Clicky

چرا بازاریابی محتوای تعاملی (interactive content marketing) مهم است؟ (+ معرفی انواع محتوای تعاملی)

 

 

 

از خواب بیدار می‌شوید و قبل از بلند شدن از رختخواب، با چشم‌های خواب‌‌آلود شروع به پیمایش در اینستاگرام می‌کنید و تصویر یکی از دوستانتان را لایک می‌کنید. در واقع با او  و محتوایش تعامل می‌کنید! در ادامۀ روز خیلی بی‌حوصله یک پرسش‌نامۀ آنلاین وب‌سایت خانومی را که به دستتان رسیده باز می‌کنید و به سؤالات آن برای انتخاب رنگ موی جدیدتان پاسخ می‌دهید. این‌ها نوعی از محتوای تعاملی هستند که قرار است بازار محتوا را در ادامه تسخیر کنند؟ چگونه در این مقاله به شما می‌گوییم!

چرا بازاریابی محتوای تعاملی مهم است؟

برخلاف یک تبلیغ ثابت یا پست شبکه‌های اجتماعی‌، محتوای تعاملی مستلزم مشارکت فعال مخاطبان است. محتوای تعاملی تجربه‌ای‌به‌یاد‌ماندنی‌تر و همه‌جانبه‌تر ایجاد می‌کند و باعث می‌شود پیام به عمق جان مخاطب بنشیند. این نوع از محتوا راهی منحصربه‌فرد برای برقراری ارتباط با مشتریان است و همان‌طور که از اسمش هم مشخص است، به‌دنبال ایجاد تعامل بیشتر با مخاطبان برند است.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «بازاریابی محتوایی چیست؟» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

انواع محتوای تعاملی

در اینجا برخی از ایده‌های محتوایی وجود دارد که باید هنگام طراحی استراتژی بازاریابی محتوای تعاملی خود به خاطر داشته باشید:

  • بازی‌ها: می‌توانید بازی‌هایی برای تبلیغ یک محصول یا خدمات به شیوه‌ای جذاب طراحی کنید. برای مثال، یک رستوران می‌تواند یک بازی طراحی کند که در آن کاربران باید چالش‌های مختلف مربوط به پخت و پز یا تهیۀ غذا را انجام دهند، در حالی که لوگوی رستوران و آیتم‌های منو به‌طور برجسته در طول بازی نمایش داده می‌شوند.
  • آزمون‌ها: آزمون‌ها روشی سرگرم‌کننده و جذاب برای آموزش مشتریان بالقوه در دربارۀ کسب‌وکار، محصولات یا خدمات شما ارائه می‌دهند. با پرسیدن سؤالات مرتبط با صنعت یا محصول خود، می‌توانید مخاطبان را درگیر کنید و در عین حال اطلاعات ارزشمندی دربارۀ‌ علایق آن‌ها جمع‌آوری کنید که می‌تواند به اثرگذاری تلاش‌های بازاریابی‌تان کمک کند.
  • ماشین‌حساب‌ها: ماشین‌حساب‌ها می‌توانند برای مشاغلی که محصولات یا خدماتی با ساختارهای قیمت‌گذاری پیچیده می‌فروشند مفید باشند. برای مثال، اگر کسب‌و‌کار شما پنل‌های خورشیدی می‌فروشد، می‌توانید یک ماشین‌حساب آنلاین ایجاد کنید که به خریداران کمک می‌کند پس انداز بالقوۀ خود را بر اساس موقعیت مکانی، مصرف انرژی و سایر عوامل تخمین بزنند.
  • نظرسنجی: نظرسنجی روشی ساده اما مؤثر برای جلب مشارکت مشتریان در حین جمع‌آوری اطلاعات در مورد ترجیحات آن‌هاست. با پرسیدن سؤالات چند گزینه‌ای، می‌توانید به‌سرعت نکته‌هایی دربارۀ نظرات مخاطبان خود جمع‌آوری کنید و برنامه‌های بازاریابی خود را بر اساس آن تنظیم کنید. نظرسنجی ساده‌ترین محتوای تعاملی است؛ چراکه چندین پلتفرم در رسانه‌های اجتماعی دارای ابزارهای نظرسنجی هستند.
  • واقعیت مجازی: تجربیات واقعیت مجازی به مشتریان این امکان را می دهد که با یک برند به روشی منحصر‌به‌فرد و همه‌جانبه تعامل داشته باشند. با ایجاد یک محیط مجازی که محصولات یا خدمات شما را به نمایش می‌گذارد، کسب‌و‌کار شما می‌تواند تجربه‌ای به‌یادماندنی ایجاد کند که به متمایز کردن برند شما از رقبا کمک می‌کند.
  • نظرسنجی‌ها: نظرسنجی‌ها می‌توانند به شما کمک کنند نیازهای مشتریان خود را با جزئیات بیشتری درک کنید. با پرسیدن سؤالات باز، می‌توانید درک عمیق‌تری از انگیزه‌های مشتریان خود به دست آورید و تلاش های بازاریابی خود را بر این اساس تنظیم کنید.
  • ارائه‌های پویا (Dynamic): ارائه‌های داینامیک مثل وبینارها و پخش زنده، می‌توانند برای آموزش مشتریان دربارۀ محصول یا خدمات شما مفید باشند. با چنین ارائه‌هایی می‌توانید خود را به‌عنوان یک رهبر فکری در صنعت معرفی کنید و باعث شوید که مخاطبان به شما اعتماد کنند.
  • شبیه‌سازی‌ها: شبیه‌سازی‌ها یک تجربۀ تعاملی و واقعی از یک محصول یا خدمات را به مشتریان ارائه می‌دهند. با اجازه دادن به مشتریان برای آزمایش محصول یا خدمات شما در یک محیط شبیه‌سازی شده، می‌توانید به آن‌ها کمک کنید تا هر روز خود را در حال استفاده از محصول یا خدمات شما تصور کنند.
  • دموهای محصول: دموهای تعاملیِ محصول به مشتریان این امکان را می دهد که محصول شما را در عمل ببینند نه اینکه فقط دربارۀ ویژگی‌ها یا مزایای آن بخوانند. این کار می‌تواند به‌ویژه برای مشاغل نرم‌افزاری مفید باشد، جایی که بیان ویژگی ها و عملکرد یک محصول ممکن است از طریق بازاریابی سنتی دشوارتر باشد.
  • اسلایدر: اسلایدر ابزاری عالی برای مقایسۀ تصاویر است. اگر یک محصول تمیزکننده می‌فروشید، می‌توانید از اسلایدر برای مقایسۀ قبل و بعد برای نمایش جلوه‌های دگرگون‌کنندۀ محصول خود استفاده کنید.
  • نقشه‌های تعاملی: نقشه‌های تعاملی یک محتوای تعاملی محبوب برای پیداکردن مکان‌ها یا مسیرها هستند. قرار دادن Google Maps در Footer‌ وب‌سایت شما می‌تواند مفید باشد. کاربران می‌توانند بزرگنمایی و کوچکنمایی کنند، روی نشانگرها کلیک کنند و مکان خود را برای مسیرها وارد کنند. نقشه‌های تعاملی می‌توانند سئوی محلی را بهبود بخشند و تجربۀ کاربری شخصی‌سازی شده را ارائه دهند و تعامل مشتریان با کسب‌وکار شما را آسان‌تر کنند.
  • اینفوگرافیک‌های تعاملی: شما می‌توانید از اینفوگرافیک‌های تعاملی برای ارائۀ داده‌ها یا مفاهیم پیچیده به روشی استفاده کنید که به‌راحتی قابل درک باشد. برای مثال، اگر مشغول فروش محصولات ارگانیک هستید، می‌توانید یک اینفوگرافیک تعاملی ایجاد کنید که مزایای کشاورزی ارگانیک و تفاوت آن با روش‌های کشاورزی سنتی را نشان می‌دهد.

 

مزایای بازاریابی محتوای تعاملی چیست؟

به‌روزبودن تنها دلیلی نیست که باید به‌سمت بازاریابی محتوای تعاملی بروید. دلایل دیگری هم وجود دارد که دراین بخش به آن اشاره می‌کنیم و بعد از پایان این بخش می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا این شیوه از بازاریابی برای کسب‌وکار شما مناسب است یا خیر.

 

پتانسیل ویروسی بودن

محتوای ویروسی به محتوایی گفته می‌شود که به سرعت و گسترده در اینترنت یا شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود. این نوع محتوا معمولاً شامل عکس‌ها، ویدئوها، پست‌ها یا لینک‌هایی است که برخلاف محتوای عادی، میزان اشتراک‌گذاری زیادی دارد و به‌‌سرعت دیده می‌شود.

محتوای ویروسی عمدتاً با استفاده از روش‌های جذاب، هولناک، خنده‌دار یا تحسین برانگیز، توجه کاربران را جلب می‌کند. هدف آن این است که کاربران را به اشتراک گذاری ترغیب کند و در نتیجه باعث شود تعداد بالایی از افراد آن را ببینند.

تولید محتوای ویروسی در حقيقت يک استراتژی بازاريابی است كه به‌صورت غيرقابل‌پيش‌بينی و به‌طور ناخواسته توسط كاربران اينترنت به اشتراک گذاشته می‌شود. این نوع محتوا معمولاً در شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها، وب‌سایت‌های خبری و سایر پلتفرم‌های آنلاین منتشر می‌شود.

محتوای ویروسی می‌تواند شامل جوک‌ها، تصاویر خنده‌دار، ویدئوهای جذاب یا چالش‌های اجتماعی یا هر نوع محتوای دیگر باشد که توجه کاربران را جلب کند.

محتوای تعاملی نه‌تنها برای مصرف، بلکه برای اشتراک‌گذاری هم جذاب هستند.

 

جمع آوری داده‌ها

تبلیغ‌کنندگان، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی و سایر وب‌سایت‌های شخص ثالث مدت‌هاست که از کوکی‌ها (Cookies) برای ردیابی رفتار مصرف‌کننده و جمع‌آوری داده‌های مرور آنها استفاده می‌کنند.

کوکی‌ها فایل‌های کوچکی هستند که توسط وب‌سایت‌ها روی دستگاه کاربران ذخیره می‌شوند. این فایل‌ها شامل اطلاعات مربوط به تاریخچۀ مرور وب، تنظیمات صفحات وب، اطلاعات ورود به سایت و سبد خرید می‌شوند. هدف استفاده از کوکی‌ها، بهبود تجربۀ کاربران در استفاده از وبسایت‌ها است. با استفاده از کوکی‌ها، وب‌سایت می‌تواند اطلاعات را ذخیره کند و در بازدید بعدی کاربران را شناسایی کند.

کوکی‌های برای بازاریاب‌ها بسیار مفید هستند، اما برخی افراد ممکن است از آن سوء استفاده کنند. کوکی‌ها می‌توانند تا سال‌ها تاریخچۀ وب‌سایت شما را بدون اطلاع شما ثبت کنند و این‌گونه دسترسی افراد خطرناک به آن داده‌های حساس بسیار آسان خواهد بود. مرورگرهای سافاری و فایرفاکس کوکی‌های شخص ثالث را برای محافظت از کاربران خود مسدود کرده‌اند و گوگل نیز قصد دارد تا سال 2024 همین کار را انجام دهد. از آنجایی که بازاریابی محتوای تعاملی اغلب از شرکت‌کنندگان می‌خواهد در ازای سرگرمی و آموزش به سؤالات شخصی پاسخ دهند، روشی بهتر نسبت به استفاده از کوکی‌ها به شمار می‌آید. کوکی هایی که ممکن است در سال‌های آینده منسوخ شوند.

 

یادآوری برند و وفاداری

بازاریابی محتوای تعاملی می‌تواند برای ایجاد یادآوری و وفاداری برند بسیار موثر باشد، به‌خصوص اگر تجربۀ به یاد ماندنی و جذابی برای مخاطبان خود ساخته باشید. برای مثال، یک بازی تعاملی خوب می‌تواند تأثیری ماندگار بر مخاطب بگذارد. مخاطب نیز به نوبۀ خود برند شما را با یک تجربۀ سرگرم‌کننده مرتبط می‌کند. به‌طور مشابه، محتوای تعاملی که مشارکت کاربر را تشویق می‌کند، مانند نظرسنجی‌ها یا آزمون‌ها، می‌تواند حسی از عضویت در یک جامعه را ایجاد کند و وفاداری به برند را در این فرآیند به وجود بیاورد.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «جذب مشتری یا Customer Acquisition چیست؟»‌ را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

کلید موفقیت در بازاریابی محتوای تعاملی چیست؟

از دیدگاه بازاریاب‌ها، در بازاریابی محتوای تعاملی همه‌چیز پیرامون جمع‌آوری داده‌های ارزشمند دربارۀ مشتریان و سایر کاربران است؛ اما جادو زمانی اتفاق می‌افتد که شما روی نوع سؤالات و محتوایی تمرکز کنید که واقعاً زندگی خواننده را تغییر می‌دهد.

در واقع مهم است که به جای نوشتن تیترهای عجیب، محتوای ارزشمند ارائه کنید. پس دربارۀ راه‌هایی برای استفاده از شخصی‌سازی برای تطبیق محتوا با علاقۀ مخاطبان خود فکر کنید. چگونه می‌توانید از تخصص خود برای ارائۀ اطلاعات و داده‌های ارزشمندی که می‌تواند دانش یا فرآیندهای تصمیم‌گیری آن‌ها را بهتر کند استفاده کنید؟

تا زمانی که به این موضوع توجه کنید، استفاده از محتوای تعاملی برای بازاریابی کسب‌وکارتان یک استراتژی امیدوارکننده برای جذب مشتریان و ساختن مشتریان وفادار است. تأکید می‌کنیم که بازاریابی محتوای تعاملی گامی به سوی آینده است.

 

نمونه‌ای از بازاریابی محتوای تعاملی در Spotify

وقتی صحبت از محتوای تعاملی می شود، انواع‌واقسام محتوا به ذهنمان می‌رسد؛ اما برای اینکه کمی ملموس‌تر با جزئیات آن آشنا شویم، می‌خواهیم Spotify را مثال بزنیم.

Spotify به کاربران این امکان را می‌دهد تا به موسیقی های مختلف دسترسی پیدا کنند و آن‌ها را به صورت آنلاین پخش کنند. با استفاده از Spotify، کاربران می‌توانند به هزاران هنرمند و آهنگ در سراسر جهان دسترسی داشته باشند و لذت ببرند.

اگر برای یافتن پلی لیست مناسب برای مطابقت با حال‌و‌هوای روزتان به کمک نیاز دارید، Spotify می تواند به شما کمک کند. مسابقۀ خلق‌و‌خوی این اپلیکیشن دارای پنج سؤال سریع است، از جمله سؤالاتی مثل «صبح خود را چگونه شروع کرده‌اید؟» و «چگونه دوست داری در خانه استراحت کنی؟» اگر پاسخ‌های شما نشان می‌دهد که در انتهای طیف قرار دارید، آزمون ممکن است شما را به پلی لیستی از فضای  آکوستیک راهنمایی کند. اگر هم برای یک مهمانی آماده می‌شوید، ممکن است فهرست آهنگ‌های شاد را به شما پیشنهاد کند.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «استراتژی محتوا چیست؟»‌ را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

 

جمع‌بندی: به‌دنبال تولید محتوای تعاملی باشید!

در این مقاله به شما گفتیم که محتوای تعاملی چیست، چه انواعی دارد و راز موفقیت در تولید محتوای تعاملی چیست. نکته‌ای قطعاً به آن پی بردید این است که هرچقدر محتوای تعاملی بیشتر تولید کنید، احتمال جذب مخاطب بیشتری دارید و مخاطبان بیشتر با محتوای شما و برند شما درگیر می‌شوند. البته باید ببینید که آیا محتوای تعاملی به درد کسب‌وکارتان می‌خورد یا خیر. در آن صورت با طراحی یک استراتژی بازاریابی مرتبط، می‌توانید به‌سراغ بازاریابی محتوای تعاملی بروید.

اگر هم هنوز وب‌سایتی ندارید که با آن محتوای تعاملی تولید کنید، پیشنهاد ما به شما استفاده از سایت‌ساز وبزی است.

وبزی یک تکنولوژی جدید و پیشرفته برای طراحی فروشگاه و وب‌سایت است که با استفاده از ابزارهای حرفه‌ای، امکان ساخت یک سایت منحصر‌به‌فرد را در کمتر از یک ربع به شما می‌دهد.

برای کار با این فروشگاه‌ساز، شما به استخدام طراح سایت یا یادگیری دانش فنی خاصی نیاز ندارید. وبزی قالب‌های متنوع و آماده‌ای در اختیار شما می‌گذارد که قسمت‌های مختلف هریک از آن‌ها به‌طور کامل امکان ویرایش و شخصی‌سازی دارند.

برای شروع کار با وبزی هم کافی است که به صفحۀ اول این فروشگاه ساز بروید و روی گزینۀ «رایگان شروع کنید» کلیک کنید. در ادامه قالبی را که بیشتر دوست دارید و به کسب‌وکارتان نزدیک‌تر است انتخاب کنید و مطابق با سلیقۀ خودتان آن را ویرایش کنید.

استفاده از خدمات وبزی تا 14 روز رایگان است و در این مدت می‌توانید از تمامی امکانات آن استفاده کنید. بعد از این 14 روز هم لازم است که به صفحۀ تعرفه‌ها بروید و متناسب با کسب‌وکارتان یکی از پکیج‌ها را انتخاب کنید.

 

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید