جست‌وجو به‌راحتی لینک‌های مزرعه‌ای و استفاده‌کنندگان از آن را شناسایی می‌کنند؛ پس بهتر است از این روش استفاده نکنید. همچنین لازم است بدانید که هم داشتن مزارع لینک و هم دریافت لینک از مزارع لینک از فعالیت‌های کلاه سیاه محسوب می‌شوند.


4. شبکه‌های وبلاگ خصوصی (PBN)

PBNها نوعی مزرعۀ لینک هستند، اما شیوۀ کارشان متفاوت است. در PBNها چندین وب‌سایت طراحی می‌شود تا فقط به یک وب‌سایت مشخص لینک بدهند. هدف از این کار این است که بک‌لینک‌ها باعث شوند رتبۀ یک وب‌سایت در صفحۀ نتایج ارتقا پیدا کند. بازهم لازم است بگوییم که اکثر الگوریتم‌های موتورهای جست‌وجو می‌توانند وب‌سایت‌هایی را که از این روش استفاده می‌کنند، شناسایی و جریمه کنند. از طرفی، انگشت‌نماترین تاکتیک کلاه سیاه، ایجاد بک‌لینک در وب‌سایت‌های هک‌‌شده است. پس تا می‌توانید از این روش‌ها برای سئو دوری کنید!


5. کامنت اسپم (Spam) در وبلاگ‌ها

این روش یکی از معروف‌ترین (و البته منسوخ‌ترین!) روش‌های سئو کلاه سیاه است. در این روش در وبلاگ‌های مختلف، کامنت‌های اسپم با لینک وب‌سایت شما منتشر می‌شود. منظور از کامنت‌های اسپم کامنت‌هایی هستند که به موضوع محتوای صفحه ارتباطی ندارند و صرفاً به دنبال لینک گرفتن هستند. پیشنهاد گوگل این است که از نوشتن و انتشار این مدل کامنت‌ها اجتناب کنید. البته همان‌طور که گفتیم امروزه این روش منسوخ شده است؛ چون الگوریتم‌های گوگل به‌روز شده‌اند و هرگونه لینکی را در کامنت‌ها نادیده می‌گیرند.


6. کپی کردن محتوای رقیب

کپی کردن مطالب بدون اجازۀ صریح از سایر وب‌سایت‌ها باعث می‌شود تا موتورهای جست‌وجو وب‌سایت شما را جریمه کنند.


7. سوء استفاده از ریچ اسنیپت (Rich Snippet)

ریچ اسنیپت ویژگی خاصی است که گوگل به برخی از نتایج جست‌وجو  اضافه می‌کند و از طریق آن‌ها، اطلاعات بیشتری را به کاربران نمایش می‌دهد؛ مثل نمایش امتیاز یک مقالۀ وبلاگی یا قیمت یک محصول.
لازم است بدانید که ریچ اسنیپت‌ها می‌توانند ترافیک بیشتری را به وب‌سایت شما هدایت کنند، اما نباید از آن‌ها با روش‌هایی گمراه‌کننده مثل جعل نظرات یا درج نام و تصویر نویسندۀ معتبری که در واقع برای سایت شما مطلبی ننوشته است استفاده کنید.


8. سئو منفی

در این روش شما وب‌سایت‌های رقیبتان را سئو می‌کنید؛ اما سئو منفی! یعنی چی؟ یعنی با کارهایی مثل انتشار لینک‌ آن‌ها در قالب کامنت اسپم در وبلاگ‌ها یا خرید از لینک از مزارع لینک، کاری می‌کنید که وب‌سایت آن‌ها جریمه شود. اگر این اتفاق از طرف رقیبتان برای شما افتاد، می‌توانید از ابزار Disavow Links Google برای حذف لینک‌های غیرطبیعی استفاده کنید.


کلاه سفید به‌جای کلاه سیاه!

موتورهای جست‌وجو کسب‌و‌کارها را تشویق می‌کنند تا از روش‌های سئو کلاه سفید برای وب‌سایت خود استفاده کنند. سئو کلاه سفید شامل تاکتیک‌هایی است که با دستورالعمل‌های موتورهای جست‌وجو مطابقت داشته باشد. در ادامه 3 تاکتیک از سئو کلاه سفید را به شما معرفی می‌کنیم.


1. کار را برای خزنده‌ها ساده کنید

موتورهای جست‌وجو از Crawler یا همان خزنده‌ها برای خواندن وب‌سایت شما و درک موضوع آن استفاده می‌کنند. برای اینکه کار را برای آن‌ها ساده کنید، باید یک sitemap.xml یا نقشۀ سایت ایجاد کنید که دارای لینک‌هایی به تمام صفحات وب‌سایت شماست. موتورهای جست‌وجو از این فایل برای ایندکس (Index) وب‌سایت و نمایش صفحات مرتبط با آن در نتایج جست‌وجو استفاده می‌کنند. ضمن اینکه می‌توانید خزنده‌ها را با قرار دادن robots.txt که فهرستی از تمام صفحات وب‌سایت شما را دارد، به‌سمت نقشۀ وب‌سایت خود هدایت کنید.
همچنین می‌توانید از ابزار Google Search Console هم استفاده کنید. سرچ کنسول به شما این امکان را می‌دهد که عملکرد وب‌سایت خود را ارزیابی کنید و مطمئن شوید که آن به‌درستی در گوگل ایندکس شده است.


2. محتوای مفید بنویسید

موتورهای جست‌وجو برای محتوای مفید ارزش قائل هستند. آن‌ها وقتی یک محتوا را مفید می‌دانند که یک متخصص آن را نوشته باشدبه یک سؤالِ مشخص پاسخ دهد و منحصر‌به‌فرد باشد. با انتشار محتواهایی که این معیارها را دارد، شانس وب‌سایت خود را برای دریافت پاداش از موتورهای جست‌وجو افزایش می‌دهید. همچنین اگر محتوای شما ارزشمند و مفید باشد، سایر وب‌سایت‌ها هم به احتمال زیاد به آن لینک می‌دهند و مزایای ایجاد لینک بدون استفاده از تکنیک‌های کلاه سیاه را برای شما خواهد داشت.


3. کسب بک‌لینک

موتورهای جست‌وجو برای درک ارزش وب سایت شما به بک‌لینک‌های آن نگاه می‌کنند. کسب بک‌لینک با معرفی یا توصیه به خرید یک محصول یا خدمات در وب‌سایت شما و دریافت لینک از وب‌سایت پیشنهادهنده، راه فوق‌العاده‌ای برای انجام این کار است. همچنین لازم است بدانید که ارسال پست‌های مهمان در وبلاگ‌ها برای دریافت بک‌لینک یک تکنیک سئو کلاه خاکستری در نظر گرفته می‌شود. تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری غیرقانونی نیستند؛ اما از طرف موتورهای جست‌وجو تائید نمی‌شوند.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «11 روش برای یک طراحی یک وب سایت فوق‌‌العاده با سئوی قدرتمند» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.


جمع‌بندی: آینده را فدای امروز نکنید!

در این مقاله به شما گفتیم که سئو کلاه سیاه چیست و چرا نباید از تکنیک‌های آن استفاده کنید. همچنین روش‌های جایگزین سئو کلاه سیاه را به شما معرفی کردیم. به‌عنوان نکتۀ آخر باید بدانید که سئو کلاه سیاه، موفقیت بلندمدت را فدای دستاوردهای کوتاه‌مدت و اثبات‌نشده می‌کند. فروشگاه‌های اینترنتی و وب‌سایت‌هایی که در بلندمدت موفق می‌شوند، آن‌هایی هستند که روی سئو کلاه سفید، مشتری‌محور و محصول‌محور سرمایه‌گذاری می‌کنند. آن‌ها تلاش می‌کنند تجربۀ کاربری ارزشمندی برای کاربران و مخاطبان وب‌سایت خود بسازند و محتواهای مفید و مرتبطی تولید کنند. شما هم با انجام چنین کارهایی می‌توانید به رشد وب‌سایت خود کمک کنید.


سؤالات متداول دربارۀ سئو کلاه سیاه

آیا سئو کلاه سیاه مؤثر است؟

تاکتیک‌های سئو کلاه سیاه می‌توانند در کوتاه‌مدت منجر به افزایش ترافیک ارگانیک شوند؛ با این حال در دراز مدت، موتورهای جست‌وجو متوجه آن می‌شوند و وب‌سایت شما را جریمه می‌کنند. به همین خاطر به‌ندرت ارزش آن را دارد که برندها استراتژی سئو کلاه سیاه را اجرا کنند.


تفاوت‌های اصلی بین سئو کلاه سیاه، سفید و خاکستری چیست؟

سئو کلاه سیاه به تاکتیک‌هایی گفته می‌شود که به‌طور واضح از طرف موتورهای جست‌وجو ممنوع اعلام شده است. تاکتیک‌های سئو کلاه سفید نیز از طرف موتورهای جست‌وجو مجاز بوده و تشویق می‌شوند. تاکتیک‌های سئو کلاه خاکستری هم جایی در بین سئو کلاه سیاه و سفید قرار می‌گیرد. به‌طور معمول، تاکتیک‌های کلاه خاکستری برای کاربران یا موتورهای جست‌وجو فریبنده نیستند، اما مفید هم نیستند.


اگر گوگل وب‌سایتمان را جریمه کرد چه‌ کار کنیم؟

اگر وب‌سایت شما جریمه شد، باید درخواست بررسی وب‌سایت خود را مستقیماً به موتور جست‌وجویی که شما را جریمه کرده است ارسال کنید. در درخواست بررسی، دلیل جریمه شدن وب‌سایت خود را درج کنید (برای اینکه نشان دهید آن را متوجه شده‌اید)، مراحلی را که برای رفع مشکل انجام داده‌اید توضیح دهید و نتیجۀ کارهای خود را مستند کنید.

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید