Clicky

فاوآیکون چیست و چطور می توان آن را ساخت؟

بسیاری از مردم زمانی که وب سایت جدید خود را به دنیا معرفی می کنند، یک بخش بسیار کوچک به نام فاوآیکون که می تواند تفاوت بسیار بزرگی برای وب سایتشان ایجاد کند را از یاد می برند. اضافه کردن این بخش کوچک به وب سایت‌تان تاثیری ایجاد می کند که بسیار از اندازه‌ی اصلی آن بزرگتر است، پس به هیچ عنوان قدرت و اهمیت آنها را دست کم نگیرید. در این مقاله هر اطلاعاتی که باید درباره‌ی فاوآیکون ها بدانید را در اختیار شما قرار داده و نحوه‌ی ساخت آنها را به شما آموزش می دهیم:

 

 

فاوآیکون چیست
 

فاوآیکون یک آیکون کوچک با اندازه‌ی 16x16 پیکسل است که در مرورگر های وب برای نمایش وب سایت یا صفحه‌ی وب قرار داده می شود. این کلمه کوتاه شده‌ی عبارت "Favorite Icon" است. فاوآیکون ها بیشتر روی تب ها در بالای مرورگر وب نمایش داده می شوند، اما می توانید آنها در نوار بوک مارک ها، History مرورگر و جاهای دیگر هم ببینید. در بعضی موارد، مانند گوگل کروم حتی می توانید آنها را در صفحه‌ی خانه‌ی مرورگر خود ببینید. به عبارت دیگر، فاوآیکون نشانگر آیکون وب سایت شماست، یا نمادی تصویری که وظیفه‌ی معرفی وب سایت شما در فضای اینترنت را دارد.

 

 

فاوآیکون نشانگر آیکون وب سایت شماست، یا نمادی تصویری که وظیفه‌ی معرفی وب سایت شما در فضای اینترنت را دارد.

 

 

 

چطور یک فاوایکون بسازیم

 

 

چرا فاوآیکون مهم است؟
 

فاوآیکون ها علی رغم اندازه‌ی کوچکشان اهمیت فوق العاده بالایی برای وب سایت ها دارند، آنها تجربه‌ی کاربران را بهتر می کنند، نقش برند سازی دارند و نشان حرفه ای بودن وب سایت شما هستند:

 

تجربه کاربران:  فاوآیکون به عنوان یک سرنخ تصویری به یادماندنی از وب سایت شما عمل می کند و باعث بهبود تجربه‌ی کاربران از استفاده از وب سایت شما می شود. فاوآیکون ها به کاربران کمک می کنند تا به سرعت تب مربوط به وب سایت شما در مرورگر خود را پیدا کنند و همین باعث می شود به آسانی بتوانند بارها به وب سایت شما باز گردند.

 

برند سازی : برای یک برند منسجم بسیار مهم است که حتی کوچک ترین جزئیات فراموش نشوند. فاوآیکون به برند سازی و دیده شدن وب سایت شما کمک می کند و استایل و زبان شما را در خارج از وب سایت و درون مرورگر وب گسترش می دهد.

 

حرفه ای بودن فاوآیکون نشان منطقی و حرفه ای بودن وب سایت شما است و باعث می شود وب سایت شما هدف دار و فکر شده به نظر برسد.

 

 

چطور یک فاوآیکون بسازیم؟
 

برای ساخت یک فاوآیکون برای خودتان احتمالا باید از یک طراح حرفه ای کمک بخواهید (اگر همین حالا با یک طراح کار می کنید، می توانید طراحی یک فاوآیکون را نیز در قرارداد خود مطرح کنید). خودتان با استفاده از برنامه‌ی طراحی مورد علاقه تان یا ابزار های آنلاین زیادی که در دسترس هستند نیز می توانید یک فاوآیکون طراحی کنید. با جست و جو عبارت Online Favicon Maker می توانید سایت ها و ابزار های زیاد را در این زمینه پیدا کنید.

 

اندازه: اندازه‌ی نهایی برای ساخت یک فاوآیکون 16x16 پیکسل است. آن ها عموما در این اندازه نمایش داده می شوند. اما گاهی می توانند در ابعاد بزرگ تری هم نمایش داده شوند (مانند 32x32 پیکسل). 

 

فایل: فرمت ترجیحی فایل برای یک فاوآیکون JPEG یا PNG است. 

 

شفافیت: اگر طراحی شما دارای یک پس زمینه‌ی شفاف است، حتما طرح خود را به صورت PNG ذخیره کنید و تنظیمات transparency آن را نیز روشن کنید.

 

 

اندازه استاندارد فاویکون

 

 

چند نکته برای طراحی فاوآیکون

 

طراحی چیزی به این کوچکی به آسانی قدم زدن در پارک به نظر می رسد. اما حقیقت این است که کوچکی این آیکون ها در وب سایت به این معنی است که باید فوق العاده در طراحی آنها دقت داشته باشید، زیرا هیچ جایی برای خطا وجود ندارد. در این بخش چند نکته برای طراحی فاوآیکونی که به بهترین صورت مناسب برند و وب سایت شما است را بیان می کنیم:

 

سادگی: اندازه‌ی کوچک فاوآیکون به این معنی است که طراحی شما باید ساده و مختصر باشد. از جزئیات زیاد مانند تعداد زیادی خطوط کوچک، بافت یا سایه ها پرهیز کنید. به جای آنها نماد هایی برجسته، ساده و واضح را در طرح قرار دهید که در یک نگاه قابل تشخیص باشند.

 

هویت برند: یک فاوآیکون باید نشان دهنده‌ی هویت وب سایت و برند شما باشد و همان زبان تصویری و تم رنگی باقی وب سایت شما را نشان دهد.

 

پیشنهاد می کنیم این مقاله را هم مطالعه کنید: هویت تجاری چیست و چطور آن را بسازیم؟ چطور یک برند باشیم؟

 

بدون نوشته یا با نوشتهی کم: اگر می خواهید از تایپوگرافی (نوشته) درون فاوآیکون خود استفاده کنید، مانند نام برندتان، خودتان را به یک تا سه حرف محدود کنید. نام های اختصاری یا حروف اول نام برندتان معمولا گزینه های خوبی برای کوتاه کردن نام هستند.

 

استفاده از لوگو: در حالی که بعضی از لوگوها می توانند حتی در ابعاد فاوآیکون ها بسیار زیبا دیده شوند، بیشتر لوگو ها وقتی تا این اندازه کوچک شوند به سختی قابل تشخیص می شوند. اگر می خواهید از لوگوی خود به عنوان فاوآیکون استفاده کنید، احتمالا باید تغییر های کوچکی در آن اعمال کنید. تگ لاین را حذف کنید یا تنها از حروف اختصاری استفاده کنید. این ها چند مورد از کارهایی هستند که می توانید با انجام دادن آن ها کاری کنید لوگوها حتی در اندازه‌ی کوچک هم ظاهر خوبی داشته باشند. فاوایکون گوگل

توجه کنید که فاوآیکون گوگل چگونه به طور مختصری با لوگوی اصلی آن متفاوت است، در حالی که به طور کلی از همان اصول اصلی طراحی در آن استفاده شده است. فاوآیکون همان حرف G آشنا را نشان می دهد، در حالی که از همه‌ی چهار رنگ برند در طراحی همین یک حرف استفاده شده است.

 

 

 

رنگ: به یاد داشته باشید که فاوآیکون شما بسته به محتوا و مرورگری که کاربران استفاده می کنند در پس زمینه های با رنگ های متفاوت نشان داده خواهد شد. بنابراین، حتما قبل از نهایی کردن طراحی، فاوآیکون خود را روی رنگ های خاکستری، سفید و سیاه امتحان کنید.

 

 

چگونه یک فاوآیکون به سایت خود اضافه کنید
 

سایت هایی که با وبزی طراحی می شوند، به طور اتوماتیک دارای یک فاوآیکون پیشفرض استاندارد هستند، اما می توانید خودتان هم به طور دستی یک فاوآیکون را طراحی و در سایت قرار دهید.

می توانید به سادگی فاوآیکون خود را در سایت‌تان تغییر دهید. 

 

پیشنهاد می کنیم این مقاله را هم مطالعه کنید: اضافه کردن لوگو و فاوآیکون به سایت 

 

همین حالا وب سایت فوق االعاده خودتو کاملا رایگان با وبزی طراحی کن...  

۵
از ۵
۳۰ مشارکت کننده
کاغذ دیواری گفت:
فو آیکن پارامتر مهمی است. ممنون از سایت خوبتون
امیر از پشتیبانی وبزی گفت:
ممنون از محبت شما

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید