Clicky

تبلیغات همسان (Native Ads) چیست و چگونه کار می‌کند؟

 

شما هر روز با بنرها و پاپ‌آپ‌هایی مواجه می‌شوید که صفحۀ مرورگرتان را پُر از تبلیغ می‌کنند؛ گاهی تبلیغات وسوسه‌کننده و گاهی هم تبلیغات آزاردهنده! به این بنرها و پاپ‌ها در اصطلاح «تبلیغات همسان» یا Native Ads می‌گویند.تبلیغات همسان به افزایش ترافیک یک وب‌سایت، افزایش فروش و مهم‌تر از همه ایجاد روابط قابل اعتماد با مخاطبان جدید و مخاطبان فعلی کمک می‌کند؛ اما برای اینکه سودآور باشد باید روش و استراتژی درست استفاده از آن را هم بلد باشید. 

بر همین اساس، ما در این مقاله قرار است به شما بگوییم که تبلیغات همسان چیست، چه مزایایی دارد و انواع آن کدام است. تا پایان مقاله همراهمان باشید!

 

تبلیغات همسان (Native Ads) چیست؟

تبلیغات همسان نوعی از تبلیغات آنلاین است که در آن محتوای تبلیغاتی با محتوای اطراف خود ترکیب می‌شود و به‌طور هم‌زمان نمایش داده می‌شود. تبلیغات همسان از نظر ظاهری تفاوتی با محل نمایش تبلیغ ندارند. به این ترتیب، مخاطب احساس نمی‌کند که با تبلیغ طرف است و آن پیشنهاد را پیشنهادی از سمت وب‌سایت یا اپلیکیشن میزبان می‌بیند.

مزیت اصلی این نوع تبلیغات این است که نسبت به سایر انواع تبلیغات (مانند پاپ‌آپ یا تبلیغات بنری) مزاحمت کمتری برای کاربران دارد و از آنجایی که جنبۀ تبلیغاتی کم‌رنگی دارد، کاربران به آن بیشتر اعتماد می‌کنند.

هدف تبلیغات همسان هم در ایجاد یک تجربۀ سودمند متقابل است که تمامی طرف‌های درگیر را راضی می‌کند: کسب‌وکار شما می‌تواند محصولات خود را برای مخاطبان مرتبط تبلیغ کند، در حالی که کاربران از محتوایی که مصرف می‌کنند با کمترین میزان مزاحمت لذت می‌برند. این یک بازی برد - برد است!

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «جذب مشتری یا Customer Acquisition چیست؟» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

چرا باید از تبلیغات همسان استفاده کنیم؟ مزایای آن چیست؟

زمانی که تبلیغات Native را به‌درستی اجرا کنید، می‌توانید از مزایای آن هم بهره‌مند شوید. از آنجایی که این تبلیغات مانند بخشی از یک محتوای اصلی وب‌سایت به نظر می‌رسند، به‌جای منحرف کردن فکر و ذهن کاربران از دلیل اصلی‌شان برای انتخاب وب‌سایت شما، ارزش خود را منتقل می‌کنند. در واقع کاربران تبلیغات همسان را 62 درصد راحت‌تر از تبلیغات نمایشی و 31 درصد راحت‌تر از تبلیغات اجتماعی درک می‌کنند.

این موضوع می‌تواند منجر به 20٪ تا 60٪ تعامل بیشتر و سه برابر ماندگاری در مقایسه با تبلیغات بنری داشته باشد.

با این حال لازم است با برخی از خطرات تبلیغات همسان هم آشنا شوید. برخی ادعا می‌کنند که اگر این نوع تبلیغات به‌درستی برچسب‌گذاری نشده باشند، می‌توانند برای مصرف‌کنندگان فریبنده باشند. به همین دلیل، هنگام ادغام تبلیغات همسان در محتوای خود باید مراقب باشید تا محتوای شما و محتوای تبلیغاتی مشخص و شفاف باشند.

7 نوع تبلیغات همسان

انواع مختلفی از تبلیغات همسان وجود دارد که شما می‌توانید به‌عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی کلی خود از آن‌ها استفاده کنید. در این بخش، ‌7 نوع از این مدل تبلیغات را به شما معرفی می‌کنیم.

 

1. تبلیغات جست‌وجوی پولی

تبلیغات جست‌وجوی پولی شکلی از بازاریابی موتورهای جست‌وجو هستند که به‌طور یکپارچه با پلتفرمی که در آن قرار گرفته اند مطابقت دارد. برای مثال، هنگامی که عبارتی را در گوگل جست‌وجو می کنید، اولین نتایجی که به شما نشان داده می‌شود، تبلیغاتی هستند که مبلغ آن را تبلیغ‌کننده پرداخت کرده است. با این حال، آن‌ها با بقیۀ نتایج جست‌وجو یکسان و یک شکل به نظر می‌رسند؛ با این تفاوت که کلمۀ Ad یا Sponsored در کنار هر کدام دیده می‌شود.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «تبلیغات کلیکی چیست؟» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

 

2. نمایش تبلیغات با عناصر همسان

این نوع تبلیغات، عناصری از تبلیغات همسان و نمایشی را باهم ترکیب می‌کند. در حالی که تبلیغات نمایشی تبلیغات گرافیکی نامرتبط در صفحه‌ای متشکل از بنرها، ویدئو، متن، تصاویر یا صدا هستند، تبلیغات نمایشی با عناصر همسان حاوی محتوایی هستند که آن‌ها را به بقیۀ صفحه مرتبط می کند. آن‌ها معمولاً در بخش‌های مهم و استراتژیک مثل هدر یا نوار کناری صفحۀ وب قرار می‌گیرند.

 

3. پست‌های حمایت‌شده در شبکه‌های اجتماعی

ساده‌ترین راه برای فهمیدن اینکه پست‌های حمایت‌شده چه شکلی هستند، تماشای تایم‌لاین توئیتر است. احتمالاً صدها تبلیغ را دیده‌اید که در فید شما ظاهر می‌شوند، اما شبیه تبلیغات معمولی نیستند. در عوض، آن‌ها به‌عنوان توئیت‌هایی ظاهر می‌شوند که شما عادت دارید از دوستان و برندهایی که دنبال می‌کنید ببینید.

مانند تبلیغات جست‌وجو، تبلیغات همسان نیز به‌طور واضح مشخص است که تبلیغ هستندبرای مثال، در فیس بوک کلمۀ Sponsored را در زیر عنوان خواهید دید که نشان می‌دهد شرکت برای نشان دادن آن به شما به پلتفرم شبکۀ اجتماعی پول پرداخت کرده است.

در پلتفرم‌های دیگر ممکن است تبلیغات مشابهی را در میان محتوای ارگانیک ببینید، مانند مقاله‌ای که به یک وب‌سایت دیگر لینک می‌دهد. این محتواها به‌نام محتوای حمایت‌شده نمایش داده می‌شوند تا کاربران تفاوت محتوای اصلی و محتوای تبلیغاتی را درک کنند. با این حال، تبلیغ با بقیۀ محتوای صفحه مرتبط خواهد بود و طبیعی‌تر به نظر می‌رسد.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «آموزش حضور هدفمند در شبکه‌های اجتماعی» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

 

4. لیست محصولات حمایت‌شده

مشابه تبلیغات جست‌وجوی پولی، فهرست‌های حمایت‌شده تبلیغاتی هستند که هنگام جست‌وجوی یک محصول و مشاهده فهرستی از محصولات مشابه در بازار تجارت الکترونیک مشاهده می‌کنید. آمازون یکی از خرده‌فروشان آنلاین است که این کار را به بهترین شکل انجام می‌دهد.

فهرست‌های حمایت‌شده مانند سایر نتایج موجود در فهرست به نظر می‌رسند؛ تنها تفاوت این است که آن‌ها معمولاً در بالای صفحه نمایش داده می‌شوند و با کلمۀ Sponsored همراه هستند. از آنجایی که فهرست‌های حمایت‌شده همچنان به عبارت جست‌وجوی کاربر مرتبط هستند، معمولاً نتایج خوبی از نظر نرخ تبدیل و نرخ کلیک دارند.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «5 ترفند ساده روانشناسی برای افزایش نرخ تبدیل» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

 

5. رپورتاژ

رپورتاژ به‌معنای تبلیغ و ترویج یک محصول، خدمت یا برند در رسانه‌های مختلف است. در واقع، رپورتاژ به‌صورت مقالات کوتاه و تبلیغات نوشتاری در رسانه‌های چاپی، رادیو، تلویزیون و اینترنت انجام می‌شود. هدف اصلی رپورتاژ، جذب توجه مخاطبان و افزایش آگاهی آن‌ها نسبت به محصول یا خدمات ارائه شده است.

مزایای رپورتاژ این است که هم پیام برند را به‌خوبی و به‌طور شفاف در معرض دید کاربران می‌گذارد و هم اینکه می‌توانید مخاطبان جدیدی از خوانندگان سایر وب‌سایت‌ها جذب کند.

 

6. پیشنهادهای مقاله

این پیشنهادها معمولاً در انتهای یک مقاله یا پست وبلاگ یافت دیده می‌شود و محتواهای دیگری را پیشنهاد می‌دهد که به علایق کاربر یا سابقۀ جست‌وجوی او مربوط می شود. این بخش ممکن است با عنوان «شما هم دوست داشته باشید…» یا « توصیه می‌کنیم بخوانید» باشد. برای یک مخاطب، هر آگهی در این بخش ممکن است مانند توصیه‌های ساده برای مقالات مشابه به نظر برسد، اما برای تبلیغ کنندگان، این ابزار یک ابزار قدرتمند برای هدایت ترافیک وب‌سایت‌های پربازدید به صفحات خود است.

توصیه‌های محتوا معمولاً دارای تصاویر و عنوان‌های جذاب هستند که خوانندگان را تشویق می‌کنند تا روی آن کلیک کنند. این روش تبلیغات همسان تا 53 درصد بیشتر از کلیک‌های موتورهای جست‌وجو باعث بازدید از یک صفحه می‌شود. علاوه بر این، ارائۀ توصیه‌ها نیز راهی مقرون‌به‌صرفه برای بازاریابی محتوا در یک وب‌سایت است.

 

7. تبلیغات درون برنامه‌ای سفارشی

تبلیغات سفارشی می‌تواند تقریباً هر شکلی داشته باشد و منعکس‌کنندۀ بسیاری از روش‌های نوآورانه است که امروزه در بازاریابی دیجیتال استفاده می‌شود. یک تبلیغ همسان سفارشی می‌تواند هر چیزی باشد؛ از فیلتر اینستاگرام ایجاد شده توسط یک برند یا حتی تبلیغی که در لیست پخش موسیقی اجرا می‌شود. برای مثال، اگر یک پلی لیست ورزشی در Spotify ایجاد کنید و سپس در حین گوش دادن به آن تبلیغاتی برای کفش های دویدن دریافت کنید، این یک تبلیغ همسان سفارشی در نظر گرفته می‌شود؛ زیرا با محتوای مدنظر شما مطابقت و هم‌خوانی دارد.

جمع‌بندی: آنچه با تبلیغات همسان به دست می‌آورید

در این مقاله به بررسی مفهوم و اهمیت تبلیغات همسان پرداختیم و انواع آن را به شما معرفی کردیم. تبلیغات همسان به‌عنوان یک روش مؤثر در جذب مشتریان و افزایش فروش، با استفاده از استدلال‌های منطقی و قابل فهم برای هدف‌گذاری بهتر و دست‌یابی به نتایج مطلوب معرفی می‌شود. علاوه بر این، تبلیغات همسان باعث افزایش شناخت برند و تأثیرگذاری بر رضایت مشتریان نیز می‌شود. با در نظر گرفتن تحولات روزافزون در صنعت تبلیغات و پیدایش فناوری‌های جدید، استفاده از تبلیغات همسان به‌عنوان چارچوب مناسب برای کسب و کارها در جذب و حفظ مشتریان خود، ضامن موفقیت خواهد بود.

در نتیجه، توصیه می‌کنیم که کسب‌و‌کارها در استراتژی‌های بازاریابی خود از تبلیغات همسان بهره‌برداری نمایند تا بتوانند رقابت قوی‌تری در بازار داشته باشند و به دستاوردهای بهتری دست یابند.

در آخر پیشنهاد می‌کنیم بعد از مطالعۀ این مقاله، مقالۀ «معرفی 10 استراتژی برتر برای رشد کسب‌و‌کار شما» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

۵
از ۵
۳ مشارکت کننده

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید