Clicky

آموزش طراحی صفحه اصلی (Homepage) برای فروشگاه‌های اینترنتی

فقط 0.05 ثانیه طول می‌کشد تا یک خریدار تصمیم بگیرد در وب‌سایت شما بماند یا خیر؛ یعنی به اندازۀ یک چشم بر هم زدن! ماندن یا نماندنِ او هم تا حد زیادی به صفحۀ اصلی یا Homepage وب‌سایت یا فروشگاه اینترنتی شما و ساختار آن بستگی دارد. ما هم با توجه به اهمیت این موضوع، قرار است در این مقاله به شما بگوییم که اصول طراحی صفحه اول وب‌سایت و فروشگاه اینترنتی چیست و چگونه می‌توانید هوم‌پیج‌ جذابی برای وب‌سایت خودتان طراحی کنید. پس تا پایان این مقالۀ مهم همراه ما باشید!


8 اصل کلیدی در طراحی صفحه اول فروشگاه‌های اینترنتی

بگذارید این‌طور بگوییم که صفحۀ اصلی فروشگاه‌های اینترنتی مثل ویترین فروشگاه‌های فیزیکی است. صاحب یک فروشگاه‌ فیزیکی با طراحی ویترین‌های شیک و جذاب، کاری می‌کند تا مشتریان بیشتری وارد مغازه‌اش شوند. در دنیای اینترنت هم صاحبان فروشگاه‌های اینترنتی با طراحی حرفه‌ای صفحۀ اول فروشگاهشان، سعی می‌کنند تا کاربران را در وب‌سایت خود نگه دارند و آن‌ها را به‌سمت خرید هدایت کنند.
شما هم برای اینکه بتوانید مشتریانِ بیشتری را در وب‌سایت و فروشگاه اینترنتی خود نگه دارید، باید چندین اصل کلیدی را رعایت کنید تا در نهایت یک صفحۀ اولِ منسجم، جذاب و مؤثر داشته باشید. ما در ادامه به 8 اصل اشاره می‌کنیم که به شما کمک می‌کند هوم‌پیج‌های قدرتمندی طراحی کنید.


1. طراحی اصولی بخش قهرمان (Hero Section) 

اولین بخشی که کاربران در زمان ورود به فروشگاه اینترنتی شما می‌بینند، بخش قهرمان یا Hero Section است؛ به همین خاطر، باید محتوای آن هدفمند، واضح و مشخص باشد. برای تکمیل محتوای بخش قهرمان می‌توانید:

  • تصویر و اطلاعات یک محصول پرفروش خود را قرار دهید؛
  • کمپین فروش فعلی‌تان را تبلیغ کنید؛
  • از محتواهای «همیشه سبز» استفاده کنید تا مأموریت و هویت برند شما را به نمایش بگذارد.

شما با استفاده از محتوای بخش قهرمان وب‌سایت خود، قدرت برانگیختن احساسات افراد را دارید؛ اما برای انجام این کار، باید فکر کنید که کاربر پس از ورود به وب‌سایت شما چه کاری باید انجام دهد.
نکتۀ مهم: در انتخاب تصاویر و پیام‌هایی که در ابتدا و مرکز صفحۀ اصلی خود قرار می‌دهید، هدفمند و با فکر عمل کنید.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «۱۰ راهکار عالی برای تولید محتوای جهت افزایش ترافیک سایت» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.


2. استفاده از کال تو اکشن (CTA)

کال تو اکشن (Call To Action) که به آن فراخوان یا دعوت به اقدام هم گفته می‌شود، درخواستی است که شما از مخاطب خود دارید تا او را به انجام کار خاصی تشویق کنید.
CTA در وب‌سایت شامل دکمه‌ها، لینک‌ها یا پیام‌هایی است که بازدیدکنندگان را به بازدید از محصولات، ثبت‌نام در خبرنامه، دانلود فایل یا انجام کارهای دیگر دعوت می‌کند.
وقتی که قرار است از کال تو اکشن‌ها استفاده کنید، باید مطمئن شوید که آن‌ها از نظر بصری برجسته هستند و متن ساده‌ای دارند. از نوشتن متن‌های مبهم روی دکمه‌ها خودداری کنید و به‌جای آن، از کلمات ساده و در عین حال قدرتمند استفاده کنید.
نکتۀ مهم: در استفاده از CTA زیاده‌روی نکنید! بهتر است یک یا دو اقدام را که برای شما مهم هستند، اولویت‌بندی کرده و در صفحۀ اصلی فروشگاه خود قرار دهید. ضمناً فراموش نکنید که CTA اصلی خود را در قسمت‌های مختلف صفحۀ اول وب‌سایت قرار دهید.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «CTA چیست؟» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.


3. سازماندهی منوی محصولات

منوی محصولات شما در صفحۀ اصلی وب‌سایت، شما باید دسته‌بندی ساده و مشخصی داشته باشد. انجام این کار، تعداد کلیکی را که مشتریان شما برای یافتن محصولات مدنظرشان نیاز دارند به حداقل می‌رساند.
منوی اصلی وب‌سایت شما مثل تابلوی راهنما عمل می‌کند و مشتریان را به صفحات محصول هدایت می‌کند؛ پس باید CTAها، ساختار و متن آن را ساده نگه دارید. اگر نمی‌دانید چگونه محصولات خود را دسته‌بندی کنید، پیشنهاد می‌کنیم که به وب‌سایت فروشگاه‌های رقیب خود سر بزنید و از شیوۀ دسته‌بندی آن‌ها الگو بگیرید.


4. توجه به نظرات مشتریان قبلی

قدرت نظرات مشتریان را نمی‌توان انکار کرد. صفحۀ اصلی وب‌سایت شما بهترین جا برای نمایش نظرات مثبت مشتریانتان دربارۀ برند، محصولات و خدمات شماست. علاوه بر این، می‌توانید از محتوهای تولید شده توسط کاربران (UGC) نیز در این صفحه استفاده کنید.
هدف از انجام این کار، جلب اعتماد مشتریان بالقوه و مخاطبان جدید فروشگاه شماست.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «6 روش برای دریافت نظرات مثبت از مشتریان» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.


5. تکمیل بخش «دربارۀ ما»

ایجاد یک بخش یا صفحه با عنوان «دربارۀ ما» ضروری نیست؛ اما به برند شما این فرصت را می‌دهد تا به بازدیدکنندگان بگوید که چه کسی هستید، چه نیازی را برطرف می‌کنید و چرا آن‌ها باید از شما خرید کنند. همچنین فضای بسیار خوبی برای ارائه ارزش‌افزودۀ کسب‌وکار شماست.


6. ارائۀ پیشنهادهای جذاب برای ارسال محصولات

طبق آمار Statista، نزدیک به 40 درصد از خریداران در دنیا می‌گویند که ارسال رایگان یا با تخفیف در هنگام خرید برایشان مهم است. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که اگر محصولات خود را رایگان یا با تخفیف ارسال می‌کنید، آن را در صفحۀ اصلی خود به‌شکل واضح و برجسته‌ای اعلام کنید. مثلاً می‌توانید یک بنر به هوم‌پیج وب‌سایت اضافه کنید و روی آن بنویسید «ارسال رایگان محصولات» یا  «ارسال رایگان با خرید حداقل 300 هزار تومان».


7. توجه به هویت برند

هویت برند مجموعه‌ای از اجزای بصری مانند لوگو، رنگ و جزئیات آن است که به مشتریان کمک می‌کند تا یک برند را به خاطر بسپارند و آن را از برندهای دیگر متمایز کنند.
بر همین اساس، صفحۀ اصلی وب‌سایت شما باید نشان‌دهندۀ هویت برند فروشگاهتان باشد. یعنی چی؟ یعنی باید شما باید از عناصری مانند رنگ‌ها، طرح‌های گرافیکی، فیلم‌ها و فونت‌ها استفاده کنید که با هویت برندتان مرتبط است. با این کار، چه زمانی که مشتریان از سایت وب‌سایت شما بازدید می‌کنند و چه زمانی که بسته‌ای را از طرف شما دریافت می‌کنند، با هویت یکپارچه و مشخصی مواجه می‌شوند.


8. عملکرد مناسب برای نمایش در موبایل

60 درصد از کل ترافیک اینترنت در جهان از دستگاه‌های تلفن همراه است. این یعنی هر یک از صفحات وب‌سایت شما، از صفحۀ اصلی گرفته تا صفحات محصول، باید در صفحه‌های نمایش کوچک به‌خوبی نمایش داده شود و عملکرد خوبی داشته باشد. در واقع هر صفحه باید سریع بارگیری (Load) شود، به‌راحتی قابل پیمایش (Scroll) باشد و به‌طور کلی تجربۀ کاربری خوبی را ارائه کند.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «مقایسه طراحی وب واکنش‌‌گرا با طراحی وب تطبیقی » را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.


نکتۀ آخر: صفحۀ اصلی وب‌سایت چقدر قدرتمند است؟

در این مقاله به شما 8 اصل کلیدی گفتیم تا هوم‌پیج جذابی برای وب‌سایت یا فروشگاه اینترنتی خود طراحی کنید. 
شاید تصور کنید که اهمیت صفحۀ اصلی وب‌سایت به اندازۀ سایر صفحه‌های آن است؛ اما در واقع این‌طور نیست! هوم‌پیج وب‌سایت شما این قدرت را دارد که توجه مخاطبان و مشتریان بالقوۀ وب‌سایت شما را جلب کند و در ادامه، آن‌ها را به مشتری تبدیل کند. چطوری؟ با اجرای اصولی که در این مقاله به شما گفتیم!
خُب به به پایان مقاله رسیدیم. ما سعی کردیم کار خودمان را که نوشتن درست و اصولی این مقاله بود، به‌خوبی انجام دهیم. حالا این شما هستید که باید برای طراحی یک صفحۀ اصلی خاص و منحصربه‌فرد اقدام کنید. وقت را تلف نکنید و همین حالا شروع کنید! اگر هم وب‌سایت ندارید، می‌توانید با استفاده از وبزی در کمتر از 15 دقیقه یک وب‌سایت شیک برای خودتان بسازید.
وبزی یک تکنولوژی جدید و پیشرفته برای طراحی فروشگاه و وب‌سایت است که با استفاده از ابزارهای حرفه‌ای، امکان ساخت یک سایت منحصر‌به‌فرد را در کمتر از یک ربع به شما می‌دهد.
برای کار با این سایت‌ساز، شما به استخدام طراح سایت یا یادگیری دانش فنی خاصی نیاز ندارید. وبزی قالب‌های متنوع و آماده‌ای در اختیار شما می‌گذارد که قسمت‌های مختلف آن‌ها به‌طور کامل امکان ویرایش و شخصی‌سازی دارند.

برای شروع کار هم کافی است که به صفحۀ اول این سایت‌ساز بروید و روی گزینۀ «رایگان شروع کنید» کلیک کنید. در ادامه قالبی را که بیشتر دوست دارید و به کسب‌وکارتان نزدیک‌تر است انتخاب کنید و مطابق با سلیقۀ خودتان آن را ویرایش کنید.
اگر هم برای طراحی و ساختن فروشگاهتان سؤالی دارید، می‌توانید با تیم پشتیبانی وبزی به‌صورت آنلاین یا با شماره تلفن 02122225064 در تماس باشید.

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید