Clicky

آموزش ساخت وب سایت حرفه‌ای - راهنمای قدم به قدم طریقه ی ساخت سایت

آموزش قدم به قدم ساخت وب سایت حرفه‌ای

 

با پیشرفت سریع تکنولوژی و به وجود آمدن ابزارهای دیجیتالی، کارها بسیار ساده‌تر از قبل شده‌اند. کارهایی که قبلاً امکان پذیر به نظر نمی‌رسیدند یا به سختی قابل انجام بودند، امروزه به راحتی و حتی با حرکت تنها یک انگشت روی صفحه سیاه تلفن‌های هوشمند انجام می‌گیرند. ساخت وب سایت حرفه‌ای یکی از همین کارهای پیچیده است که امروزه به سادگی قابل انجام است. .به لطف انقلابی که بواسطه ی سایت ساز ها به وجود آمده است، هر کسی می‌تواند وب سایتی برای خود بسازد که کاملاً کاربردی باشد و بازدیدکنندگان را تحت تأثیر قرار دهد. حتی اگر هیچ دانشی در زمینه کامپیوتر و طراحی سایت نداشته باشید نیز می‌توانید به سراغ ساخت وب سایت حرفه‌ای برای خود بروید.


خوب حالا ساخت وب سایت حرفه‌ای را باید از کجا شروع کرد؟ برای شروع اصلاً لازم نیست به سراغ برنامه‌های کد نویسی پیچیده یا راه‌های سخت قدیمی فکر کنید. شما برای ساخت وب سایت تنها به کمی وقت و یک فنجان چای برای رفع خستگی نیاز خواهید داشت. ما در آموزش گام به گام ساخت وب سایت حرفه‌ای، اطلاعات پایه‌ای که برای ساخت سایت نیاز خواهید داشت را در اختیار شما قرار دهیم. این اطلاعات شامل انتخاب وب سایت ساز، خرید دامنه، تولید محتوا، بهینه سازی برای گوگل و هر چیزی می‌شوند که شما برای داشتن یک وب سایت حرفه‌ای نیاز دارید. پس با ما برای یادگیری طریقه ی ساخت سایت همراه باشید.

 

 


مراحل قدم به قدم ساخت وب سایت حرفه‌ای


1. هدف خود برای ساخت وب سایت حرفه‌ای را مشخص کنید.


قبل از شروع ساخت وب سایت حرفه‌ای، شما باید به صورت کاملاً واضح، هدف خود را مشخص کنید. یک وب سایت دارای اشکال و فرم‌های مختلفی است :

 

  • وب سایت فروشگاهی برای فروش محصولات در اینترنت
  • وب سایت هنری برای نشان دادن نمونه کارهای شما
  • وب سایت تبلیغاتی و لندینگ پیج برای یک کمپین تبلیغاتی آنلاین
  • وب سایت شخصی که رزومه شما را نمایش می‌دهد
  • وبلاگ برای به اشتراک گذاشتن دانش و توانایی‌های شما
  • وب سایت شرکتی برای نمایش اطلاعات مربوط به شرکت شما


هر کدام از موارد بالا را که انتخاب کنید، وب سایت شما باید تنها یک هدف داشته باشد و برای همان هدف طراحی شود. البته این موضوع به معنای این نیست که وب سایت شما تک کاربری باشد. برای مثال یک عکاس عروسی می‌تواند از یک وب سایت برای نمایش نمونه کارها و همچنین نمایش مقالات مختلف استفاده کند؛ اما همه این کارها در جهت پیدا کردن مشتریان جدید و بیشتر است که درواقع هدف نهایی سایت محسوب می‌شود.


به یاد داشته باشید که کاربران شما و گوگل دوست دارند که در همان نگاه اول متوجه شوند کسب و کار شما چیست و سایت شما چه هدفی دنبال می‌کند. این اتفاق باید در یک چشم به هم زدن رخ دهد. بنابر این اگر سایت شما دارای یک هدف اصلی و مشخص نباشد آن‌ها را گمراه خواهد کرد.

 


2.انتخاب وب سایت ساز مناسب برای ساخت وب سایت حرفه‌ای


حالا که هدف خود را مشخص کردید زمان آن فرا رسیده تا بهترین ابزار را برای ساخت وب سایت حرفه‌ای انتخاب کنید. وب سایت ساز ( CMS یا سیستم مدیریت محتوا) یک پلتفرم است که به شما امکان ساخت، شخصی سازی و به اجرا در آوردن یک وب سایت را به صورت کاملاً آزادانه و بدون محدودیت می‌دهد.


هزاران پلتفرم مختلف در بازار برای این کار وجود دارند که هر یک از سیستم‌های مختلفی استفاده می‌کنند. با توجه به تنوع وب سایت سازها بسیاری از کاربران برای انتخاب وب سایت ساز مناسب دچار سردرگمی می‌شوند. Webzi.ir یکی از بهترین سایت سازهای موجود در بازار است که به دلایل بسیار زیادی می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد:

 

 

  • طراحی آسان و بی دردسر. تنها با چند کلیک و بدون کد نویسی می‌توانید یک وبسایت زیبا و متفاوت بسازید.
  • هاست و دامنه رایگان. آدرس اینترنتی .IR و هاست اختصاصی پرسرعت را به صورت رایگان دریافت کنید.
  • مناسب موبایل و تبلت. بهینه شده برای دستگاه‌های مختلف با هر سایز صفحه نمایش
  • قالب‌های متنوع. از میان ده‌ها قالب متنوع انتخاب کنید یا قالب‌های منحصر به خودتان را خلق کنید.
  • ساخت وب سایت حرفه‌ای در Webzi
  • همین الان وارد سایت Webzi.ir شوید.
  • با یک ایمیل معتبر ثبت نام کنید.
  • وارد اکانت خود شوید به راحتی سایت مد نظر خود را با استفاده از ابزارهای فوق العاده Webzi طراحی کنید.

 

 

سایت ساز وبزی


3. قالب سایت خود را مشخص کنید

 

تنها 50 میلی ثانیه طول می‌کشد تا بازدیدکنندگان در مورد سایت شما تصمیم گیری کنند که در سایت تان بمانند یا آن را ترک کنند. به همین دلیل قالب سایت که نشان دهنده ساختار تصویری سایت شماست اهمیت بسیار زیاد دارد.

 

در گذشته قبل از ساخت وب سایت، ابتدا طرح اولیه‌ای از آن را ایجاد می‌کردند و سپس با استفاده از کدها سعی می‌کردند تا سایت را طراحی کنند. با این حال حالا شما می‌توانید از بین تعداد زیادی پوسته و قالب آماده به راحتی طرح مورد نظر خود را انتخاب کنید.


در واقع قالب‌ها، تم یا پوسته‌های از پیش طراحی شده‌ای هستند که توسط طراحان سایت حرفه‌ای آماده شده‌اند. شما می‌توانید قالبی که دوست دارید را انتخاب کنید و سپس با تغییر متن، عکس، رنگ و ... آن‌ها را شخصی سازی کنید. در Webzi تعداد زیادی قالب آماده وجود دارد که می‌تواند از آن‌ها برای ساخت وب سایت حرفه‌ای خود کمک بگیرید.


اکثر قالب‌ها برای هر دسته بندی دارای یک صفحه منحصر به فرد هستند که از طریق منو موجود در صفحه اصلی سایت قابل دسترسی است. با توجه این که موبایل‌ها و شبکه‌های مجازی تأثیر بسیار زیادی روی طراحی سایت‌ها داشته‌اند، امروزه سایت‌های تک صفحه‌ای که تا بی نهایت اسکرول می‌شوند نیز به وجود آمده‌اند. در این سایت‌ها در واقع یک صفحه به بخش‌های مختلف تبدیل شده‌اند. اگر محتوای زیادی ندارید این نوع از قالب‌ها گزینه‌های مناسبی برای شما هستند.

 

 


4. انتخاب نام دامنه


به زبان ساده، نام دامنه همان آدرس سایت شماست که در اینترنت می‌توان به آن دست پیدا کرد. بازدید کنندگان با وارد کردن این آدرس در مرورگرهای خود به سایت شما دسترسی پیدا خواهند کرد. انتخاب نام دامنه اهمیت زیادی در ساخت وب سایت حرفه‌ای و موفقیت سایت شما دارد. وب سایت‌هایی که دارای دامنه‌های خاص‌تر هستند، حرفه‌ای‌تر و قابل اعتماد تر به نظر می‌رسند. با انتخاب عاقلانه می‌توانید به موتورهای جستجو مانند گوگل نیز کمک کنید تا درک بهتری از کسب و کار اینترنتی شما داشته باشند.


برای انتخاب نام دامنه باید به نکات زیر توجه کنید:

 

 

  • کوتاه : هر چقدر نام دامنه بلندتر باشد به یادسپاری آن سخت‌تر و احتمال اشتباه وارد کردن آن بیشتر می‌شود.
  • ساده: از سمبل‌ها، حروف خاص و اعداد استفاده نکنید.
  • شفاف: برای جلوگیری از هر گونه سردرگمی بهتر است از نام برند خود برای نام دامنه استفاده کنید
  • تحریک آمیز: سعی کنید بخشی از کاری که انجام می‌دهید را در نام دامنه خود وارد کنید.

 

 

پیشنهاد می کنیم این مقاله را هم بخوانید: راهنمای انتخاب مناسب ترین دامنه‌ برای سایت

 


بعد از انتخاب نام دامنه باید بررسی کنید که این نام قبلاً توسط کس دیگری استفاده نشده باشد. اگر این نام انتخاب شده است سعی کنید به دنبال نام جدیدی باشید. البته می‌توانید پسوندهای مختلف را امتحان کنید یا با استفاده از خطوط فاصله و تغییرات کوچکی همچنان از نام قبلی مدنظر خود نیز استفاده کنید.

بدین منظور می توانید از وب سایت Whois جهت استعلام استفاده کنید.

 

 


5. محتوای خود را وارد سایت کنید


حالا برای ساخت وب سایت حرفه‌ای خود به محتوای اختصاصی احتیاج دارید. این محتوا شامل عکس‌ها، ویدیوها، متن‌ها و .. که روی سایت شما به نمایش گذاشته می‌شوند. دقت کنید که این محتوا باید تا حد امکان اختصاصی باشند. یعنی توسط خود شما ایجاد شوند و از منابع دیگری کپی نشده باشند. اگر نمی‌توانید این محتواها را به شکل اختصاصی تهیه کنید می‌توانید از محتواهای استوک استفاده کنید. معمولات سایت‌هایی وجود دارند که در قبال دریافت هزینه‌ای اندک به شما امکان استفاده از انواع محتواهای مختلف را می‌دهند.

 


از محتوا با کیفیت استفاده کنید


در ساخت وب سایت حرفه‌ای همیشه کیفیت بر کمیت ارجحیت دارد. کاربرانی که به سایت شما مراجعه می‌کنند صبر کمی دارند. اگر می‌خواهید توجه آن‌ها را جلب کنید باید با کیفیت‌ترین و بهترین محتوای خود را به نمایش بگذارید.

 


از محتوای کم حجم استفاده کنید


 سرعت بارگزاری مطالب نیز اهمیت بالایی دارد زیرا هرچقدر که محتوای بیشتری روی سایت می‌گذارید سرعت بارگزاری سایت کمتر می‌شود. بنا بر این سعی کنید تا حد امکان محتوای شما در عین این که اختصاصی و با کیفیت است، حجم زیادی نداشته باشد.

 


محتواها باید مرتبط با برند شما شما باشند


زمانی که در حال ساخت وب سایت حرفه‌ای برای کسب و کار خود هستید، باید به این نکته دقت کنید که این وب سایت در واقع شخصیت آنلاین شما را نمایش خواهد داد. بنابراین روی تمام جزئیات از رنگ‌ها تا فونت و لوگو باید حساس باشید. سعی کنید یکتم خاص برای برند خود انتخاب کنید و اینتم را برای تمام محتوای خود رعایت کنید.

 

پیشنهاد می کنیم این مقاله را هم بخوانید: هویت تجاری چیست و چطور آن را بسازیم؟ چطور یک برند باشیم؟

 

چطور سایت طراحی کنیم؟


6. در هنگام ساخت وب سایت حرفه‌ای به صفحات اصلی توجه ویژه‌ای داشته باشید.


هر وب سایتی مانند هر کسب و کاری ویژگی‌های خاص خود را دارد. با این حال تعدادی از صفحات اصلی برای هر سایتی وجود دارند که کاربران به محض ورود به سایت با آن‌ها رو به رو می‌شوند. در زمان ساخت وب سایت حرفه‌ای باید این ساخت این صفحات را در اولویت قرار دهید. در اینجا به چند نمونه از این صفحات که هر وب سایتی باید داشته باشد اشاره می‌کنیم:

 


صفحه اصلی سایت (Home Page یا خانه)


صفحه اصلی سایت در واقع اصلی‌ترین شانس شما برای تحت تأثیر قرار دادن مخاطبان است و در ساخت وب سایت حرفه‌ای اهمیت بسیار زیادی دارد. صفحه اصلی شما باید کاملاً منظم و بدون مشکل باشد؛ زیرا این صفحه معمولاً اولین صفحه‌ای است که کاربران شما با آن رو به رو می‌شوند. علاوه بر این لوگو، مشخصات کسب و کار، شعار و در نهایت یک دکمه که بازدید کنندگان را به بخش‌های مختلف سایت شما هدایت می‌کند وجود داشته باشد. فراموش نکنید که تمام این موارد باید در قسمت بالایی صفحه اصلی سایت نمایش داده شود تا بازدید کننده در همان نگاه اول متوجه همه آن‌ها شود و نیازی به اسکرول کردن نداشته باشد.

 


صفحات مربوط به محصولات و خدمات شما


این صفحه در واقع همان قسمتی از سایت است که برای شما در آمد زایی می‌کند بنابراین اهمیت زیادی در ساخت وب سایت حرفه‌ای دارد.. در صفحه مربوط به محصولات و خدمات، بازدید کنندگان متوجه می‌شوند که شما چه چیزی برای پیشنهاد دادن به آن‌ها دارید و اگر بتوانید در این صفحه آن‌ها متقاعد کنید، این بازدید کنندگان به خریداران شما تبدیل خواهند شد. در این صفحه باید عکس‌های با کیفیت و واقعی از خدمات یا محصولات خود قرار دهید، محصولات و سرویس‌های خود را تا جایی که می‌توانید توصیف کنید و شرایط فروش، ارسال کالا و تعویض کالا را نیز اعلام نمایید.

 


صفحه "درباره ما"


در این صفحه باید داستان برند خود، موفقیت‌هایی که کسب کرده‌اید، روش کاری و ارزش‌هایی که برای شما مهم هستند را برای بازدید کنندگان تعریف کنید. سعی کنید از جانب "من" یا "ما" صحبت کنید تا به شخصیت سازی برند شما کمک کند. در نهایت یک عکس از خود یا تیمتان در این صفحه قرار دهید تا بازدید کنندگان با چهره‌های زیبایی که پشت بیزنش شما قرار دارند آشنا شوند. شما می‌توانید در هنگام ساخت وب سایت حرفه‌ای ویژگی‌های خاص دیگری نیز برای این صفحه در نظر بگیرید.

 


بخش ارتباط با ما


در بخش ارتباط با ما تا جایی که می‌توانید راه‌های دسترسی مختلفی در اختیار کاربران خود قرار دهید. شما باید اطلاعاتی مانند شماره تلفن، آدرس پستی، ایمیل و آدرس اکانت های مختلف خود در شبکه‌های مجازی مانند فیسبوک، اینستاگرام، تلگرام و آپارات را در این صفحه در دسترس کاربران خود بگذارید. در بعضی از موارد خصوصاً کسب و کارهای محلی، در هنگام ساخت وب سایت حرفه‌ای برای صفحه درباره ما نقشه آنلاین نیز در نظر می‌گیرند.

 


بلاگ


توصیه می‌کنیم در ساخت وب سایت حرفه‌ای حتماً یک وبلاگ را برای سایت خود در نظر بگیرید. ساخت وبلاگ نشان دهنده میزان توانایی‌ها و دانش شما است. همچنین به شما کمک می‌کند تا مشتریان وفادارتری داشته باشید. در نهایت وبلاگ بهترین راه برای سئو وبسایت شما محسوب می‌شود. مطالب وبلاگ می‌تواند شامل داستان‌هایی در مورد مشتریان شما یا خود شما باشد. ما توصیه می‌کنیم که در کنار اینگونه از مطالب حتماً از مقالاتی که شامل نکات، ترفندها و روش‌های حل مشکلات مربوط به کسب و کار شما هستند نیز استفاده کنید.

 

 


7. برای ساخت وب سایت حرفه‌ای باید تجربه کاربری را مد نظر قرار دهید


داشتن یک سایت زیبا، فوق العاده خواهد بود؛ اما زیبا بودن برای موفقیت شما کافی نخواهد بود. اگر می‌خواهید بازدید کنندگان شما در صفحات شما وقت بگذرانند، از محتوای شما لذت ببرند و در نهایت با شما تعامل داشته باشند، باید استفاده از وبسایت را برای آن‌ها ساده کنید. این دقیقاً همان هدفی است که طراحان حرفه‌ای در تجربه کاربری (UX) دنبال می‌کنند. تجربه کاربری چند نکته اساسی دارد:

 


ساختار


صفحات یک وب سایت مانند اتاق‌های یک خانه هستند که باید به یکدیگر راه داشته باشند. برای این که بتوانید صفحات خود را به هم مرتبط کنید باید از لینک‌های داخلی استفاده کنید. برای این که تجربه کاربری خوبی در وب سایت خود داشته باشید، باید در ساخت وب سایت حرفه‌ای به این نکته توجه کنید که هیچگاه کاربران شما برای دسترسی به یک صفحه نباید بیشتر از یک بار نیاز به کلیک کردن داشته باشند.

 


رنگ‌ها

 

نقاش بزرگ واسیلی کاندینسکی می‌گوید "رنگ، قدرتی است که مستقیماً روح را تحت تأثیر قرار می‌دهد".

 

همین جمله می‌تواند توضیح دهد که چرا رنگ‌ها به عنوان یک ابزار قدرتمند در بازاریابی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای ساخت وب سایت حرفه‌ای شما باید علاوه بر انتخاب یک رنگ مناسب، سایه‌های مناسبی از آن نیز داشته باشید. ترکیب کردن رنگ‌ها و نحوه استفاده از آن‌ها اهمیت زیادی دارد ولی مهمتر از آن رعایت نکات مربوط به روانشناسی رنگ‌ها است.

 


کال تو اکشن (CTA)


کال تو اکشن‌ها در واقع پیام‌هایی است که به کاربران شما می‌گوید شما دوست دارید آن‌ها چه کارهایی انجام دهند. شما روزانه با هزاران کال تو اکشن رو به رو می‌شوید. از دکمه‌های مربوط به " همین حالا عضو شوید" تا "ایمیل خود را وارد کنید" و ... همگی در دسته کال تو اکشن‌ها قرار می‌گیرند.  کال تو اکشن‌ها باید کوتاه، امری و دارای یک المان تحریک آمیز باشند.

 

پیشنهاد می کنیم این مقاله را هم بخوانید: CTA چیست؟ راهنمای جامع ساخت CTA یا دکمه فراخوان (آموزش گام به گام)

 


فونت


وجود محتوای با کیفیتی که کسی نتواند آن را بخواند به چه دردی می‌خورد؟ پس فونت‌هایی را انتخاب کنید که در موبایل‌ها و کامپیوترها قابل خواندن باشند. همچنین فونت شما باید با برندتان هماهنگی داشته باشد. در نهایت فراموش نکنید که هرگز بیشتر از 3 نوع فونت مختلف را برای ساخت وب سایت حرفه‌ای خود به کار نبرید.

 


فوتر (footer)


بخش پایین سایت را با نام فوتر می‌شناسیم. فوتر ها برعکس هدر ( header)، که همیشه جلوی چشم کاربران قرار دارد، در اکثر اوقات دیده نمی‌شوند. با این حال کاربردهای زیادی دارند. برای مثال شما می‌توانید اطلاعات تماس یا یک نقشه سایت ساده از دسته بندی‌های مختلف سایت خود را در فوتر نمایش دهید.

 


منو


منوها یکی از اصلی‌ترین مواردی هستند که در ساخت وب سایت حرفه‌ای باید به آن‌ها توجه کنید. منو در هر صفحه‌ای از سایت شما نمایش داده می‌شود پس باید وقت زیادی را برای ساخت و بهینه سازی آن صرف کنید. پیشنهاد می‌کنیم که منو را فیکس یا ثابت کنید تا در هنگام اسکرول کردن به پایین صفحات نمایش داده شود. این کار باعث می‌شود تا تجربه کاربری سایت شما بهتر باشد و بازدید کنندگان مجبور نباشند از پایین صفحه تا بالای آن اسکرول کنند تا به منو دسترسی داشته باشند. برای این که منو در موبایل‌ها به درستی نمایش داده شود سعی کنید تا حد امکان دسته بندی‌های کمتری در منو داشته باشید.

 


موشن


موشن ها المان‌های غیر ثابتی هستند که در وبسایت ها دیده می‌شود و در ساخت وب سایت حرفه‌ای باید به آن‌ها توجه کرد. برای مثال پاپ آپ ها یک نمونه کلاسیک  معروف از موشن ها محسوب می‌شوند. موشن ها و انیمیشن‌ها می‌توانند در بین المان‌های ثابت صفحه، چشم بازدید کنندگان را به خود جلب کنند. البته در استفاده از موشن ها باید دقت زیادی داشت زیرا تعداد زیاد از آن‌ها علاوه بر پایین آوردن سرعت بارگزاری، تأثیر نامطلوبی بر تجربه کاربری خواهد گذاشت.

 


افکت‌های مربوط به اسکرول


اسکرول افکت‌ها در واقع همان گزینه‌هایی هستند که در هنگام اسکرول کردن صفحه به نمایش در می‌آیند. معمولاً این گزینه‌ها شامل ابزارهایی مانند زوم، بازگشت سریع به بالا، اشتراک گذاری و می‌شوند.

 


فضای خالی


فضای سفید یا فضای خالی سایت محل‌هایی است که هیچ المانی در آن‌ها وجود ندارد. این فضاهای خالی محل استراحت چشم‌های بازدید کنندگان شما هستند تا از دیدن تصاویر یا متن‌های موجود در صفحه خسته نشوند. متاسفانه در اکثر سایت‌های ایرانی شاهد صفحاتی هستیم که تقریباً هیچ نقطه خالی و سفیدی در آن‌ها وجود ندارد. چنین صفحاتی قطعاً روی تجربه کاربری تأثیر منفی خواهند گذاشت. بنابر این در ساخت سایت حرفه‌ای باید به فضاهای خالی توجه داشته باشید.

 

 


8.  سئو کردن سایت در هنگام ساخت وب سایت حرفه‌ای


قرار گیری شما در نتایج سرچ گوگل به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. کارشناسان معتقدند بیش از 200 سیگنال مختلف در الگوریتم گوگل برای نمایش نتایج وجود دارد. این سیگنال‌ها شامل کیفیت محتوا، میزان رقابت در حوزه فعالیت شما، تعداد بک لینک‌ها و ... هستند. SEO یا بهینه سازی موتور جستجو در حال حاضر به یک علم بسیار تخصصی تبدیل شده است. سئو به زمان، صبر و دانش زیادی نیاز دارد.
علاوه بر این مراحل مختلفی برای سئو کردن سایت وجود دارد که باید آن‌ها را در ساخت وب سایت حرفه‌ای پشت سر بگذرید. در ادامه ما به چند مورد اساسی که در سئو کردن سایت نیاز دارید اشاره خواهیم کرد:

 


کلمات کلیدی


برای پیدا کردن کلمات کلیدی ابتدا باید از خود بپرسید که مخاطب هدف شما برای پیدا کردن سایتی مثل سایت شما باید چه چیزی را در گوگل جستجو کند. زمانی که شما این عبارات یا کلمات را پیدا کردید، می‌توانید مهم‌ترین آن‌ها را به عنوان کلمه کلیدی اصلی و ما بقی را به عنوان کلمات کلیدی ثانویه انتخاب کنید. کلمه کلیدی اصلی خود را در محل‌های استراتژیک از سایت خود مانند صفحه اصلی، عنوان صفحات و ... قرار دهید. البته نباید بیش از اندازه از کلمات کلیدی استفاده کنید زیاد استفاده کنید، زیرا موتورهای جستجو سایت‌هایی که از کلمات کلیدی به شکل بی موردی استفاده می‌کنند پنالتی خواهند کرد.

 

پیشنهاد می کنیم این مقاله را هم بخوانید: 8 روش برای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب برای سئو سایت

 

سئو کردن سایت

 

 

سئو داخلی


On-page SEO یا سئو داخلی به موتورهای جستجو مانند گوگل نشان می‌دهد که صفحات شما دارای چه محتوایی هستند. زمانی که در حال ساخت وب سایت حرفه‌ای هستید باید برای هر صفحه‌ای که می‌سازید، توضیحات متا، آدرس صفحه، عناوین و توضیحات را به گونه‌ای تکمیل کنید که نشان دهنده محتوای آن صفحه باشد. قرار دادن کلمات کلیدی در این بخش‌ها اهمیت زیادی دارد.

 


دسته بندی و رعایت سلسله مراتب در مطالب


ربات‌های گوگل صفحاتی که به درستی دسته بندی شده باشند و دارای ساختار خوبی باشند را بیشتر دوست دارند. علاوه بر این سلسله مراتب در صفحات نیز می‌تواند به بهبود سئو شما کمک کند. محتوای مهم‌تر را در بالای صفحات خود قرار دهید. این کار علاوه بر این که به سئو کمک می‌کند، تجربه کاربری را نیز بهبود می‌دهد.

 


سئو محلی


Local SEO یا سئو محلی برای افرادی که دارای کسب و کار فیزیکی هستند و می‌خواهند با ساخت وب سایت حرفه‌ای مشتریان خود را در اینترنت نیز پیدا کنند اهمیت بسیار زیادی دارد. با سئو محلی شما می‌توانید در نتایج گوگل مربوط به یک منطقه جغرافیای خاص رتبه بالاتری کسب کنید. برای این کار باید در Google My Business عضو شوید تا مخاطبانتان بتوانند در گوگل مپ شما را پیدا کنند، اطلاعات تماس ما شما را ببینند و بتوانند وارد سایت شما شوند.

 


لینک داخلی


هرچقدر صفحات شما بیشتر به هم مرتبط باشند، برای ربات‌های گوگل راحت‌تر است تا در صفحات مختلف سایت شما جستجو کنند. لینک‌های داخلی را روی متن‌های مرتبط با صفحات هدف قرار دهید و از بازدیدکنندگان بخواهید تا به صفحات مختلف سایت شما رجوع کنند.

 

پیشنهاد می کنیم این مقاله را هم بخوانید: 5 ترفند مهم سئو در سال 2019

 


ALT تگ


تگ آلت اهمیت زیادی در سئو سایت دارد. گوگل همه چیز را می‌داند، اما نمی‌تواند عکس‌ها یا گیف ها را ببیند. پس گوگل چگونه می‌تواند عکس‌های مرتبط را در نتایج جستجو نمایش دهد؟ در واقع ربات‌های گوگل توضیحاتی که برای عکس‌ها نوشته می‌شوند را می‌خوانند. به این متن‌ها که عکس‌ها را توصیف می‌کنند تگ آلت می گویند. این توضیحات به بازدید کنندگان شما نشان داده نمی‌شوند اما در ساخت وب سایت حرفه‌ای به شما کمک می‌کنند تا در نتایج گوگل جایگاه بهتری به دست آورید.

 

 

 

 


9. سایت خود را برای همه افراد طراحی کنید!


آیا کسب و کار شما بین المللی است؟ آیا شما بازدید کنندگانی از کانادا و کنیا دارید؟ آیا به دنبال به دست آوردن بازارهای جدید هستید؟ اگر پاسخ شما به این سؤال‌ها مثبت است شما به یک وب سایت چند زبانه نیاز خواهید داشت. به این ترتیب می‌توانید محتوای مناسب برای تعداد بیشتری از بازدید کنندگان خود تهیه کنید.

 

 


10. بهینه سازی برای موبایل


در حال حاضر قسمت اعظمی از ترافیک اینترنت مربوط به موبایل‌ها است. افرادی که از تبلت و تلفن هوشمند استفاده می‌کنند دوست دارند تا بتوانند به همان سادگی و سرعتی که در کامپیوتر داشتند، از سایت شما استفاده کنند. خوشبختانه با استفاده از خدمات Webzi، در هنگام ساخت وب سایت حرفه‌ای می‌توانید نسخه کاملاً بهینه برای موبایل از سایت خود را نیز طراحی کنید. برای بهینه سازی وب سایت برای موبایل‌ها باید تمام المان‌هایی ضروری نیستند را حذف کنید. در مرحله بعدی مهم‌ترین مطالب را در بالاترین قسمت سایت و در دید مخاطبان قرار دهید تا مجبور به اسکرول های طولانی نباشند.

 

 


11. چک کردن سایت


زمانی که در حال ساخت وب سایت حرفه‌ای برای خود هستید نباید تحت تأثیر علایق و سلایق خود قرار بگیرید. از طرفی نقد کردن سایتی که خودتان طراحی کرده‌اید توسط خودتان بسیار سخت خواهد بود. بنابراین ترجیحاً از دیگران بخواهید سایت شما را بررسی کنند. در اینجا به چند مورد اساسی که باید توسط افراد دیگر یا حتی خودتان مورد بررسی قرار بگیرند اشاره می‌کنیم.

 

 

  • چک کردن غلط‌های املایی
  • بررسی میزان سهولت دسترسی به بخش‌های مختلف سایت
  • بهینه بودن برای موبایل
  • کار کردن لینک‌ها
  • رعایت سئو

 

 


12. منتشر کردن سایت و بررسی مجدد


زمانی که فکر کردید کار خود را به اتمام رسانده‌اید نوبت آن است که آن را منتشر کنید تا همه آن را ببینند. اما این پایان کار نیست؛ زیرا همواره کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد. علاوه بر این، کاربران نیز روی انتخاب وبسایت ها حساسیت زیاد دارند. آن‌ها به دنبال محتوای اورجینال، بار ارزش و تازه هستند. پس باید همواره به فکر بروز رسانی وب سایت خود باشید. سعی کنید به تمام اتفاقات جدیدی که در حوزه کاری شما رخ می‌دهد واکنش دهید و همیشه مطالب تازه و اصیل را در اختیار کاربرانتان قرار دهید.


علاوه بر این شما باید از ابزارهای آنلاین برای آنالیز و بررسی سایت خود بهره ببرید. به این ترتیب می‌توانید میزان رشد و پیشرفت خود را بررسی کنید. همچنین می‌توانید ضعف‌های خود را پیدا کنید و آن‌ها را از بین ببرید. در اینجا به چند ابزار مهم اشاره می‌کنیم.

 


Google Analytics

 

سایت شما چه مقدار بازدید کننده دارد؟ این بازدید کننده‌ها از کجا آمده‌اند؟ چه زمانی را برای خواندن مطالب شما صرف کرده‌اند؟ همه این اطلاعات و موارد بسیار کاربردی دیگری در گوگل آنالیتیکس در دسترس هستند.

 


Google Search Console

 

اگر می‌خواهید بدانید که صفحات شما در نتایج گوگل چه رتبه‌ای به دست می‌آورند Google Search Console بهترین پلتفرمی است که می‌توانید از آن کمک بگیرید.علاوه بر این با استفاده از این ابزار، شما می‌توانید اطلاعات دقیقی در مورد میزان ترافیک ارگانیک خود از کلمات کلیدی مختلف و در طول زمان به دست آورید.

 

 

پیشنهاد می کنیم این مقاله را هم بخوانید: آموزش ثبت سایت در گوگل

 


Heatmaps


هیت مپ ها نقشه‌هایی هستند که به شما نشان می‌دهند بازدید کننده‌ها به کدام قسمت از سایت شما بیشتر توجه می‌کنند و روی آن کلیک می‌کنند. به این ترتیب این ابزارها به شما کمک می‌کنند تا طراحی سایت و محتوای خود را بهبود دهید.

 


جمع بندی


ساخت وب سایت حرفه‌ای برای هر کسب و کاری لازم به نظر می‌رسد. اما ساخت وب سایت حرفه‌ای به تنهایی نمی‌تواند شما را موفق کند. یک سایت حرفه‌ای همیشه باید به روز باشد تا بتواند به مرور زمان مشتریان وفاداری را به خود جلب کند. پس همواره به دنبال محتوای اختصاصی و تازه باشید تا بتوانید از ساخت وب سایت حرفه‌ای خود بیشترین بهره را ببرید.

 

۵
از ۵
۷۶ مشارکت کننده
حمید رضا گفت:
مقاله کامل و جامعی است و از ابتدا تا بعد از راه اندازی سایت رو پوشش داده بود
بهار گفت:
سلام. ممنون از توضیحات کاملتون
بنده یک سایت ساختم با سایت ساز شما ولی نمی دونم چطوری می تونم داخل گوگل بیام بالا. ممنون میشم راهنمایی کنید.
    پشتیبان وبزی گفت:
    شما می توانید آموزش سئو وبزی را از لینک زیر مطالعه بفرمایید.
    seo.webzi.ir
شهاب گفت:
دمتون گرم بسیار مطالب عالی و مفید متشکرم
    پشتیبان وبزی گفت:
    خواهش میکنم شهاب عزیز.
    اگر سوال یا مشکلی داشتید می توانید با پتشیبانی وبزی ارتباط برقرار کنید.
رضا گفت:
سلام
مقالتون بسیار مفید بود. تازه فهمیدم باید برای یک سایت موفق چه مراحلی رو طی کنم.
اسما گفت:
عالی بود
علی گفت:
با تشکر از مطالب بسیار ارزنده این مقاله
اگر در مورد هزینه ها هم یک توضیح مختصری می دادید تا یک ذهنیتی پیدا می کردیم، خیلی بهتر می شد.
    پشتیبان وبزی گفت:
    سلام علی عزیز.
    در یک مقاله دیگر در مورد هزینه های ساخت سایت توضیح دادیم.
    https://webzi.ir/blog/starting/P108-how-much-does-a-website-cost.html
34 گفت:
سلام لطفا سایت سازتون رو رایگان کنید من ازش استفاده کنم
مهدی گفت:
من هنوز سایت درست نکردم ولی مقالتون عالی بود
مهران گفت:
سلام . خیلی ممنون از توضیحات تان
آیا می شود در سایتی که شما راهنمایی می کنید بسازیم ، عکس های پانوراما را هم لود کنم و یک تور مجازی بسازم
با تشکر
    پشتیبان وبزی گفت:
    سلام
    متاسفانه این امکان را در حال حاضر نداریم.
saesid گفت:
سلام . یه سایت کسب وکار.شبیه سایت موردنظربرای استخراج بیت کوین بصورت ابری
باظاهری معمولی هزینه آن چقدرمیشه
ممنون اعلام کنید
    پشتیبان وبزی گفت:
    سلام
    وبزی یک محیط ساخت سایت انلاین هست. شما در وبزی ثبت نام میکنید و سایت خودتان را به راحتی می سازید.
محمد امین گفت:
هر چقدر میزنم ثبت نام میگه ایمیل نا معتبر است چی کار کنم؟
    پشتیبانی وبزی گفت:
    سلام. ایمیل را خالی بگذارید.
abolfazl گفت:
سلام خیلی ممنون بابت راهنمایی کامل
من یه سوال دارم من الان یه سایت شرکتی طراحی کردم تمام کار هاشم انجام دادم ولی من برای دریافت مرصوله نمیتونم صفحه سبد خرید درست کنم برای سفارش محصولم ممنون میشم منو راهنمایی کنید
    پشتیبان وبزی گفت:
    سلام
    برای استفاده از فروشگاه یکی از پکیج های فروشگاه ساز وبزی را تهییه نمایید.
مهدی گفت:
سلام با تشکر از توضیحات بسیار عالی
من یه سوال داشتم برای درست کردن یک فروشگاه اینترنتی نیاز به یک درگاه پرداخت امن دارم وبزی درگاه پرداخت داره؟
    پشتیبان وبزی گفت:
    سلام. وبزی درگاه اینترنتی ندارد ولی درگاه های مختلفی را پشتیبانی می کند.
عارفی گفت:
ممنون واقعا اطلاعات مفید و با زبان شیوا مطرح فرمودید
من فکر می کنم با توجه به مطالب بالا من قبل از شروع طراحی باید خیلی ابزارها را آماده کنم
بهی گفت:
چگونه میسه دد گوگل عکس بزاریم؟
حسین صادقی گفت:
فراگیری ساخت وب سایت
ادرس اموزشگاه ویا آنلاین
و اینکه هزینه یادگیری ووقت یادگیری به چه ترتیب هست
باتشکر
    پشتیبان وبزی گفت:
    سلام. کافیه اموزش های وبزی را مشاهده کنید
فوزیه قهرمانی گفت:
سلام و خسته نباشید .
من سایتم رو با قالب «روزبه» بابت این ساختم که سایت دیگه ای که باهاش کار میکنم ازم یه سایت شخصی خواست که گزارشاتی که میخوام رو اونجا ارسال کنه .
از چه طریق میتونم به بستری بابت دریافت گزارشاتم از سایت مبدا دسترسی پیدا کنم؟
پیشاپیش سپاس از توجهتون
    پشتیبان وبزی گفت:
    سلام با شماره 02191300037 داخلی 2 تماس بگیرید، تا بهتون توضیحات کامل را ارائه کنند.
Amir.Sta گفت:
سلام یه سوالی داشتم ممنون میشم جواب بدید..
اینکه سایتی که با سایت ساز شما ساخته میشه لینک سایت کاملا خصوصیه یا زیر لینک سایت شماس؟
    پشتیبان وبزی گفت:
    سلام کاملا خصوصی هست
مریم گفت:
درود بر شما
امگون ساخت سایت آموزشی یا مواردی که ذکر نشده هست

و امکان کسب درامد؟
یاشار کاوسیان گفت:
ممنونم، من از این مطالبی که در این مقاله نوشته بودید خیلی خوشم اومد، در مورد back link هم دوست دارم مطالبی در سایت قرار بدید.
مرتضی گفت:
ممنون خیلی توضیحات جامع و کاملی بود
کمال گفت:
ممنونم بابت مطالب زیبا کامل واثر گزارتون
هیچ چیزی کم نزاشتید ..
بازهم ممنون
علی بابا گفت:
سلام .ممنون بابت مطالبی که ارائه کردید.برای من خیلی مفید بود
محمدی گفت:
مطلب خوبی بود متشکرم
محمدتصدیقی گفت:
سپاسگذارم بابت توضیحات شیوا و رسای شما -موفق باشید
اکبر احمدی گفت:
اگر نخواهیم سایتی داشته باشیم با ir. و قبلا اسم سایت رو با com. ثبت کرده‌ باشیم، باز هم می‌تونیم از قالب‌هایی که شما ارائه کرده‌اید استفاده کنیم و وبسایت بسازیم؟
    مدیریت گفت:
    اسم سایت باید خالی باشه. دات کام میشه اسم های دیگر رو بررسی کرد
رادمان گفت:
درود بر شما
از مقاله شما خرسند شدم،
در بند 3 پاراگراف سوم به نظرم در صفحه اصلی سایت قالب دسترسی است فکر کنم منظور قابل بوده است.
    مدیریت گفت:
    درود
    ممنون اطلاع دادید
Maahdi qazizada گفت:
ویب سایت شرکتی

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید