Clicky

آموزش طراحی سایت شخصی - راهنمای قدم به قدم ساخت وب سایت شخصی

چطور یک سایت شخصی طراحی کنیم؟ راهنمای قدم به قدم ساخت سایت شخصی

این روزها ساخت وب سایت شخصی به یک نیاز برای افراد حرفه‌ای تبدیل شده است. اگر کسی به دنبال شما باشد اولین کاری که انجام می‌دهد جستجو در اینترنت خواهد بود. در این صورت در نتایج جستجو چه چیزی را در مورد شما پیدا خواهد کرد؟ در بهترین حالت صفحات شبکه های اجتماعیشما در این جستجو به چشم خواهد خورد. آیا تصویری که افراد در اینترنت از شما خواهند دید همان چیزی است که شما انتظار دارید؟ اینجاست که ساخت وب سایت شخصی اهمیت پیدا می‌کند. یک وب سایت شخصی حرفه‌ای به شما کمک می‌کند تا یک تصویر موجه و حرفه‌ای از خود در دنیای آنلاین داشته باشید.


علاوه بر این پیدا کردن کار جدید، پیشرفت حرفه‌ای، نمایش دست آورد ها و توانایی‌ها یا حتی به اشتراک گذاشتن داستان زندگی و پیشرفت شما می‌تواند از دیگر دلایلی باشد که شما را به ساخت وب سایت شخصی ترغیب کند. در صورتی که به دنبال یک راهنمای کامل و قدم به قدم برای ساخت وب سایت شخصی حرفه‌ای هستید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

 

 

 

چطور در 9 قدم یک سایت شخصی حرفه ای برای خودمان طراحی کنیم:

 

  1. هدف خود را مشخص کنید
  2. از دیگران ایده بگیرید
  3. قالب وب سایت خود را انتخاب کنید
  4. محتوای مورد نظرتان را وارد کنید
  5. ظاهر سایت را شخصی سازی کنید
  6. سایت خود را در موبایل و تبلت بررسی کنید
  7. سئوی سایت را بهبود ببخشید
  8. بخش های مختلف سایت را بررسی کنید
  9. وب سایت تان را تبلیغ کنید

 

 


1. هدف خود را مشخص کنید


اولین و مهم‌ترین چیز در ساخت وب سایت شخصی تعیین هدف است. چرا به یک وب سایت شخصی نیاز دارید؟ شما باید به این سؤال مهم پاسخ دهید. تعیین هدف به شما کمک می‌کند تا در مورد باقی چیزها راحت‌تر تصمیم گیری کنید. محتوای سایت و ساختار سایت از جمله مواردی هستند که به شکل مستقیم به هدف شما بستگی دارند.


برای اینکه هدف خود را به درستی انتخاب کنید، باید قبل از ساخت وب سایت شخصی به چند سؤال زیر پاسخ دهید:

 

 

  • دوست دارید در نظر همکاران، کارفرمایان و سایر افراد چگونه به نظر برسید؟
     
  • چه مهارت و خصوصیاتی دارید که شما را از سایرین متمایز می‌کند؟
     
  • وب سایت شخصی چگونه می‌تواند باعث پیشرفت و رسیدن به اهداف کاری شما شود؟
     

این سؤالات به ظاهر ساده اهمیت زیادی دارند و راهنمای شما در ساخت وب سایت شخصی خواهند بود. در واقع پاسخ دادن به این سؤالات باعث می‌شود تا برند شخصی (personal brand) خود را بسازید. برند شخصی همان چیزی است که شما را از دیگران متمایز می‌کند. هویت برند شخصی شما اگر به درستی ساخته شود به شما کمک می‌کند تا در دنیای آنلاین به اهداف خود دست پیدا کنید.

 

چرا به وب سایت شخصی نیاز داریم؟

 

 

2. از دیگران ایده بگیرید


قبل از ساخت وب سایت شخصی، با جستجو در اینترنت ایده‌های مختلف را بررسی کنید. برای مثال می‌توانید وب سایت شخصی افرادی که در زمینه کاری شما فعالیت می‌کنند را بررسی کنید. ساختار سایت‌های شخصی را بشناسید و به محتوایی که آن‌ها در سایت‌های خود قرار می‌دهند توجه کنید. برای آشنایی بیشتر با سایت‌های شخصی می‌توانید قالب های وب سایت شخصی وبزی را بررسی کنید.


زمانی که در حال ایده یابی هستید نکات مد نظر خود را یادداشت کنید. نقاط ضعف و قوت طراحی سایت‌ها را پیدا کنید. همین کار را برای محتوای سایت‌ها نیز انجام دهید. آیا قالب‌های آماده دقیقاً همان چیزی هستند که شما نیاز دارید یا باید موارد جدیدی به آن‌ها اضافه کنید؟ با تهیه اسکرین شات و یادداشت کردن می‌توانید این موارد مهم را ذخیره کنید. این ایده‌ها در هنگام ساخت وب سایت شخصی حرفه‌ای به شما کمک می‌کنند تا بهتر تصمیم بگیرید.

 

ساخت سایت حرفه ای تنها با چند کلیک

 


3. انتخاب قالب وب سایت شخصی


قالب جهانگردبعد از اینکه ایده‌های کافی در مورد ساخت وب سایت شخصی به دست آوردید، نوبت به انتخاب یک قالب مناسب بر اساس خواسته‌های شما خواهد رسید. شما می‌توانید از سایت سازهای مختلف مانند وبزی، وردپرس و ... استفاده کنید. هر کدام از این پلتفرم‌ها دارای ویژگی‌های خاصی هستند. هدفی که انتخاب کرده‌اید و ایده‌هایی که به دست آورده‌اید در راه انتخاب بهترین قالب برای ساخت وب سایت شخصی راهنمای شما خواهند بود و به شما کمک می‌کنند تا بر اساس نیازهای خود بهترین قالب را انتخاب کنید.


قالب روزبهدر هنگام انتخاب قالب وب سایت شخصی، شما باید قالبی را انتخاب کنید که با انتظارات شخصی و استایل شما هماهنگی داشته باشد و همچنین نیازهای محتوایی شما را نیز پوشش دهد. قالب انتخابی باید به راحتی قابل شخصی سازی باشد و امکانات کاملی برای ایجاد فرم‌ها و صفحات مختلف در اختیار شما قرار دهد. قالب‌های وب سایت تک صفحه ای نیز علاوه بر دارا بودن تمام این ویژگی‌ها، به شما این امکان را میدهند که در زمان کمتری تمام اطلاعات مورد نظر خودتان را روی وب سایت قرار دهید. بنابراین اگر می‌خواهید به سرعت صاحب یک وب سایت شخصی حرفه‌ای شوید توصیه می‌کنیم قالب های تک صفحه ای را در هم نظر داشته باشید.

 

 

پیشنهاد میکنیم این مقاله را هم بخوانید: آموزش ساخت وب سایت حرفه‌ای - راهنمای قدم به قدم طریقه ی ساخت سایت

 


4. وارد کردن محتوا

 

با انتخاب قالب و شخصی سازی بخش‌های مختلف آن، ساختار اولیه سایت شما شکل گرفته است. حالا وقت آن رسیده تا با محتوای مناسب سایت خود را کامل کنید.


اگر در مرحله دوم و در هنگام ایده یابی، محتوای سایت‌های شخصی مرتبط را به خوبی بررسی کرده باشید، احتمالاً حالا می دانید که باید چه محتوایی برای سایت خود انتخاب کنید.
توصیه می‌کنیم یک بار دیگر دست به قلم شوید تو تمام نیازهای محتوایی سایت شخصی خود را روی کاغذ بنویسید. هر آنچه که فکر می‌کنید باید در سایت شما به نمایش گذاشته شود را یادداشت کنید. اگر نمی‌دانید که دقیقاً باید چه محتوایی در سایت خود داشته باشید ما در اینجا لیستی از مهم‌ترین بخش‌های سایت و محتوایی که باید در آن‌ها وجود داشته باشد را برای شما آماده کرده‌ایم.

 

 

  • صفحه اصلی: خانه یا صفحه اصلی، اولین و مهم‌ترین صفحه‌ای است که بازدید کنندگان سایت با آن رو به رو می‌شوند. برای اینکه تأثیر مناسبی بر روی بازدیدکنندگان بگذارید باید روی طراحی صفحه اصلی خود دقت زیادی داشته باشید. در این صفحه باید به خوبی نشان دهید که شما چه کسی هستید، هدف از ساخت این سایت چیست و آن‌ها چه چیزی در سایت شما پیدا خواهند کرد.

     
  • بیوگرافی: بیوگرافی می‌تواند یک فرم کوتاه از اطلاعات شخصی در صفحه اصلی یا یک صفحه کاملاً مجزا با عنوان "درباره من" باشد. در بیوگرافی باید توضیح کاملی در مورد شغل حرفه‌ای به همراه مهارت‌ها و توانایی‌های خود ارائه کنید. همچنین می‌توانید به علایق خود نیز اشاره‌ای داشته باشید. اگر در هنگام ساخت وب سایت شخصی به دنبال ایجاد یک سایت رزومه‌ای هستید، بهتر است در این فایل رزومه خود را برای دانلود قرار دهید.

     
  • نمونه کارها: وب سایت شخصی شما محلی برای نمایش نمونه کارهای شما خواهد بود. بنابراین می‌توانید یک صفحه با همین نام در سایت داشته باشید و نمونه کارهای خود را در آن قرار دهید. شما می‌توانید لینک‌های مربوط به کارهای خود را نیز در این بخش قرار دهید. استفاده از تصاویر در این بخش اهمیت زیادی دارد. البته بعضی از حرفه‌ها به گونه‌ای هستند که نمونه کار آن‌ها را نمی‌توان به صورت تصویری نمایش داد، در این صورت سعی کنید با تعریف کردن موفقیت‌ها یا ارائه نتایج نمونه کارهای خود را نمایش دهید. برای مثال اگر نویسنده هستید می‌توانید لینک مقالات و نوشته‌های خود را قرار دهید.

     
  • عکس‌ها و ویدیوها: به طور کلی تصاویر و ویدیوها در برقرار ارتباط بهتر با بازدید کنندگان تأثیر بسیار زیادی دارند. برای مثال زمانی که یک عکس از خود در سایت قرار می‌دهید بسیار قابل اعتماد تر خواهید بود. عکس‌ها و فیلم‌های مربوط به محل کار، فعالیت‌ها، جلسات، کنفرانس‌ها، پیشرفت‌های کاری و .... از جمله محتواهایی هستند که باید در این بخش قرار بگیرند.

     
  • وبلاگ: شروع یک وبلاگ راه بسیار خوبی برای به اشتراک گذاری دانش شما با دیگران و نمایش میزان دانسته‌های شما در حوزه فعالیتتان خواهد بود. یک وبلاگ حرفه‌ای به ساخته شدن شخصیت حرفه‌ای شما کمک زیادی خواهد کرد. بنابراین در هنگام ساخت وب سایت شخصی حتماً یک بخش برای وبلاگ خود نیز در نظر بگیرید. پیشرفت‌های جدید در حوزه فعالیت‌های شما یا به اشتراک گذاری تجربیات کاری از جمله مهم‌ترین مطالبی هستند که می‌توانید در وبلاگ خود از آن‌ها استفاده کنید.

 

پیشنهاد میکنیم این مقاله را هم بخوانید: نحوه افزایش آمار بازدید وبلاگ {25 ترفند کاربردی و منحصر به فرد}

 

 

  • توصیه نامه‌ها یا نظرات مشتریان: قرار دادن نظرات پیمانکاران و مشتریان قبلی در وب سایت شخصی میزان حرفه‌ای و قابل اعتماد بودن شما را به نمایش خواهد گذاشت. برای اینکار شما می‌توانید از افرادی که با آن‌ها کار کرده‌اید بخواهید تا نظر خود را در مورد تجربه کار با شما و نکات مثبتی که در این همکاری نظر آن‌ها را جلب کرده است را با دیگران به اشتراک بگذارند. در این قسمت سعی کنید همیشه نظرات واقعی را به اشتراک بگذارید و هیچگاه از نظرات جعلی استفاده نکنید. زیرا نظرات جعلی تنها وجه شما را تخریب خواهند کرد.

     
  • ارتباط با ما: یکی از اهداف اصلی شما از ساخت وب سایت شخصی ایجاد ارتباط با افراد جدید خواهد بود. بنابراین باید یک صفحه ارتباط با ما در سایت خود داشته باشید و تمام راه‌های دسترسی به خود را در آن قرار دهید.

 

پر کردن سایت با محتوای مناسب

 

 

5. شخصی سازی طراحی سایت شخصی


طراحی نیز به اندازه محتوای سایت اهمیت دارد. اگر بازدیدکنندگان در نگاه اول ارتباط مناسبی با سایت شما برقرار نکنند بدون توجه به محتوای آن از سایت خارج می‌شوند. به همین دلیل باید مطمئن شوید که طراحی سایت شما از لحاظ تصویری بتواند نظر مخاطبان را جلب کند. ما در اینجا به چند نکته مهم در هنگام طراحی و ساخت سایت شخصی اشاره خواهیم کرد:

 

  • رنگ‌ها: رنگ‌ها نشان دهنده احساسات شما هستند. قبل از انتخاب رنگ‌ها و به کار بردن آن‌ها در سایت خود بهتر است تا با روانشناسی رنگ‌ها و احساساتی که هر یک از آن‌ها منتقل می‌کنند آشنا شوید. آیا شما فردی فعال و پرانرژی هستید یا خونسرد و با اعتماد به نفس؟ این رنگ‌ها هستند که می‌توانند این احساسات را به مخاطبان شما نشان دهند بنابراین توصیه می‌کنیم در این مورد دقت کافی را داشته باشید.

     
  • فونت‌ها: همانند رنگ‌ها، فونت‌ها نیز در انتقال احساسات نقش مهمی دارند. در وبزی شما به فونت‌های مختلفی دسترسی دارید که می‌توانید از بین آن‌ها بهترین گزینه را بر اساس احساسات شخصی و حرفه‌ای که در آن فعالیت می‌کنید انتخاب کنید.

     
  • لوگو: لوگو مهم‌ترین بخش در برندینگ شما است. برند شخصی شما باید یک لوگو داشته باشد. بنابراین اگر لوگو ندارید توصیه می‌کنیم حتماً یک لوگو برای خود طراحی کنید.

 

اجزای مهم در شخصی سازی سایت

 


6. مناسب بودن سایت برای نمایش در دستگاه‌های موبایلی


در حال حاضر بیشتر ترافیک اینترنت مربوط به دستگاه‌های موبایلی است. بنابراین در هنگام ساخت وب سایت حرفه‌ای باید مطمئن باشید که سایت شما به درستی در سایت‌های مختلف قابل استفاده باشد. اگر از قالب‌های وبزی برای ساخت وب سایت شخصی خود استفاده کنید، خیال شما تا حد زیادی از نظر نمایش در دستگاه‌های مختلف راحت خواهد بود. زیرا تمام قالب‌های وبزی برای نمایش در دستگاه‌های مختلف تنظیم شده‌اند و حتی شما می‌توانید نحوه نمایش هر قالب در کامپیوتر، موبایل و تبلت را قبل از انتخاب قالب مشاهده کنید.

 

 


7. بهبود سئو سایت


سئو یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در هنگام ساخت وب سایت شخصی باید به آن توجه کنید. بهبود سئو سایت باعث می‌شود تا شما در نتایج جستجو گوگل و سایر موتورهای جستجو رتبه بهتری به دست آورید. موارد بسیار گوناگونی در مورد سئو وجود دارد که به بهبود رتبه شما در نتایج جستجو ختم می‌شود. برای مثال کلمات کلیدی از مهم‌ترین مواردی هستند که در سئوی سایت باید به آن توجه شود. اگر در مورد سئو اطلاعات زیادی ندارید نگران نباشید، شما می‌توانید از خدمات مشاوره وبزی برای بهبود سئو سایت خود استفاده کنید.

 

پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را هم بخوانید: 10 نکته طلایی برای سئو سایت و کسب رتبه بالا در گوگل

 

 


8. بررسی بخش‌های مختلف سایت


با انجام مراحل قبلی، حالا شما صاحب یک سایت کامل هستید. انتخاب قالب، شخصی سازی طراحی، تولید محتوا، بهبود سئو و ... کارهای اصولی هستند که تا به اینجا انجام داده‌اید. حالا وقت آن رسیده تا نتایج کارهای انجام شده خود را بررسی کنید. بخش‌های مختلف سایت را زیر ذره بین ببرید. قبل از انتشار عمومی سایت باید تمامی مشکلات احتمالی را حل کرده باشید. البته بررسی سایت هیچگاه به اتمام نخواهد رسید زیرا همیشه کارهای زیادی برای بهتر شدن سایت وجود دارند اما این بررسی قبل از انتشار عمومی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. زیرا وجود مشکلات بزرگ باعث می‌شود تا مخاطبان مهمی را از همان ابتدا از دست بدهید. شما می‌توانید از کارشناسان حرفه‌ای وبزی بخواهید تا سایت شما را بررسی کنند.

 

پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را هم بخوانید: 20 کاری که باید قبل از انتشار و رونمایی از سایت خود انجام دهید!

 

 


9. تبلیغ سایت


بعد از انجام تمام کارهای سخت، ساخت وب سایت شخصی شما به انتها رسیده است. حالا برای اینکه مخاطبان و سایر مردم سایت شما را ببینند باید سایت خود را تبلیغ کنید. راه‌های مختلفی برای اینکار وجود دارد. بعضی از آن‌ها رایگان هستند و بعضی دیگر مانند تبلیغ در گوگل هزینه در بر خواهند بود. در اینجا ما به چند روش برای تبلیغ سایت شخصی اشاره می‌کنیم.

 

  • با به اشتراک گذاری سایت خود در شبکه‌های اجتماعی از قدرت بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید. شما می‌توانید لینک سایت خود را در پروفایل خود قرار دهید یا از دوستان خود بخواهید تا سایت شما را به دیگران معرفی کنند.

     
  • استفاده از بازاریابی ایمیلی یکی دیگر از راه‌های تبلیغ سایت است. شما می‌توانید با تشویق کاربران به عضویت در خبرنامه از طریق ایمیل آن‌ها را از جدیدترین نوشته‌های وبلاگ یا موارد مشابه با خبر کنید.

     
  • تبلیغ در سایت‌ها و وبلاگ‌های دیگر یک راه مناسب برای دریافت لینک و البته تبلیغ وب سایت شما است. شما می‌توانید با تهیه مطلب برای سایر وبلاگ‌ها و سایت‌ها از طریق یک معامله دو سر سود برای سایت خود تبلیغ کنید و لینک‌های بیشتری نیز به دست آورید.


 

نظرات و تجربه های خودتان در طراحی سایت شخصی را از طریق کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید!

۵
از ۵
۳۲ مشارکت کننده
محمد گفت:
ممنون. واقعا مقاله مفیدی بود. امیدوارم با کمک شما دوستان عزیز بتونم بازدهی خوبی از سایتم بگیرم.

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید