Clicky

آموزش تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی (راهنمای جامع و قدم به قدم)

 

شاید شما نیز مانند من از شنیدن این آمار شگفت زده شوید، اما بر طبق آخرین آمار گرفته شده در سال 2019، تعداد مشترکین شبکه های اجتماعی در حدود 2.77 میلیارد نفر در سراسر جهان بوده است. این یعنی یک نفر از هر سه نفر در سطح کره زمین از شبکه های اجتماعی استفاده هایی از قبیل، چک کردن اخبار مهم، خرید آنلاین یا جویا شدن از حال دوستان قدیمی و... می کند. 
وابستگی به شبکه های اجتماعی و در هم  تنیدگی زندگی مدرن امروز در آن، به حدی شده است که اکثر مردم، زندگی بدون این شبکه ها را در جهان امروز تقریبا غیرممکن می دانند. 


سوال مهمی که ممکن است ذهن را به خود مشغول کند این موضوع است که نتیجه و برآیند این وابستگی شدید به شبکه های اجتماعی برای بیزنس و شغل‌ها چه می تواند باشد؟ خب با توجه به تعداد قابل توجه کاربران شبکه های اجتماعی که روزانه از آن استفاده می کنند، اهمیت در نظرگیری این حجم از مشتریان بالقوه در بیزنس شما دوچندان می شود. 
ساخت یک وب سایت، مطمئنا تاثیر زیادی در موفقیت یک بیزنس دارد، اما باید به نحوه استفاده از این شبکه های اجتماعی برای پیشرفت در کسب و کار نیز توجه ویژه نمود. خبر خوب اینکه این راهنمای کامل نحوه بازاریابی در شبکه های اجتماعی که پیش روی شماست.
با بررسی، تحلیل و طبقه بندی شبکه های اجتماعی و در نظرگیری همه ویژگی های برجسته و مهمی از قبیل آگاهی به اینکه چه افرادی از یک شبکه اجتماعی خاص استفاده می کنند و یا دانش استفاده از یک شبکه اجتماعی به منظور استفاده از آن به عنوان یک اهرم قدرت در راستای بازاریابی برای کسب و کارتان، می تواند شما را در پیشبرد هر چه موثرتر و بهتر اهدافتان در راستای ارتقای کسب و کار کمک کند. 

 

بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی

بهتر است پیش از اینکه به تعریف ساختار و پلت فرم بازاریابی شبکه های اجتماعی بپردازیم، نگاهی به مفهوم بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی یا (social media marketing) بیندازیم. به زبان ساده، بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی فرآیند ایجاد و به اشتراک گذاری محتوا برای هر شبکه اجتماعی با توجه به اهداف مورد نظر مربوط به آن است. 
این اهداف و برنامه ها می توانند وابسته به جذب حداکثر مقدار ممکن لایک (like) و اشتراک گذاری (share) برای افزایش ترافیک سایت باشند. لازم به ذکر است که تلاش برای جذب حداکثر مقدار لایک و اشتراک گذاری یکی از بهترین راه ها برای افزایش علاقه مندی و تبادل اطلاعات پیرامون کسب و کار شماست و همچنین می توان از آن به عنوان راهی برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان استفاده کرد. 
در ادامه شما خواهید آموخت که چگونه محتوای مورد نظر خود را به نحوی که با هر دو مورد الویت های بازاریابی و علاقه مندی ها و ترجیحات مشتریان منطبق باشد، تولید نمایید. 

 

ارتباط شبکه های اجتماعی و بیزینس شما

امروزه، هر کسب و کار و بیزینسی به منظور اظهار وجود در دنیای آنلاین و مجازی، به شبکه های اجتماعی و فعالیت موثر در آنها نیازمند است. ورای تلاش برای معرفی بیزینس در دنیای مجازی به مشتریان، می توان حداکثر استفاده را، از این دنیای مجازی با توجه به مزایای بیشمار آن به عمل آورد. 
استفاده از شبکه های اجتماعی نه تنها موجب رونق بازارهای مختلف (با توجه به علایق و سلیقه ها) می شود، بلکه این امکان را به شما می دهد تا با بکارگیری یک استراتژی منعطف در بازاریابی، بتوانید متناسب با بیزینس تان، مشخصات خود را به نحوی اصلاح کنید که در دنیای مجازی توسط مشتریان بالقوه راحت تر شناسایی شوید و از تمام پتانسیل ها برای معرفی کسب و کار خود استفاده کنید. لازم به گفتن نیست که از طریق شبکه های اجتماعی می توانید خدمات و کالای خود را با کمترین هزینه، به مشتریان بالقوه معرفی کنید.
یکی دیگر از مزایای بزرگ و قابل توجه استفاده از شبکه های اجتماعی این است که شما با در معرض نمایش گذاشتن کسب و کار خود برای طیف های مختلف مردم با سلایق مختلف این فرصت را بدست می آورید تا بیزنس شما از طریق آنها به طور گسترده تبلیغ شود. اگر می خواهید کسب و کار شما در معرض دید گروه های مختلف سنی، شغلی، منطقه ای و ... قرار بگیرد، سعی کنید از محبوب ترین و شلوغ ترین شبکه های اجتماعی مانند فیسبوکف اینستاگرام، توییتر و لیندکین استفاده کنید. توجه داشته باشید به منظور جلوگیری از هدر رفت زمان و هزینه، شما باید شبکه اجتماعی هدف خود را متناسب با نیازهای کسب و کار و همچنین مخاطبین و مشتریان بالقوه خود انتخاب کنید. 
هر چند شکی نیست که بطور کلی شبکه های اجتماعی برای رشد و ارتقای کسب و کار شما مفید هستند، اما ما در این مقاله سعی کرده ایم تا با معرفی چند شبکه اجتماعی معروف و پرطرفدار، خصوصیات منحصر به فرد هر یک را ذکر کرده، تا شما را در انتخاب مناسب ترین شبکه اجتماعی برای بیزنس تان یاری رسانیم. 

 


اینستاگرام (Instagram)

این شبکه اجتماعی محبوب کار خود را در اکتبر 2010 شروع کرد و با جذب نزدیک به یک میلیارد مخاطب تبدیل به یکی از غول های تاثیرگذار در بین شبکه های اجتماعی شد.

 

معرفی

اینستاگرام عمدتا یک اپلیکیشن به اشتراک گذاری عکس و فیلم شناخته می شود. با گسترش روز افزون و تصاحب بخش قابل توجهی از دنیای مجازی، اینستاگرام تبدیل به مهم ترین مرکز تبادل و تجمع عکاسان، مسافران، نسل جدید، و از همه مهم تر، برند های تجاری شده است. 
بطور قطع اینستاگرام بهترین محل برای تبلیغ بصری کالا و خدمات شما خواهد بود، که بدین علت است که در بحث جلوه های بصری و عکس، این شبکه اجتماعی بطور متوسط 23 درصد بیشتر از فیسبوک نقش ایفا می کند. ایسنتاگرام محبوبترین شبکه اجتماعی در ایران هست و بیش از یک میلیارد کاربر دارد، پس حتما روی گزینه اینستاگرام حساب ویژه باز کنید. 


خصوصیات برجسته اینستاگرام

پست ها و استوری ها، دو نوع فرم رایج بین کاربران اینستاگرام برای به اشتراک گذاری محتوا هستند. هر چند که هر کدام از این دو، متناسب با اهداف بازاریابی متفاوتی هستند. در ادامه در مورد خصوصیات هر یک (پست و استوری) بیشتر صحبت می کنیم و خصوصیات ویژه و منحصر به فرد و کاربردهای هر روش را در پیشبرد یک بازاریابی موفق برای کسب و کارتان را شرح می دهیم.

 

انواع محتوی

در سال های اخیر، اینستاگرام با رشد فزآینده و حیرت انگیز خود، شروع به معرفی و ارائه خدمات و ویژگی های جدید کرده است که برخی از این ویژگی ها که در تولید محتوا بسیار با اهمیت هستند در ادامه توضیح داده شده اند:


•    پست های اینستاگرام: پست های اینستاگرام، عموما به عنوان یک فرم رایج از قرار دادن محتوا در این شبکه اجتماعی تلقی می شوند و بر روی پروفایل شخصی شما و همچنین پیج ارائه دهنده اخبار و رویداد های روزانه فالوئر های شما نمایش داده می شوند. محتوا در این بخش می تواند شامل تصاویر، ویدئو ها با یک متن الصاق شده به آن و همچنین هشتگ‌ها باشد. 
اینستاگرام در مورد تصاویر بطور ویژه این امکان را به شما می دهد تا یک تصویر را در سایز های مختلف منتشر کنید یا چندین تصویر را با  چینش دلخواه در یک پست انتشار دهید. تنها با کلیک بر روی گزینه مثبت در انتهای صفحه پروفایل خود می توانید اقدام به بارگذاری عکس و...از گوشی هوشمند خود کنید. 


•    استوری های اینستاگرام: هر استوری متشکل از تصاویر عمودی و فیلم های است که تنها برای یک دوره 24 ساعته آپلود می شوند. استوری ها در صفحه چک کردن رویدادهای روزانه قابل مشاهده هستند. شما به سادگی می توانید تنها با کلیک بر روی گزینه دوربین، در گوشه بالا سمت چپ اسکرین گوشی خود و انتخاب عکس و ویدئوی زنده و یا استفاد مستقیم از دوربین گوشی، یک استوری تولید کنید. استوری ها محبوبیت بیشتری از پست ها دارند و در حدود 300 میلیون کاربر و بیزینس از این ویژگی بهره می برند. 
بنابراین دفعه بعد که استوری های مختلف را چک می کنید، حتما به آرم و علائم تجاری و برند-های مختلف در گوشه و کنار استوری ها و...دقت بیشتری کنید. به عبارت دیگر، استوری ها در بحث تبلیغ تجاری به معنای واقعی کلمه بیانگر معنی واژه story (داستان)  هستند. 
استوری ها به عنوان یک تعریف کامل از سیستم بازاریابی فراخوان برای عمل، به منظور ترغیب فوری کاربران خود به انجام آنچه آنها در نظر دارند، برای مثال خرید یک جنس، ثبت نام برای دریافت یک خدمت خاص یا لایک یک پست ایجاد می شوند. 


•    های لایت های استوری: همه استوری های اینستاگرام از یک  قانون یکسان پیروی می کنند. همه تنها تا 24 ساعت وجود دارند و بعد بطور خودکار محو می شوند، اما در صورتی که بخواهید  یک استوری را حفظ کنید، باید از های لایت استوری استفاده کنید، که برای دسترسی به این ویژگی باید بر روی دایره مثبت در زیر محل بیو (bio) کلیک کنید.
در این محل می توانید از استوری های که پیش تر اشتراک گذاشته شده اند را انتخاب نمایید.


•    هشتگ ها (Hashtags): تقریبا هشتگ ها، قدمتی به اندازه خود اینستاگرام دارند. هشتگ ها در واقع یک عبارت و کلمه هستند که بعد از (#) بدون علامت فاصله قرار می گیرند که امکان سرچ شدن در محتواهای مختلف را توسط کاربران فراهم می کنند. با اضافه کردن هشتگ ها به استوری ها، پست ها و حتی بیوی خود می توانید در جستجوی پست ها و محتوای مشابه برای کاربران ظاهر شوید و خودبه خود معرفی شوید. یک استراتژی رایج بین کسب و کارهای مختلف، استفاده از یک ترکیب خاص با حضور نام برند است. 


•    لایو اینستاگرام: اگر شما بخواهید با مخاطبین خود تبادل نظر کنید و یا چیزی را که در آن واحد برای شما رخ می دهد را با آنها به اشتراک بگذارید، قطعا به لایو اینستاگرام نیاز خواهید داشت. لایو اینستاگرام این امکان را به شما می دهد تا توجه فالوئرهای خود را با ارسال نوتیفیکشن هایی که در هنگام برقراری لایو برای آنها ارسال می شود به برند و کسب و کار خود جلب کنید. 
لایو اینستاگرام به طور خاص در مورد بیزینس ها برای پوشش رویدادها و مناسبت های خاص که توسط شرکت اجرا می شود و یا معرفی یک محصول جدید استفاده می شوند. بعد از پایان لایو، شما این امکان را دارید تا آن را 24 ساعت ذخیره کنید. برای شروع به قسمت آپلود استوری ها بروید و با کلیک بر روی گزینه (live) در سمت راست، اولین لایو اینستاگرام خود را تجربه کنید. 


•    کامنت ها و لایک ها:  به منظور برقراری یک ارتباط دائمی با فالوئرهای خود، می توانید برای پست های آنها کامنت بگذارید و یا پست هایی را که دوست دارید را لایک کنید. در زیر هر پست، شما آیکون مرتبط با لایک (به شکل قلب) و کامنت (به شکل کوتیشن) را خواهید دید. همچنین می توانید در بخش کامنت از هشتک و ایموجی هم استفاده کنید. استفاده از هشتگ برندتان، به شما این شانس را می دهد تا در یک اقدام جسورانه، برند خود را تبلیغ کنید، پس هر چه زودتر شروع کنید. 


•    پیام های مستقیم:  این ویژگی در واقع یک محتوی خصوصی برای یک کاربر خاص است و بین کاربران حرفه ای و دائمی اینستاگرام به اختصار دایرکت نامیده می شود. هر نوع محتوی دیگری به جز دایرکت، عمومی هستند (به جز در مواردی که تنظیمات خاصی را بر روی محتوای خود اعمال کنید). از طرف دیگر پیام های مستقیم یا  دایرکت تنها برای شما و مخاطب مورد نظرتان قابل مشاهده است. 
به منظور دسترسی به پیام مستقیم باید در گوشه بالا سمت راست گوشی خود، بر روی آیکون به شکل یک موشک کاغذی یا هواپیما کلیک کنید. 


•    فیلترها، رای گیری ها، گیف ها و...: از پست های معمولی گرفته تا استوری می توانید از طریق راه های مختلف محتوای خود را جذاب تر کنید. برای مثال شما می توانید از 25 فیلتر مختلف برای نشان دادن مود و حالت های مختلف برای عکس های موجود در پست خود استفاده کنید. برای استوری ها، در حدود 10 فیلتر در دسترس است، همچنین می توانید در استوری ها لوکیشن خود را اضافه کنید یا از فالوئرهای خود رای گیری کنید یا سوال بپرسید و گیف بگذارید. اینستاگرام با فراهم کردن راه های زیاد، برای جذاب کردن پست ها واستوری ها، این امکان را به شما می دهد تا از آن در جهت اهداف خود استفاده کنید. 

 

اکانت بیزینس اینستاگرام:

پروفایل های بیزینس می توانند به برند یا کسب و کار شما اعتبار مضاعف ببخشند، به محض اینکه شما اکانت اینستاگرام خود را ایجاد کردید، بدون هیچ هزینه ای می توانید پروفایل بیزینس خود را نیز ایجاد کنید. برای این منظور تنها نیاز است به بخش تنظیمات رفته و بر روی گزینه سویچ به اکانت بیزینس (Switch to Business Account) کلیک کنید. در این قسمت شما از قسمت آمار و ارقام، دید جامع تری نسبت به عملکرد پست ها و همچنین فالوئرهای خود خواهید دید و به شما کمک می کند تا مشتریان بیشتری را جذب کنید.
توجه: اگر اکانت بیزینس شما به بیش از 10 هزار فالوئر برسد، می توانید با استفاده از لینک (swipe-up) این اجازه را به بازدیدکنندگان استوری های خود بدهید تا به بطور مستقیم از محتوای شما به وبسایت لینک شده مورد نظرتان دسترسی داشته باشند.


چطور از اینستاگرام برای توسعه کسب و کار خود استفاده کنیم:

بعد از ایجاد اولیه یک اکانت بیزینسی، شما باید آن را منطبق با نیاز ها و کسب و کار خود سفارشی کنید. برای شروع، لازم است بدانید که یک بیو اینستاگرام شامل هر چیز مربوط به بیزینس شما، لینک وبسایت شما، محتویات طنز و هشتک های معرف برند است. 
به محض اینکه شما پروفایل خود را ایجاد کردید، می توانید با آپلود یک سری محتوای از پیش ساخته شده، اکانت خود را پر از تصاویر و ویدئوهای جذاب کنید. تنها بعد از این قدم، می توانید اقدام به توسعه اکانت خود و فالو کردن سایر برند ها و کاربران مرتبط با شغل خود کنید. بعد از اینکه کمی راه افتادید و از حالت مبتدی خارج شدید، ما به شما موارد ذیل را پیشنهاد می کنیم:


•    چه چیزی پست کنیم: محتوایی که توسط شما پست می شود باید متناسب و مرتبط با اهداف برند شما باشد. اینکه محتوا لحن طنز یا جدی داشته باشد کاملا به تصمیم شما وابسته است، اما فراموش نکنید که همیشه در سطح یک بیزنس من، حرفه ایی باقی بمانید و هیچ چیز را فدای آن نکنید. ما به شما توصیه می کنیم در قدم اول از پست ها و استوری های اینستاگرام استفاده کنید. اگر به دنبال محتواهای پیشرفته تر، مانند یک گیم و بازی و... هستید می توانید از ابزارهای اینستاگرام استفاده کنید. 


•    چه مقدار پست کنیم: بسیاری از برند ها به طور مرتب هر روز 1 الی 3 پست و یک استوری به منظور فعال بودن در اینستاگرام ایجاد می کنند. این اقدام می تواند مشارکت شما را در فضای آنلاین افزایش دهد و به کسب و کار شما شانس بیشتری برای دیده شدن در پست های روزانه فالوئرهای شما را می دهد.


•    چرا و چگونه تبلیغ کنیم: به منظور شروع تبلیغ در اینستاگرام، شما به یک صفحه مرتبط در فیسبوک نیاز خواهید داشت. از آنجایی که مالک حال حاضر اینستاگرام، شرکت فیسبوک است، به منظور تبلیغ در اینستاگرام به استفاده از سیستم مدیریت تبلیغات فیسبوک (Facebook Ad Manager) نیاز خواهید داشت. 
در واقع همین قید و شرط به شما این امکان را می دهد تا از تمام مزایای فیسبوک نیز در جهت تبلیغ کسب و کار خود استفاده کنید. علاوه بر این، تبلیغات در اینستاگرام از آنجایی که آن ها در بین محتوای مشاهده شده روزانه فالوئرها گنجانده می شوند، یک روش بسیار موثر است. تبلیغات می تواند در قالب عکس، ویدئو، پست های گردونه ای و ترکیب چند عکس و طرح های پیش ساخته، باشد. 


•    IGTV (تلویزیون اینستاگرام): این قابلیت در سال گذشته به اینستاگرام افزوده شده و یک اپلیکیشن بر پایه ویدئو است. شبیه به یوتیوب، IGTV یک پلت فرم اجتماعی برای به اشتراک گذاری و مشاهده ویدئوها است. شما می توانید فیلم های خود را که کمتر از یک ساعت هستند را در این قسمت آپلود کنید و بر خلاف استوری ها، این فیلم ها بعد از 24 ساعت محو نخواهند شد. این ویژگی در گوشه بالا سمت راست صفحه پست های روزانه شما بصورت یک آیکون تلویزیون قابل مشاهده است. شما می توانید به طور جداگانه اپلیکیشن IGTV را دانلود کنید. 

 

 

 

الگوریتم مورد استفاده در اینستاگرام:

قطعا به پایان رساندن این بخش بدون صحبت درباره الگوریتم شگفت انگیز و پیشرفته اینستاگرام، خالی از لطف خواهد بود. الگوریتم مورد نظر، با توجه به اینکه کدام کاربران، پست های شما را می بیند، بر نحوه عملکرد آنها در مورد پست های شما تاثیر می گذارد. بسیاری از شرکت ها و کسب و کارها از کاهش مشارکت در اینستاگرام آگاه شده اند و این موضوع را در تصمیم خود برای انتخاب یک شبکه موثر برای تبلیغ در نظر می گیرند. 
با این حال، شما می توانید با تمرکز بر ایجاد آیتم های مرتبط، به اشتراک گذاری منظم، استفاده از هشتک ها و مدیریت تبلیغات، تا حدودی این موضوع را مرتفع و اصلاح کنید. هیچ گاه اکتیو بودن در فضای مجازی در زمان مناسب را فراموش نکنید و همیشه بر عملکرد خود نظارت داشته باشید. با رعایت تمام موارد گفته شده و انتخاب یک محتوای مناسب می توانید به موفقیت در تبلیغ کسب و کار خود و توسعه آن امید داشته باشید. 

 

لیکندین (Linkedin)

شبکه اجتماعی لیندکین کار خود را در دسامبر سال 2002 آغاز کرد و اکنون با داشتن بیش از 500 میلیون مخاطب، یکی از شبکه های قدرتمند در فضای مجازی است.


معرفی:

لیندکین به عنوان یکی از بزرگترین شبکه ‌های تخصصی اجتماعی است. طبق آمار  ارائه شد توسط لینکدین، 80 درصد از کاربران، لینکدین را به عنوان یکی از راه ‌های حیاتی و اصلی برای موفقیت در کسب و کار می دانند. این موضوع به دلیل سیاست و هدف شرکت لینکدین است. از لینکدین برای یافتن افراد متخصص برای جایگاه ‌های شغلی، استخدام و پیدا کردن شغل مورد نظر استفاده می ‌شود.
در این شبکه اجتماعی حرفه ‌ای، شما این امکان را دارید تا مهارت ‌های شغلی خود، دستاوردها و...را در معرض نمایش بگذارید. از آنجای که در دنیای کسب و کار ارتباطات حرف اول را می ‌زند، بدین معنا است که لینکدین باید به عنوان یکی از انتخاب ‌های اصلی شما در میان شبکه ‌های اجتماعی در مرکز توجه قرار بگیرد. 

 

 ‌ خصوصیات برجسته لینکدین:

در لینکدین دو نوع نوشته مقاله و پست وجود دارد. مقاله ها، معمولا در حدود 5 الی 6 پاراگراف آورده می ‌شوند، در حالی که پست ها مشابه با فرم پست ‌های هست که دیگر شبکه های اجتماعی دارند و می ‌تواند شامل متن، عکس، ویدئو و لینک باشد.

 

آپشن ‌های محتوا:

مشابه سایر پلت ‌فرم های اجتماعی، شما می ‌توانید پروفایلتان ایجاد کنید و با مخاطبین خود در مورد اخبار جدید، محتوای اشتراک ‌گذاری، پیا ‌م های فرستاده شده و... تعامل داشته باشید. لینکدین با بیش از 3 میلیون کاربر که به طور روزانه در لینکدین محتوا اشتراک گذاری می ‌کنند، این قابلیت را برای شما فراهم می کند تا یک جهش قابل توجه در کسب و کار خود داشته باشید. اما در ابتدا، نیاز داریم تا نگاهی به فرم ‌های مختلف ارسال محتوا که می توان به عنوان یک صاحب کسب و کاراستفاده نمود، بیندازیم:
•    پست ‌ها: از این طریق می ‌توانید ارتباطات خود را در قابل متون، عکس ‌ها و ویدئوها آپدیت کنید. شما می ‌توانید از طریق صفحه Home، پست بگذارید. همچنین شما می توانید تعیین کنید هر پست با چه کسانی به اشتراک گذاشته شود. همه کاربران، فقط کانکشن ها، اعضای گروه و ...
پست ‌ها در صفحه پروفایل شما و همچنین خبرخوان، کانکشن های شما نمایش داده می شود. از آنجایی که پست ‌گذاری در لینکدین بسیار کمتر از سایر شبکه های اجتماعی رخ می ‌دهد، مخاطبین شما به محض اشتراک یک محتوا از آن آگاه خواهند شد. بنابراین بسیار در انتخاب محتوای خود دقت داشته باشید تا ارزش توجه و وقت گذاشتن را داشته باشند.
•    پست در گروه ‌های لینکدین: این گروه ‌ها یک فضای فوق العاده ارزشمند برای تعامل با سایر کاربران لینکدین هستند و این امکان را به شما می ‌دهند تا تخصص خود را به تعداد زیادی از کاربران، علاوه بر مخاطبین خود، به اشتراک بگذارید. گروه ‌های لینکدین می ‌توانند در مورد موضوعات صنعتی، سرگرمی، همکاران، تخصص، رویدادها و... باشند. به منظور عضو شدن در این گروه ‌ها، می ‌توانید با جستجوی کلمه مرتبط در قسمت جستجو در بالای صفحه موارد مورد نظر خود را پیدا کنید و سپس تنها گروه ‌های مورد نظر خود را فیلتر کنید و سپس درخواست عضویت بفرستید. به منظور ارسال یک پست و یا اشتراک یک مقاله در یک گروه، تنها کاری که باید انجام دهید انتخاب گروه پیش از کلیک بر روی گزینه ارسال نوشته است. 
•    مقالات: به اشتراک گذاری معلومات خودتان برای یک موضوع تخصصی، در لینکدین بسیار سودمند و کاربردی است. از آنجایی که لینکدین یک شبکه اجتماعی تخصصی است، شما باید مقالاتی متناسب به علایق مخاطبانتان را منتشر کنید. از همان مکانی که شما یک پست را ارسال می کنید، می توانید با کلیک بر روی گزینه ایجاد یک مقاله (write an article)، مقالات مورد نظر خود را به اشتراک بگذارید. 
 می توانید در مقالات، تصاویر و لینک ‌های مورد نظرتان را قرار دهید. مقالات و مطالب در بالای صفحه پروفایل ظاهر خواهند شد. توجه داشته باشید که موارد فوق تنها در مورد پروفایل های عادی صدق می کند و شامل پروفایل شرکت ‌ها نیست. 

 

صفحه تجاری لینکدین:

ایجاد یک صفحه تجاری در لینکدین این امکان را به شما می ‌دهد تا از طریق تعامل با مشتریان به افزایش آگاهی و تبلیغ کالا و خدمات خود کمک کنید. اگر شما قصد استخدام نیروی جدید هم داشته باشید، لینکدین مناسب ترین فضا برای اعلام نیازمندی در این ‌باره است. 
با این حال، قبل از ایجاد یک صفحه تجاری شما نیاز دارید تا یک پروفایل شخصی در لینکدین داشته باشید. هر چند ایجاد یک پروفایل شخصی ارتباط زیادی با بیزینس شما ندارد اما می ‌توانید به عنوان یکی از صاحبان مشاغل، بازاریان و... مشخصات بیزینس خود، تجربیات زندگی، مهارت ها و علایق خود را در این بخش اضافه کنید. سپس این امکان را دارید تا با اضافه کردن اسم شرکت و یک آدرس URL مربوط به آن، صفحه تجاری خود را ایجاد کنید. 

 

چگونه از لینکدین در جهت پیشبرد و توسعه کسب و کار خود استفاده کنیم:

صفحه تجاری شما باید نقش بسیار پررنگی در کسب و کار شما داشته باشد و این امکان را فراهم کند باعث رشد کسب و کار شما شود، اطلاعات لازم را به کارمندان و مشتریان خود منتقل کنید و محتواهای لازم و مرتبط با نوع فعالیت خود را در آن به اشتراک بگذارید. 
•    چه چیزی پست کنیم: مخاطبین لینکدین به نسبت کاربران سایر شبکه های اجتماعی، دقیق ‌تر و نکته ‌سنج ‌تر هستند. هدف اکثر کاربران از آمدن به لینکدین در واقع گرفتن دانش و اطلاعات از سایر متخصصین به منظور پیشرفت در کسب و کارشان است. 
بنابراین شما می ‌توانید از این ویژگی به عنوان یک مزیت استفاده کرده و با ارسال پست های حاوی اخبار مرتبط، آموزشی و مفید و... مخاطبین بیشتری را جذب کنید. به عنوان یک کاربر، شما گزینه ‌های بسیاری برای ایجاد یک محتوا دارید، به عنوان مثال می ‌توانید پست ‌های وبلاگ خود، مقالات سایر متخصصین در حوزه خود، توصیه ‌های کاربردی و کوتاه و آخرین تغییرات شرکت را به اشتراک بگذارید. 
تصاویر مرتبط با محتوا همواره به عنوان یک مزیت قلمداد شده و نقش پررنگی در جذب بیشتر مخاطبین دارند، اما ویدئوها در لینکدین چنین مزیتی را ندارند و به نسبت عکس تاثیر کمتری دارند. در نهایت، به یاد داشته باشید لینکدین به نسبت سایر شبکه های اجتماعی محیط مناسب ‌تری برای ایجاد و اشتراک محتواهای تخصصی در مورد شرکت و شغل شماست. 
•    چه مقدار پست کنیم: شما نهایتا باید حداکثر یک پست در روز داشته باشید و یا اینکه یک روز در میان اقدام به ارسال پست کنید، چرا که بر خلاف دگیر شبکه ‌های اجتماعی که پیش ‌تر به آنها اشاره شد، ارسال تعداد زیادی پست در لینکدین مرسوم نیست و معمولا اسپم و هرزنامه تلقی می ‌شود. همواره به یاد داشته باشید، مخاطبین لینکدین کیفیت را بر کمیت ترجیح می ‌دهند. 
•    چرا و چگونه تبلیغ کنیم: بر طبق وبلاگ مرتبط با بازاریابی لینکدین، بیش از 50 درصد کاربران لینکدین اعلام کردند که علاقه مند به استفاده از محصولات و خدمات شرکتی هستند که در لینکدین حضوری فعال دارد. بنابراین داشتن یک حضور فعال و موثر در لینکدین یک استراتژی موثر و موفق در بازاریابی برای کسب و کار شماست. 
به منظور پیدا کردن مشتریان بالقوه شما نیاز به تبلیغات دارید. توجه داشته باشید ایجاد یک تبلیغ در لینکدین تنها چند دقیقه زمان می ‌برد و هزینه مناسبی دارد.

 

 

 

 

توییتر (Twitter)

این شبکه اجتماعی کار خود را از مارس سال 2006 آغاز کرد و اکنون با داشتن نزدیک به 326 میلیون کاربر، یکی از شبکه¬های اجتماعی موثر و قدرتمند در دنیای مجازی است. 

 

بازاریابی در توییتر


معرفی این شبکه اجتماعی محبوب:

اگر از مردم بپرسید که این روزها اخبار خود را از کدام منبع دریافت می¬کنند، احتمال اینکه پاسخ تعداد زیادی از آنها توییتر باشد بسیار بالا است. توییتر یک بستر مناسب برای مشاهده و اشتراک گذاری اخبار دست اول است. ایکون توییتر که یک پرنده آبی رنگ است به واسطه سادگی آن، بسیار مشهور و دوست داشتنی نیز هست. برخلاف شبکه¬های اجتماعی که در مقاله قبل به آنها اشاره کردیم، آپشن¬ها و امکانات توییتر کمتر است و شما را هم با محدودیت هایی مواجه می‌کند.


باتوجه به کاربرد این پلت فرم میتوان حدس زد که اکثریت کاربران توییتر از گوشی هوشمند یا تبلت خود برای کار با این شبکه اجتماعی استفاده میکنند تا از این طریق به سرعت در جریان اخبار روز قرار گرفته و به سادگی و در چند ثانیه از حوادث جهان اطراف خود باخبر شوند. 

 

 

خصوصیت برجسته توییتر:

کاربران از طریق یک شبکه اصلی و کلی از ارتباطات به نام توییت ها (Tweets) با یکدیگر در ارتباط هستند. در حقیقت، نزدیک به 500 میلیون توییت، روزانه در فضای مجازی ارسال میشود. 

 

 

آپشن‌های محتوا:

به واسطه تعداد محدود قالبهای در دسترس برای ایجاد محتوا که در ادامه توضیح به آنها میپردازیم، کار کردن با این شبکه اجتماعی بسیار ساده تر از تصور شماست:

 

  • توییت‌ها: همان طور که قبلا نیز اشاره شد، توییتها محبوبترین نوع و فرم محتوا در توییتر هستند. اما با محدودیت 280 کارکتری، شما باید بسیار در انتخاب کلمات خود محتاط باشید. علاوه بر این، اگر شما بخواهید متن خود را به یک مطلب و یا وبسایت لینک کنید، بدون توجه به طول URL، این قسمت بیش از 23 کاراکتر مصرف خواهد کرد. توجه داشته باشید که گیفها و عکسها به هیچ وجه فضای متن شما را اشغال نمی کنند و می-توانید آنها را به توییت خود اضافه کنید. همچنین میتوانید در توییتر رایگیری کنید، یا افراد مختلف را در توئیت های خود تگ (tag) یا Mention کنید. به منظور ایجاد یک توییت، آیکون پَر مانند در گوشه بالا سمت راست صفحه گوشی خود کلیک کنید. توییتها در هر دو قسمت پروفایل شما و صفحه تایملاین (timeline) فالوئرهای شما نمایش داده میشوند.

 

  • پیام های مستقیم (DM): اگر شما بخواهید بصورت خصوصی با مخاطبان مورد نظر خود مکالمه کنید، پیام مستقیم همان چیزی هست که به آن نیاز دارید. شما می توانید مکالمات خصوصی خود را از طریق یک ایکون به شکل نامه در پایین سمت راست صفحه خود آغاز کنید. 

    همچنین از طریق تنظیمات توییتر تصمیم بگیرید که چه کسی پیام خصوصی شما را ببیند و یا اینکه پیام شما توسط افرادی که شما را فالو می-کنند دیده شود. از آنجایی که هدف ما در اینجا، کسب و کار و بیزینس است، بهتر است بیشتر به محیط اجتماعی توییتر بپردازیم.

 

  •  هشتگها: اساسا، هشتگ در توییتر همان کارایی و تعریف هشتگ در اینستاگرام را دارد. هشتگهای توییتر با توجه به کارایی فراوان آنها بسیار محبوب هستند. هشتک ها به کاربران کمک میکنند تا حول یک موضوع خاص بحث و تبادل نظر کنند و کاربران کنجکاو و پیگیر، از طریق آنها از آخرین نظرات پیرامون آگاه شوند و واکنش نشان دهند. 

    حتی در توییتر این امکان فراهم شده است تا ترند شدن (به قول خودمان داغ شدن) یک موضوع خاص توسط کاربران بر اساس منطقه جغرافیایی و فعالیت کاربران و تعداد پستهای حاوی هشتگ مورد نظر مشخص شود. بدون وجود هشتگ، امکان دیده شدن توییت های شما توسط کاربران خارج از دایره فالوئرهای شما بسیار اندک خواهد بود. اما با کمک هشتگ، توییت-های شما این پتانسیل را دارند تا با سرعت پخش شوند و افراد زیادی آنها را ببینند. 

 

  • لایک ها، پاسخ ها (رپیلای ها) ریتوییت ها: این موارد در واقع سه فرم اصلی موجود در توییتر هستند. بعد از ایجاد یک اکانت و فالو کردن پروفایل های مختلف، با گشت زدن در تایم¬لاین تان، می¬توانید این آپشن ها را در زیر هر توییت ببینید. در ابتدا آپشن ریپلای (reply) با آیکون کوتیشن دیده می شود-رپیلای در واقع مفهومی مشابه با کامنت¬گذاری دارد به جز اینکه پس از ریپلای، در پروفایل شما نیز قابل مشاهده است. 

    سپس، گزینه ریتوییت قرار دارد که با استفاده از آن می¬توانید توییت سایر کاربران را به اشتراک بگذارید. در آخر شما می¬توانید از هر توییت که خوشتان آمد با زدن گزینه لایک مشخص کنید. توجه داشته باشید، ارتباط و تبادل نظر با فالوئرهایی که اقدام به ارسال توییت می¬کنند بسیار مهم است (شما از توییت های آنها از طریق یک آیکون زنگوله مانند در گوشه سمت راست صفحه نمایش آگاه خواهید شد).

 

 

پروفایل مرتبط با کسب و کار توییتر:

ایجاد یک پروفایل بیزینس در توییتر چندان از درست کردن یک پروفایل معمولی متفاوت نیست. توییتر در این قسمت توجه بر 5 ویژگی را توصیه کرده است که شامل موارد ذیل میشوند: 


نام کسب و کار شما در توییتر (برای مثال @mycompanyname)، تصویر پروفایل شما (در این قسمت باید لوگو را قرار دهید)، توضیح مختصر حداکثر 160 کارکتری در قسمت بیو در مورد بیزینس شما، تصویر پس زمینه سرتیتر پروفایل شما، و همچنین یک توییت پین شده که همواره در صدر توییت های شما در پروفایل تان قرار دارد و اولین توییتی خواهد بود که کاربران در هنگام چک کردن پروفایل بیزینس شما خواهند دید. 

 

 

بنابراین، توییتی را به عنوان توییت پین شده انتخاب کنید که بیشترین ارتباط را با کسب و کار شما دارد و محدود به یک دوره زمانی خاص یا رخداد خاص نیست. هیچ گاه لینک دادن به وبسایت خود را به منظور افزایش ترافیک بازدید وبسایت تجاری خود فراموش نکنید.

 

توییتر

 

چگونه از شبکه اجتماعی توییتر برای پیش برد و توسعه کسب و کار خود استفاده کنیم؟

به عنوان مالک یک بیزینس، شما باید بر روی توییت گذاشتن تمرکز کنید و بیشتر از آن باید بر روی تبادل نظر و مشارکت در بحث ها توجه داشته باشید. نکته بسیار مهم و حیاتی در افزایش تعداد فالوئرها، شرکت در بحثها، پاسخ به رپیلای کاربران و تلاش برای شروع یک مکالمه در زمان مناسب است. 
همراه با رشد کسب و کار شما، شبکه اجتماعی به طور طبیعی تبدیل به یک واسط برای ارائه خدمات به مشتری می شود و مشتریان از آن به عنوان راهی جهت ارتباط با شما استفاده خواهند کرد. بنابراین، سعی کنید در همیشه در دسترس باشید و در طول روز به کامنت ها و ریپلای ها پاسخ دهید.

 

 

  •  چه چیزی پست کنم: شما می توانید درباره آخرین تغییرات شرکت خود، موضوعات و مطالب مرتبط که در بلاگ شما نیز آورده شده است، علاقه-مندیهای که منجر به افزایش مشارکت و تبادل نظر میشود مانند رای-گیری، متن های الهامبخش، توصیهها و حتی گیفها را توییت کنید. 

    به منظور جلب نظر مخاطبان، سعی کنید محتوای شما خلاصه باشد و از هشتکهای مرتبط نیز استفاده کنید. استفاده از عکس و فیلم نیز میتواند ایده جالبی باشد، چرا که بر طبق آمار گرفته شده توسط توییتر، کاربران به توییتهایی که شامل جلوههای بصری بودهاند سه برابر بیشتر از سایر توییتها علاقهمندی نشان دادند. 

    شما میتوانید در هر توییت چهار عکس را آپلود کنید و اگر به دنبال فیدبک و بازخورد فالوئرهای خود هستید میتوانید آنها را از طریق یک رای-گیری در این امر مشارکت دهید. 

 

 

  • چه مقدار پست شود: محققین و صاحب نظران هنوز هم در مورد اینکه چه مقدار پست باید در توییتر گذاشته شود به یک نتیجه جامع و یکسان نرسیدهاند. برخی 15 توییت در روز را کافی میدانند و عده دیگر نیز معتقدند با ارسال 1 تا 5 توییت در روز میتوان به هدف مورد نظر رسید. 

    اما از آنجایی که هر کسب و کار شرایط متفاوتی دارد، به منظور یافتن تعداد موثر توییت در ابتدا باید با ارسال حداقل یک پست در روز شروع کرد. رفته رفته با تسلط بیشتر بر توییتر و رشد اکانت می¬توان تعداد پست ها را افزایش داد. 

 

 

  •  چرا و چگونه تبلیغات کنیم: مشابه سایر شبکههای اجتماعی، در تایم-لاین توییتر نیز یک الگوریتم خاص وجود دارد. این بدان معناست که نمی توان به سادگی ارسال یک پست ساده و بدون استفاده از تبلیغات پولی، محتوای خود را در معرض دید همگان قرار داد. به منظور دستیابی به مشتریان بالقوه و ارتباط و تعامل با آنها و در نتیجه افزایش تعداد فالوئرها شما باید تبلیغات پولی توییتر را به عنوان یک گزینه کارا و موثر در نظر بگیرید.

    با استفاده از این روش شما می توانید مخاطبین هدف خود را پیدا کنید و با ارسال توییت به کاربرانی که ممکن است مشتریان بالقوه شما باشند، میتوانید امید داشته باشید که کالا و خدمات شما به میزان مورد نظرات فروش خواهد رفت. پس از آن باید عملکرد این تبلیغ را چک کنید تا میزان موفقیت آن و تامین انتظارت مورد نظر شما آگاهی پیدا کنید. به منظور شروع، بعد از ایجاد یک اکانت، به بخش صفحه تبلیغات توییتر (Twitter ads page) بروید.

 

 

برای حضور در فضای آنلاین آماده اید؟ شروع به طراحی وب سایت خودتان با وبزی کنید و سایت خودتان را به شبکه های اجتماعی لینک کنید.

 

۵
از ۵
۳۳ مشارکت کننده
reza salari mjd گفت:
مرسی از راهنمایی شما

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید