Clicky

چگونه بیوگرافی حرفه‌ای بنویسیم؟ همراه با مثال و نمونه قالب

 

سایت ساز وبزی

 

چگونه بیوگرافی حرفه‌ای بنویسیم؟

 

یکی از سوالاتی که خصوصاً در هنگام مصاحبه‌های کاری از ما پرسیده می‌شود این است که با سه کلمه خود را توصیف کنید. در اکثر مواقع افراد به شکل درستی به این سؤال پاسخ نمی‌دهند یا حتی سعی می‌کنند از کنار آن بگذرند. زیرا توضیح در مورد شخصیت خود دلهره آور و استرس زا است. زمانی که بخواهید یک بیوگرافی (Bio) حرفه‌ای بنویسید این توصیفات کوتاه اهمیت بسیار بیشتری پیدا خواهند کرد.

 

یک پروفایل قوی و بیوگرافی حرفه‌ای می‌تواند فرصت‌های زیادی را پیش روی شما قرار دهد بنابراین باید در نوشتن آن مهارت کسب کنید. به همین دلیل ما در این مقاله، راهنمای شما در نوشتن بیوگرافی حرفه‌ای خواهیم بود.  

 

در این راهنما ما به صورت گام به گام مراحل مختلف نوشتن یک بیو مناسب را برسی می‌کنیم و به معرفی مثال‌های حرفه‌ای و الگوهای کاربردی خواهیم پرداخت. با استفاده از این منابع، نوشتن یک بیو حرفه‌ای بسیار ساده‌تر از چیزی خواهد بود که فکرش را بکنید، پس در ادامه با ما همراه باشید.

 

  • بیوگرافی (Bio) چیست؟

سایت ساز وبزی

 

 

قبل از اینکه بیاموزید که چگونه یک بیوگرافی بنویسید، باید درک درستی از معنای بیوگرافی داشته باشید و بدانید چرا به نوشتن آن نیاز دارید. در دنیای ادبیات، یک بیوگرافی یا زندگی نامه شخصی می‌تواند به اندازه یک رمان کامل باشد، مانند راه طولانی تا آزادی اثر نسلون ماندلا یا من مالالا هستم اثر مالالا یوسف زی.

 

با این حال، در دنیای آنلاین، بیو یک پاراگراف کوتاه است که در آن خود را توصیف می‌کنید. معمولاً، افراد بیو ها را در صفحه درباره ما در وبسایت حرفه‌ای خود یا در صفحات شبکه‌های اجتماعی و سایر پلتفرم‌ها قرار می‌دهند. بسته به مخاطب و اهداف شما، بیو شما می‌تواند شامل علایق شخصی، دستاوردهای حرفه‌ای یا ترکیبی از هر دو را برجسته کند.

 

در اینجا برخی از عناصری که باید در یک بیو دیده شود را نام می‌بریم:

 

•    عنوان شغلی یا محل کار

•    مدرک دانشگاهی و سایر مدارک تحصیلی

•    زادگاه یا شهر محل اقامت

•    اهداف شخصی یا حرفه‌ای

•    مأموریت‌ها یا ارزش‌ها

•    مهارت و تخصص

•    علایق و سرگرمی‌ها

 

هدف از نگارش Bio این است که به مردم تصوری از اینکه شما کیستید ارائه کنید.

 

این کار به دلایل مختلفی اهمیت دارد: افراد را به وبسایت شخصی شما هدایت یا وبلاگ شما را تبلیغ می‌کند، مشتری‌ها و شرکای تجاری را به سمت برند شما جذب می‌کند یا دستاوردهای شما را در یک مصاحبه شغلی برجسته می‌کند.

 

چگونه یک بیوگرافی کوتاه بنویسیم؟

 

قدرتمندترین بیو های آنلاین، حرفه‌ای و مختصر هستند.

 

در اینجا راهنمای قدم به قدم نحوه نوشتن یک بیوگرافی کوتاه مناسب برای وبسایت یا برند شما ارائه شده است:

 

•    خود را معرفی کنید

•    شرکت یا نام تجاری خود را اعلام کنید

•    نقش حرفه‌ای خود را توضیح دهید

•    شامل دستاوردهای حرفه‌ای باشد

•    در مورد احساسات و ارزش‌های خود توضیح دهید.

•   علایق شخصی خود را اعلام کنید

 

1. خود را معرفی کنید

 

سایت ساز وبزی

 

بیوگرافی خود را با نوشتن نام و نام خانوادگی خود شروع کنید. اگر بیوگرافی خود را از زبان شخص سوم می‌نویسید، نام و نام خانوادگی باید دو کلمه اول نوشته شما باشد. این کار باعث می‌شود که مخاطبان نام شما را به آسانی به خاطر بسپارند.

 

2. شرکت یا نام تجاری خود را اعلام کنید

 

فروشگاه ساز وبزی

 

 به این فکر کنید که بیو شما قرار است نمایانگر زندگی شخصی شما باشد یا می‌خواهید کمی حرفه‌ای باشید. اگر دارای یک برند یا تجارت شخصی هستید – برای مثال وبلاگ، تجارت آزاد یا فروشگاه آنلاین- حتماً در ابتدای بیو خود نام تجاری خود را نیز ذکر کنید. از اینکه نام تجاری ممکن است ساده یا اضافی به نظر برسد نترسید.

 

برای مثال معرفی خود به این شکل بسیار عالی است: احمد کیانی بنیان گذار و مدیرعامل شرکت کیان سیستم. به همین ترتیب، در صورت تمایل می‌توانید به دستاوردهای حرفه‌ای خود اشاره کنید. برای مثال نام شرکت یا برند دیگری که برای آن کار می‌کنید را نیز می‌توانید ذکر نمایید. مثلاً، احمد کیانی مشاور گوگل و بنیانگذار و مدیر عامل شرکت کیان سیستم.

 

3. نقش حرفه‌ای خود را توضیح دهید

 

فروشگاه ساز وبزی

 

در قدم بعدی، موقعیت فعلی خود را به طور خلاصه توضیح دهید. این توضیحات بستگی به این دارد که آیا شما بنیانگذار یک شرکت، متخصص سطح بالا یا یک مبتدی در زمینه کاری خود هستید و می‌تواند یک توضیح کوتاه در مورد رزومه شما باشد.

 

بازدیدکنندگان وب سایت شما لزوماً نمی‌دانند شغل شما چیست، بنابراین شرح وظایف اصلی به شما کمک می‌کند تا تصویری از آن که شما چه کسی هستید و چه کاری انجام می‌دهید ارائه کنید.

 

4. شامل دستاوردهای حرفه‌ای باشد

 

علاوه بر توضیح در مورد کار خود، نقاط عطف کاری خود را برجسته کنید. حتی اگر جایزه‌ای دریافت نکرده‌اید یا به صورت رسمی فعالیت نمی‌کنید، می‌توانید در مورد نقش خود در انجام پروژه‌ها، ایده‌های خود یا رویکردهای جدیدی که ارائه کرده‌اید صحبت کنید.

 

5. در مورد احساسات و ارزش‌های خود توضیح دهید

 

سایت ساز وبزی

 

هنگامی که کاری که انجام می‌دهید و نقش خود را معرفی کردید باید دلیل انجام آن‌ها را توضیح دهید. این مرحله یکی از مهمترین عناصری است که در هنگام نوشتن بیوگرافی حرفه‌ای باید به آن توجه کنید.

 

به ارزش‌ها و احساسات اساسی کار خود و همچنین فلسفه حرفه‌ای خود بیاندیشید. چه چیزی انگیزه بیدار شدن شما است؟ نیرو محرکه کاری که انجام می‌دهید چیست؟ همچنین می‌توانید از این بخش از بیو خود به عنوان نوعی بیانیه مأموریت‌ها و رسالت‌های خود استفاده کنید.

 

شاید مأموریت شما خدمت به دیگران، مشارکت در جامعه، رشد تخصص یا یادگیری مهارت‌های جدید باشد. دلایل شما هرچه باشد، گسترش این ایده‌ها می‌تواند به مخاطبان شما کمک کند تا درک بهتری از آنچه برای شما مهم است داشته باشند.

 

6. علایق شخصی خود را اعلام کنید

 

سایت ساز وبزی

 

تاثیرگذار ترین بیو در عین کوتاه بودن و تمرکز بر تجربه حرفه‌ای، باید بر آنچه دوست دارید در اوقات فراغت خود انجام دهید نیز تاکید می‌کند. بنابراین شما می‌توانید به مواردی مشابه موارد زیر در بیوگرافی خود اشاره کنید:

•    خانواده خود

•    زادگاه خود

•    سرگرمی‌ها

•    پروژه‌های جانبی که روی آن کار می‌کنید انتقال صحبت کردن درمورد این که چه کسی هستید به موضوعات فراتر از موضوعات کاری، یک راه عالی برای جمع بندی بیوگرافی حرفه‌ای است. این موضوع باعث می‌شود که بتوانید شخصیت خود را معرفی کنید و در نزد مخاطب قابل اعتماد تر باشید.

 

قالب بیوگرافی حرفه‌ای حالا که با نحوه نوشتن بیوگرافی حرفه‌ای آشنا شدید، چند مثال و قالب می‌تواند به نوشتن بیو حرفه‌ای کمک کند:

جمله 1: {نام } یک {سمت شغلی} است که {توضیح شغل}. برای مثال، مونا هاشمی یک معلم زبان انگلیسی است که به تدریس ادبیات انگلیسی برای دانش آموزان پایه دهم و یازدهم مشغول است.

 

جمله 2: {نام} معتقد است که {دلیل اینکه کار و شغل خود را انجام می‌دهید} برای مثال، مونا معتقد است که مهارت‌های تحلیلی و نوشتاری زبان انگلیسی نه تنها یک مزیت و برتری در دوران دانشگاه است بلکه باعث ایجاد مزیت‌های فراوانی در دوران دبیرستان نیز می‌شود.

 

جمله 3: {نام/ضمیر} دارای {ذکر دستاوردها} است برای مثال، او دارای مدرک فوق لیسانس ادبیات انگلیسی از دانشگاه فرهنگیان است و علاوه بر تدریس زبان انگلیسی در مدرسه، به صورت خصوصی نیز دوره‌های مبتدی تا پیشرفته زبان انگلیسی را تدریس می‌کند.

 

  جمله 4: {نام/ضمیر}توانسته/ موفق شده {اشاره به یک جایزه، افتخار یا آموزش} برای مثال، همچنین مونا توانسته برای دو سال متوالی نامزد دریافت جایزه بهترین معلم سال شود زمانی که این قالب‌ها را تکمیل کردید، تمام جملات را در کنار هم قرار دهید تا یک پاراگراف واحد از آن‌ها بسازید و پایه بیوگرافی حرفه‌ای خود را شکل دهید.

شما می‌توانید این قالب را کوتاه‌تر یا بلندتر کنید و موارد دیگری مانند علایق خود را به آن اضافه کنید.

 

نکاتی برای نوشتن بیوگرافی حرفه‌ای همچنان که در حال استفاده از قالب بالا برای نوشتن بیو خود هستید، فراموش نکنید که نکات زیر در مورد نوشتن بیوگرافی حرفه‌ای را رعایت کنید:

 

•    مختصر بنویسید: بیو شما باید دارای توضیحات کافی باشد، اما در عین حال باید کوتاه و متمرکز باشد. برای اینکار بهتر است که توضیحات مربوط به هرکدام از عناصر مختلف – از توضیحات شغلی گرفته تا علایق شخصی- را تنها در یک یا دو جمله بیان کنید. به این ترتیب شما پاراگراف کوتاهی خواهید داشت که نهایتاً از بیشتر از 10 جمله نخواهد بود.

 

•    مخاطبان خود را در نظر بگیرید: صدا و لحنی که برای بیان بیو خود در نظر می‌گیرید به مخاطبان و اهداف شخصی شما وابسته است. اگر به دنبال شغل هستید و در درجه اول برای استخدام کنندگان می‌نویسید بهتر است از لحن جدی و حرفه‌ای استفاده کنید. از طرف دیگر، برای بیو اینستاگرام می‌توانید از زبان محاوره‌ای و منعکس کننده شخصیت خود استفاده کنید.

•    خوش طبعی و طنز را به بیو خود اضافه کنید: در مواقع مناسب می‌توانید خوش طبعی و طنز را نیز در نظر بگیرید. این موضوع خصوصاً زمانی که کسب و کار خود را تأسیس کرده‌اید یا یک وبسایت به راه انداخته‌اید می‌تواند بسیار ارزشمند باشد، زیرا در عین حال که باعث ایجاد هویت برند می‌شود می‌تواند به مخاطبان شما کمک کند تا با برند شما ارتباط قوی‌تری برقرار کنند.

 

•    لینک به وبسایت شخصی: اگر در حال نوشتن بیو در جایی غیر از وبسایت خود (شبکه‌های اجتماعی، صفحات شرکت دیگر یا وبلاگ مهمان) هستید به یاد داشته باشید که حتماً یک لینک به سایت خود در بیو قرار دهید. این کار باعث می‌شود علاوه بر حرفه‌ای به نظر آمدن، وب سایت خود را نیز ارتقا دهید.

 

•    تطبیق با پلتفرم‌های مختلف: به احتمال زیاد شما باید طول و سبک بیوگرافی خود را در پلتفرم‌های مختلف تغییر دهید.

 

به عنوان مثال شما می‌توانید یک بیوگرافی طولانی در وبسایت خود قرار دهید و یک نسخه کوتاه از آن را برای صفحه لینکدین خود انتخاب کنید.

 

برای اینکار نیز می‌توانید از همان عناصری که نام بردیم اما در اندازه‌های کوچکتر و طول کمتر استفاده کنید. با پیروی از این نکات، شما می‌توانید یک بیو قدرتمند داشته باشید که به شما کمک می‌کند از دیگران متمایز شوید و مخاطبان بهتر شما را بشناسند.  

 

شما میتوانید با سایت ساز وبزی یک سایت حرفه ای و تمام عیار برای برندسازی شخصی خود بسازید.

 

۵
از ۵
۶۵ مشارکت کننده
Samana گفت:
سلام وقت شما بخیر امید است خوب صحتمند باشید من میخواهم یک بیوگرافی بنویسم به هر جا میبرم قبول نمیشه من یک فعال حقوق بشر هستم و نیاز به کنک دارم در این ضمینه مهارت و دستاورد های زیادی دارم اما طریقه نوشتن من درست نیست ممنون میشم برای من یک راهنمای کنید چون من بیوگرافی برای پرونده مهاجرتی میخواهم

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید