Clicky

آموزش به‌ روزرسانی حرفه‌ ای وب‌سایت در 8 مرحله

 

آموزش به‌ روزرسانی حرفه‌ ای وب‌سایت در 8 مرحله

اگر می‌خواهید در دنیای وب حرف اول را بزنید و علاوه بر اینکه مخاطبان فعلی خود را حفظ می‌کنید مشتریان و مخاطبان جدیدی را هم جذب کنید، باید وب ‌سایت به ‌روزی داشته باشید. در غیر این صورت جذابیتی برای مخاطبان هدفتان ندارید و آن‌ها به‌سراغ رقبای شما می‌روند.

ما در این مقاله می‌خواهیم کمک کنیم که از این اتفاق جلوگیری کنید. به همین خاطر مراحل به‌روزرسانی حرفه‌ای وب‌سایت را در 8 مرحله به شما آموزش می‌دهیم؛ اما قبل از آن بیایید ببینیم که اصلا چرا باید وب سایت خود را به‌روزرسانی کنیم.

 

چرا باید وب سایت خود را به روز کنیم؟

سؤال بسیار خوبی است! بالاخره باید شما را قانع کنیم که تا آخر این مقاله را بخوانید یا نه؟!

اغلبِ مدیران وب‌سایت‌ها به دلایل زیر به‌سراغ به ‌روزرسانی وب ‌سایت خود می‌روند:

  • وقتی متوجه می‌شوند طراحی وب‌سایت آن‌ها قدیمی شده است؛
  • زمانی که فروش محصولاتشان کاهش می‌یابد؛
  • وقتی که استراتژی سئوی وب‌سایت خود را تغییر می‌دهند؛
  • هنگامی که به‌دنبال ایجاد یک تجربۀ کاربری مناسب‌تر هستند؛
  • وقتی هدفشان کاهش نرخ پرش و افزایش سرعت وب‌سایت می‌شود.

قطعا برای به ‌روزرسانی وب‌سایت دلایل دیگری هم وجود دارد؛ اما ما فقط به مهم‌ترین آن‌ها اشاره کردیم. اگر شما هم چنین اهدافی برای وب‌سایت خود دارید، وقتش رسیده که دستی به سر و روی آن بکشید.

نکتۀ مهم: برای به روزرسانی وب‌ سایت حتما لازم نیست که کل سایت را بکوبید و آن را از نو بسازید. در اغلب اوقات چند تغییر ساده باعث می‌شود تا نسخه‌ای حرفه‌ای‌تر و جذاب‌تر از نسخۀ قبلی وب‌سایت خود داشته باشید. در واقع طراحی وب‌سایت یک بحث است و به روز نگه‌داشتن آن یک بحث دیگر.

 

چگونه سایت را بروزسانی کنیم؟

 

 

چگونه یک وب سایت را در 8 مرحله به روزرسانی کنیم؟

پیشنهاد ما برای به روزرسانی سایت شما، انجام 8 مرحلۀ زیر است:

حالا برویم سراغ توضیح اولین مرحله یعنی بررسی طراحی و محتوای سایت.

 

 

محتوای فعلی سایت را بررسی کنید

1. محتوا و طراحی فعلی وب‌سایت خود را بررسی کنید

اولین قدم در به روز رسانی وب سایت این است که یک ذره‌بین بردارید و سایت خود را به‌طور دقیق بررسی کنید. دقیقا مثل یک کارآگاه که در صحنۀ جرم به‌دنبال سرنخ می‌گردد تا قاتل را پیدا کند، شما هم باید با یک ذره‌بین به‌دنبال قاتل کیفیت وب‌سایتتان باشید.

در این مرحله قرار نیست که محتوای جدیدی ایجاد کنید؛ فقط باید تحلیل کنید که کدام قسمت وب‌سایت شما عملکرد درست و کدام قسمت عملکرد ضعیفی دارد. دقیقا مثل یک کارآگاه باید یک کاغذ و خودکار کنار دستتان باشد و از تمامی بخش‌هایی که نیاز به تغییر دارند یک فهرست تهیه کنید.

به‌طور کلی توجه به 2 بخش در اولین قدم از به روزرسانی وب سایت ضروری است: محتوای بصری و محتوای متنی.

 

بررسی محتوای بصری (Visual Content)

محتوای تصویری شامل هر تصویر و ویدیویی است که برای طراحی وب‌سایت خود استفاده کرده‌اید. اینجا باید تک‌تک آن‌ها را بررسی کنید و محتوایی را پیدا کنید که برای وب‌سایت شما مناسب نیست یا اینکه با هویت فعلی برندتان همخوانی ندارد. حتما لازم نیست که محتواهای ضعیف را حذف کنید؛ بلکه می‌توانید از ابزارهای ویرایش آنلاین برای ویرایش یا جایگزینی آن‌ها کمک بگیرید.

همچنین باید به سرعت بارگذاری وب‌سایت خود توجه ویژه‌ای داشته باشید. برای افزایش سرعت بارگذاری صفحه‌ها بهتر است فایل‌های ویدیویی قدیمی سنگین و حجیم را حذف کنید.

پیشنهاد وبزی: برای یادگیری راهکارهای افزایش سرعت وب‌سایت می‌توانید مقالۀ «9 راهکار طلایی برای افزایش سرعت سایت» را مطالعه کنید.

 

بررسی محتوای نوشتاری (Written Content)

علاوه بر مشاهدۀ تصاویر و ویدیوهای سایت خود باید به محتوای نوشتاری آن هم توجه کنید. در زمان بررسی این نوع از محتوا به‌دنبال اصلاح لینک‌های خراب و همچنین ویرایش اطلاعات حذف‌شده یا نادرست باشید.

مثلا ممکن است توضیحات محصولی که برای یک محصول مهم و خاص فروشگاهتان نوشته‌اید دیگر مناسب نباشد. یا اینکه پرسش و پاسخ‌های صفحۀ پرسش‌های متداول سایت شما به به‌روزرسانی نیاز داشته باشد. در این مواقع با بررسی دقیق محتوای نوشتاری می‌توانید بخش عمده‌ای از نواقص وب‌سایت خود را پیدا و اصلاح کنید.

پیشنهاد وبزی: برای طراحی یک صفحۀ پرسش‌های متداول استاندارد و باکیفیت، پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «نحوه ایجاد یک صفحه پرسش‌های متداول مؤثر» را مطالعه کنید.

 

2. داده‌های وب‌سایت خود را بررسی کنید

علاوه بر بررسی ظاهری، لازم است به پشت‌صحنۀ وب‌سایت هم سری بزنید و داده‌هایی مثل میزان ترافیک سایت، محبوب‌ترین صفحه‌ها، نرخ پرش و ... را تحلیل کنید. این کار به شما کمک می کند تا رفتار مخاطبان خود را بهتر درک کنید و بسنجید که چگونه می‌توانید سایت خود را متناسب با نیازهای آن ها ویرایش و به‌ روزرسانی کنید.

وقتی رفتار مشتریان خود را بهتر از قبل درک کردید، با تجزیه‌و‌تحلیل چراییِ رفتار آن‌ها یک قدم جلوتر بروید. مثلا اگر تعداد زیادی از بازدیدکنندگان وب‌سایت شما صفحۀ خاصی را به‌سرعت و بدون درگیر شدن با آن صفحه ترک می‌کنند، باید دلیل این اتفاق را بفهمید. از خودتان بپرسید که آیا متن این صفحه آن بیشتر از سایر صفحه‌هاست یا بارگذاری آن بیشتر از بقیۀ صفحه‌ها طول می‌کشد؟ شاید هم دلیل دیگری دارد. فهمیدن این دلایل به شما کمک می‌کند که تصمیم‌های دقیق‌تری برای به‌ روزرسانی وب سایت خود بگیرید.

پیشنهاد وبزی: در این مقاله چندین بار از نرخ پرش صحبت کردیم. اگر نمی‌دانید که این عبارت چه معنایی دارد، پیشنهاد می کنیم مقالۀ «نرخ پرش چیست؟» را مطالعه کنید.

 

3. وب‌سایت‌ رقبا را بررسی و ارزیابی کنید

حالا که وب‌سایت خود را از لحاظ ظاهری و محتوایی بررسی کردید، وقت آن است که ببینید رقبای شما در حال انجام چه کاری هستند. در واقع باید ذره‌بین را از روی وب‌سایت خودتان بردارید و روی وب‌سایت رقبا ببرید. بعد از بازدید و تحلیل وب‌سایت آن‌ها هم دوباره به‌سراغ وب‌سایت خودتان برگردید و آن را با وب‌سایت رقبایتان مقایسه کنید.

این مقایسه کمک می‌کند که اگر صفحه یا اطلاعات مهمی در سایت شما وجود ندارد اما در سایت رقبایتان دیده می‌شود، آن را به وب‌سایت خود اضافه کنید. از طرفی ممکن است به چند ایدۀ دست اول برسید و آن‌ها را روی سایت خودتان اجرا کنید.

در مرحلۀ قبل گفتیم که باید داده‌های وب‌سایت خودتان را حسابی تحلیل کنید. حالا در این مرحله باید به‌سراغ رقبا و مقایسۀ داده‌های خود با داده‌های آن‌ها بروید. این کار به شما کمک می‌کند که تحلیل بهتری از سایت رقبایتان داشته باشید. نگران نباشید کار سختی هم نیست. چند ابزار تجزیه و تحلیل مفید وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید به بخشی از داده‌های رقبا دسترسی داشته باشید. برخی از آن‌ها را در زیر معرفی کرده‌ایم:

  • Similar Web: در این وب‌سایت می‌توانید آدرس سایت خود یا رقبایتان را در نوار جستجو وارد کنید تا گزارش کامل و نسبتاً ساده‌ای از پیش‌بینی‌های ترافیکی آن وب‌سایت دریافت کنید.
  • SEMRush: یک ابزار بسیار مهم برای سئوی وب‌سایت است و جزئیات ترافیک هر وب‌سایتی را (چه ارگانیک و چه پولی) در اختیار شما قرار می‌دهد.
  • Ahrefs: در بخش «Site Explore» این سایت می‌توانید ببینید که چگونه ترافیک وب‌سایت رقبای شما در طول زمان تغییر کرده است. همچنین می‌توانید ترافیک آن وب‌سایت را با میزان ترافیک وب‌سایت خود مقایسه کنید.

 

4. ایده‌پردازی کنید

بعد از تحلیل داده‌های رقبا، لازم است ذهن خلاق خود را آمادۀ ایده‌پردازی کنید. عبور از این مرحله هم کار سختی نیست. کافیست نمونه‌های حرفه‌ای طراحی وب‌سایت را در صنعت خودتان و سایر صنعت‌های مرتبط پیدا کنید و از آن‌ها ایده بگیرید.

در این مرحله هر چیزی می‌تواند برای شما الهام‌بخش باشد: از شیوۀ طراحی یک مجلۀ هنری گرفته تا رنگ‌هایی که در یک فروشگاه سنتی به کار رفته است. وقتی که با چنین چیزهایی مواجه شوید، خلاقیت شما بیشتر می‌شود و ایده‌های بهتری برای به روزرسانی وب سایت خود پیدا می‌کنید.

بعد از ایده‌پردازی‌‌های خلاقانه هم آستین‌ها را بالا بزنید و ایده‌هایتان را روی سایت خود اجرا کنید. توصیه می‌کنیم که در این مرحله کمال‌گرا نباشید و درگیر جزئیات پیچیده نشوید. هدف شما فقط این است که با ایجاد تغییرهای کوچک روی سایت خود، نتایج بزرگی را رقم بزنید.

 

5. وب‌سایت خود را چشم‌نواز کنید

این موضوع کاملا بدیهی است که وب‌سایت شما باید از نظر بصری، جذاب و منحصربه‌فرد باشد. با این کار می‌توانید کاربران را لحظات بیشتری را در وب‌سایت خود نگه‌دارید.

در این مرحله باید به جذابیت‌های بصری سایت خود مثل عکس‌ها، فیلم‌ها، انیمیشن‌ها و ... توجه کنید و بررسی کنید که وب‌سایت شما مطابق با اصول طراحی وب طراحی شده است یا خیر.

باز هم تأکید می‌کنیم که قرار نیست از اول وب‌سایت خود را بسازید؛ فقط کافیست کمی تغییرات ایجاد کنید. مثلا ببینید که آیا تصاویر وب‌سایت شما با کمی اصلاح می‌توانند بهتر شوند یا اینکه می‌توانید فیلم‌های باکیفیت‌تری در سایت خود داشته باشید؟

هرچقدر که از تصاویر و فیلم‌های حرفه‌ای‌تر استفاده کنید بهتر است؛ اما اگر بودجه یا امکانات این کار را ندارید اصلا نگران نباشید. ابزارهای متنوع آنلاین و همچنین نرم‌افزارهای قدرتمند مختلفی هستند که به شما کمک می‌کنند عناصر بصری وب‌سایت خود را بهتر از قبل نمایش دهید.

پیشنهاد اول: برای ارتقای جذابیت بصری سایت خود علاوه بر استفاده از نرم‌افزارها و ابزارهای آنلاین، می‌توانید از منابع عکس‌های باکیفیت و رایگان هم کمک بگیرید. خبر خوب این است که ما این منابع را در یک مقاله با عنوان «سایت‌هایی برای دانلود رایگان عکس» جمع‌آوری کرده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را مطالعه و از منابعی که در آن معرفی کرده‌ایم استفاده کنید.

پیشنهاد دوم: اگر قرار است یک حس پویا و اکتیو به مخاطبان خود بدهید، پیشنهاد ما این است که تصاویر ثابت خود را با یک ویرایشگر ویدیویی به ویدیوهای تبلیغاتی حرفه‌ای تبدیل کنید. چراکه ترکیب متن، موسیقی و جلوه‌های ویژه باعث می‌شود یک محتوای قدرتمند تولید کنید و مخاطبان زیادی را به سمت خود جذب کنید.

 

6. به ترندهای روز توجه کنید

همان‌طور که در مرحلۀ چهارم اشاره کردیم، لازم است درک و شناخت عمیقی از بازار خود داشته باشید و با چشمانی باز به‌دنبال ایده‌های جدید بگردید.

یکی از کارهایی که باعث می‌شود ایده‌های تازه پیدا کنید و وب‌سایت به‌روزی داشته باشید، توجه به ترندهای روز طراحی وب است. برای این کار حتما لازم نیست که یک طراح وب باشید؛ بلکه در جایگاه یک صاحب وب‌سایت یا مدیر کسب‌وکار هم باید مطمئن شوید که هم‌زمان با به‌روزشدن صنعت، کسب‌وکارشما هم به‌روز می‌شود.

راهکار اولِ این مرحله این است که به‌طور مرتب وب‌سایت‌ رقبای خود را بررسی کنید تا ببینید آنها در حال انجام چه کاری هستند. با این کار تغییرات یا به‌روزرسانی‌های مختلف وب‌سایت آن‌ها مثل افزودن صفحه‌های جدید را پیدا می‌کنید. راهکار دیگر برای به‌روز ماندن، مطالعۀ مقاله‌های به‌روز طراحی وب است. این‌گونه هم با اصول طراحی وب نوین آشنا می‌شوید و هم برای به‌روزرسانی وب‌سایت خود ایده‌های جدیدی پیدا می‌کنید.

همچنین پیشنهاد می کنیم به دو وب‌سایت قدرتمند Dribbble و Behance هم سر بزنید. این دو وب‌سایت به‌طور تخصصی در حوزۀ طراحی گرافیک فعالیت می‌کنند و به کمک طرح‌های متنوع آن‌ها می‌توانید ایده‌های جدید و به‌روزی را روی وب‌سایت خود اجرا کنید.

 

7. تست A/B انجام دهید

بعد از اینکه چند تغییر مختلف در وب‌سایت خود ایجاد کردید، باید میزان جذابیت آن‌ها برای کاربران را آزمایش کنید. بهترین و ساده‌ترین راه هم انجام آزمایش A/B است.

تست A/B روشی است که با آن می‌توانید دو نسخه از یک وب‌سایت یا اپلیکیشن را با یکدیگر مقایسه کنید و ببینید که کدام‌یک از نسخه‌ها عملکرد بهتری دارند. همچنین می‌توانید آمار ترافیک و تعامل کاربران هر دو نسخه را با هم مقایسه کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا بر اساس داده‌های واقعی، وب‌سایت خود را به‌روزرسانی کنید.

مثلا تصور کنید یک فروشگاه اینترنتی دارید و می‌خواهید بدانید کاربران روی محصول شما در نقطۀ A بیشتر کلیک می‌کنند یا در نقطۀ B. در این موقعیت با تهیۀ دو نسخۀ مختلف از وب‌سایت خود، محصول را یک‌بار در نقطۀ A و یک‌بار در مکان B قرار دهید. در ادامه با تعیین یک بازۀ زمانی مناسب و با استفاده از ابزارهای تست A/B می‌توانید پاسخ سؤال خود را پیدا کنید.

 

8. سئوی وب‌سایت خود را بهینه کنید

مخاطبان هدف شما باید به‌راحتی وب‌سایت شما را در موتورهای جست‌وجو مثل گوگل پیدا کنند. برای این کار، همان‌طور که احتمالا می‌دانید باید سئوی وب‌سایت خود را ارتقا دهید.

شاید تا الان کارهایی برای سئوی وب‌سایت خود انجام داده باشید؛ اما در زمان به‌روزرسانی وب‌سایت هم باید به ارتقای آن توجه کنید. مثلا باید به تصاویر جدید وب‌سایت یک متن جایگزین اضافه کنید و همچنین باید URL صفحه‌های جدید را بهینه کنید.

بهترین نقطۀ شروع برای ارتقای سئو، انجام تحقیق کلمات کلیدی است. منظور از کلمات کلیدی یا کلیدواژه‌ها (keywords) عباراتی است که کاربران برای پیدا کردن کسب‌وکار شما در موتورهای جستجو وارد می‌کنند.

برای پیداکردن کلمات کلیدی مناسب کسب‌وکارتان، پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «8 روش برای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب برای سئو سایت» را مطالعه کنید. همچنین اگر می‌خواهید همیشه در صفحۀ اول گوگل دیده شوید، مطالعۀ صفحۀ آموزش سئو وبزی را از دست ندهید.

 

 

حرف آخر: به‌روز شوید و به‌روز بمانید!

به پایان 8 مرحلۀ جذاب به روزرسانی وب سایت رسیدیم. در این مقاله به شما گفتیم که چرا به روزرسانی وب سایت مهم است و چگونه می‌توانید یک وب‌سایت به‌روز و حرفه‌ای داشته باشید.

فراموش نکنید در هر صنعتی که باشید، رقبایی دارید که به‌روز هستند و با به‌روز بودن، رهبری بازار را به دست گرفته‌اند. اگر شما هم می‌خواهید رهبر بازار شوید و در صنعت خود اثرگذار باشید، لازم است به پیشنهادهایی که در این مقاله گفتیم عمل کنید. هر چقدر که دقیق‌تر و حرفه‌ای‌تر این مراحل را اجرا کنید، موفقیت بیشتری هم در انتظارتان خواهد بود. بهتر است این‌طوری بگوییم که برای موفقیت در دنیای وب باید به‌روز باشید و به‌روز بمانید!

در پایان از شما می‌خواهیم که قبل از شروع به‌روزرسانی وب‌سایت خود، حتما مقالۀ « 10 کاری که قبل از باز طراحی وب سایت حتما باید انجام دهید» را در وبلاگ وبزی بخوانید.

همچنین اگر پیشنهادی برای به‌روزرسانی یک وب‌سایت‌ دارید که ما در این مقاله به آن اشاره نکردیم، آن را در قسمت نظرات همین صفحه با ما و مخاطبانمان به اشتراک بگذارید.

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده
علی گفت:
عالی بود. ممنون از سایت خوبتون

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید