Clicky

9 ترفند برای نوشتن توضیحات محصول که باعث افزایش فروش می شود

ایده هایی برای نوشتن توضیحات محصول

فروشگاه آنلاین شما با طراحی مناسب، محصولات جذاب و امکانات گسترده، بی نقص به نظر می‌رسد و در کانال‌های اجتماعی تان هم مخاطبان و تعداد فالوور های خوبی دارید. بنابراین باید حسابی سرگرم آماده کردن سفارش های جدید باشید... اما در حقیقت فروشتان به آن خوبی که انتظارش را داشتید انجام نمی‌شود. چرا؟
اولین چیزی که کارشناسان فروش پیشنهاد می‌کنند این است که بررسی کنید چه توضیحاتی برای محصول خود نوشتید؟
در حالی که برای شما کاملا مشخص است کالاهایتان به اندازه کافی جذاب اند، مشتریان شما به کمی متقاعد شدن نیاز دارند. این امری کاملا طبیعی است. چرا که بازدیدکنندگان هیچ تصوری درباره محصول شما ندارند.

 

این شمایید که تعیین می کنید کالایتان چقدر ارزشمند است. فراموش نکنید زمانی که یک مشتری بطور فیزیکی وارد مغازه شما می شود، نوع برخورد و توضیحاتی که درباره ی یک کالا ارائه می دهید، می تواند در قدم اول مشتری را مجذوب خودش کند. در طرف مقابل کم کاری شما یا استفاده از جملات نامناسب و رفتار ناشیانه، در خوش بینانه ترین حالت منجر به ترک فروشگاه تان خواهد شد.


 شما نیاز دارید محصول تان را طوری توصیف کنید که کاربران شیفته‌ی آن شوند. این اصل را با فریب کاری اشتباه نگیرید! وقتی از کیفیت محصولات خود اطمینان دارید، احتیاجی به تعریف و تمجید های دروغین نیست. چرا که مشتری همیشه یک گام جلوتر از شما حرکت می کند و برای اینکه تجربه فروش خوبی داشته باشید، باید شرایط را به خوبی بسنجید. استفاده از کلمات و لحن مناسب، تاثیر  قابل‌توجهی در فروش آنلاین شما خواهد گذاشت. با رعایت این نکات کوچک، تغییرات بزرگی در میزان فروش آنلاین خود خواهید داشت. با وبزی همراه باشید.

 

 

1. نیاز مشتریان خود را بفهمید!

 

نیاز مشتریان را پیدا کنید.

 

برای نوشتن توضیحات محصول، بطوری که به فروش منجر شوند، باید درک خوبی از اینکه چه کسی آن‌ها را می‌خواند به دست آورید. همه خریداران مثل هم فکر نمی‌کنند و این وظیفه شماست که به سمت بازار هدف خود حرکت کنید. باید بفهمید هر گروه از مشتریان به دنبال چه هستند. آن توضیحی که از نظر مشتری ایده آل است را بنویسید. نه یک کلمه بیشتر و نه کمتر.
بگذارید بهتر کمک تان کنم...
یک کاغذ و قلم بردارید و شکل سه آدم را بکشید. که همگی بخشی از مخاطبین هدف شما هستند. با پرسش‌هایی از این دست شروع کنید: آن‌ها چند سال دارند؟ در کدام حوزه کار می کنند؟ چه تفریحاتی دارند؟ 
وقتی شما این شخصیت‌ها را پیدا کردید، می‌توانید نقاط مشترک را نیز پیدا کنید. پاسخ های هر آدم را درون یک دایره بنویسید، و سپس نفر بعدی را در کنار آن.
 حتما پاسخ های مشترکی بین این سه نفر پیدا خواهید کرد. با این راهکار ساده می توانید علاقه مندی ها یا مشکلات آن ها را کشف کنید. با شناخت بهتر مشتریان خود در این مرحله، می توانید شیوه‌ی صحیح ارتباط با آن‌ها را پیدا کرده و کاری کنید تا در مواجهه با رقبا فورا روی محصولات شما کلیک کنند.

 

 

2. ارزش محصول شما کجاست؟

 

ارزش محصول شما کجاست

 

یک توضیح خوب برای محصول به خریداران نشان می‌دهد که این محصول چقدر جذاب و هیجان انگیز است و استفاده از آن بسیار خوشایند خواهد بود. به مشتری خود نشان دهید که با کلیک روی دکمه ی "افزودن به سبد خرید" چه بدست می آورند. لیست ویژگی های محصول تان را به هیچ عنوان محدود به مشخصات فیزیکی مثل اندازه، وزن، ارتفاع و... نکنید! باید روی  ارزشی که محصول شما را برجسته می‌کند، تاکید کنید.
به این مثال توجه کنید.


" این فرش قابل شستشو از کتان مرغوب و پلی استر ساخته شده‌است. کف با لایه سیلیکون پوشیده شده تا از لغزش جلوگیری کند. این محصول با فناوری نانو ساخته شده است و دوام مناسبی دارد که می تواند تا 1000 kg وزن را تحمل کند "


" قالیچه با دوام ساخته‌شده از مواد با کیفیت عالی که همه دوست دارند روی آن بنشینند. برای یک عصرانه لذت بخش در کنار همه‌ی اعضای خانواده. طراحی منحصر به فرد آن طوری است که از جابه جا شدن روی سنگ و سرامیک جلوگیری می کند و آرامش را به شما هدیه می کند."

 

می بینید. هر دو دقیقا برای یک محصول نوشته شده اند. در صورتی که اولی صرفا جزئیات و مشخصات آن را بیان می کند و دومی روی ارزش آن محصول تاکید دارد.

 

پیشنهاد می کنیم این مقاله را هم بخوانید: ۱۰ روش برای افزایش فروش آنلاین

 

3. با کلمات مشتریان را ترغیب کنید.

 

اصل مهم در بازاریابی: یک بیان قوی و انگیزه دهنده برای توصیف محصول شما حیاتی است. در نظر بگیرید که بازدیدکنندگان فروشگاه شما خریدارانی با تجربه هستند که ممکن است کالای شما را با دیگر فروشگاه ها مقایسه کنند. اگر می‌خواهید محصول شما تاثیر فوری داشته باشد، از کلمات تاثیر گذار استفاده کنید.
مثلا کالای شما یک نوشیدنی جدید است. به جای اینکه بگویید "با پاستا میل کنید" بگویید "ترکیب کاملی با پاستا برای یک شام بی‌نظیر"

 

 

4. بوسیله‌ی عکس از کالاهای خود تعریف کنید!

 

چیزی که در همه‌ی فروشگاه های آنلاین متداول است؛ هر محصول باید با یک تصویر بزرگ نمایش داده شود. هم تصویر و هم توضیح، هر دو به یک اندازه مهم هستند. اما شما نباید آن‌ها را به عنوان دو بخش جدا از هم درنظر بگیرید. جادوی واقعی وقتی اتفاق می‌افتد که تصویر و متن با هم کار کنند و هر یک دیگری را تقویت ‌کند. برای نمونه، برجسته ترین ویژگی ظاهری کالایتان را، در عکس ها نشان دهید. در کنار آن روی ارزش ها و کاربرهای آن در توضیحات تمرکز کنید. به این ترتیب عکسها و توضیحات مکمل هم خواهند بود و یک ترکیب جذاب را به مشتری نشان می دهند.

 

 

5. به مشتریان، راه حل ارائه کنید.

 

به مشتریان، راه حل ارائه کنید.

 

خریداران با یک هدف یا یک نیاز به فروشگاه آنلاین شما می‌آیند، وظیفه شما این است راه حل هایی یا دست کم پاسخهایی نسبت به نیازهایشان داشته باشید. وقتی ما از نیازها صحبت می‌کنیم، منظورمان کالاهای جادویی نیست که قرار است در چشم به هم زدنی همه کمبودهای مشتری را مرتفع کند، حتی یک پرده حمام هم می تواند همان چیزی باشد که مشتری شما در حال حاضر به آن نیاز دارد.
به عنوان مثال، خریدار دنبال هدفونی است که تجربه بی دردسر از شنیدن آهنگ موردعلاقه اش را به او ارائه کند. زمانی هدفون های شگفت‌انگیز فروشگاه شما، تجربه گوش دادن موسقی با کیفیت عالی را ارائه می‌دهند، بی سیم هستند و کمترین نشت صدا به بیرون را دارند، بسیار مورد توجه او قرار خواهند گرفت. چرا که هم پاسخ کاملی به نیاز خودش است و هم ویژگی های هیجان انگیز دیگری در کنار خود دارد.

 

 

6. واضح و روشن صحبت کنید.​​​​​​

 

محصولات شما قرار است مورد استفاده قرار گیرند، پوشیده شوند، مصرف‌شوند و یا توسط افراد واقعی مورد استفاده قرار بگیرند. توضیحات محصول شما باید به طور شفاف باشد. هر چند قرار نیست که درباره مراحل مونتاژ یا تولید آن بنویسید، مشتریان می‌خواهند بدانند که این محصولات چه سودی برای آنها دارد. 
دقت کنید که توضیحات شما بین کالا و مشتری ارتباط برقرار می کند. در صورتی که واقعا چیزی از ویژگی های کالا نمی دانید بهتر است خودتان ابتدا این اطلاعات را بدست آورید یا نهایتا کاربر را به تولید کننده آن ارجاع دهید. همچنین می‌توانید از صفاتی استفاده کنید که ارتباط مثبتی بین کالا و مشتری برقرار کند: راحت، آرام، زیبا، خوشایند، و ... 

 

 

7. سادگی در عین خلاقیت

 

فروش آنلاین

 

یکی از چالش‌های اصلی در هنگام نوشتن توضیحات محصول، حفظ خوانایی آن در عین جذاب و خلاقانه بودن است. در یک کلام واضح و مختصر بنویسید. این اصل را مدنظر قرار بدهید که با کلمات کمتر، مفهموم بیشتری برسانید.
باید فرض کنید که خریداران شما هر کلمه را با صبر و شکیبایی زیادی نمی‌خوانند. پس چکار کنیم که مشتریان به سادگی از سایت ما دور نشوند و به سوی فروشگاه های دیگر نروند؟
اول، توضیحات خود را به گونه‌ای حفظ کنید که به راحتی بتوانند آن را بخوانند و از میان آن بگذرند. از جملات کوتاه با یک ساختار ساده استفاده کنید و نکات فنی را لابه لای آن بگذارید. 
دوم، ویژگی مهم کالا را در ابتدا یا انتهای متن بنویسید. همان چیزهایی که برگ برنده محصول شما در قیاس با محصول رقبا هستند، اما تنها در صورتی کار سازند که توسط مخاطب خوانده شوند.
همانند یک هنرمند که با ظرافت قطعه های کوچک جواهر را کنار هم می‌گذارد تا گردن بندی زیبا بسازد، شما نیز باید با انتخاب صحیح کلمات و چینش مناسب آنها، حداکثر توجه کاربر تان را به چیزی که می خواهید جلب کنید.

 

 

8. داستان بگویید!

 

بله درست خواندید. به جای نوشتن مثل یک فروشنده، شبیه نویسنده باشید. به خریداران خود این احساس را القا کنید که با ورود این محصول به خانه و زندگی تان، چه تغییر بزرگی اتفاق می افتد. از تخیل و احساسات مخاطب برای فروش محصولات کمک بگیرید.
بیایید بگوییم که شما سعی دارید یک فنجان قهوه به آن‌ها بفروشید. به هیچ وجه درگیر خواص فیزیکی آن نشوید. مثلا رنگ‌ها توضیح ندهید، از ابعاد، اندازه و وزن نگویید. به خریداران خود بفهمانید که این ظرف تضمین می‌کند، فنجان قهوه‌ی صبحانه تان، چقدر روماتیک خواهند شد، و داشتن آن چقدر قفسه‌ی آشپزخانه شما را زیبا می کند.
 بازاریابی صحیح یعنی بردن مشتری به فضایی که او دوست دارد خود را در آن ببیند. با استفاده صحیح از داستان، احساس نیاز را بار دیگر در مشتری تقویت کنید، و محصول تان را دقیقا همان چیزی جلوه دهید که او می خواهد.

 


9. فروش بیشتر با افزایش سئو

 

فروش بیشتر با افزایش سئو​​​​​​​​​​​​​​

 

یک راز مهم درباره توضیحات محصولات شما این است که: آن‌ها تنها برای تبلیغ نیستند، توضیحات مناسب همچنین می‌توانند فروشگاه آنلاین شما را به رتبه بهتری در موتورهای جستجو تبدیل کنند.

 

پیشنهاد می کنیم این مقاله را هم بخوانید: 10 نکته طلایی برای سئو سایت و کسب رتبه بالا در گوگل


 راهی هوشمندانه برای هماهنگ شدن کلمات کلیدی در توضیحات محصول خود پیدا کنید تا بیشتر مورد توجه گوگل و دوستانش قرار بگیرید.
این دو نکته را همواره در ذهن داشته باشید:
نکته سنج باشید: نمی‌توانید توضیحات محصول خود را به انبوهی از کلمات کلیدی تبدیل کنید. با افراط در این امر مشتریان را مایوس می کنید. چرا که عملا با انبوهی جمله تکراری و نامفهموم طرف خواهند شد. برای اینکه هم اعتبار خود را حفط کنید، و هم سئو را داشته باشید، تعادل را حفظ کنید.
از کلمات کلیدی که واقعا اثر دارند استفاده کنید: قرار است مخاطب با جست و جوی آن کلمه به سایت شما برسد. پس از گفتن حاشیه بپرهیزید. ترکیب های طولانی تری را انتخاب کنید تا راحت تر بتوانید روی آنها رقابت کنید.
 

۵
از ۵
۳۲ مشارکت کننده

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید