Clicky

فضای سفید در طراحی سایت چیست و چگونه باید از آن استفاده کنیم؟

اگر همین الان از شما بپرسیم که در زمان طراحی سایت باید به چه چیزهایی توجه کنیم، احتمالاً افراد خیلی کمی به فضای سفید یا White Space اشاره می‌کنند. چرا؟ چون یا آن را نمی‌شناسند یا از اهمیتش بی‌خبرند!
اگر نمی‌دانید فضای سفید چیست یا چگونه می‌تواند در طراحی وب‌سایت مؤثر باشد، پیشنهاد می‌کنیم مطالعۀ این مقاله را از دست ندهید. ما در این مقاله، هر چیزی را که لازم است دربارۀ وایت اسپیس بدانید، به شما می‌گوییم؛ پس تا پایان همراه وبزی باشید.


فضای سفید (White Space) چیست؟

در طراحی سایت، فضای سفید یا فضای منفی (Negative Space) به فضاهای خالی و استفاده‌نشده، در بخش‌های مختلفِ یک وب‌سایت گفته می‌شود؛ مثل:

  • حاشیه‌های صفحه، هدر و فوتر؛
  • فضای سفید درون یا اطراف تصاویر؛
  • فاصلۀ بین بلوک‌های متن و فاصله‌های بین هر حرف در تایپوگرافی‌ها.

مزایای استفاده از فضای سفید در طراحی وب چیست؟

ممکن است تصور کنید که فضای سفید به چشم مخاطب نمی‌آید و به آن توجهی نمی‌کند؛ در حالی که باید بدانید White Space نقش مهمی در تجربۀ کاربری ایفا می‌کند و به دلایل زیر، هم برای وب‌سایت و هم مخاطبانِ شما مفید است:

  • افزایش خوانایی: فضای خالیِ بین کلمه‌ها، خط‌ها و پاراگراف‌ها، اگر به اندازه و دقیق باشد، کمک می‌کند که مخاطبان به‌سرعت مطالب شما را بخوانند و درک کنند؛ به‌ویژه در عصر حاضر که هیچ‌کس حوصلۀ خواندن مطالب طولانی را ندارد!
  • ایجاد هماهنگی: یک وب سایتِ متعادل همراه با طراحی مینیمال و فضای سفید، می‌تواند به بازدیدکنندگان کمک کند احساس امنیت، راحتی و تمرکز داشته باشند.
  • تقویت لحن برند: به‌عنوان یک عنصر طراحی وب سایت مدرن، فضای سفید می‌تواند شخصیت و هویت برند شما را به اشتراک بگذارد.
  • سازماندهی: فضای سفید منفی به شما کمک می‌کند تا ساختار وب‌سایت خود را سازندماندهی کنید و تجربۀ استفاده از آن را بهبود بخشید.
  • دعوت به اقدام: فضای سفید می‌تواند کال تو اکشن‌ها (CTA) را برجسته کند؛ برای مثال، بازدیدکنندگان را راهنمایی می‌کند تا یک قرار ملاقات با شما رزرو کنند، یک محصول از فروشگاهتان بخرند یا اینکه برای کسب اطلاعات بیشتر، با شرکت شما تماس بگیرند.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «آموزش مراحل طراحی سایت برای افراد مبتدی» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.


5 نکته برای استفاده از فضای سفید در طراحی وب

چه بخواهید یک قالب آماده را ویرایش و شخصی‌سازی کنید و چه بخواهید یک قالب را از ابتدا طراحی کنید، لازم است با کاربرد وایت اسپیس در طراحی وب آشنا شوید. ما هم در این بخش، می‌خواهیم شما را با پنج نکته برای استفادۀ بهتر از فضای سفید در طراحی وب آشنا می‌کنیم.


1. از فضای سفید میکرو و ماکرو استفاده کنید

فضای سفید در طراحی سایت انواع مختلفی دارد؛ اما دو نوعِ میکرو و ماکرو، معروف‌تر و محبوب‌ترند و هرکدام هدف متفاوتی را دنبال می‌کنند.
فضای سفید میکرو (Micro white space) به فضاهای اطراف عناصر کوچک‌تر صفحه گفته می‌شود؛ مثل فضاهای خالی دور متن. شما می‌توانید از فضای منفی میکرو برای افزایش خوانایی کمک بگیرید. 
فضای سفید ماکرو (Macro white space) نیز به فضاهای بزرگتر صفحۀ وب گفته می‌شود؛ مثل فضای بین بخش‌های مختلف یک صفحه یا تصاویر یک گالری عکس. فضای منفی ماکرو با افزایش دید و سازماندهی محتوای صفحه، تجربۀ کاربری را بهبود می‌بخشد.


2. زیاده‌روی نکنید

همان‌طور که تا اینجا متوجه شده‌اید، فضای سفید می‌تواند شکل‌وشمایل وب‌سایت شما را جذاب‌تر کند؛ اما گاهی تصمیم‌گیری دربارۀ میزان استفاده از آن سخت است. برای اینکه از White Space به اندازه و دقیق استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم سؤالات زیر را در زمان طراحی بخش‌های مختلف وب‌سایت از خودتان بپرسید:

  • آیا این فضا خیلی خالی به نظر می‌رسد؟
  • آیا بازدیدکنندگان به‌راحتی می‌توانند آنچه می‌بینند، بخوانند و بفهمند؟
  • آیا چشم بازدیدکنندگان به‌ سمت آن چیزی که می‌خواهم هدایت می‌شود؟
  • آیا فضای سفید باعث تداخل و آسیب عناصر اطراف می‌شود؟
  • مقدار ایده‌آل فضای سفید برای این بخش چقدر است؟

به‌طور کلی، فضای سفید باید کمک کند که مخاطبان بتوانند بهتر روی محتوا تمرکز کنند و در نهایت، تعامل بیشتری با وب‌سایت شما داشته باشند.


3. سلسله‌مراتب بصری را با فضای سفید مدیریت کنید

visual hierarchy یا سلسله‌مراتب بصری، به مسیری گفته می‌شود که چشمِ بازدیدکننده در یک صفحۀ وب دنبال می‌کند. فضای سفید نیز مهم‌ترین بخش‌های یک صفحه را برجسته می‌کند، سلسله‌مراتب بصری را مدیریت می‌کند و میزان رضایت مخاطبان را از برند شما افزایش می‌دهد.
در نهایت هم این شما هستید که با طراحی دقیق و مناسب و استفاده درست از فضای سفید، تعیین می‌کنید که مخاطبان روی چه جزئیاتی تمرکز کنند یا به چه بخشی هدایت شوند.


4. به فضای سفید اطراف CTA خود توجه کنید

کال تو اکشن (Call To Action) که به آن فراخوان یا دعوت به اقدام هم گفته می‌شود، درخواستی است که شما از مخاطب خود دارید تا او را به انجام کار خاصی تشویق کنید. به زبان ساده‌تر، CTA در وب‌سایت شامل دکمه‌ها، لینک‌ها یا پیام‌هایی است که بازدیدکنندگان را به بازدید از محصولات، ثبت‌نام در خبرنامه، دانلود فایل یا انجام کارهای دیگر دعوت می‌کند.
در زمان ایجاد دکمه‌های CTA، باید فضای خالی کافی را اطراف آن‌ها اضافه کنید تا بازدیدکنندگان بتوانند به‌راحتی و بدون حواس‌پرتی، CTA مدنظرشان را پیدا کرده و روی آن کلیک کنند.
علاوه بر دکمه‌های CTA، باید به فضای سفید در فرم‌های وب‌سایت هم اهمیت دهید؛ چراکه اگر بازدیدکنندگان نتوانند فرم تماس یا تسویه‌حساب را به‌راحتی پیدا کنند، ممکن است قید استفاده از خدمات و محصولات شما را بزنند.


5. استفاده از فضای سفید در نسخۀ موبایل را فراموش نکنید

گاهی اوقات که وب‌سایت خود را در مرورگر موبایل باز می‌کنید، پاراگراف‌ها بیش از حد طولانی و ترسناک به نظر می‌رسند. این مشکل به‌راحتی با استفاده از فضای سفید حل می‌شود!
در واقع شما می‌توانید برای خوانایی بیشتر متن‌ها، اندازۀ فونت‌ها یا فاصلۀ بین کلمات و پاراگراف‌ها را تغییر دهید. همچنین می‌توانید با استفاده از تکنیک‌های White Space، نسخۀ موبایل وب‌سایت خود را جذاب‌تر کنید.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «مقایسه طراحی وب واکنش‌ گرا با طراحی وب تطبیقی» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.


نکتۀ آخر: با فضای سفید، وب‌سایت خود را خوانا کنید

در این مقاله به شما گفتیم که فضای سفید چیست، استفاده از آن در وب‌سایت چه مزایایی دارد و در زمان ایجاد فضای سفید باید به چه نکاتی توجه کنید.
به‌طور کلی، فضای سفید می‌تواند یک ناحیۀ بصری متعادل ایجاد کند، چشم بازدیدکنندگان را به مناطق خاصی هدایت کند و حتی تجربه کاربر را بهبود بخشد. حتی کوچک‌ترین تغییر در فضای سفید نیز می‌تواند خوانایی را کاهش دهد یا آن را بهبود بخشد. به زبان ساده‌تر، فضای سفید در طراحی سایت بر خلاف اسمش، خالی و بی‌هویت نیست؛ بلکه یکی از عناصر قدرتمند و خلاقانه در طراحی وب‌سایت است.
حالا اگر با این مفهوم به‌خوبی آشنا شده‌اید و می‌خواهید وب‌سایت خود را طراحی کنید، پیشنهاد می‌کنیم که همین حالا دست به کار شوید و با وبزی، یک وب‌سایت یا فروشگاه حرفه‌ای و جذاب برای خودتان بسازید.


طراحی سایت با وبزی، در کمتر از 15 دقیقه و بدون کدنویسی!

وبزی یک تکنولوژی جدید و پیشرفته برای طراحی فروشگاه و وب‌سایت است که با استفاده از ابزارهای حرفه‌ای، امکان ساخت یک سایت منحصر‌به‌فرد را در کمتر از یک ربع به شما می‌دهد. برای کار با این فروشگاه‌ ساز، شما به استخدام طراح سایت یا یادگیری دانش فنی خاصی نیاز ندارید.
سایت‌ساز وبزی قالب‌های متنوع و آماده‌ای در اختیار شما می‌گذارد که قسمت‌های مختلف آن‌ها به‌طور کامل امکان ویرایش و شخصی‌سازی دارند.
برای شروع کار با وبزی هم کافی است که به صفحه اول این سایت‌ساز بروید و روی گزینۀ «رایگان شروع کنید» کلیک کنید. در ادامه، قالبی را که بیشتر دوست دارید و به کسب‌وکارتان نزدیک‌تر است انتخاب کنید و مطابق با سلیقۀ خودتان آن را ویرایش کنید.
استفاده از خدمات وبزی تا 14 روز رایگان است و در این مدت می‌توانید از تمامی امکانات آن استفاده کنید. بعد از این 14 روز هم لازم است که به صفحۀ تعرفه‌ها بروید و متناسب با کسب‌وکارتان یکی از پکیج‌ها را انتخاب کنید.
اگر هم برای طراحی و ساختن وب‌سایت یا فروشگاهتان سؤالی دارید، می‌توانید با تیم پشتیبانی وبزی به‌صورت آنلاین یا با شماره تلفن 02122225064 در تماس باشید.

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید