Clicky

Alt Text یا متن جایگزین چیست؟ ( + آموزش نوشتن تگ آلت)

 

 

اگر وب‌سایت شما در صفحۀ نتایج گوگل نشان داده نشود، داشتن آن فایده‌ای ندارد. پس باید کمی تلاش کنید تا وب‌سایت خود را برای موتورهای جست‌وجو بهینه کنید و صفحات آن را به رتبه‌های بالاتری در نتایج جست‌وجو برسانید.
به کارهایی که برای بهبود رتبۀ وب‌سایت خود در صفحۀ نتایج موتورهای جست‌وجو انجام می‌دهید، سئو (SEO) گفته می‌شود. یکی از کارهایی که انجام آن در سئو و بهینه‌سازی وب‌سایت بسیار اهمیت دارد، نوشتن Text  Altیا متن جایگزین است. ما هم در این مقاله قرار است شما را با این مفهوم آشنا کنیم و بگوییم که:

 

متن جایگزین (Alt Text) چیست؟

متن جایگزین یا Alt Text، مخففAlternative Text  است و به‌معنی یک متن کوتاه است که برای توصیف عکس، اینفوگرافیک، نمودار یا هر تصویر دیگری در یک وب‌سایت نوشته می‌شود. متن جایگزین فقط در کدهای وب‌سایت شما به‌عنوان یک خط از کدهای HTML نمایش داده می‌شود و به آن تگ آلت (Alt Tag) هم می‌گویند.
از آنجایی که گوگل و سایر موتورهای جست‌وجو قدرت درک تصاویر را ندارند، کدهای وب‌سایت شما را بررسی می کنند تا بفهمند تصاویر وب‌سایت شما چه محتوایی دارند. در واقع تگ آلت به ربات‌های جست‌وجو کمک می‌کند تا تصاویر وب‌سایت شما را درک کنند و محتوای شما را با دقت بیشتری فهرست‌بندی کنند.
همچنین در صورتی که تصویر به‌درستی در یک صفحۀ وب بارگیری (Load) نشود، متن جایگزین به‌جای تصویر نمایش داده می‌شود.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «سئو را از کجا شروع کنیم؟» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

چرا تگ آلت مهم است؟

نوشتن Alt text برای هر تصویری که در وب‌سایت خود آپلود می‌کنید به سه دلیل مهم است:

  • تصاویر شما را می‌توان در موتورهای جست‌وجو پیدا کرد: تصاویر وب‌سایت شما با متن جایگزین مناسب، شانس بیشتری برای نمایش در بخش جست‌وجوی تصاویر مثل Google Images دارند. همان‌طور که می‌دانید، تصاویر درصد قابل توجهی از جست‌وجوها را تشکیل می‌دهند و در اغلب مواقع، در بالای SERP (صفحۀ نتایج موتور جست‌وجو) برای کاربران نمایش داده می‌شوند. بنابراین فقط با افزودن چند کلمه به تصاویر می‌توانید بیشتر دیده شوید و ترافیک وب‌سایت خود را چند برابر کنید.
  • وب‌سایت شما سئوی بهتری خواهد داشت: موتورهای جست‌وجو به وب‌سایت‌هایی که تصاویرشان تگ آلت دارد بیشتر توجه می‌کنند و آن‌ها را بهینه‌تر می‌دانند. علاوه بر این، افزایش ترافیکی که به‌دلیل نوشتن Alt Text دریافت می‌کنید، می‌تواند به افزایش رتبۀ شما در صفحۀ نتایج کمک کند.
  • تمامی کاربران می‌توانند از وب‌سایت شما استفاده کنند: بازدیدکنندگان نابینا از صفحه‌خوان‌ها استفاده می‌کنند تا بفهمند چه محتوایی در یک صفحۀ وب وجود دارد. این صفحه‌خوان‌ها از با استفاده از کدهای وب‌سایت شما، محتوای تصاویر درک کرده و آن را به کاربر می‌گویند. به همین خاطر، نوشتن Alt Text کمک می‌کند تا تمامی کاربران بتوانند از وب‌سایت شما استفاده کنند و از آن لذت ببرند.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «11 روش برای یک طراحی یک وب سایت فوق‌‌العاده با سئوی قدرتمند» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.


چگونه یک Alt Text مناسب بنویسیم؟

حالا که با مفهوم تگ آلت آشنا شده‌اید و اهمیت آن را به‌خوبی درک کرده‌اید، در این بخش شما می‌گوییم که چگونه می‌توانید متن‌های جایگزین خوبی بنویسید؛ آن‌هم در قالب 4 نکتۀ ارزشمند و جمع‌وجور. پس بفرمایید برای مطالعۀ ادامه مقاله!


1. اهداف خود را مشخص کنید

هر تصویری، داستان‌ها و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد؛ اما این شما هستید که در نهایت باید بر اساس هدف و ماهیت وب‌سایت خود، یک حرف را برای گفتن انتخاب کنید. به عبارت دیگر، بسته به اینکه شما یک عکاس، سرآشپز یا طراح وب هستید، اهداف تصویر شما هم متفاوت خواهد بود.
برای مثال، اگر در زمینۀ گردشگری فعالیت می‌کنید، به‌جای نوشتن یک متن جایگزین و بی‌روح مثل «قایق روی دریا»، می‌توانید بنویسید «یک سفر دریایی جذاب روی آب‌های نیلگون خلیج فارس».
با این حال، اگر یک عکاس بخواهد این تصویر را در وب‌سایت خودش بارگذاری کند، متن جایگزین متفاوتی برای آن می‌نویسید؛ مثل «عکاسی از حرکت یک کشتی روی آب‌های خلیج فارس».
پس لازم است که به‌خوبی هدف وب‌سایت خود و تصویرتان را درک کنید و بعد به‌سراغ نوشتن Alt Tag آن بروید.


2. کلمات کلیدی مرتبط را اضافه کنید

کلمات کلیدی ارتباط تنگاتنگی با اهداف شما دارند و برای وب‌سایت شما بسیار مهم هستند. اگر می‌خواهید تصاویر شما در پاسخ به جست‌وجوی کلمات و عبارات کلیدی خاصی نمایش داده شوند، لازم است که آن‌ها را در متن جایگزین خود قرار دهید.
برای اینکه بتوانید بهتر این کار را انجام دهید، خودتان را به‌جای کاربر بگذارید و آن کلمه، سؤال یا عبارتی را که برای جست‌وجوی تصاویری مثل تصویر شما جست‌وجو می‌کند حدس بزنید. حالا آن کلمه یا عبارت را در متن جایگزین تصویرتان بنویسید.
نکتۀ مهم: فراموش نکنید که Alt Text را باید برای انسان‌ها بنویسید نه ربات‌های گوگل! پس در استفاده از کلمات کلیدی زیاده‌روی نکنید.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «8 روش برای پیدا کردن کلمات کلیدی»‌ را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.


3. تصویر را به‌طور دقیق توصیف کنید

شما باید متن جایگزین تصاویرتان را دقیق و واضح بنویسید تا موتورهای جست‌وجو بهتر بفهمند چه تصویری در وب‌سایت شما وجود دارد.
علاوه بر این، بهتر است برای نوشتن متن جایگزین از کلمات ساده و پرکاربرد استفاده کنید. چرا؟ چون کاربران کمتر از کلمه‌های شیک و پیچیده استفاده می‌کنند.
یک ترفند فوق‌العاده که می‌توانید از آن برای نوشتن تگ آلت استفاده کنید این است که تصور کنید انگار با دوستی صحبت می‌کنید که نمی‌تواند تصویر شما را ببیند. همان توضیحی که قرار است به او بدهید، به‌عنوان متن جایگزین بنویسید. این ترفند به شما کمک می‌کند تا Alt Text دقیق‌تری برای تصاویر خود بنویسید.


4. کوتاه بنویسید

متن جایگزین شما نباید طولانی باشد. توصیه می‌کنیم این توضیحات را حداکثر با 125 حرف (کاراکتر) بنویسید؛ در غیر این صورت ممکن است موتورهای جست‌وجو آن را به‌طور کامل نخوانند.
شما با توصیف نقاط کانونی تصویر، می‌توانید توضیحات جایگزین آن را کوتاه نگه دارید. در اغلب اوقات هم می‌توانید کلمات اضافی مانند «تصویر» یا «عکس» را از ابتدای توضیحات خود حذف کنید تا تعداد کاراکترها را کاهش دهید.


سؤال آخر: چگونه با تصاویر می‌توانیم سئوی وب‌سایت خود را ارتقا دهیم؟

خُب به پایان این مقالۀ جمع‌وجور و البته مفید رسیدیم! ما در این مقاله به شما گفتیم که متن جایگزین یا Alt Text چیست، چرا مهم است و چگونه می‌توانید یک تگ آلت مناسب برای تصاویر خود بنویسید.
حالا و در بخش آخر می‌خواهیم به یک سؤال مهم و پُرتکرار پاسخ دهیم: چگونه با تصاویر می‌توانیم سئوی وب‌سایت خود را ارتقا دهیم؟
برای اینکه با تصاویر بتوانید سئوی وب‌سایت خود را ارتقا دهید، باید روی نوشتن متن جایگزین آن‌ها تمرکز کنید. البته راه‌های دیگری هم برای این کار وجود دارد:

  • بارگیری (Load) سریع تصاویر: باید مطمئن شوید که تصاویر وب‌سایت شما به‌سرعت بارگیری می‌شوند. برای این کار، باید حجم تصاویر خود را بدون اُفت کیفیت کاهش دهید.
  • به کپشن تصویر (Image Caption) توجه کنید: علاوه بر متن جایگزین، کپشن می‌تواند به موتورهای جست‌وجو نشان دهد که تصویر شما چه چیزی را نشان می‌دهد. در نوشتن کپشن تصاویر می‌توانید خلاقانه‌تر عمل کنید و از کلماتی استفاده کنید که معمولاً در متن جایگزین نمی‌توانید آن‌ها را بنویسید.

فراموش نکنید که سئوی قدرتمند باعث می‌شود وب‌سایت شما در گوگل، بینگ و سایر موتورهای جست‌وجو رتبه‌های بالایی بگیرد. هرچقدر هم بیشتر در صفحات نتایج جست‌وجو دیده شوید، مشتریان بالقوۀ بیشتری با شما آشنا می‌شوند و فروش بیشتری را تجربه خواهید کرد.

۵
از ۵
۳ مشارکت کننده

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید