Clicky

آپدیت‌ های الگوریتم گوگل - لیست کامل جدیدترین الگورتیم های گوگل

آپدیت‌های الگوریتم گوگل - معرفی الگورتیم های گوگل

 

بدون حضور در دنیای دیجیتال، شما وجود نخواهید داشت. به همین سادگی! و با توجه به اینکه 92% جستجوهای انجام شده در دنیای دیجیتال توسط موتور جستجوی گوگل انجام می‌شود، این نکته برای کسب و کار شما بسیار حیاتی است که حتماً شانس دیده شدن خود را در این پلتفرم افزایش دهید. اما همانطور که می دانید این کار به سادگی میسر نیست. برای اینکه همیشه از رقبای خود جلوتر باشید، نیاز دارید اطلاعات و داده‌های خود را به روز کرده و از تغییرات الگوریتم گوگل آگاه باشید. در چنین شرایطی می‌توانید فعالیت‌های مربوط به سئو سایت خود را در مسیری مطمئن و رو به رشد ادامه دهید.

 


آگاه بودن از آخرین آپدیت‌های الگوریتم گوگل به شما این امکان را می‌دهد تا بخش‌هایی از بیزینس آنلاین خود را که با مشکل روبرو هستند و نیاز به پیشرفت دارند ارزیابی کرده و بهبود ببخشید. این کار به وجه بیزینس شما در دنیای دیجیتال اعتبار بیشتری می‌دهد. از آنجایی که اکثر صاحبان کسب و کار و سئوکارها وقت و فرصت چک کردن آپدیت‌های جدید الگوریتم گوگل را به صورت روزانه ندارند، در ادامه ما خلاصه‌ای از مهمترین تغییرات الگوریتم گوگل در طول تاریخ آن را جمع آوری کرده‌ایم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

 

 


الگوریتم گوگل چیست؟

 

قبل از بررسی آپدیت‌های مهم الگوریتم گوگل ابتدا بهتر است تعریف واضحی از الگوریتم گوگل ارائه دهیم.

 

الگوریتم یا بهتر است بگوییم الگوریتم‌های گوگل مجموعه‌ای از برنامه‌های کامپیوتری پیچیده هستند که برای رتبه بندی وب سایت ها و تعیین اینکه کدام یک از آنها در صفحات نتایج موتور جستجو ظاهر شوند، استفاده می‌شود. هدف از الگوریتم گوگل این است که به جستجوگران یک لیست مرتب از مناسب‌ترین وب سایت‌ها برای جستجوی آنها ارائه دهد. 


به منظور انجام این کار، گوگل ربات‌ها و وب‌کرالرهای (خزنده‌ها یا ربات‌هایی که برای ایندکس کردن صفحات گوگل استفاده می‌شود) خود را برای اسکن کردن وبسایت ها ارسال می‌کند. نتیجه عملکرد این ربات‌ها بر اساس بیش از 200 فاکتور مختلف بررسی می‌شود و بر اساس این نتایج مشخص می‌شود که وبسایت ها با چه ترتیبی در نتایج جستجو ظاهر شوند. 


یکی از جالب‌ترین واقعیت‌ها در مورد الگوریتم‌های Google این است که هر ساله بیش از 600 مورد اصلاح را پشت سر می‌گذارد. اکثر این اصلاحات نیز آنقدر ظریف هستند که مورد توجه قرار نمی‌گیرند. در ادامه شما را با برخی از مهم‌ترین تغییرات و آپدیت‌های الگوریتم گوگل آشنا می‌کنیم.

 

معرفی انواع الگوریتم های گوگل

 

الگوریتم برت (BERT)

 

تاریخ انتشار: 25 اکتبر 2019
هدف اصلی: محتوای کوتاه


الگوریتم برت که مخفف عبارت Bidirectional Encoder Representations from Transformers است، در واقع الگوریتمی بر پایه هوش مصنوعی و تکمیل کننده الگوریتم گوگل رنک برین است. کمپانی گوگل از آخرین آپدیت خود اینگونه یاد می‌کند: "BERT بزرگ‌ترین جهش رو به جلو در 5 سال اخیر و یکی از بزرگترین جهش‌های رو به جلو در تاریخ جستجو است!". این الگوریتم به کمک هوش مصنوعی به گوگل کمک می‌کند که زبان طبیعی( عامیانه) و معنی کلمات در جملات و عبارات کوتاه را بهتر درک کند. 
شاید به نظر برسد این الگوریتم نیز مانند رنک برین است. اما این بار گوگل با معرفی برت پا را فراتر گذاشته و به جای توانایی درک معنای جداگانه کلمات، توانایی یادگیری و درک معانی کلمات و حتی حروف اضافه در جمله‌ها و عبارات را داده است. به طور مثال در عبارت " رفتن از بندر عباس به قشم" دو حرف اضافه وجود دارد که اگر جابجا شود مقصود جمله تغییر می‌کند. الگوریتم BERT این امکان را به گوگل می‌دهد که این حروف اضافه را به خوبی تشخیص دهد و نتایج بهتری را به جستجوگر نمایش دهد. 

 

 

 

الگوریتم فرد (FRED)

 

تاریخ انتشار: 17 جولای 2017
هدف اصلی: محتواهای تبلیغ محور


الگوریتم فرد یکی از آپدیت‌های بزرگ الگوریتم گوگل بود که به نظر می‌رسد محتواهایی با کیفیت پایین که به منظور فروش بیشتر ایجاد شده‌اند را مورد هدف قرار داده بود. مانند تبلیغات بیش از حد در سایت‌هایی که محتوای ضعیفی دارند. این الگوریتم برای بررسی کیفیت محتواها، ارزیابی محتواهای تبلیغاتی و جریمه کردن سایت‌هایی با محتوای تبلیغاتی بی ارزش و نامعتبر روی کار آمد. الگوریتم فرد تنها بر روی سایت‌هایی که به دستور العمل های گوگل وبمستر تولز توجه نکرده‌اند تأثیر می‌گذارد. 
الگوریتم گوگل فرد به ترغیب سایت‌ها به تولید محتوای با معنا و با ارزش برای جستجوگرها و نیز تغییر سیاست‌های سئو سایت‌های تجاری کمک زیادی کرد. از نظر این الگوریتم تبلیغات بیش از حد، محتواهای وبلاگی صرفاً برای رتبه گیری از گوگل، محتواهای کوتاه و کم حجم، تجربه کاربری نامناسب، ناسازگاری سایت با دیوایس های مختلف و محتواهای بی کیفیت اسپم شناخته می‌شود.

 

 

 

الگوریتم موش کور(POSSUM)


تاریخ انتشار: 1 سپتامبر 2016
هدف اصلی: نتایج حساس به موقعیت مکانی


همانطور که از هدف اصلی این الگوریتم گوگل پیداست، موش کور یا POSSUM آمده تا نتایج جستجوهای مربوط به موقعیت مکانی را دقیق‌تر و با فیلترهای بیشتری در اختیار جستجوگران قرار دهد. در درجه اول نیز سایت‌های تجاری تحت تأثیر الگوریتم موش کور هستند. در واقع می‌توان الگوریتم POSSUM را به عنوان یک فیلتر محلی دانست که هم برای سایت‌های تجاری و هم کاربران و جستجوگرها مفید واقع شده است. بر اساس عملکرد این الگوریتم مرتبط‌ترین نتایج جستجو بر اساس نزدیک‌ترین موقعیت‌های مکانی به مخاطب نشان داده می‌شود. 


سئوی محلی و رعایت اصول آن بین مدیران بیزینس های دیجیتال طرفدار بسیار زیادی در بین استراتژی‌های سئو دارد. به همین دلیل نیز گوگل با ارائه آپدیت POSSUM ارتباط این نوع سئو را با نتایج سرچ افزایش داد. 

 

کرالر وب


الگوریتم گوگل رنک برین (RANK BRIAN)


تاریخ انتشار: 26 اکتبر 2015
هدف اصلی: محتواهایی با نوشتار غیرطبیعی


رنک برین یک الگوریتم یادگیری ماشینی (machine learning algorithm) است که از هوش مصنوعی برای درک بهتر مقصود و منظور عبارات جستجو شده، استفاده می‌کند. این الگوریتم مشخص می‌کند که کدام نتیجه ممکن است انتظارات کاربران را بهتر از سایرین برآورده کند. در ابتدا این الگوریتم تنها 15% جستجوها را بررسی می‌کرد. اما با گذشت زمان اکنون رنک برین با همه عبارات جستجو شده در گوگل درگیر شده است. این الگوریتم تعامل کاربر با مباحث و ویژگی‌های خاص هر عبارت جستجو شده را بررسی کرده و مرتبط‌ترین و مناسب‌ترین نتیجه را برای او انتخاب می‌کند. 
در ابتدای انتشار این آپدیت، گوگل رنک برین را به عنوان یکی از سه فاکتور مهم رتبه بندی سایت‌ها (از میان 200 فاکتور) معرفی کرد. علاوه بر این، تا قبل از انتشار آپدیت الگوریتم برت، رنک برین مهم‌ترین تغییر در آپدیت الگوریتم گوگل به شمار می‌رفت. 

 

 

 

الگوریتم موبایل(MOBILE)


تاریخ انتشار: 21 آپریل 2015
سایت‌های مورد هدف: صفحاتی که برای موبایل‌ها بهینه سازی نشده‌اند


الگوریتم گوگل موبایل که با نام mobile-first index نیز شناخته می‌شود، احتمالاً مشهورترین الگوریتم در این لیست است. بر اساس این الگوریتم، گوگل وبسایت ها را بر اساس ورژن و نسخه موبایلی آن‌ها رتبه بندی می‌کند. برخلاف سایر الگوریتم‌های قبل از این آپدیت که نسخه دسکتاپ سایت‌ها را در اولویت قرار می‌داد، این بار گوگل با در نظر گرفتن آمار 60 تا 80 درصدی جستجو کاربران توسط موبایل، تصمیم گرفت موتور جستجوی خود را با این دیوایس بهینه سازی کند. 
نکته قابل توجه در مورد عملکرد الگوریتم گوگل موبایل این است که اگر وبسایت شما جزو آن دسته از سایت‌هایی باشد که محتوای آن در نسخه موبایلی با نسخه دسکتاپ تفاوت دارد، پس از اعمال این آپدیت جایگاه سایت شما دستخوش تغییر خواهد شد. این حالت بیشتر برای سایت‌های رسپانسیو (واکنشگرا) پیش می‌آید.

 

 

 

الگوریتم کبوتر(Pigeon)


تاریخ انتشار: 24 جولای 2014
هدف اصلی: صفحات محلی مرتبط با سرچ


الگوریتم کبوتر با هدف بهبود رتبه بندی نتایج جستجوی محلی، تاثیرگذاری بر لیست سایت‌ها و همچنین پین‌های گوگل مپ منتشر شد. الگوریتم کبوتر نه تنها شیوه‌های سئو درون سایت (مانند نوشتن هدینگ های مناسب با سئو قوی) را در نظر می‌گیرد بلکه با در نظر گرفتن ارتباط سایت‌ها با یکدیگر از طریق بک لینک‌ها، از آن‌ها یک فهرست تهیه می‌کند. فهرستی از سایت‌های تجاری محلی که یکی از مهم‌ترین تغییرات در نتایج جستجوی محلی گوگل را رقم زد.
 با کمک الگوریتم کبوتر شما می‌توانید نزدیک‌ترین کافی شاپ مورد نظر خود یا نزدیک‌ترین بانک برای انجام کارهای خود را پیدا کنید. این الگوریتم به کمک داده‌های گوگل مپ، بررسی سئوی محلی سایت‌ها و ارتباط سایت‌های یک منطقه خاص، لیستی از بهترین آن‌ها را به کاربر نمایش می‌دهد. 

 

 


الگوریتم همینگبرد(Hummingbird)


تاریخ انتشار: 20 آگوست 2013
سایت‌های مورد هدف: سایت‌هایی که از  Keyword stuffing در محتواهای خود استفاده می‌کنند


این الگوریتم گوگل بیشتر با نام "مرغ مگس خوار" نیز شناخته می‌شود. گوگل برای انتخاب نام این آپدیت خود از سرعت و دقت این پرنده الهام گرفته است. چرا که الگوریتم هیمنگبرد نیز مانند مرغ مگس خوار با دقت و سرعت بالا صفحات سایت‌ها و مفهوم و منظور محتواهای آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد. به کمک این الگوریتم برای اولین بار گوگل توانست سایت‌هایی که با محتواهای نامربوط و ده‌ها پاپ آپ در نتایج سرچ ظاهر می‌شوند را تشخیص داده و از دور خارج کند. حضور این مرغ مگس خوار در سبد الگوریتم گوگل کمک بسیار زیادی به بهبود تجربه کاربری گوگل کرد. 
علاوه بر این، دیگر هدف این آپدیت درک درستی از مفهوم عبارات جستجو شده توسط کاربران بود. الگوریتم گوگل همینگبرد توانایی درک بهتری از منظور و خواسته کاربران را به این موتور جستجوگر می‌دهد. به این ترتیب کاربر می‌تواند با نوشتن خلاصه‌ای از آنچه به دنبال آن است جواب خود و حتی مطالب جالب دیگری پیرامون آن را نیز در گوگل بیابد.

 

 


الگوریتم پنگوئن (Penguin)


تاریخ انتشار: 24 آپریل 2012
هدف اصلی: صفحات وب اسپم


الگوریتم پنگوئن با نام الگوریتم وب اسپم نیز شناخته می‌شود. این آپدیت به منظور شناسایی و جریمه سایت‌هایی که با روش‌های لینک دهی و با استفاده از لینک سازی دستکاری شده‌اند فعال شد. قبل از الگوریتم گوگل پنگوئن، حجم و تعداد لینک‌های موجود در یک صفحه از سایت مهم‌تر از کیفیت محتوا بود. از این رو برخی از سایت‌ها برای دور زدن گوگل از خرید لینک و یا شرکت کردن در شبکه‌های لینکی استفاده می‌کنند. الگوریتم پنگوئن که اکنون یکی از الگوریتم‌های هسته‌ای گوگل محسوب می‌شود، کمک کرد تا این موتور جستجو کنترل بیشتری بر روی تکنیک‌های اسپم و محتواهای بی ارزش داشته باشد. 

 

 


الگوریتم پاندا


تاریخ انتشار: 23 فبریه 2011
هدف اصلی: محتواهای بی کیفیت


الگوریتم پاندا اولین گام بزرگ گوگل برای جنگ با صفحات پر از محتوای بی ارزش و محتواهای بی کیفیت بود. هدف اصلی این بروز رسانی پاداش دادن به سایت‌هایی با محتوای ارزشمند و کاهش چشمگیر حضور سایت‌های ضعیف در نتایج جستجو بود. علاوه بر این، پاندا محتواهای مشکل ساز مانند محتواهای کوتاه، محتوای تکراری، محتوای بدون اعتبار، محتوای خیلی بلند و نامفهوم، صفحات با تبلیغات زیاد را مورد بررسی قرار داده و آن‌ها را در لیست محتواهای اسپم قرار داد. 

 

 


سخن پایانی


کسب اطلاعات کافی در مورد نحوه عملکرد انواع الگوریتم گوگل و بهینه کردن سئو سایت با این الگوریتم‌ها اهمیت ویژه‌ای برای کسب و کارهای آنلاین دارد. مواردی که در این مطلب معرفی شد مهم‌ترین آپدیت‌های گوگل برای بهینه سازی موتور جستجوی خود بود. همانطور که مشاهده کردید اکثر این الگوریتم‌ها تاکید زیادی بر بهبود تجربه کاربری دارند. بنابراین اگر پایه و اساس کار خود را در طراحی یک سایت ایجاد تجربه کاربری خوب و رضایت مشتری قرار دهید، خواسته‌های گوگل را نیز برآورده کرده‌اید و رتبه بسیار خوبی نیز دریافت خواهید کرد.


 

۵
از ۵
۴۱ مشارکت کننده
ساناز گفت:
سلام ممنون از مقاله خوب تون. ببخشید یک سوال داشتم، نمیدونم جای درستی دارم میپرسم یا نه ... اگر برای سایت خودمون چندتا دامنه اضافه کنیم، آیا برای سئو خوب هست؟ چون من قبلا همچین چیزی رو شنیده بودم.
پشتیبان وبزی گفت:
درود خانم ساناز عزیز ...
ببینید در صورتی که چند تا دامنه سایت تون به یک دامنه اصلی ریدایرکت بشه، بصورت پیش فرض تاثیری در سئو سایت تون نخواهد داشت.
جهت راهنمایی بیشتر می‌تونید از آموزش سئو وبزی (seo.webzi.ir) استفاده کنید و مقالات کاملی رو در این زمینه مطالعه کنید.

اوقات خوشی داشته باشید.
reza گفت:
سلام من رضاصفری هستم از سایت وبزی خیلی زیاد خوشم میاد به دلیل اینکه به صورت رایگان طراحی سایت را در اختیار ما گذاشته خیلی سایت های دیگه هم هست که مثل وبزی نیست
خیلی ممنون از مقاله ی خوبتون.
وبابت همه چیز

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید