Clicky

راهنمای برندسازی شخصی: چگونه خود را ارتقا دهیم و تبلیغ کنیم؟

راهنمای برندسازی شخصی

به اطراف خود نگاه کنید، مطمئنم که می‌توانید در اطراف خود حداقل 5 برند معروف و محصولات آن‌ها را ببینید. از چیزی که می‌پوشیم تا چیزی که می‌خوریم و هر چیزی که در روز به صورت خودآگاه یا ناخود آگاه می‌بینیم، برندها در همه جا حضور دارند و روی زندگی ما تأثیر می‌گذراند. برندهای خوب، با استفاده از طراحی هوشمندانه لوگو، یک شعار جذاب یا حتی فقط یک رنگ آبی ساده (مثل فیسبوک) به گونه‌ای بازاریابی کرده‌اند که آن‌ها را به راحتی به خاطر سپرده ایم.

 

پیشنهاد می کنیم این مقاله را هم بخوانید: هویت تجاری چیست و چطور آن را بسازیم؟ چطور یک برند باشیم


برخلاف کسب و کارها، سازمان‌ها، سلبریتی ها و اینفلوئنسر ها برندها لازم نیست حتماً مشهور باشند. در واقع چه بخواهید و چه نخواهید، شما هم یک برند هستید که حتی اگر مشهور نباشید! به همین دلیل، شما باید مسئولیت برند سازی شخصی خود را بر عهده بگیرید. اگر شما برای خود برندسازی نکنید، به دیگران این اجازه را می‌دهید که برندسازی شما را بر عهده بگیرند. این اتفاق هر روز در حال رخ دادن است. دوست شما می‌تواند یک عکس و نا مناسب از شما در اینستاگرام پخش کند یا در حالی که شما در یک گوشه از جمع دوستان نشسته‌اید، یکی از دوستانتان، شغل و کار روزانه شما را به بدترین شکل توصیف کند. به همین سادگی دیگران می‌توانند برند و شخصیت شما را خدشه دار کنند. پس باید برندسازی شخصی خود را بر عهده بگیرید و به آن قدرت بدهید.
برندسازی شخصی زمانی اهمیت پیدا می‌کند که به دنبال قبولی در دانشگاه، پیدا کردن موقعیت شغلی و ایجاد یک کسب و کار باشید. برندسازی به شما اجازه می‌دهد تا از چیزی که دارید برای رسیدن به چیزهایی که می‌خواهید استفاده کنید. در ادامه ما در راهنمای برندسازی شخصی به شما کمک می‌کنیم تا انگیزه‌ها و توانایی‌های خود را کشف کنید.

 

 


برند سازی شخصی چیست؟

برند سازی شخصی چیست؟
برند سازی شخصی یا پرسونال برندینگ (personal branding) در واقع همان اعتبار شما است. برند سازی شخصی، تصویری است که شما از زندگی شخصی خود می‌سازید و افرادی که در زندگی شخصی یا حرفه‌ای شما حضور دارند شما را با این تصویر می‌شناسند.
فرقی نمی‌کند که در چه مقیاس حرفه‌ای – دانشجویی، کارمندی، صاحب مشاغل یا فریلنسری- قرار دارید، در هر صورت برند سازی شخصی چیزی است که به آن نیاز دارید.

 

پرسونال برندینگ شامل مهارت‌های شما، رزومه کاری، شخصیت و هر چیز دیگری می‌شود که شما را می‌سازد. در گذشته برای پرسونال برندینگ باید بیش از هر چیزی به نحوه لباس پوشیدن و صحبت کردن دقت می‌کردید؛ اما امروزه این که در اینترنت چگونه به نظر می‌رسید نیز اهمیت بسیار زیادی دارد.

 


از شناسایی نقاط قوت و تمرکز روی آن‌ها تا ایجاد یک وب سایت شخصی و راه اندازی حساب‌ها در شبکه‌های اجتماعی، همگی اهمیت زیادی در برند سازی شخصی دارند. ما در اینجا به شما نشان خواهیم داد که چگونه مرحله به مرحله پیش بروید و حرفه‌ای بودن را در تمام زندگی خود وارد کنید.

 

 

مزایای برند سازی شخصی

 


مزایای برند سازی شخصی


به عنوان یک برند شخصی، شما نباید فقط به فکر فروش توانایی‌ها یا خدمات خود باشید؛ بلکه باید بتوانید یک داستان کامل پیرامون هویت خود نیز بسازید. به این ترتیب مردم شما را برای پی بردن به چیزی که واقعاً هستید می‌شناسند و دنبال می‌کنند. با برند سازی شخصی می‌توانید داستان هویت تجاری خود را بسازید. با این کار شما به مزایای پرسونال برندینگ دست پیدا خواهید کرد:
بیشتر قابل اعتماد می‌شوید. به عبارت دیگیر با افشای اطلاعاتی در مورد خود بیشتر شبیه یک "انسان" خواهید بود تا یک "بازاری". این یعنی مردم به شما اعتماد بیشتری خواهند داشت. هویت خاص خواهید داشت.

 

برند شخصی باعث خواهد شد تا مردم بدانند برای چه کاری باید به شما مراجعه کنند و برای انجام کارهای خاصی به شما اعتماد پیدا خواهند کرد.

 

فرصت‌های بیشتری به دست می‌آورید. با یک برند شخصی قوی، شما دسترسی بیشتری به مصاحبه‌های شغلی، پیشنهادات شغلی، تبلیغات، مخاطبین، مشتری‌ها و سایر مواردی که فرصت‌های بهتری در اختیار شما قرار می‌دهند، خواهید داشت.
خود را نسبت به دیگران متمایز می‌کنید. برندینگ به شما این امکان را می‌دهد تا ویژگیهای منحصر به فردی از خود نشان دهید که شما را در حوزه تخصصتان از دیگران جدا می‌کند.


چگونه برند سازی شخصی را شروع کنیم:

 


همه اطلاعات را جمع آورید کنید

 


الف. خود را بهتر بشناسید

 

چند روش مختلف وجود دارد

 

خود را از درون و بیرون ارزیابی کنید:


نقاط قوت خود را بشناسید: سعی کنید خوبی‌هایی که در شما وجود دارد را پیدا کنید تا بتوانید به یک رهبر قوی تبدیل شوید، بهتر ارتباط برقرار کنید و توانمندی‌های شخصی خود را اتقاع دهید. برای فهمیدن نقاط قوت خود، از 10 نفر که ارتباط نزدیکی با شما دارند بخواهید تا 3 نقطه قوت شما را نام ببرند. 3 پاسخ پر تکرار احتمالاً مهم‌ترین نقاط قوت شماست. همچنین می‌توانید از تست‌های شخصیت استفاده کنید. 
به احساسات و علایق خود اهمیت دهید: احساسات و علایق ب اندازه نقاط قوت شما اهمیت دارند. زمانی که کاری که دوست دارید را انجام می‌دهید، انگیزه بیشتری خواهید داشت و مطمئناً دیگران متوجه آن خواهند شد.


ارزش‌های خود را تعیین کنید: ارزش‌ها همان اعتقاداتی هستند که در زندگی از آن‌ها پیروی می‌کنید. فرقی نمی‌کند ارزش‌های شما چه چیزی هستند، مهم این است که شما هیچگاه از ارزش‌های خود دست بر نخواهید داشت. اگر ارزش‌های مثبتی داشته باشید مردم احساس مثبتی نیز در مورد شما خواهند داشت.


الهام خود را پیدا کنید: آیا کسی را دارید که الهام بخش شما باشد؟ برای برند سازی شخصی شما نیاز به این دارید که از افراد یا چیزهای الهام بگیرید. البته این موضوع به معنای کپی کردن نیست. شما باید به دنبال سؤال‌های اساسی باشید زیرا کپی کردن به هیچ درد شما نخواهد خورد. چه چیزی باعث موفقیت آن‌ها شده؟ چرا می‌خواهید از آن‌ها یاد بگیرید؟ چه چیزی را می‌خواهید از آن‌ها یاد بگیرید؟ سعی کنید با خود صادقانه رفتار کنید و به این سؤال‌ها بر اساس شخصیت خود پاسخ دهید.

 


ب. لیستی از تجربیات کاری و آموزشی خود تهیه کنید.

 

لیستی از تمام سوابق و تجربه‌های زندگی خود که مربوط به زندگی حرفه‌ای و علایق شما می‌شود تهیه کنید. این لیست شامل تحصیلات شما در دانشگاه یا مدرسه، کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی، سوابق کاری و حتی سرگرمی‌های شما می‌شود.

 


ج. اهدافی برای خود مشخص کنید.

 امیدوارید در یک، پنج یا 10 سال آینده به چه اهدافی دست پیدا کنید؟ تمرکز واقع بینانه روی یک هدف به شما کمک می‌کند که یک چشم انداز روشن از آینده برند خود داشته باشید. به این ترتیب می‌توانید راهی که می‌خواهید طی کنید را بشناسید. فراموش نکنید زمانی که دیگران در مورد شما صحبت می‌کنند شما را با اهدافتان به یاد خواهند آورد. اگر اهداف خود را نمی‌شناسید می‌توانید از تست‌های مختلفی مانند IKIGAI که یک تست ژاپنی است استفاده کنید. چنین تست‌هایی می‌توانند به شما بگویند به چه چیزهایی علاقه دارید و چه چیزهایی می‌توانند اهداف شما باشند.

 


د. مخاطبان هدف خود را بشناسید

 

در ابتدا مخاطبان هدف خود را تعریف کنید. آن‌ها افرادی هستند که در حوزه تخصص شما فرصت‌هایی را ارائه می‌کنند. به همین دلیل کاملاً منطقی است که بخواهید به آن‌ها دسترسی داشته باشید. برای مثال اگر تازه کار خود را شروع کرده‌اید، مخاطبان هدف شما یک کارخانه دار بزرگ نخواهد بود. مخاطبان هدف در واقع مشتریان شما هستند که می‌توانید از آن‌ها درآمد کسب کنید. بعد از این که این افراد را شناسایی کردید حالا زمان آن رسیده تا به آن‌ها دسترسی پیدا کنید. راهی برای برقراری ارتباط حرفه‌ای با آن‌ها ایجاد کنید و با نشان دادن توانایی‌های خود توجه آن‌ها را جلب کنید.

 


ه. داستان خود را بسازید

 

با استفاده از نقاط قوت، علایق، تجربه‌ها و تمرکز روی مخاطبان هدف شما قادر خواهید بود تا داستان شخصی خود را بسازید. داستانی بسازید که بتوانید همیشه به خاطر داشته باشید و آن را بارها و بارها در مکالمات خود، محتوای شبکه‌های مجازی و وب سایت خود به اشتراک بگذارید. این کار به برندسازی شخصی شما کمک زیاد خواهد کرد.

 

 

 


عمل کنید!

 


الف. خود را همچون افراد حرفه‌ای نشان دهید

 

نحوه ایستادن، صحبت کردن و لباس پوشیدن فاکتورهای اصلی هستند که روی دیدگاه دیگران در مورد شما تأثیر می‌گذارند. شما باید در تمام بخش‌های زندگی خود، حرفه‌ای بودن و سرحال بودن را نمایش دهید و این تنها مربوط به محیط کاری نمی‌شود. به شکلی خود را در دنیای واقعی و مجازی نمایش دهید که همه شما را به عنوان یک آدم حرفه‌ای بشناسند. در حال حاضر بسیاری از افراد نکات بالا را در دنیای واقعی رعایت می‌کنند اما تکلیف دنیای مجازی و اینترنت چه می‌شود؟ برای مثال می‌توانید نام خود را در گوگل سرچ کنید و ببینید چه اطلاعاتی از شما در اینترنت موجود است. عکس‌ها، فیلم‌ها، صفحات اجتماعی و وب سایت شخصی شما نمایانگر شخصیت شما هستند.

 


ب. اعتبار خود را بسازید

 

برند سازی شخصی و ایجاد اعتبار چیزی است که نیاز به کار و توجه مداوم دارد. شما باید در زمینه کسب و کاری خود فعال باشید و حضور آنلاین و آفلاین قوی داشته باشید. هر کسب و کاری دارای یک جامعه مشخص است. اکثر فعالان یک حوزه همدیگر را می‌شناسند. برای ساخت اعتبار شما نیز باید شناخته شده باشید پس:

 

 

 

  • از طریق شبکه‌های مجازی با دیگر شرکت‌ها و افراد ارتباط برقرار کنید
  • مربی افراد کم تجربه تر از خود شوید
  • یک مربی با تجربه تر برای راهنمایی خود پیدا کنید
  • برای سخن رانی در رویدادهای مختلف داوطلب شوید
  • در زمینه تخصصی خود روی پروژه‌های مشترک کار کنید.
  • رویدادهای حرفه‌ای را میزبانی کنید
  • تا جایی که می‌توانید شبکه سازی کنید و در سازمان‌ها و گروه‌های تخصصی عضو شوید.
  • فراموش نکنید، فعالیت‌هایی را انتخاب کنید که به آن‌ها علاقه دارید.

 


برند شخصی خود را معرفی کنید

 


الف. یک وب سایت شخصی بسازید

 

رزومه کاغذی می‌تواند فعالیت‌های حرفه‌ای، شخصیت حرفه‌ای، تجارب، مهارت‌ها و ... را معرفی کنید. وب سایت شخصی تمام این ویژگی‌ها را دارد و امکانات بیشتری نیز در خود جای داده است. یک وب سایت شخصی همیشه در دسترس است و قابلیت تغییر نیز دارد. با استفاده از وب سایت شخصی می‌توانید به طور کامل خود را برای دیگران معرفی کنید و به آن‌ها اجازه بدهید که با یک جستجو در اینترنت به شما دسترسی داشته باشند.

 


ب. در شبکه‌های مجازی فعال باشید


ب. در شبکه‌های مجازی فعال باشید سوشال مدیا اهمیت زیادی برای برندسازی شخصی و بازاریابی شخصی دارد. همچنین می‌تواند یک استراتژی تبلیغات مناسب برای هدایت ترافیک به وب سایت شخصی شما باشد. لازم نیست در همه شبکه‌های اجتماعی فعال باشید. پیشنهاد می‌کنیم پرطرفدارترین و مرتبط‌ترین شبکه‌های مجازی با کار خود را انتخاب کنید.


لینکدین برای برندسازی شخصی اهمیت بسیار زیادی دارد. این شبکه مجازی در واقع یک رزومه آنلاین است که به شما اجازه می‌دهد که با سایر افراد حرفه و کمپانی‌های مرتبط با خود نیز ارتباط برقرار کنید.


فیس بوک پرطرفدارترین شبکه مجازی است که در ایران در دسترس نیست اما همچنان فرصت‌های مناسبی را به خصوص برای افرادی که قصد برند سازی بین المللی را دارند فراهم می‌سازد.


اینستاگرام در حال حاضر بهترین شبکه اجتماعی برای تبلیغات در ایران است. تمرکز ویژه اینستاگرام تصاویر به برند سازی شخصی کمک بسیار زیادی خواهد کرد. استوری نیز فرصت مناسبی برای قرار دادن لینک سایت شخصی شماست.
تلگرام پرطرفدارترین شبکه اجتماعی ایران است. با این که تلگرام در ابتدا تنها یک مسنجر بود اما وجود کانال‌ها باعث شده پلتفرم تلگرام برای پرسونال برندینگ نیز گزینه مناسبی باشد.

 


ج. برای خود لوگو بسازید


لوگو در واقع نشانه تصویری برند شما است. لوگو سمبلی است که همه را به یاد شما و کاری که انجام می‌دهید می‌اندازد. شما می‌توانید لوگو خود را هر جایی که دوست داشتید همچون وب سایت، صفحات مجازی و کارت‌های ویزیت خود قرار دهید.
نکات کلیدی برای برند سازی شخصی:
هرچه سریع‌تر اقدام کنید. اکر شما کنترل برند سازی شخصی خود را به دست نگیرید دیگران این کار را انجام خواهند داد.
اهداف خود را با شناخت نقاط قوت، ارزش‌ها، تجربیات و پیدا کردن مخاطبان هدف مشخص کنید.
یک داستان به یادماندنی برای خود ایجاد کنید و آن را با همه به اشتراک بگذارید
به گونه‌ای در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود رفتار کنید که همه شما را به عنوان یک انسان حرفه‌ای بشناسند.
اعتبار خود را با برقراری ارتباط با افراد حرفه‌ای و حضور در گروه‌های مرتبط افزایش دهید.
یک وب سایت شخصی بسازید، در فضای مجازی فعالیت کنید و دارایی‌های حرفه‌ای خود در فضای آنلاین را با ایجاد کانال‌های ارتباطی بیشتر، افزایش دهید.

 

 

برای ساخت سایت فوق العاده ات آماده ای؟ همین حالا شروعش کن...

۵
از ۵
۳۰ مشارکت کننده

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید