Clicky

آموزش راه اندازی فروشگاه اینترنتی کتاب در 5 مرحله

 

 

فروش اینترنتی کتاب بر خلاف فروش خیلی از محصولات دیگر کار ساده‌ای است. کافی است مراحلی را که در این مقاله به شما گفته‌ایم را پشت سر بگذارید. در واقع قرار است به شما بگوییم که چگونه یک کتابفروشی آنلاین راه‌اندازی کنید تا بتوانید هم انواع‌و‌اقسام کتاب‌ها را بفروشید. تا آخر این مقاله همراه ما باشید!

چگونه یک کتابفروشی آنلاین راه‌اندازی کنیم؟

1. ایدۀ خود را پیدا کنید

ایده‌‌های زیادی برای راه ‌اندازی کتابفروشی اینترنتی وجود دارد. شما می‌توانید مدل سنتی کتابفروشی را انتخاب کنید و ژانرهای مختلف کتاب را پوشش دهید تا انواع مشتریان را جذب کنید. راه دیگر تمرکز روی یک ژانر خاص (مثل کُمیک بوک یا کتاب‌های کسب‌وکار) است.

در ادامه چند ایدۀ دیگر برای فروش کتاب در اینترنت آورده‌ایم:

  • کتاب خودتان را بنویسید، خودتان منتشر کنید و در فروشگاه اینترنتی خودتان به مشتریان بفروشید؛
  • نوع خاصی از کتاب‌ها را بفروشید (مثل کتاب‌های کمک‌درسی)؛ •    کتاب‌های دست‌دوم، کمیاب یا قدیمی را بفروشید؛
  • بازار هدف خود را به قشر خاصی از جامعه محدود کنید (مثل زنان یا کودکان)؛
  • کتاب‌های صوتی یا کتاب‌های الکترونیکی (ebook) بفروشید.

 

2. با اصطلاحات بازار کتاب آشنا شوید

به عنوان یک کتابفروش تازه‌کار، آشنایی با اصطلاحاتی که در صنعت کتاب استفاده می‌شود به شما کمک می‌کند تا قوی‌تر وارد این بازار شوید. برخی از اصطلاحات کلیدی را در زیر آورده‌ایم:

  • شابک یا (ISBN): شابک مخفف «شمارۀ استاندارد بین‌المللی کتاب» است که 10 یا 13 رقمی است و برای شناسایی یک کتاب استفاده می‌شود. کتابخانه‌ها، ناشران، خرده‌فروشان و سایر مشاغل در زنجیرۀ تأمین کتاب از این شمارۀ منحصر‌به‌فرد برای سفارش‌دهی و کنترل موجودی استفاده می‌کنند.
  • چاپ اول: اولین نسخۀ چاپ‌شده و توزیع‌شدۀ یک کتاب.
  • خارج از چاپ (OP): عنوان کتابی که دیگر توسط ناشر چاپ یا تجدید چاپ نمی‌شود.
  • عمده‌فروش کتاب: شرکتی که مقادیر زیادی کتاب از ناشران می‌خرد و به خرده فروشان، کتابخانه‌ها و مؤسسه‌ها می‌فروشد. عمده‌فروشان معمولاً از ناشران تخفیف‌های حجمی دریافت می‌کنند و می‌توانند کتاب‌ها را با قیمت پایین‌تری به کتاب‌فروشی‌ها بفروشند.
  • توزیع‌کنندۀ کتاب: کسب‌و‌کاری که به نمایندگی از ناشران کتاب را به خرده‌فروشان، کتابخانه‌ها و گاهی عمده‌فروشان می فروشد.
  • انواع کتاب‌فروشی‌ها: مشتریانِ کتاب‌فروشی‌های فیزیکی و کتاب‌فروشی‌های اینترنتی عموم مردم هستند و شامل فروشگاه‌های آنلاین و کتاب‌فروشی‌های شهر شما می‌شوند.
  • قیمت پشت جلد: قیمتی است که اغلب در پشت جلد یا در صفحۀ اول آن دیده می‌شود.

 

3. مدل کسب‌و‌کارتان را انتخاب کنید

برای کتاب‌فروشی اینترنتی مدل‌های کسب‌وکار زیادی وجود دارد؛ اما اغلب افراد معمولاً یکی از این دو مدل را انتخاب می‌کنند:

1. فروش کتاب‌های خودشان؛

2. فروش کتاب‌های دست‌دوم و قدیمی.

این روزها به‌لطف مجموعه‌ای از ابزارهای آنلاین، تولید و انتشار کتاب بسیار ساده‌تر شده است. به همین خاطر می‌توانید کانال‌های توزیع سنتی کتاب را کنار بزنید و کتاب‌هایتان را در وب‌سایت خود و با فُرمت دیجیتال بفروشید.

اما اگر به دنبال افتتاح یک کتابفروشی مستقل هستید، فروش کتاب‌های قدیمی و دست‌دوم تنوع بیشتری برای کار در اختیار شما قرار می‌دهد. می‌توانید با جست‌وجو و فروش کتاب‌هایی از یک دوره زمانی خاص یا ژانر خاص، جایگاه خوبی در بازار پیدا کنید.

ضمن اینکه می‌توانید آگهی‌های اپلیکیشن‌هایی مثل دیوار و شیپور را ببینید و کتاب‌های دست‌دوم و قدیمی را از کاربران آن‌ها بخرید و بعد خودتان بفروشید.

قیمت کتاب‌های دست‌دوم معمولاً کم است مگر اینکه نایاب و خاص باشند. بنابراین باید در انتخاب کتاب‌ها برای فروش با دقت عمل کنید؛ چون ممکن است کتاب‌هایی را انتخاب کنید که هزینۀ نگه‌داری و ارسال آن از قیمت خود کتاب بیشتر باشد!

 

4. تأمین‌کننده پیدا کنید

برای فروش کتاب باید یک تأمین کننده پیدا کنید. می‌توانید کتاب‌ها را از یک توزیع‌کننده یا عمده‌فروش بخرید یا به‌طور مستقیم با طیف وسیعی از ناشران کار کنید. در هریک از این روش‌ها، شما می‌خواهید باید یک رابطۀ قوی با تأمین‌کننده‌ها ایجاد کنید؛ چراکه این کار به‌مرور زمان باعث می‌شود آن‌ها به شما تخفیف بیشتری بدهند.

ممکن است فکر کنید که به‌عنوان یک فرد تازه‌کار در بازار کتاب، کار با یک عمده‌فروش ساده‌تر است؛ اما واقعیت این است که ارتباط مستقیم با ناشران ساده‌تر است. قطعاً ناشران هم قوانین خاص خودشان را دارند، اما برخی از آن‌ها به کتاب‌فروشان اجازه می‌دهند تا به‌اندازۀ یک نسخه از یک کتاب سفارش دهند. ضمن اینکه اگر ارتباط خوبی با ناشران برقرار کنید، می‌توانید از آن‌ها امتیازهایی بگیرید؛ مثل دریافت کتابی که نویسنده‌اش آن را امضا کرده است.

 

5. کتابفروشی آنلاین خود را راه اندازی کنید

اکنون که مدل کسب‌وکار خود را انتخاب کرده‌اید و تأمین‌کننده خود را پیدا کرده‌اید، می‌توانید فروشگاه آنلاین خود را با استفاده از یک فروشگاه‌ساز مثل وبزی راه‌اندازی کنید.

پیشنهاد ما برای افرادی که دانش فنی کافی برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی جذاب و کامل را ندارند، استفاده از فروشگاه ساز وبزی است.

وبزی یک تکنولوژی جدید و پیشرفته برای طراحی فروشگاه و وب‌سایت است که با استفاده از ابزارهای حرفه‌ای، امکان ساخت یک سایت منحصر‌به‌فرد را در کمتر از یک ربع به شما می‌دهد. برای کار با این فروشگاه‌ساز، شما به استخدام طراح سایت یا یادگیری دانش فنی خاصی نیاز ندارید.

سایت‌ساز وبزی قالب‌های متنوع و آماده‌ای در اختیار شما می‌گذارد که قسمت‌های مختلف آن‌ها به‌طور کامل امکان ویرایش و شخصی‌سازی دارند.

برای شروع کار با وبزی هم کافی است که به صفحۀ اول این فروشگاه ساز بروید و روی گزینۀ «رایگان شروع کنید» کلیک کنید. در ادامه قالبی را که بیشتر دوست دارید و به کسب‌وکارتان نزدیک‌تر است انتخاب کنید و مطابق با سلیقۀ خودتان آن را ویرایش کنید.

استفاده از خدمات وبزی تا 14 روز رایگان است و در این مدت می‌توانید از تمامی امکانات آن استفاده کنید. بعد از این 14 روز هم لازم است که به صفحۀ تعرفه‌ها بروید و متناسب با کسب‌وکارتان یکی از پکیج‌ها را انتخاب کنید.

فروش آنلاین کتاب از آن چیزی که فکرش را می‌کنید ساده‌تر است!

در این مقاله به شما گفتیم که چگونه می‌توانید یک کتابفروشی اینترنتی راه‌اندازی کنید. در واقع بهترین مکان برای فروش آنلاین کتاب، وب‌سایت فروشگاهی شما است؛ چون به شما کمک می‌کند تا یک یک برند مستقل ایجاد کنید که به شناخت و اعتماد بیشتر مشتریان کمک می‌کند. با این حال، می‌توانید به فروش کتاب از طریق کانال‌های دیگر هم فکر کنید تا به مشتریان بیشتری دسترسی داشته باشید.

لازم است بدانید که فروش آنلاین کتاب از چیزی که فکرش را می‌کنید ساده‌تر است! کافی است که جایگاه منحصر‌به‌فرد خود را در بازار ایجاد کنید، بازار هدف خودتان را پیدا کنید و ببینید که چگونه می‌توانید درآمدتان را افزایش دهید.

حالا اگر انتخابتان فروش اینترنتی کتاب است، می‌توانید به صفحۀ اول وبزی بروید و با انتخاب گزینۀ «رایگان شروع کنید» فروشگاه خودتان را در کمتر از 15 دقیقه راه اندازی کنید. اگر هم برای طراحی و ساختن فروشگاهتان سؤالی دارید، می‌توانید با تیم پشتیبانی وبزی به‌صورت آنلاین یا با شماره تلفن 02122225064 در تماس باشید.

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید