Clicky

بازاریابی جاذبه ای چیست؟ راهنمای کامل بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای

راهنمای کامل بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای

برای راه اندازی یک کسب و کار موفق، مهم است که با جدیدترین متد‌های بازاریابی آشنا باشید. بازاریابی درونگرا یا جاذبه‌ای هم یکی از این متدهاست که به کسب و کارتان رونق می‌بخشد.

امروز دیگر صاحبان مشاغل به خوبی می‌دانند که روش‌های سنتی بازاریابی مانند تبلیغات چاپی و تماس‌های سرد بهترین راه‌های جذب مشتری نیستند. در عوض، بهتر است یک وب سایت با محتوای مفید و جذاب ایجاد کنید که مخاطبان شما واقعاً از آن لذت ببرند.

این روش بازاریابی به محتوای ارزشمند توجه ویژه دارد و به عنوان بازاریابی درونگرا یا جاذبه‌ای شناخته می‌شود.  

اثبات شده است که بازاریابی جاذبه‌ای بسیار موثرتر از روش‌های سنتی در جذب و حفظ مشتری عمل می‌کند.

در این مقاله، قصد داریم تا همه چیزهایی را که باید در مورد این روش بدانید، از تعریف بازاریابی درونگرا گرفته تا مثال‌ها و استراتژی‌های مربوط به آن را به شما آموزش دهیم.

 

بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای چیست؟

بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای یک روش بازاریابی است که تمرکزش را بر روی ایجاد محتوای جذاب و مرتبط با کسب و کارتان قرار داده تا نظر مشتریانتان را به سوی برندتان جلب نماید.

این نوع بازاریابی شامل ایجاد یک وب سایت حرفه‌ای پر از محتواهای عالی، انتشار پست‌های جذاب در وبلاگ، فعالیت موثر در شبکه‌های اجتماعی و ارتقای رتبه وب سایت یعنی همان سئو می‌باشد.

فلسفه بازاریابی درونگرا این است که هرچه به کاربران محتوای مفید وب سایت، منابع آموزشی و سایر ابزارهای کار آمد بیشتری ارائه دهید، گرایش بیشتری خواهند داشت تا برند شما را دنبال کنند.

اگر بازاریابی درونگرا به خوبی انجام شود، نه تنها به شما کمک می‌کند خریداران جدیدی جذب کنید، بلکه باعث می‌شود بر تعداد مشتریان وفادار خود بیافزایید و آنها را حفظ کنید.

 

معنی بازاریابی درون گرا یا Inbound

 

بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای و بازاریابی برونگرا

بازاریابی برونگرا شامل روش‌های فروش سنتی ‌مانند تبلیغات چاپی، تماس‌های سرد، ارسال ایمیل‌های انبوه و موارد دیگر می‌باشد.

هدف از این تاکتیک‌ها وسوسه کردن هرچه بیشتر مردم به خرید محصولات شما است. قبل از اینکه بازاریابی درونگرا مرسوم شود، بازاریابی برونگرا روش استاندارد برای مشاغل بود.

نکته منفی این نوع بازاریابی این است که هدف آن مشتری خاصی نیست که به محصول شما علاقه‌مند باشند.

از آنجا که پیام شما برای مخاطبان عادی زیادی پخش می‌شود، برای اکثر مصرف‌کنندگان مرتبط و جالب نخواهد بود و معمولاً نادیده گرفته می‌شود.

علاوه بر این، بازاریابی برونگرا مکالمه‌ای یک طرفه است. به جای گوش دادن به نگرانی‌های مصرف‌کنندگان و رسیدگی به نیازهای آنها، تنها در مورد محصولات و توجیه خرید آنها صحبت می‌کنند.

در نتیجه، بسیاری از مصرف‌کنندگان تا آنجا که می‌توانند از بازاریابی برونگرا فاصله می‌گیرند.

این یعنی احتمالا بسیاری از آنها از یک مسدود کننده تبلیغات در مرورگر وب خود استفاده می‌کنند، ایمیل‌های بازاریابی را مستقیماً به جعبه هرزنامه (Spam) خود ارسال می‌کنند، از تبلیغات تلویزیونی سریع رد‌‌می‌شوند و از جلوی بیلبوردهای تبلیغاتی به راحتی رد می‌شوند، بدون اینکه نگاهی به آنها بیاندازند.

از طرف دیگر، بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای مانند یک آهنربا است. این نوع بازاریابی بدونه فشار آوردن یا پرخاشگری، ظریف تر اما قدرتمندتر عمل می‌کند.

این روش با صحبت در مورد نیازهای مصرف کننده، کمک به آنها در حل مسائل و آموزش چیزهای جدید باعث ایجاد اعتماد می‌شود و مردم را به طور نامحسوس ‌به سمت یک محصول راهنمایی می‌کنید.

 

تفاوت بازاریابی درون گرا و برون گرا

 

روش بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای

کلید موفقیت در بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای، تعامل با مشتریان است. این تعامل باید در هر مرحله از قیف بازاریابی، از اولین تصویری که می‌بینند تا خرید نهایی وجود داشته باشد.

هدف از تلاش‌های تبلیغاتی شما باید جذب افراد به سمت برند شما، تبدیل آنها به مشتری‌های احتمالی، فروش و فراهم آوردن تجربه‌ای لذت‌بخش از خرید کردن است.

به همین دلیل، روش بازاریابی ورودی به چهار مرحله تقسیم می‌شود:

  1. جذب
  2. تبدیل
  3. نزدیک شدن
  4. لذت

 

جذب) با ایجاد پست‌های مفید و جذاب وبلاگ، پست‌های شبکه‌های اجتماعی و سایر مطالب بازاریابی، تولید سرنخ کنید. جذب افرادی که از قبل به محصول شما علاقه‌مند هستند آسان‌تر خواهد بود، زیرا آنها بالاترین پتانسیل را برای مشتری شدن دارند.

 

تبدیل) پس از اینکه سرنخ‌های قدرتمندی ایجاد کردید، آنها را با محتوایی که متقاعدشان می‌کند به مشتریان وفادار تبدیل شوند، هدف قرار دهید. با جمع آوری اطلاعات تماس و اطلاعات شخصی آنها شروع کنید.

می‌توانید این کار را با استفاده از لندینگ پیج و کال تو اکشن CTA و یا با ارائه محتوای قابل دانلود رایگان در سایت خود انجام دهید.

 

نزدیک شدن) پس از تبدیل سرنخ‌های خود به مشتری‌های احتمالی، آنها را با محتوای جذابتری که آنها را متقاعد به خرید می‌کند، به پایین تر از قیف هدایت کنید.

 

لذت) بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای پس از اولین خرید متوقف نمی‌شود. با پاداش دادن به مشتریان خود با تعاملات معنادار و محتوای آموزنده با کیفیت بالا، باعث لذت بردن آن‌ها شوید.

این مهم در برقراری روابط قوی‌تر با مخاطبان، ایجاد اعتماد به نام تجاریتان و افزایش اعتبار کسب و کار شما کمک خواهد کرد.

 

مراحل بازاریابی درونگرا

 

نمونه‌های بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای

اکنون که به درک گسترده ای از بازاریابی درونگرا یا جاذبه‌ای رسیده اید، وقت آن رسیده که به چند نمونه از انواع بازاریابی درونگرا نگاهی بیاندازید.

  • وبلاگ‌ها، مانند وبلاگ بسیار تخصصی ما در وبزی.
  • اینفوگرافیک‌ها، مانند آمار کاربران وب سایت.
  • کتابهای الکترونیکی، مانند کتابهای الکترونیکی که دارای محتوا آموزشی هستند.
  • ویدیوهای جذاب و مفید.
  • وبینارها، مانند وبینارهای مایکروسافت.
  • دوره‌های آنلاین، مانند کلاس‌های بازاریابی دیجیتال.
  • خبرنامه‌های کاربردی و جالب.
  • پادکست‌ها.
  • پست‌های شبکه‌های اجتماعی.
  • آزمون‌ها و سرگرمی‌ها.
  • سئو، همانطور که در نکات سئو این مقاله توضیح داده خواهد شد.

 

در حالی که طیف گسترده‌ای از این گزینه‌ها وجود دارد، بازاریابی درونگرا عمدتا به بازاریابی محتوا، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و سئو می‌پردازد.

این روش‌های بازاریابی دیجیتال در کنار هم باعث هدایت ترافیک ارگانیک به سمت یک برند تجاری و جابجایی مشتریان از طریق کانال فروش می‌شود.

 

مثال های بازاریابی درونگرا

 

استراتژی‌های بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای

هنگامی‌که نمونه‌های مختلف بازاریابی درونگرا یا جاذبه‌ای را مرور کردید، انواع محتوایی را که بیشترین ارتباط را با مخاطب و برند شما دارند را در نظر بگیرید.

آیا به ایجاد یک وبلاگ فکر می‌کنید؟ آیا باید بیشتر در شبکه‌های اجتماعی پست ارسال کنید؟ ساخت فیلم چطور؟

همانطور که برنامه جدید بازاریابی درونگرای خود را تهیه می‌کنید، این استراتژی‌های بازاریابی می‌توانند به شما در شروع کار کمک کنند:

۱) شناسایی بازار هدف

۲) هویت مناسب برای برندتان بسازید

۳) ایجاد یک وبلاگ

۴) به صورت مهمان وبلاگ نویسی کنید

۵) خلاقیت در محتوا

۶) بهینه سازی سئو

۷) ارسال در شبکه‌های اجتماعی

۸) همکاری با اینفلوئنسرها

۹) با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید

۱۰) ایجاد کمپین‌های ایمیل قدرتمند

۱۱) استفاده از ابزارهای دیجیتال

۱۲) ارائه ارزش رایگان

 

 

۱) شناسایی بازار هدف

به یاد داشته باشید که بازاریابی درونگرا یا جاذبه‌ای، برخلاف بازاریابی برونگرا، شامل فریاد زدن پیام تبلیغاتیتان برای دیگران نیست.

برعکس، این کار در مورد جذب ترافیک با کیفیت بالا است، کاربرانی که در واقع به موقعیت خاصی که ایجاد کردید علاقه‌مند هستند و توانایی تبدیل شدن دارند.

به همین دلیل اولین گام در تسلط بر بازاریابی درونگرا، انجام تحقیقات بازار است.

برای تعریف و درک بازار هدف خود وقت بگذارید. همچنین می‌توانید داده‌هایی در مورد علایق، سرگرمی‌ها، مشاغل، اطلاعات جمعیتی و جغرافیایی آنها را با استفاده از تجزیه و تحلیل وب سایت خود و سایر ابزارهای بازاریابی جمع‌آوری کنید.

سپس از این اطلاعات برای ایجاد پرسونای خریدار و نمایش‌های خیالی از مشتریان خود استفاده کنید. از آنها می‌توانید در استراتژی بازاریابی کلی خود به نحو احسنت استفاده کنید.

با درک عمیق مشتری‌های بالقوه خود، تلاش‌های بازاریابی شما به ثمر خواهد نشست. چراکه متوجه می‌شوید چه محتواهایی برای مخاطبانتان جالب و سرگرم کننده است، نه اسپم یا مزاحم.

 

اولین گام در Inbound Martekting

 

۲) هویت مناسب برای برندتان بسازید

به این فکر کنید: مشاغلی که بیست و چند ساله خدمات فنی به بازار عرضه می‌کنند، دارای هویت تجاری بسیار متفاوتی نسبت به مشاغلی هستند که به بازنشستگان خدمات می‌دهند حتی اگر خدمات مشابهی با آنها داشته باشند.

برای جلب و حفظ توجه بازار هدف خود، برندی بسازید که مورد توجه مشتریان بالقوه شما قرار گیرد.

هر جنبه ای از تلاش‌های بازاریابی درونگرای شما از محتوای وبلاگ تا خبرنامه‌های ایمیلی و شبکه‌های اجتماعی شما  باید از زبان، تصاویر و پالت‌های رنگی استفاده کند که برای مخاطبانتان مرتبط و قابل استفاده هستند.

این نوع بازاریابی به مخاطبانتان نشان می‌دهد که نام تجاری شما نیازهای خاص آنها را برطرف می‌کند و موجب می‌شود تا آنها ارتباط قوی‌تری با تجارت شما برقرار می‌کنند.

 

جلب توجه بازار هدف

 

۳) ایجاد یک وبلاگ

بازاریابی محتوایی هسته اصلی یک استراتژی بازاریابی درونگرا یا جاذبه‌ای را تشکیل می‌دهد. 

اگرچه طیف گسترده ای از انواع محتوا را در بر می‌گیرد، وبلاگ نویسی قلب و روح آن است.

ایجاد وبلاگ یکی از بهترین روش‌ها برای جذب بازدیدکنندگان جدید به وب سایت شماست. برای اینکه توسط مشتریان احتمالی پیدا شوید، باید محتوای آموزنده انتشار دهید. این محتواها باید در مورد نیازهای آنها صحبت کند و به سوالات آنها پاسخ دهد.

همچنین یک وبلاگ با کیفیت بالا بیانگر اعتبار و تخصص برند شما است و باعث ایجاد اعتماد در میان مخاطبان شما می‌شود.

به خاطر داشته باشید که محتوای طولانی‌تر، نتایج عمیق‌تری هم به همراه خواهد داشت.

 

بازاریابی محتوایی هسته اصلی بازاریابی درونگرا

 

۴) به صورت مهمان وبلاگ نویسی کنید

علاوه بر انتشار پست‌های عالی وبلاگ در سایت خود، سعی کنید پست‌های مهمان را در سایر وبلاگ‌های محبوب منتشر کنید.

وبلاگ نویسی مهمان یک روش قدرتمند برای تبلیغ وب سایتتان است، زیرا به شما کمک می‌کند تا توجه اعضای جدید خود را که ممکن است هرگز نام کسب و کار شما را نشنیده باشند، جلب کنید.

تلاش خود را برای ارسال مهمان با مراجعه به سایر وبلاگهای موجود در سایت خود آغاز کنید. بعضی از سایت‌ها صفحات ویژه‌ای دارند که معمولاً با عنوان "برای ما بنویسید " و یا "دستورالعمل‌های تحریریه"، اطلاعاتی را برای نویسندگان مهمان در مورد نحوه کارشان نشان می‌دهند.

اگر این صفحات را نمی‌بینید، برایشان ایمیل بفرستید تا در مورد فرصت‌های وبلاگ‌نویسی مهمان سوال کنید و برخی از ایده‌های مقاله خود را به اشتراک بگذارید. همچنین می‌توانید مستقیماً از طریق لینکدین یا توییتر با نویسندگان تماس بگیرید.

برای به حداکثر رساندن اثربخشی این استراتژی، حتماً پست‌های مهمان را به طور ثابت و منظم بنویسید. شما همچنین باید در بیو نویسنده و در متن خود پست، به وب سایت یا وبلاگ خود لینک دهید. با این کار بک لینک ایجاد می‌شود، که نقش مهمی‌ در ارتقای سئوی وب سایت شما دارد.

 

۵) خلاقیت در محتوا

گرچه وبلاگ‌نویسی یک عمل عالی است، اما این تنها روش بازاریابی محتوا نیست که می‌خواهید در استراتژی بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای خود قرار دهید.

شما همچنین باید به سایر اشکال محتوا مانند کتابهای الکترونیکی، پادکست‌ها، فیلم‌ها، وبینارها و موارد دیگر محتواهایتان را تولید کنید و به اشتراک بگذارید.

 

تولید محتوا در قالب پادکست و وبینار

 

۶) بهینه سازی سئو

هدف نهایی از بهینه سازی موتورهای جستجوی یا همان سئو افزایش عملکرد محتواهایتان و جذب ترافیک بیشتر به سمت سایت شما است.

شما می‌توانید به سئو و بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای به عنوان دو روی یک سکه بازاریابی ورودی فکر کنید.

در حالی که بازاریابی محتوا به معنای ایجاد محتوای خوب، آموزنده و جذاب است، سئو به این معنی است که محتوایتان در گوگل به راحتی پیدا شود.

اگر محتوای شما در نتایج جستجوی گوگل در صفحه‌های 1، 2 یا 3 باشد، احتمال خوانده شدن آن بسیار بیشتر از صفحه ۱۰ یا ۱۲ است.

کار‌هایی که حتماً برای بهبود سئو سایت خود باید انجام دهید

  • برای قرار دادن کلمات کلیدی با حجم بالا در محتوای خود، تحقیق کلمات کلیدی را انجام دهید (می‌توانید از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید).
  • از کلمات کلیدی دنباله‌دار استفاده کنید تا سرچ مخاطبان بیشتری را پوشش دهید.
  • لینک‌های داخلی را بین پست‌های وبلاگ و صفحات وب سایت خود قرار دهید.
  • فرصت‌هایی را برای قرار دادن بک لینک در صفحات سایت‌های دیگر پیدا کنید تا کاربران را به سمت سایت خود بکشانید.

 

۷) ارسال در شبکه‌های اجتماعی

محیط شبکه‌های اجتماعی به عنوان یک ابزار ضروری بازاریابی درونگرا یا جاذبه‌ای برای جذب ترافیک ارگانیک برند شما به حساب می‌آید.

با این فکر شروع کنید که مخاطبان شما از کدام شبکه ها استفاده می‌کنند. آیا آنها مشغول مرور تصاویر در پینترست هستند یا درحال مشاهده پست‌های اینستاگرامی و یا ارسال توییت‌ها؟

تلاش خود را بر ایجاد پست در  شبکه‌های اجتماعی‌ای متمرکز کنید که مخاطبان شما بیشترین فعالیت را در آنها دارند.

هر کدام از شبکه هایی را که انتخاب می‌کنید، با ایجاد ارتباطات شخصی با مشتریان بالقوه، کاربران را به سمت برند خود سوق دهید.

محتواها را مربوط به علایق و نیازهای مشتریانتان بسازید و انتشار دهید و در بخش کامنت‌ها با آنها تعامل داشته باشید.

 

۸) همکاری با اینفلوئنسرها

یکی دیگر از استراتژی‌های بازاریابی درونگرا یا جاذبه‌ای در شبکه‌های اجتماعی، استفاده از بازاریابی اینفلوئنسرهاست.

اینفلوئنسرها افرادی هستند که در شبکه‌های اجتماعی شهرت و فالوور‌های زیادی به دست آورده‌اند و معمولاً حول شاخه خاص معروف شده‌اند.

اگر جایگاه آنها با محصول یا خدمات شما همسو باشد، پیروان آنها احتمالاً همان افرادی هستند که می‌خواهید هدف نام تجاری شما قرار بگیرند.

برای بهره‌مندی از فالوور‌های گسترده این ستاره‌های شبکه‌های اجتماعی، اینفلوئنسرهای مرتبط با اهداف شغلی خود ارتباط برقرار کنید.

برای بهره‌مندی از کمک آنها، مستقیماً از طریق سیستم عامل‌های شبکه‌های اجتماعی با آنها تماس بگیرید.

با آنها در مورد اینکه چگونه می‌توانند از یک همکاری دوطرفه بهره‌مند شوند صحبت کنید. اعم از تبلیغات رایگان، هدیه رایگان یا پاداش‌های دیگر.

این کار به شما کمک می‌کند شهرت کسب و کار خود را گسترش دهید، به برند خود اعتبار ببخشید و برای محصولات خود علاقه‌مندی ایجاد کنید.

 

اینفلوئنسر مارکتینگ

 

۹) با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید

بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای به معنای تعامل هرچه بیشتر با کاربران است. علاوه بر پاسخ به نظرات کاربران در شبکه‌های اجتماعی، باید فرصت‌های دیگری برای مکالمه با آنها پیدا کنید.

به عنوان مثال، شما می‌توانید یک گفتگوی آنلاین در وب سایت خود پیاده‌سازی کنید تا این امکان فراهم شود برای پاسخگویی به سوالات مشتری یا ارائه راهنمایی یا درخواست بازخورد مشتری از آن استفاده کنید.

تعامل مداوم با مشتریان باعث می‌شود برند شما در دسترس، قابل اعتماد و شخصی باشد. به علاوه، مخاطبانتان شما را به خاطر گوش دادن به نگرانی‌هایشان و ایجاد فرصت برای ابراز عقایدشان  بیشتر دوست خواهند داشت.

 

۱۰) ایجاد کمپین‌های ایمیل قدرتمند

با کمک ابزارهای بازاریابی از طریق ایمیل، می‌توانید ایمیل‌های هدفمندی ارسال کنید که محتوای خاصی را برای هر مشتری متناسب با نیازهای او فراهم می‌کند.

موثرترین راه ایمیل مارکتینگ آن است که از طریق این کانال بازاریابی، اطلاعات تخصصی، مشاوره عملی و یا محتوای رایگانی را که باارزش هم هست ارائه دهید.

به ویژه، خبرنامه‌های ایمیلی ابزاری موثر در بازاریابی درونگرا به شمار می‌آیند. از دیگر مثال‌های محتوای ایمیلی باارزش، به کتاب الکترونیکی رایگان و پیشنهادات ویژه مانند تخفیف یا کد کوپن می‌توان اشاره کرد.

 

۱۱) استفاده از ابزارهای دیجیتالی

به محض اینکه مشتریان به سمت برند شما جذب می‌شوند، روند تقسیم‌بندی و هدف گذاری به طور فزاینده‌ای پیچیده می‌شود.

به همین دلیل، استفاده از ابزارهای اتوماسیون بازاریابی برای جمع آوری و مرتب سازی داده‌های مشتری کمک‌کننده خواهد بود.

به همین خاطر یک مجموعه کامل مدیریت بازاریابی و مشتری به شما ابزاری مناسب برای مدیریت کسب و کارتان و برقراری ارتباط با مشتریان ارائه می‌دهد.

همچنین تصویر دقیق‌تری از مشتریانتان را در اختیارتان قرار می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا اقدامات بازاریابی خود را مطابق با نیاز مخاطب خود تنظیم کنید.

در نتیجه، شما قادر خواهید بود تا محتوای هدفمندی ایجاد کنید که به شدت در میان مشتریان محبوب شده و آنها را از طریق کانال‌های فروش بازاریابی کنید.

 

۱۲) ارائه ارزش رایگان

یک موضوع رایج در بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای این است که ارائه ارزش رایگان تا حد زیادی طول می‌کشد.

بین پست‌های آموزنده وبلاگ، کتابهای الکترونیکی قابل دانلود و دوره‌های آنلاین و وبینار رایگان، بازاریابی محتوایی دقیق با وعده ارزش از همان ابتدا مشتریان را به سمت برند شما جذب می‌کند.

با ارائه یک دوره آزمایشی رایگان یک ماهه و همچنین مشاوره رایگان با مشتریان بالقوه، می‌توانید این ایده را یک گام فراتر ببرید.

به مخاطبانتان نشان دهید که فقط به فکر فروش نیستید و واقعاً به فکر رفاه آنها هستید تا باور کنند که با یک برند قابل اعتماد و دوست داشتنی ارتباط برقرار کرده‌اند.

۵
از ۵
۲۰ مشارکت کننده

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید