Clicky

آیا گوگل می‌تواند محتوای هوش مصنوعی را تشخیص دهد؟

ابزارهای محتوای هوش مصنوعی به‌تازگی آن‌قدر پیشرفت کرده‌اند که شما می‌توانید از آن‌ها، برای تولید محتوای وب‌سایت یا فروشگاه اینترنتی خود استفاده کنید. این ابزارها برای نوشتن هر بخشی از وب‌سایت شما مناسب هستند؛ از صفحۀ «دربارۀ ما» گرفته تا مقاله‌های وبلاگ و توضیحات محصولات.
سؤالی که اینجا پیش می‌آید این است که آیا تولید محتوا با هوش مصنوعی روی سئوی وب‌سایت تأثیر منفی می‌گذارد؟ یا اینکه اصلاً گوگل می‌تواند محتوای هوش مصنوعی را تشخیص دهد؟
ما در این مقاله قرار است علاو‌ه‌بر پاسخ به دو سؤال بالا، بگوییم که محتوای هوش مصنوعی چیست، چه تفاوتی با محتوای اسپم دارد و آیا بهتر است خودمان محتوا تولید کنیم یا آن را به ابزارهای هوش مصنوعی بسپاریم. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان مقاله، با آکادمی وبزی همراه باشید.


محتوای هوش مصنوعی (AI content) چیست؟

محتوای هوش مصنوعی به هر نوع محتوایی گفته می‌شود که ابزارهای هوش مصنوعی، آن را بر اساس الگوریتم‌های یادگیری ماشین (Machine Learning) تولید می‌کنند. این محتوا می‌تواند متنی، صوتی، گرافیکی یا ویدیویی باشد.
ابزارهای هوش مصنوعی از تولید زبان طبیعی یا NLG (Natural Language Generation) برای تولید محتوای متنی استفاده می‌کنند؛ به‌طوری که تشخیص این محتواها از محتواهایی که انسان‌ها تولید می‌کنند بسیار سخت است.


آیا گوگل محتوای تولید شده با هوش مصنوعی را تشخیص می‌دهد؟

تا همین چند وقت پیش، یعنی اواخر سال 2022، الگوریتمِ گوگل محتوای تولید شده با هوش مصنوعی را نوعی اسپم (Spam) در نظر می‌گرفت و وب‌سایت‌هایی را که با این ابزار تولید محتوا می‌کردند، جریمه می‌کرد؛ اما همه‌چیز در سال 2023 تغییر کرد.
طبق دستورالعمل‌های فعلی Google Search Central، گوگل به محتوای با کیفیت پاداش می‌دهد و آن را به صفحۀ نتایج خود می‌آورد؛ فرقی هم نمی‌کند که آن را یک فرد نوشته باشد یا یک ابزار هوش مصنوعی.
بر همین اساس، دیگر لزومی ندارد که بی‌خیالِ استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی برای تولید محتوا شوید؛ در عوض، می‌توانید از این ابزارها برای تولید محتوای با کیفیتی استفاده کنید که نیاز مخاطبان شما را به‌خوبی برطرف می‌کند.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «چگونه وب‌سایت خود را به گوگل معرفی کنیم؟» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.


تفاوت بین محتوای اسپم با محتوای تولید شده با هوش مصنوعی چیست؟

گوگل بین محتوای Spam با Ai Content تفاوت زیادی قائل می‌شود. دستورالعمل‌های این موتور جست‌وجو می‌گوید که محتوای اسپم، شامل هر نوع محتوایی است که به‌صورت خودکار تولید می‌شود و هیچ ارزش افزوده‌ای برای کاربران ندارد. بر اساس این تعریف، محتوای تولیدشده به‌صورت خودکار، فقط در صورتی مشکل‌ساز است که اسپم باشد یا به عبارت دیگر، ارزشی برای کاربران ایجاد نکند. 
علاوه‌بر این، اگر گوگل متوجه شود که هدف محتوای شما دستکاریِ رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها در گوگل است، وب‌سایت و محتوای شما را جریمه می‌کند.
جالب است بدانید که محتوای اسپم فقط به‌صورت خودکار تولید نمی‌شود و گاهی اوقات، برخی از صاحبان وب‌سایت‌ها دست به تولید محتوای اسپم می‌زنند!
برای مثال، ممکن است با صفحه‌هایی برخورد کرده باشید که پُر از کلمات کلیدی هستند اما هیچ متن و محتوای معنی‌دار و مشخصی ندارند. این صفحه‌ها، همان صفحه‌هایی هستند که گوگل به آن‌ها اسپم می‌گوید و با جریمه‌های خود، از خجالتشان در می‌آید!
به‌طور کلی باید بگوییم که اگر محتوای شما ارزشمند و با کیفیت باشد، گوگل هوای آن را خواهد داشت و رتبۀ خوبی در صفحۀ نتایج به آن می‌دهد؛ فارغ از اینکه آن را خودتان نوشته باشید یا یک ابزار هوش مصنوعی مثل ChatGPT.


چگونه از جریمه‌های گوگل در امان باشیم؟

بهتر است وقتی که محتوایی را با هوش مصنوعی برای وب‌سایت خود آماده می‌کنید، یک بار آن را بر اساس نکاتی که در این بخش به شما می‌گوییم، مرور و ویرایش کنید. این‌طوری خیالتان راحت است که گوگل جریمه‌تان نمی‌کند!


1. به فاکتور E-E-A-T توجه کنید

گوگل، کیفیت محتوا را بر اساس تخصص، تجربه، اعتبار و قابل اعتماد بودن یا همان E-E-A-T ارزیابی می‌کند؛ به همین خاطر، به تولیدکنندگان محتوا توصیه می‌کند که ابهام‌های زیر را دربارۀ محتواهای خود برطرف کنند:

  • کیستی: آیا مشخص است که چه کسی این محتوا را تولید کرده است؟ گوگل به محتواهایی که نام و نشان نویسندۀ آن مشخص است بیشتر اهمیت می‌دهد.
  • چگونگی: اگر محتوای شما نظری را دربارۀ محصول یا تجربه‌ای بیان می‌کند، آیا مشخص است که نویسنده چگونه به این نتیجه رسیده است؟ برای مثال، آیا نویسندۀ محتوای «بهترین رستوران‌های غرب تهران»، خودش در آن رستوران‌ها غذا خورده است؟
  •  چرایی: آیا نویسنده، این محتوا را برای کمک به مردم نوشته است یا قصد دستکاریِ رتبه‌بندی محتوا در موتورهای جست‌وجو را داشته است؟ به گفته گوگل، این مهم‌ترین ابهامی است که باید برطرف کنید و از روش‌های سئو کلاه سیاه، مثل پر کردنِ صفحه با کلمات کلیدی، خودداری کنید.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «Google E-E-A-T چیست؟» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.


2. محتوای خود را ارزیابی کنید

گوگل به کاربران توصیه می‌کند که اگر از ابزارهای هوش مصنوعی برای نوشتن محتوا استفاده می‌کنید، از یک نویسنده نیز برای ارزیابی متن تولیدشده کمک بگیرید.
این موتورِ جست‌وجو، فهرستی از سؤالات را برای ارزیابی محتوا ارائه کرده تا ببینید آیا محتوای شما ارزش کافی را به مخاطبان می‌دهد یا خیر. این سؤالات عبارت‌اند از:

  • آیا محتوای شما اطلاعات صحیح و دقیقی دارد؟
  • آیا توضیحی کامل و جامعی از موضوع ارائه می‌دهد؟
  • اطلاعاتِ موجود در آن صرفاً موضوعاتِ ابتدایی است یا به موضوعات متنوعی می‌پردازد؟
  •  آیا شما به‌عنوان یک مرجع در موضوع مورد نظر شناخته می‌شوید؟
  • آیا یک متخصص این محتوا را تولید یا ویرایش کرده است؟

 

3. انسانی بنویسید

گوگل به محتوایی امتیاز می‌دهد که برای انسان‌ها نوشته شده باشد، نه برای موتورهای جست‌وجو! به عبارت دیگر، این محتوایِ مفید و ارزشمند است که در رتبه‌بندی موتورهای جست‌وجو رتبۀ بهتری می‌گیرد و محتوای بی‌کیفیت نیز جریمه می‌شود؛ حتی اگر برای تولیدِ آن زمان زیادی گذاشته باشید.
توجه کنید که اگر محتوای شما مشکل مخاطبان هدفتان را حل می‌کند یا از منابع معتبر برای تولیدِ آن محتوا استفاده کرده‌اید و خودتان مرجع به حساب می‌آیید، ‌به احتمال زیاد جایگاه خوبی در رتبه‌بندی گوگل کسب می‌کنید.


4. مفید بنویسید

همان‌طور که گفتیم، محتوای شما باید برای کاربران نوشته شده باشد نه موتورهای جست‌وجو. ویژگیِ محتواهای متمرکز بر موتورهای جست‌وجو عبارت‌اند از:

  • مشکل کاربر را حل نمی‌کند: آیا تا‌به‌حال روی مقاله‌ای با عنوانی مثل «تاریخ انتشار فصل دوم سریال Severance» کلیک کرده‌اید؟ گاهی برای پاسخ به چنین سؤال‌هایی که پاسخ مشخصی ندارند، یک مقالۀ 500 - 600 کلمه‌ای نوشته شده که در آن آمده تاریخ انتشار فصل دومِ این سریال هنوز مشخص نیست! در اینجا گوگل فرض می‌کند که این محتوا برای کسب ترافیک از کاربرانی است که می‌خواهند به یک سوال خاص پاسخ دهند و چون محتوا نمی‌تواند پاسخی ارائه دهد، اسپم در نظر گرفته می‌شود.
  • با نیازِ مخاطبان هدف بی‌ارتباط است: گوگل سایت‌هایی را که دربارۀ هر موضوع ترند (Trend) مطلب منتشر می‌کنند، جریمه می‌کند؛ چراکه در اغلب مواقع، ماهیت آن محتواها با نیازِ مخاطبان هدف بی‌ارتباط است. برای مثال، اگر یک فروشگاه اینترنتی گل و گیاه دارید، نباید در وبلاگ آن دربارۀ افزایش قیمت دلار صحبت کنید!

به‌طور کلی، وب‌سایت‌های با کیفیت برای قشر خاصی از مخاطبان خوانندگان محتوا تولید می‌کنند؛ بنابراین وب‌سایت‌هایی که موضوعات غیرمرتبط را پوشش می‌دهند، ممکن است اسپم در نظر گرفته شوند.


5. از هوش مصنوعی، هوشمندانه استفاده کنید

هرکدام از ابزارهای هوش مصنوعی برای فعالیت خاصی مناسب است. این ابزارها می‌توانند به شما در تولید پست‌های وبلاگ، نوشتن توضیحات محصول و حتی تولید یا ویرایش تصاویر کمک کنند.
پیشنهاد ما این است ابزاری را انتخاب کنید که متناسب با بودجه، هدف و فرآیند تولید محتوایِ مدنظرتان باشد. همچنین می‌توانید از ابزارهای هوش مصنوعی برای بهبود دقت و حفظ کیفیت محتوای خود استفاده کنید؛ برای مثال، بسیاری از ابزارهای رایگان می‌توانند اشتباهات املایی و دستوری را بررسی کنند و برخی حتی می‌توانند سرقت ادبی را تشخیص دهند.


نکتۀ آخر: ارزش ایجاد کنید

در این مقاله به شما گفتیم که محتوای هوش مصنوعی چیست، چه تفاوتی با محتوای اسپم دارد و اینکه آیا گوگل می‌تواند محتوای تولید شده هوش مصنوعی را تشخیص دهد یا خیر. علاوه‌بر این، اشاره کردیم که محتوای هوش مصنوعی چه تأثیری در سئو دارد.
در آخر لازم است تأکید کنیم که در زمان تولید محتوا، باید به نیاز مخاطبان هدف خود توجه کنید و با محتوایی که تولید می‌کنید، به بهترین شکل به سؤال آن‌ها پاسخ دهید. به زبان ساده‌تر، اگر می‌خواهید گوگل جریمه‌تان نکند، محتوایی تولید کنید که برای کاربران ارزش ایجاد کند و اسپم نباشد؛ فرقی هم ندارد که آن را با هوش مصنوعی تولید می‌کنید یا خودتان می‌نویسید.


سؤالات متداول

آیا گوگل، محتوای هوش مصنوعی را اسپم در نظر می‌گیرد؟

گوگل از سال 2023، دیگر محتوای نوشته‌شده با هوش مصنوعی را به‌عنوان اسپم تلقی نمی‌کند. در عوض، بر کیفیت محتوا تمرکز کرده و بررسی می‌کند که آیا محتوای شما برای خوانندگان مفید است یا خیر.


آیا محتوای هوش مصنوعی قابل ردیابی است؟

گوگل مشخص نکرده است که آیا می‌تواند بین محتوای نوشته‌شده توسط انسان و محتوای نوشته‌شده با هوش مصنوعی تمایز قائل شود یا خیر؛ اما از سال ۲۰۲۳، دیگر محتوای انسانی را نسبت به محتوای هوش مصنوعی بهتر نمی‌داند. در عوض، محتوا را بر اساس کیفیتِ آن رتبه‌بندی می‌کند.


گوگل چگونه محتوای هوش مصنوعی را جریمه می‌کند؟

گوگل لزوماً محتوای هوش مصنوعی را جریمه نمی‌کند، اما «محتوای اسپم» را چه توسط یک انسان یا یک ابزار هوش مصنوعی تولید شده باشد، جریمه می‌کند. محتوای اسپم، شامل هر نوع محتوایی است که هیچ ارزش افزوده‌ای برای کاربران ندارد.

۵
از ۵
۳ مشارکت کننده

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید