Clicky

بازاریابی محتوایی چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

بازاریابی محتوایی چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

با تغییر ذهنیت مشتریان در طی سال‌های اخیر، استراتژی‌های بازاریابی نیز تغییر کرده‌اند و حالا انواع مختلفی از بازاریابی دیجیتال مانند بازاریابی محتوا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. با در دسترس قرار گرفتن اینترنت برای همه افراد، حالا مشتریان در مورد کیفیت و ارزش چیزهایی که پول خود را صرف آن‌ها می‌کنند، آگاهی بیشتری کسب می‌نمایند. افراد در حال حاضر اطلاعات بیشتری را طلب می‌کنند؛ آن‌ها می‌خواهند مشکلاتشان به سرعت حل شود و به دنبال بهترین محصولات برای حل مشکلات خود هستند.

 

 

بسیاری از مشتریان از فروش‌های پرفشار و تبلیغات اینترنتی خسته شده‌اند، اما می‌توان با مطالب آموزنده و مفید آن‌ها را بهتر به خرید کردن ترغیب کرد. این جایی است که بازاریابی محتوا کار خود را آغاز می‌کند. محتوای خوب – مانند پست‌های وبلاگی، ویدیوهای آموزشی و مواردی از این دست – به عنوان خوراک برای نیازهای خریداران مورد استفاده قرار می‌گیرند و آن‌ها را به آرامی به سمت راه حل‌های مناسب برای نیازهایشان راهنمایی می‌کنند.

 

شما می‌توانید از طریق ایجاد یک وبلاگ برای وبسایت خود، قرار دادن ویدیوهای آموزشی در یوتیوب و یا نوشتن کتاب‌های الکترونیکی راهنما، از بازاریابی محتوا برای رشد برند خود بهره ببرید.

 

ما در این مقاله سعی می‌کنیم توضیح کاملی در مورد بازاریابی محتوا و چگونگی انجام درست آن ارائه کنیم. با ما همراه باشید تا بیشتر با بازاریابی محتوا آشنا شویم.

 

 

 

بازاریابی محتوا (Content Marketing) چیست؟


بازاریابی محتوا نوعی استراتژی بازاریابی است که شامل ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و جذاب برای جذب مخاطب هدف و ترغیب آنها به خرید می‌شود.

در این شکل از بازاریابی، به صراحت برای یک برند تبلیغی انجام نمی‌گیرد؛ بلکه در عوض، علاقه مشتری به محصول یا خدمات خاصی به صورت نامحسوس ترغیب می‌شود. ایده اصلی در بازاریابی محتوا این است که هرچه ارزش بیشتری را در قالب دانش تخصصی به مصرف کنندگان ارائه دهید، بیشتر آنها را برای خرید محصول خود جذب خواهید کرد.

در اینجا به چند مورد از مزایای بازرایابی محتوا اشاره می‌کنیم:

 

  • دانش، تخصص و اقتدار شرکت شما را در حوزه فعالیتتان به نمایش می‌گذارد
  • اعتبار شما را افزایش می‌دهد و به شما در جلب اعتماد مصرف کننده کمک می‌کند.
  • با قرار گرفتن نام تجاری و برند شما در اینترنت، آگاهی از برند شما افزایش پیدا می‌کند
  • سئوی وب سایت شما را تقویت می‌کند تا بتوانید از طریق موتورهای جستجو مشتریان جدید پیدا کنید.
  • مشتریان قبلی شما را درگیر می‌کند تا اقدام به خرید دوباره کنند.
  • تبلیغ رایگانی برای وبسایت شما به حساب می‌آید.

 

پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را هم بخوانید: تحقیقات بازار چیست؟ چگونه تحقیقات بازاریابی انجام دهیم؟

 

بازاریابی محتوا چگونه باعث درآمد میشود؟

 

 

انواع بازاریابی محتوا


انواع مختلفی از محتوا وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی خود استفاده کنید، مانند:

 

  • پست‌های وبلاگ: شامل مقالات منتشر شده در وبلاگ وبسایت شما می‌شود.
  • مقالات خارج از سایت: مقالاتی که در خارج از وبسایت شما نوشته و منتشر می‌شوند.
  • ویدیوها: محتواهای ویدیویی کوتاهی که در کانال‌های مختلفی مانند یوتیوب، اینستاگرام، آپارات و ... به اشتراک گذاشته یا در خود سایت بارگذاری می‌شوند.
  • پادکست‌ها: محتوای شنیداری که اطلاعات، راهنمایی‌ها و نکات مفیدی را ارائه می‌دهد.
  • اینفوگرافیک: تصاویری توضیحی که از ترکیب اشکال، آمارها و نمودارها در ساخت آن‌ها استفاده می‌شود.
  • محتوای تولید شده توسط کاربر: محتوای متنی، تصویری، ویدیویی یا هر نوع محتوای دیگری که توسط کاربران ایجاد شده و سپس توسط برندها به اشتراک گذاشته می‌شود.
  • مطالعات موردی: نظر سنجی یا مصاحبه‌های رو در رو با مشتریان که اغلب به صورت پست‌های وبلاگی منتشر می‌شوند و شامل داستان‌های موفقیت مشتریان و رضایت استفاده کننده‌های محصولات شما هستند.

پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را هم بخوانید: ۲۰ عادت افراد موفق کدامند؟ با عادت ها و رفتارهای افراد موفق آشنا شوید!

  • کتاب‌های الکترونیکی: کتاب‌های آنلاینی که معمولاً به صورت PDF قابل دانلود هستند و اطلاعات دقیق یا راهنمایی‌های کارآمدی را در مورد کسب و کار شما ارائه می‌کنند.
  • اوراق سفید (White Papers): مقالاتی شامل گزارش‌های عمیق و سطح بالا در مورد یک موضوع خاص هستند که شباهت زیادی به یک مقاله تحقیقی دارند.
  • وبینار: ارائه‌های ویدیویی آنلاین که اغلب به صورت زنده انجام می‌شوند و به بینندگان این امکان را می‌دهند که به صورت مجازی مشارکت داشته باشند و حتی از ارائه دهنده سؤالات خود را بپرسند.
  • اسلایدها: اسلایدهایی مشابه با پاورپوینت‌ها که راهنمایی‌ها و اطلاعات و نکات را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند.

 

انواع بازاریابی محتوا

 

اگر فکر می‌کنید تعداد این موارد زیاد است، نگران نباشید؛ زیرا لازم نیست که همه انواع مختلف این محتواها را تولید و یا استفاده کنید. کافی است که یکی از انواع محتواها را انتخاب کنید و فوندانسیون کار خود را روی آن قرار دهید. سپس می‌توانید بر اساس نیاز مخاطبان خود فرمت‌های دیگری از محتوا را نیز امتحان کنید.

 

با به خدمت گرفتن یک استراتژی مناسب از انواع مختلف محتواها، شما قادر خواهید بود تا به مشتریان بالقوه بیشتری دست پیدا کرده و آن‌ها را درگیر کسب و کار خود کنید.

 

 

 

مثال‌هایی از بازاریابی محتوا


حالا که می دانید چرا بازاریابی محتوا چنین ابزار قدرتمندی در بازاریابی آنلاین به حساب می‌آید، بگذارید به مثال‌های واقعی از بازاریابی محتوا که می‌توانند اطلاعات شما را نسبت به استراتژی‌های محتوایی افزایش دهند، نگاهی بیاندازیم.

 

مثال‌هایی از بازاریابی محتوا

 

HubSpot


پلتفرم دیجیتال مارکتینگ HubSpot یکی از رهبران اصلی در زمینه بازاریابی محتوایی به حساب می‌آید. در هاب اسپات شما می‌توانید در مورد هریک از موضوعات دیجیتال مارکتینگ پست‌های وبلاگی بسیار مفیدی را پیدا کنید. هاب اسپات با مخاطبین هدف خود ارتباط بسیار خوبی برقرار می‌کند و محتوای مرتبط و کاربردی مناسبی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. علاوه بر پست‌های رایگان، تعدادی پست پولی نیز در این سایت وجود دارد که به صورت عمیق‌تری یک مسئله را بیان و حل می‌کند.

علاوه بر تنوع بالایی که در محتوای نوشتاری این سایت دیده می‌شود، هاب اسپات سرویس دیگری به نام HubSpot Academy دارد که در آن محتوای ویدیویی آموزشی در زمینه بازاریابی محتوا، سئو و ... را ارائه می‌کند. این کورس های ویدیویی معمولاً در قسمت‌های کوتاهی تهیه می‌شوند و با درگیر کردن مخاطبان باعث می‌شوند مخاطب‌ها سایت را رها نکنند و بعداً نیز به سایت سر بزنند.

 

 

دیجی‌کالا مگ


دیجی‌کالا مگ یکی از نمونه های موفق بازاریابی محتوایی از برند نام آشنای دیجی کالاست.  دیجی‌کالا مگ یک فروشگاه نیست، با ورود به این وبسایت با محتوای های جذاب متنی، ویدیویی یا تصویری مواجه می‌شویم که با کیفیت بالا تهیه و منتشر شدند. در واقع پلت فرم دیجی‌کالا با بهره مندی از از تکنیک بازاریابی هم توانسته خوراک مناسبی به علاقه‌مندان به تکنولوژی، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ و هنر، سلامت و زیبایی و... فراهم کند و هم در عین احساس نیاز را در کاربران مختلف نسبت به تولیدات جدید برندهای مختلف بسته به شرایط ایجاد کند.

 

در دیجی‌کالا مگ در کنار خواندن اخبار و مقالات جذاب و تماشا کردن ویدیوها، می‌توانید پیشنهادهای مختلف دیجی‌کالا از جدیدترین محصولات یا تخفیف های ویژه برای کالاهای مختلف را در یک قاب داشته باشید.

 

GoPro


GoPro نوع دیگری از بازاریابی محتوا بر اساس محتوای بصری را به ما نشان می‌دهد. این کمپانی به جای درگیر کردن مخاطبان از طریق شوخ طبعی، توجه مخاطبان را از طرق ویدیوهای با کیفیتی که مشتریان با استفاده از دوربین‌های حرفه‌ای این شرکت ساخته‌اند جلب می‌کند. در طراحی صفحه اصلی وبسایت این برند معروف، سعی شده تا فضای زیادی در اختیار این محتوای تصویری قرار بگیرد تا همه بازدید کنندگان بتوانند آن‌ها را ببینند. همین استراتژی – استفاده از ویدیوهای ساخته شده توسط کاربران – در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی این شرکت نیز دیده می‌شود.

 

بر خلاف بازاریابی‌های سنتی، ویدیوهای GoPro بر اساس‌ترند های روز تهیه می‌شوند. شما می‌توانید از طریق این محتوای تصویری با مشتریان GoPro همراه شوید و سفر هیجان انگیزی در اقیانوس را تجربه کنید، از معلق بودن در بین زمین و هوا به وجد بیایید یا از زیبایی‌های کوهستان آلپ در هنگام اسکی لذت ببرید.

استراتژی بازاریابی محتوایی این شرکت نتنها باعث می‌شود که مشتریان جدیدی به دست آید بلکه باعث می‌شود مشتریان فعلی نیز با برند ارتباط بیشتری برقرار کنند. GoPro از طریق ایجاد رقابت و قرار دادن جایزه برای مشتریان خود، باعث می‌شود تعامل مخاطبان افزایش پیدا کند. ارتباط عمیق بین مشتریان و برند به کمپانی کمک می‌کند تا پایگاهی از مشتریان وفادار داشته باشد.

 

 

وبزی!


عجیب نیست که خودمان را نیز در این لیست قرار دهیم؛ زیرا ما به استراتژی تولید محتوای خود افتخار می‌کنیم! ما از وبلاگ وبزی به عنوان یک راه ارتباطی با مشتریان خود استفاده می‌کنیم و به آن‌ها کمک می‌کنیم تا به همه نیازهای حرفه‌ای خود از طریق طراحی سایت حرفه ای دست پیدا کنند. همچنین راهنمایی‌ها و اطلاعات ضروری که همه مشتریان ما به آن‌ها احتیاج دارند نیز در محتوای وبلاگ ما یافت می‌شود. به این ترتیب مشتریان ما می‌توانند هرآنچه برای بهتر کردن وبسایت حرفه‌ای خود و بهبود وضعیت کسب و کار خود نیاز دارند را در وبلاگ ما پیدا کنند.

 

پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را هم بخوانید: راهنمای راه اندازی کسب و کار موفق در ۱۵ گام ساده‌

 

هدف ما چیست؟ هدف ما این است که بفهمیم مشتریان ما دقیقاً به دنبال یادگیری چه چیزهایی هستند و ما با در اختیار گذاشتن استراتژی‌ها، ایده‌ها و الهام بخش بودن به آن‌ها در رسیدن به اهدافشان کمک کنیم.

 

چگونه پلن بازاریابی محتوا بنویسیم

 

چگونه استراتژی بازاریابی محتوا خود را بهبود دهیم؟


چگونه استراتژی بازاریابی محتوا خود را بهبود دهیم؟همانطور که مشاهده کردید، مثال‌های بسیار متنوعی از انواع استراتژی‌های تولید محتوا وجود دارند؛ اما همه آن‌ها در یک چیز مشترک هستند: بهینه سازی دقیق!

ایجاد بهترین و مؤثرترین استراتژی بازاریابی به چیزی فراتر از تولید محتوای خوب نیاز دارد. در واقع شما علاوه بر تولید محتوای مناسب باید به مخاطبان، رقبا و برنامه کلی بازاریابی خود نیز توجه داشته باشید.

در اینجا به چند نکته مهم که می‌تواند به بهبود بازاریابی محتوایی شما کمک کند اشاره می‌کنیم:

 

 

ایجاد پرسونای خریدار


قبل از اینکه حتی شروع به تولید محتوا کنید، ابتدا باید تحقیقات بازار را انجام دهید. این تحقیقات به شما کمک می‌کند تا مخاطبان هدف خود را بشناسید و به این ترتیب دقیقاً در مورد نیازها و خواسته‌های آن‌ها با خریداران صحبت کنید.

این کار را باید با ساخت پرسونای خریدار یا همان توصیفی از مشتری ایده آل خود شروع کنید. از خود بپرسید که مشتری ایده آل شما چند ساله است؟ چه علایق و عادت‌هایی دارد؟ برای مثال اگر شما یک کمپانی تولید نرم افزاری‌های سازمانی هستید، مشتری ایده آل شما احتمالاً یک شرکت سطح بالا و با سابقه خواهد بود. از طرف دیگر، برای مثال اگر شما یک طراح کیف‌های دستی مد روز باشید، پرسونای خریدار شما احتمالاً یک جوان طرفدار فشن خواهد بود.

 

 

داستان خریدارن خود را بفهمید


ایجاد یک پلن بازاریابی محتوا که با داستان خریداران ارتباط داشته باشید باعث همراه شدن مشتریان با شما می‌شود. داستان خریدار عبارت از فرآیندی است که مشتریان در هنگام تحقیق، بررسی و در نهایت خرید یک محصول یا خدمات طی می‌کنند. این فرآیند شامل سه مرحله اصلی است:

 

  • مرحله آگاهی، که در آن مشتری از مشکل خود آگاه می‌شود.
  • مرحله توجه به مشکل، که در آن مشتری مشکل را شناسایی کرده و در مورد چگونگی حل این مشکل تحقیق می‌کند.
  • مرحله تصمیم گیری، که در آن خریدار راه حلی را برای حل مشکل خود انتخاب می‌کند.

 

هنگامی که بازاریابی محتوایی شما بتواند به سؤالات مخاطبان در هر یک از این مراحل پاسخ دهد، شما بهتر می‌توانید مشتریان خود را به سوی قیف بازاریابی هدایت کنید. هدف شما این است که در انتهای داستان، کاربران بفهمند که محصولات شما دقیقاً همان راه حلی است که برای حل مشکل خود به دنبال آن بودند.

 

 

تحقیق در مورد رقبا


SWOT چیست؟انجام تحقیقات و آنالیز SWOT (آنالیز نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها) در مورد رقبا یکی از مبانی اصلی بازاریابی است که به مؤثرتر شدن بازاریابی محتوا شما کمک می‌کند. با تحقیق در مورد رقبا، شما قادر خواهید بود محتوایی تولید کنید که علاوه بر پوشش دادن موضوعات متعدد بتواند نسبت به رقبا بهتر باشد و ارزش بیشتری برای مشتریان داشته باشد.

کار خود را با بررسی وبسایت، وبلاگ و صفحات شبکه‌های اجتماعی رقبا شروع کنید و از محتوای آن‌ها الهام بگیرید. نقاط ضعف و قوت آن‌ها را بشناسید و از این اطلاعات برای ساخت برنامه بازاریابی محتوایی خود استفاده کنید.

 

 

سئو سایت خود را بهبود دهید.


بازاریابی محتوا و بهبود سایت برای موتورهای جستجو (سئو) در واقع دو روی یک سکه هستند. سئو تعیین می‌کند که محتوای شما چگونه در نتایج جستجو موتورهای جستجو رتبه بندی شوند – یعنی محتوای شما چه رتبه‌ای در نتایج گوگل و سایر موتورهای جستجو به دست می‌آورد- هر چقدر که رتبه محتوای شما بالاتر باشد، مشتریان بالقوه بیشتری روی لینک مربوط به محتوای شما کلیک می‌کنند و وارد سایت شما می‌شوند.

 

پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را هم بخوانید: آپدیت‌ های الگوریتم گوگل - لیست کامل جدیدترین الگورتیم های گوگل

 

برای اینکه رتبه بهتری از لحاظ سئو به دست آورید، باید کلمات کلیدی مناسبی برای خود انتخاب نمایید. بنابراین شما باید تحقیق کلمات کلیدی انجام دهید تا بدانید کدام یک از کلمات کلیدی با کسب و کار شما مرتبط هستند و با استفاده از کدام یک می‌توانید با سرعت بیشتری به صفحه اول گوگل برسید. توجه داشته باشید که باید توجه بیشتری به کلمات کلیدی دنباله دار داشته باشید تا نتایج بهتر و سریع‌تری به دست بیاورید. همچنین حتی بعد از انتشار محتوا، شما باید مرتباً محتوای خود را به روز کنید تا رنک بالاتری به دست آورید.

 

 

ساخت تقویم بازاریابی محتوا

ساخت تقویم محتوایی
زمانی که در حال گسترش بدنه محتوای خود هستید، متوجه خواهید شد که دنبال کردن کارهای مختلف مربوط به تولید محتوا سخت‌تر خواهد شد. برای اینکه از سازمان یافتگی استراتژی محتوای خود مطمئن شوید، باید یک تقویم ویرایشی ماهیانه برای وبلاگ خود طراحی کنید. این تقویم دقیقاً شبیه به تقویم محتوای شبکه‌های اجتماعی است که در آن زمان انتشار هر یک از محتواها مشخص شده است.

این کار به شما کمک می‌کند تا محتوای خود را براساس یک برنامه منظم منتشر کنید و محتوایی با ویژگی‌ها مخاطب پسند را به مشتریان خود نشان دهید. همچنین یک تقویم محتوایی می‌تواند چشم انداز مناسبی از برنامه استراتژی محتوای به شما نشان دهد.

 

 

جمع بندی


اگر می‌خواهید برند خود را گسترش دهید، می‌توانید روی بازاریابی محتوا (content marketing) به عنوان یک ابزار قدرتمند حساب کنید. با ایجاد محتوای بهینه و استراتژیک می‌توانید رتبه بهتری از رقبا به دست آورید، به صورت عمیقی با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید، ترافیک با کیفیت بیشتری به وبسایت خود هدایت کنید و در نتیجه مشتریان راضی‌تری داشته باشید.

 

 

ساخت سایت و فروشگاه آنلاین به سادگی و تنها با کشیدن و رها کردن! همین حالا سایت ساز وبزی رو رایگان امتحان کنید...

۵
از ۵
۳۴ مشارکت کننده

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید