Clicky

زیر دامنه یا ساب دامین (Subdomain) چیست؟

 

دامنه یا دامین (Domain) بخشی از URL است که معمولاً تمامی زیرساخت یک وب‌سایت تحت آن ایجاد می‌شود.

گاهی اوقات بخش‌های یک وب‌سایت آن‌قدر گسترده می‌شود که ممکن است روی تجربۀ کاری و عملکرد آن سایت تأثیر منفی بگذارد. در چنین مواقعی استفاده از زیر دامنه‌ یا ساب دامین یکی از روش‌هایی است که از این اتفاق جلوگیری می‌کند.

حالا با توجه به این مقدمه، می‌خواهیم در این مقاله به شما بگوییم که ساب دامین یا زیر دامنه چیست، چه کاربردی دارد و وب‌سایت‌های مختلف چگونه از آن استفاده می‌کنند.

زیر دامنه یا ساب دامین (Subdomain) چیست؟

ساب دامین پیشوندی است که برای جداسازی بخشی از وب‌سایت شما به «نام دامنه» اضافه می‌شود. برای مثال، آدرس مرکز پشتیبانی وبزی https://doc.webzi.ir است. در این آدرس، «https» پروتکل، «doc» زیر دامنه، «webzi» نام دامنه و «ir.» پسوند دامنه است.

از ساب دامین‌ برای مدیریت صفحه‌ها و بخش‌هایی از وب‌سایت استفاده می‌شود که محتوای متنوع و گسترده‌ای دارند؛ مثل صفحۀ فروش محصولات، وبلاگ یا بخش پشتیبانی.

زیر دامنه‌ها مثل یک وب‌سایت مجزا از دامنۀ اصلی عمل می‌کنند؛ اما در عین حال شما می‌توانید آن را همراه با وب‌سایت اصلی خود توسعه دهید. با این کار شانس رشد ترافیک ارگانیک وب‌سایت را نیز افزایش می‌دهید.

همچنین جالب است بدانید که بعد از ثبت دامنۀ دلخواه خود، می‌توانید به‌طور نامحدود به آن ساب دامین اضافه کنید.

 

9 کاربرد ساب دامین

حالا که با مفهوم زیر دامنه آن آشنا شدیم، می‌خواهیم به چند نمونه از کاربردهای زیر دامنه که در وب‌سایت‌ها از آن‌ها استفاده می‌شود اشاره کنیم.

 

1. صفحۀ فروش محصولات و خدمات

بخش فروشگاه برخی از وب‌سایت‌ها با یک ساب‌ دامین از دامنه اصلی جدا شده است. این کار باعث می‌شود تا یک صفحۀ خاص و مستقل از صفحۀ اصلی طراحی کنید و رویکرد هدفمندتری داشته باشید. برای مثال، بخش فروشگاهی وب‌سایت PlayStation با زیر دامنۀ store.playstation.com از وب‌سایت اصلی جدا شده است.

 

2. نمایش نسخۀ موبایل

برخی از شبکه‌های اجتماعی وب‌سایت خود را روی موبایل با زیر دامنۀ اختصاصی میزبانی می‌کنند. برای مثال، فیس‌بوک یک رابط کاربری خاص برای کاربران تلفن همراه با ساب دامین m.facebook.com ایجاد کرده است. در این ساب دامین، چیدمان فیس‌بوک برای نمایش در صفحۀ گوشی بسیار مناسب و دقیق است.

 

3. خدمات بین‌المللی

برخی از شرکت‌ها خدمات متفاوتی را به نقاط مختلف جهان ارائه می‌کنند. این شرکت‌ها می‌توانند برای ارائۀ خدمات خود در هر کشور از یک ساب دامین اختصاصی استفاده کنند. برای مثال، وب‌سایت یاهو اخبار مربوط به بریتانیا را در uk.yahoo.com و اخبار ایالات متحده را در us.yahoo.com منتشر می‌کند.

 

4. ایجاد مخاطبان هدف متنوع

زیر دامنه‌ها به کسب‌و‌کارها کمک می‌کند تا وب‌سایت‌های منحصربه‌فردی را برای مخاطبان هدف متنوعی طراحی کنند. برای مثال، کاربران وبزی با هدف ساخت فروشگاه اینترنتی یا طراحی وب‌سایت خود وبزی را انتخاب می‌کنند. در حالی که ما در صفحۀ آموزش سئو (seo.webzi.ir) مخاطبان هدف دیگری را نیز جذب کرده‌ایم که ممکن است قصد راه‌اندازی فروشگاه یا وب‌سایت خود را هم نداشته باشند؛ اما به‌دنبال یادگیری سئو هستند.

 

5. وبلاگ

ممکن است در وبلاگ خود موضوعات و کلماتی را هدف قرار دهید که به‌طور مستقیم با سایر موضوعات وب‌‌سایت شما ارتباطی ندارد. اینجا می‌توانید وبلاگ خود را با یک ساب دامین ایجاد کنید. مثلاً وب‌سایت HubSpot که یکی از سایت‌های معتبر آموزش بازاریابی است، بخش وبلاگ خود را با ساب دامین blog.hubspot.com از وب‌سایت اصلی خود جدا کرده است.

 

6. پشتیبانی

شما می‌توانید علاوه بر بخش‌هایی که گفتیم، بخش پشتیبانی و سؤالات متداول وب‌سایت خود را هم با یک زیر دامنه طراحی کنید. این‌گونه هم کار را برای کاربران وب‌سایت خود ساده می‌کنید و هم اینکه می‌توانید این صفحه‌ها را برای موتورهای جست‌وجو بهینه‌سازی (SEO) کنید.

همان‌طور که در ابتدای مقاله هم گفتیم، بخش پشتیبانی وبزی با ساب دامین doc.webzi.ir از وب‌سایت اصلی جدا شده است. ما در این بخش به تمامی سؤالات کاربران دربارۀ وبزی و کار با آن پاسخ داده‌ایم. اگر قصد داشتید فروشگاه یا وب‌سایت خود را راه‌اندازی کنید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً به این صفحه سر بزنید.

 

7. نمایش وب‌سایت به زبان‌های مختلف

ممکن است بخواهید وب‌سایت خود را به چند زبان نمایش دهید. برای این کار هم  می‌توانید از ساب دامین استفاده کنید. مثل ویکی‌پدیا که برای هر زبان یک زیر دامنۀ جداگانه دارد. جالب اینجاست که صفحۀ ویکی‌پدیا فارسی با آدرس fa.wikipedia.org نه‌تنها از نظر زبان، بلکه از نظر محتوا هم با صفحۀ اصلی این وب‌سایت متفاوت است.

خبر خوش برای کاربران وبزی: در وبزی می‌توانید وب‌سایت خود را به‌صورت دو زبانه نمایش دهید. برای مطالعۀ بیشتر صفحۀ سایت‌های دو زبانه را مطالعه کنید.

 

8. ساخت تالار گفت‌وگو

با توجه به اینکه ساخت یک تالار گفت‌وگوی آنلاین (Forum) پیچیدگی‌های خاصی دارد، طراحان وب‌سایت معمولاً این بخش را در یک ساب دامین ایجاد می‌کنند. برای مثال، وب‌سایت سافت 98 بخش انجمن خود را با ساب دامین forum.soft98.ir از وب‌سایت اصلی متمایز کرده است.

 

9. خلاقیت

از ساب دامین برای اجرای ایده‌های خلاقانۀ خود هم می‌توانید استفاده کنید. مثلاً آمازون یک زیر دامنه برای بخش آمازون اسمایل (AmazonSmile) خود ایجاد کرد. در آمازون اسمایل هر زمان که کاربر از ساب دامین smile.amazon.com خرید می‌کند، آمازون نیم‌درصد از مبلغ خرید را به خیریۀ انتخابی او اهدا می‌کند.

نکتۀ آخر: هدفمند عمل کنید

در این مقاله شما را با مفهوم زیر دامنه و کاربردهای آن آشنا کردیم. همچنین گفتیم که وب‌سایت‌های مختلف چگونه از ساب دامین برای اهداف خود استفاده می‌کنند. همان‌طور که خواندید، هیچ‌ وب‌سایتی بی‌هدف سراغ زیر دامنه نرفته است؛ پس شما هم هر وقت قصد داشتید که یک زیر دامنه به وب‌سایت خود اضافه کنید، باید هدف از ایجاد آن را به‌خوبی تعیین و شفاف کنید. فرقی هم نمی‌کند که اهداف شما مرتبط با هدف اصلی وب‌سایت‌تان باشد یا اینکه یک هدف مستقل از آن را تعیین کنید؛ در هر صورت نباید بی‌گُدار به آب بزنید!

۵
از ۵
۴ مشارکت کننده

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید