Clicky

20 کاری که باید قبل از انتشار و رونمایی از سایت خود انجام دهید!

کارهایی که باید قبل از انتشار سایت انجام دهید

 راه اندازی یک سایت با طراحی سایت یکسان نیست، حتی پس از اینکه بهترین روش ساخت وب سایت تان وبسایت را پیدا کردید، طراحی موردعلاقه خود را انجام دادید و تمام متن خود را نوشتید، هنوز جزئیات زیادی وجود دارد که اگر نادیده گرفته شود، می‌تواند منجر به خرابی‌های ناخواسته بیشماری شود. اشتباهات احتمالی که اگر از آنها مطلع باشید، اجتناب از آنها سخت نیست. برای اجتناب از بی‌کیفیت بودن وبسایت و محتوا آن، در این مقاله به راهکارهای جالبی اشاره کردیم، که از به روز رسانی قالب برای بهبود تجربه کاربری تا بهینه سازی و سئوی سایت را شامل می‌شود.

 

طراحی وبسایت باید چگونه باشد؟

 

1. در انتخاب رنگ‌ها دقت کنید
 

اگر رنگ خاصی در لوگوی سایت شما وجود ندارد، قبل از اینکه وبسایت خود را منتشر کنید، تمام ایده هایتان را امتحان کنید. رنگها توانایی تحریک احساسات خاصی را دارند، لذا ضروری است که به خوبی انتخاب شوند. استفاده از رنگ سازمانی در طراحی می‌تواند اثر گذار باشد و باعث شکل گیری تصویر دقیق تری از برند شما در ذهن مخاطب شود. اما فراموش نکنید که نباید افراطی عمل کرد!

 

 

انتخاب رنگ در طراحی سایت

 

2. فونت های مناسب را انتخاب کنید


تمام متن هایی که وقت گرانبهای خود را برای نوشتن آنها گذاشته اید، باید برای بازدیدکنندگان وبسایت شما جذاب باشد و به راحتی خوانده شود؛ بنابراین انتخاب فونتهای مناسب نیز مهم هستند. استفاده از فونت های Sans Serif باعث می شود که متن فارسی خود را به سادگی برای بینندگان به نمایش در آورید. فونت ها می توانند خیلی بیشتر از کلماتی که در آنها نوشته شده است، مفاهیم را بیان کنند و باید خود را با نام تجاری مطابقت دهند. در تمام قسمت های ویرایش متن در سایت ساز وبزی قادر خواهید بود سبک قلم و فونت مورد نظر خودتان را برگزینید. خانواده، سبک، وزن و موارد دیگر می توانند فاکتورهایی باشند که باید برای فونت هایی که انتخاب می کنید در نظر بگیرید.

 

 

3. عناصر برند را بررسی کنید


 

اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما تمام عناصر برند شما را شامل می شود. یکی از دو مکان اصلی برای جلب توجه، هدر یا سربرگ (Header) است. در اینجا می توانید آرم لوگوی برند و آدرس شبکه های اجتماعی خود را به آن اضافه کنید.


جایگاه دوم که به توجه ویژه‌ای به آن می شود، فوتر (Footer) یا پانوشت  است. در این مکان معمولا ترکیبی از اطلاعات کسب و کار شما مانند تلفن، آدرس و یا حتی یک فرم تماس می تواند قرار گیرد. شما می توانید پاورقی خود را ساده و دقیق تنظیم کنید، فقط اطمینان حاصل کنید که اطلاعات مهمی که ممکن است بازدیدکنندگان سایت به آنها نیاز داشته باشند مانند، فرم تماس، آدرس دفتر شما، ایمیل و غیره را بیان کرده اید.

 

 

4. فاوایکون خود را تغییر دهید
 

فاوایکون یک نماد کوچک است که در سربرگ مرورگر شما ظاهر می شود. وقتی "Google" را مرور می‌کنید، سربرگ "G" ظاهر می شود. شما به راحتی می توانید فاویکون خود را آپلود کنید تا زمانی که بازدید کننده سایت شما را باز کند، لوگوی شما در برگه مرورگر ظاهر شود. این عنصر کوچک ممکن است به نظر کوچک باشد، اما اضافه کردن آن باعث افزایش هویت نام تجاری شما می

شود.

 

 

پیشنهاد می کنیم این مقاله را هم بخوانید: فاوآیکون چیست و چطور می توان آن را ساخت؟

 

 

5. لینک به شبکه های اجتماعی خود

 

اگر می خواهید از راه های دیگری با مشتریان ارتباط برقرار کنید، شبکه های اجتماعی خود را به سایت تان اضافه کنید تا کاربران بتوانند شما را دنبال کنند. همچنین می توانید اخبار و به‌روز رسانی ها خود را به گوش آنها برسانید.

 

پیشنهاد می کنیم این مقاله را هم بخوانید: آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی (راهنمای جامع و قدم به قدم)

 

لینک کردن سایت به شبکه های اجتماعی

 

6. تاریخ محتوای خود را به روز کنید


در گذشته گیر نکنید! هیچ چیز به نظر غیر حرفه ای تر از به پایان رسیدن تاریخ انقضای یک محتوا نیست! بنابراین اطمینان حاصل کنید که تمامی محتوای شما به روز هستند و اطلاعات جامعی دارند.

 

 

محتوای وب‌سایت

 

 

7.  متن‌های خود را اصلاح کنید

 

چندین بار محتوای خود را بررسی کنید. تمام محتوای وب سایت خود را ویرایش کنید و اگر وقت داشتید آن را بنویسید و زمان لازم برای ویرایش آن را در نظر بگیرید. اطمینان حاصل کنید که در تمام متن ها، اطلاعات و همچنین محتوای وبلاگ، نام صفحه و غیره را درست نوشته اید. این کار یکی از ساده ترین و ابتدایی ترین مراحل برای اطمینان از این است که وبسایت شما آماده راه اندازی شده است یا خیر.


متن خود را به دقت واکاوی کنید و از صحت املاء آنها مطمئن شوید، زیرا مشتریان یک کسب و کار، مشاهده کردن غلط املایی در متن را نشانه‌ی غیرحرفه ای بودن می‌دانند. برای این کار می توانید از یک دوست یا همکار بخواهید که متن شما را بخواند و ایرادات را به شما یادآوری کند.

 


 

8. آزمودن فرم ها

 

باید مطمئن شوید که فرم تماس، فرم اشتراک یا فرم سفارشی که در وبسایت خود جاسازی کرده اید، به درستی کار می کنند. هر فرمی که به وب سایت خود اضافه کرده اید را تست کنید. اگر به علت فراموش کاری یا مشغله زیاد قادر به پاسخگویی به مشتریان نیستید، ایمیل خود را به فرم تماس اضافه کنید و فعال کردن پاسخ خودکار خود را فراموش نکنید. بعضی از فرم ها به شما این اجازه را می دهند تا یادداشت سفارشی مانند "تشکر" به صورت خودکار برای مشتریان ارسال شود. از مزایای این فرم ها استفاده کنید و یک یادداشت ویژه برای بازدیدکنندگان مورد علاقه خود بنویسید.

 


9. مراقب CTA (گزینه دعوت به اقدام) باشید

 

یکی از مهمترین عناصر در وب سایت شما این است که چگونه به بازدیدکنندگان خود بگویید که کار خاصی را انجام دهند. از یک دکمه "Call To Action" بزرگ یا یک گزینه کوچکتر استفاده کنید تا مطمئن شوید مسیری مشخص برای رسیدن به مشتری به هدفی که شما از ساخت وب سایت تان دارید وجود دارد.


CTA ها باید توجه را جلب کنند، اما بازدید کنندگان شما نباید احساس کنند که تعداد آنها در وب سایت بسیار زیاد است. یک CTA مناسب طراحی کنید تا آنها را مجبور به کلیک کردن نکند. صفحات خود را با دقت بیشتری اسکن کنید و ببینید که کدام عنصرها نیاز به جلب توجه بیشتری دارند و کدام عناصر باید حذف شوند.

 

پیشنهاد می کنیم این مقاله را هم بخوانید: cta چیست؟ راهنمای جامع ساخت cta یا دکمه فراخوان (آموزش گام به گام)

 


10. عکس های خود را بهینه کنید



 عکس های وبسایت شما بسیار مهم هستند. اطمینان حاصل کنید که فرمت عکس های استفاده شده مناسب هستند، زیرا بر اندازه و کیفیت تاثیر می گذارد. از آنجا که سیستم‌ مدیریت محتوا وبزی از فرمت های مختلف پشتیبانی می کند، شما نباید هیچ مشکلی در این زمینه داشته باشید. اگر آپلود یک عکس بزرگ، در وب سایت بسیار کوچک نمایش داده می‌شود و اهمیت چندانی هم ندارد، در واقع به نوعی زمان بارگذاری صفحات برای بازدید کنندگان خود را افزایش داده اید که بسیار غیر حرفه ای است. پس بهتر است، رزولوشن عکس های خود را تغییر دهید.

 

این نکته را هم در نظر داشته باشید که سیستم مدیریت محتوای وبزی بصورت هوشمند تمام تصاویر شما بهینه می‌کند و تا حد امکان مناسب ترین رزولوشن را نسبت به مکان قرار داده شده برای تصاویر شما در نظر می‌گیرد.

 


11. از فیلم ها استفاده کنید

 

ویدیوها، نوعی اطمینان خاطر را به مخاطبان می رسانند، پس مطمئن شوید که در انتشار آنها نظمی وجود دارد. اگر ویدیوهای خود را از یوتیوب یا آپارات در وب سایت خود قرار دهید، مطمئن شوید که لینک منبع اصلی را قرار دهید. اگر می خواهید فیلم های خود را در بهترین زمان ممکن در وب سایت‌تان قرار دهید از قسمت رسانه برای نشان دادن همه آنها استفاده کنید و حتی می توانید آنها را با کانال آپارات خود نیز همگام کنید.

 


تجربه‌ی کاربر

 


12. طرح خود را تنظیم کنید

 

شما وقت زیادی صرف نگاه کردن به وب سایت‌تان هنگام طراحی آن کرده اید، بنابراین ممکن است بهترین قاضی در مورد این که آیا طراحی آن خوب است یا خیر نباشید. زمانی در نظر بگیرید و از دوستان و کسانی که می دانید وبسایت شما را چک می کنند، نظر بخواهید و بازخورد (Feedback) بگیرید. هر یادداشتی که می خواهید ارائه دهید را بنویسید و ببینید آیا از یک الگوی خاص پیروی می‌کنید یا خیر. این کار به شما فرصتی می دهد تا تنظیمات دلخواه خود را انجام دهید و از مشکلات ناشی از طراحی ناقص جلوگیری کنید.

 

 

13. لینک کردن لوگو یا نام برند خود به صفحه اصلی وبسایت

 

مرورگرهای وب پیش بینی می کنند که اگر بر روی آرم کلیک شود، به صفحه اصلی هدایت خواهند شد. این نوعی قرارداد وب است و باید شما آن را پیاده سازی کنید. چرا؟ زیرا دنبال کردن این استاندارد از سر درگمی بازدیدکنندگان شما به هنگام جست و جوی سایت‌تان جلوگیری می کند.

 


سئو

 


14. لینک های خود را بررسی کنید

 

هنگامی که کسی لینکی را در وب سایت شما کلیک می‌کند و به صفحه اشتباهی هدایت می شود، می توانید انتظار داشته باشید که وبسایت شما دچار مشکل شود و کاربران‌تان ناراضی باشند. چگونه اطمینان حاصل کنید که لینک هایی که در وب سایت خود قرار داده اید، سالم هستند و مخاطب را به صفحه درستی هدایت می کنند؟ باید همه لینک ها در صفحات، منو و صفحات خود را بررسی کنید تا لینک شکسته‌ای نداشته باشید. برای این منظور می‌توانید از ابزارهایی برای پیدا کردن لینک های شکسته استفاده کنید. این ابزارهای با یک جست و جوی ساده در اختیار شما خواهند بود و تمام صفحات 404 موجود در سایت را به شما نشان می‌دهند.

 


15. از کلمه کلیدی استفاده کنید

 

اگر در حال حاضر متنی را در وب سایت خود ویرایش و منتشر کرده اید، بهتر است که دوباره کلمات کلیدی آن را جست و جو کنید و سئو کلمات مدنظر را مجددا انجام دهید. اگر این کار را انجام ندهید ممکن است لازم باشد برخی از مطالب را بازنویسی کنید تا این کلمات کلیدی به درستی در جایگاه خودشان قرار گیرند. سعی کنید تعادل بین قرار دادن کلمات کلیدی در متن را پیدا کنید. ویرایش متن خود را با اطمینان از اینکه عناوین خود را در فرمت صحیح قرارداده اید در Google scans بررسی کنید. این موضوع به این معنی است که شما باید محتوای خود را به نحوی ایجاد کنید که سلسله مراتب را رعایت کند.

 

پیشنهاد می کنیم این مقاله را هم بخوانید: 8 روش برای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب برای سئو سایت

 


16. Alt یا توضیحات تصویر را به عکس های خود اضافه کنید

 

اضافه کردن متن ALT یا توضیحات به عکس برای گوگل بسیار مهم است، بنابراین از کلمات کلیدی کوتاه و توصیفی برای هر یک از آنها استفاده کنید.


سعی کنید هرچه که در عکس وجود دارد بوسیله متن جایگزین (Alt Text) به موتور های جست و جو بگویید.

 

متن جایگزین

 

17. نام دامنه خود را انتخاب کنید

 

وب سایت شما به طور کامل در موتورهای جستجو با استفاده از URL اختصاصی ما شناخته می شوند، اما اگر وب سایتی برای کسب و کار خود ایجاد کرده اید، توصیه می شود نام دامنه شخصی خود را داشته باشید. انتخاب نام دامنه، نسبتا ساده است، زیرا می توانید از نام تجاری خود استفاده کنید و شخصی سازی کاملی انجام دهید.

 

پیشنهاد می کنیم این مقاله را هم بخوانید: دامین چیست و چطور کار می کند؟

 

 

18. صفحه چک کردن تنظیمات سئو

 

چک کردن سئو سایتچندین بار کنترل کنید که همه‌ی تنظیمات سئو به درستی انجام شده باشند. عنصر مهم دیگر که نباید نادیده گرفته شود تنظیمات صفحه جستجوگر شما است. این کار به شما اجازه می دهد توضیحات و عنوان صفحات خود را در موتورهای جستجو تعریف کنید. این عناصر به عناصر متا معروف هستند. این تنظیمات برای هر صفحه ای در وبسایت شما قابل اجرا است، پس مطمئن شوید که این تنظیمات برای هر یک از صفحات نوشته شده باشند.

 


برای موبایل ها چه برنامه ای داشته باشید؟

 


19.  بهینه سازی برای تلفن همراه

 

بهینه سازی حالت موبایلبیشتر افراد از طریق دستگاه های تلفن همراه، از سایت ها دیدن می کنند، پس عاقلانه است که سایت خود را برای بینندگان تلفن همراه بهینه سازی کنید. بزرگترین تمرکز برای بهینه سازی یک سایت روی تلفن همراه، قابل خواندن بودن و سهولت در استفاده است. ویرایشگر موبایل وبزی شما را قادر می سازد تا ظاهر صفحه خود را به گونه ای تنظیم کنید که برای مشاهده تلفن همراه سازگار باشد. برای این تنظیمات می توانید به Google can index mobile sites too بروید و سایت های قدیمی خود را برای نمایش در موبایل بهینه سازی کنید.

 

 

 

20. از تولبار سریع استفاده کنید 

 

همه ما می دانیم که مشاهده یک سایت در یک دستگاه تلفن همراه کاملا با صفحه دسکتاپ تفاوت دارد. برای تنظیم صفحه کوچک وبسایت در موبایل از یک نوار ناوبری سریع استفاده کنید تا کاربران به راحتی بتوانند از آنها برای جست و جو در سایت شما استفاده کنند.

 

در این مقاله ما به بیست نکته برای انتشار مطالب با کیفیت اشاره کردیم. اگر از وبزی استفاده می کنید حتما پیشنهاد می کنیم که این موارد را رعایت کنید و سایت خودتان را قدرتمند تر از پیش کنید! خوشحال می شویم نظرات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید...

 

 

برای ساخت سایت فوق العاده خودتان آماده اید؟ همین حالا رایگان شروع کنید!
 

 

 

۵
از ۵
۳۰ مشارکت کننده

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید