Clicky

چگونه یک کمپین بازاریابی راه بیاندازیم؟! (راهنمای جامع طراحی و اجرا کمپین بازاریابی)

چگونه یک کمپین بازاریابی راه بیاندازیم؟! (راهنمای جامع طراحی و اجرا کمپین بازاریابی)

تا به حال به این فکر کرده‌اید که چگونه می‌توان از صفر تا صد یک کمپین بازاریابی را برنامه ریزی، طراحی، اجرا و تجزیه و تحلیل کرد. خیالتان راحت، هر آنچه در این مورد نیاز دارید بدانید را به شما خواهیم گفت.

فراموش نکنید که یک کمپین موفق به شما کمک می‌کند تا به نتایج شگفت انگیزی دست پیدا کنید. پس ارزشش را دارد که برایش وقت و انرژی کافی بگذارید.

 

چگونه یک کمپین‌ بازاریابی خوب باعث می ‌شود نام برند شما در ذهن مخاطب ماندگار شود؟

 کمپین‌های بازاریابی در تلاش هستند تا مصرف‌کنندگان را به سمت اقدامی‌ مطلوب راهنمایی ‌کنند. آنها یک نقش مهم دیگری هم دارند. آن هم این است که به برندها هویت، شخصیت و احساس ببخشند.

با وبزی همراه باشید و این راهنما جامع را دنبال کنید تا در کمپین‌ بازاریابی بعدیتان با دیدی روشن و قوی به دستاوردهای بیشتری دست پیدا کنید.

برای اینکه نحوه اجرا کردن کمپین‌های بازاریابی تأثیرگذار را به شما آموزش دهیم نیاز داریم تا به عناوین زیر به ترتیب بپردازیم:

۱)کمپین بازاریابی چیست؟

۲)انواع کمپین‌های بازاریابی

۳)مولفه‌های کمپین بازاریابی

۴)چگونه یک کمپین بازاریابی موفق ایجاد کنیم؟

 

۱) کمپین بازاریابی چیست؟

یک کمپین‌ بازاریابی برای پیش‌برد هدفی خاص مانند افزایش آگاهی از یک محصول جدید یا گرفتن فیدبک از مشتریان ایجاد می‌شود و برای دست یافتن به آن تلاشی سازمان یافته و استراتژیک دارد.

این کمپین‌ها معمولاً به کمک رسانه‌های مختلف از جمله ایمیل، تبلیغات چاپی، تبلیغات تلویزیونی یا رادیویی، تبلیغات کلیکی و شبکه‌های اجتماعی، سعی دارند تا نظر مصرف کنندگان را به سمت خود جلب ‌کنند.

به این نکته توجه کنید که کمپین‌های بازاریابی لزوماً شامل همه تلاش‌های بازاریابی یک برند نمی‌شوند. درست همانند معنای کلمه "کمپین" که به معنای "مجموعه عملیات طراحی شده هماهنگ برای دستیابی به یک نتیجه خاص" است، این روش بازاریابی هم به کمک چنیدن تلاش هماهنگ باهم کار را پیش می‌برد.

درست به همین دلیل است که سیاستمداران برای یک انتخابات خاص و نظامیان برای یک نبرد خاص از کلمه کمپین استفاده می‌کنند.

کمپین‌های بازاریابی از یک موضوع ثابت پیروی می‌کنند و بر روی یک ایده یا هدف واحد خاص تمرکز دارد.

به عنوان مثال، هر تبلیغی که از نایک می‌بینید و یا می‌شنوید لزوما بخشی از یک کمپین نیست. اما اگر تابلوی تبلیغات نایک را در بیلبورد خیابان دیدید، پست‌های اینستاگرام اسپانسر شده توسط نایک را مشاهده کردید  و ایمیلی از آن دریافت کردید که هر سه یکم تم مشخص و هدف تبلیغاتی واحدی داشتند، به طور مثال همگی یک محصول خاص را تبلیغ می‌کردند، قطعاً شاهد یک کمپین بازاریابی هستید.

همچنین احتمالاً کلمه "کمپین" را هم برای بازاریابی و هم برای تبلیغات شنیده اید. تفاوت این دو در چیست؟

تبلیغات جزئی از بازاریابی به حساب می‌آیند. بازاریابی یعنی این که چگونه یک شرکت قصد دارد آگاهی نام تجاری خود را افزایش داده و مشتریان را متقاعد به انجام خرید کند. در حالی که تبلیغات فرآیندی است که پیام‌های اقناعی پیرامون یک هدف خاص ایجاد می‌کند.

کمپین تبلیغاتی می‌تواند بخشی از استراتژی یک کمپین بازاریابی باشد. به عنوان مثال، اگر نایک در مورد عرضه یک محصول جدید تبلیغات می‌کرد، تبلیغاتش بخشی از تلاش‌های گسترده بازاریابیش بوده که ممکن است شامل موارد دیگری همچون ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و گوگل ادوردز نیز شود.

بنابراین، تلاش‌های بازاریابی برای رسیدن به یک هدف واحد متمرکز می‌شود. کمپین‌های بازاریابی علی‌رغم تعریف ساده‌ای که دارند، می‌توانند کارهای زیادی را از پیش ببرند.

 

تعریف کمپین بازاریابی

 

۲) انواع کمپین‌های بازاریابی

اجازه دهید در این بخش معروفترین و کاربردی‌ترین کمپین‌های بازاریابی را برایتان نام ببریم:

۱)کمپین بازاریابی محصول

۲)کمپین توسعه برند

۳)کمپین ایمیل مارکتینگ

۴)کمپین بازاریابی محتوا

۵)کمپین محتوای تولید شده توسط کاربر

۶)روابط عمومی‌/ کمپین آگاهی رسانی

۷)کمپین پست مستقیم

۸)کمپین بازاریابی شرکت‌های وابسته

۹)کمپین شبکه‌های اجتماعی

۱۰)کمپین بازاریابی اکتسابی

۱۱)کمپین بازاریابی پولی

 

انواع کمپین های بازاریابی

 

۳) مولفه‌های کمپین بازاریابی

در برنامه ریزی، اجرا و بهره‌برداری از یک کمپین بازاریابی چندین مولفه مهم وجود دارد که باید به آنها توجه داشته باشید.

شما باید اهداف و شاخص کلیدی عملکرد KPIs  خود را مشخص ‌کنید و تعیین نمایید که هدف نهایی کمپینتان چیست. آن را به صورت کمی‌ هم بر روی کاغذ بیاورید و نحوه آنالیز نتایجش را مشخص سازید.

به عنوان مثال، کمپین تولید محتوای شما ممکن است با ترافیک ارگانیک اندازه‌گیری شود و مثلا اینگونه نتیجه گیری ‌‌کنید که هر پست باعث می‌شود 1000 بازدید و 10 مخاطب جدید در ماه به دست آورید و همین امر موجب ایجاد تغییراتی در معیارهای Google Analytics ‌شما خواهد شد.

شبکه‌ها: محتوا و پیام‌های شما کجا نمایش داده می‌شوند؟ به عنوان مثال، اگر یک کمپین بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی می‌خواهید اجرا کنید، باید ببینید جمعیت هدف شما در کدام شبکه‌های اجتماعی بیشتر حضور دارند و همان شبکه‌ها را اولویت خود قرار دهید و شبکه‌هایی که احتمال وفاداری مخاطبان به شما در آنها کمتر است، حذف کنید.

بودجه: شاید همه تلاش‌های بازاریابی لزوماً به بودجه خیلی هنگفتی احتیاج نداشته باشند، اما همه آنها برای پیشبرد برنامه‌های خود نیازمند بودجه هستند. در حساب و کتاب‌های خود هزینه آژانس تبلیغاتی و هزینه‌های آزاد را هم قید کنید و تجزیه و تحلیل بازگشت سرمایه کمپین خود را نیز انجام دهید.

قالب‌های محتوا: تعیین کنید چه نوع محتواهایی را برای استفاده در کمپین خود استفاده خواهید کرد. برای بازاریابان معمول است که چندین قالب محتوای مختلف را در یک کمپین خاص قرار دهند.

به عنوان مثال، یک کمپین برند تجاری می‌تواند شامل تبلیغات ویدئویی، بیانیه‌های مطبوعاتی و پست‌های مهمان باشد.

اعضای تیم: افرادی که برای فعالیت در کمپینتان کار می‌کنند، چه کسانی هستند؟ قبل از شروع کمپین خود، مطمئن شوید که افرادی را در اختیار دارید که می‌توانند در زمینه نوشتن مطالب تبلیغاتی، ساخت وب سایت، طراحی، برنامه ریزی بودجه، ویدئو یا سایر عناصری که در این کمپین به کار می‌برید به شما کمک کنند.

طراحی: در آخر، یک کمپین بازاریابی عالی نیاز به وب سایت زیبا، لوگو جذاب و ویدیو یا اینفوگراف تعاملی قوی دارد. مطمئن شوید که طراحی شما برای اهداف کمپین حرفه‌ای و مناسب است.

 

۴)چگونه یک کمپین بازاریابی موفق ایجاد کنیم؟

راه‌اندازی و پیش بردن یک کمپین بازاریابی ممکن است کمی پیچیده به نظر برسد. اما اگر این کار را به درستی انجام دهید، خیلی هم سخت نیست.

قبل از اینکه محتوایتان را ایجاد کنید، باید آن را تست کرده و کاری را که می‌خواهید انجام دهید، ببینید یا بخوانید یا بشنوید.

برای موفقیت، تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که به سوالات ذهنی مخاطبانتان تا حد ممکن دقیق و درست پاسخ دهید تا رویکردی دقیق برای فعالیت بازاریابی خود پیدا کنید.

 

برای کمپین بازاریابی خود برنامه ریزی کنید

این مرحله برای اثربخشی کمپین بازاریابی شما بسیار مهم است. مرحله برنامه ریزی تعیین می‌کند که چگونه موفقیت را اندازه‌گیری کنید و تیم را هدایت کنید.

 

۱)هدف کمپین شما چیست؟

بیایید ساده شروع کنیم. اول به جواب این سوال‌ها خوب فکر کنید. چرا این کمپین را اجرا می‌کنید؟ دوست دارید کمپین شما برای تجارتتان چه نتیجه‌ای به همراه داشته باشد؟

اگر در تعریف هدف کمپین خود مشکلی ندارید، کار را به طور گسترده شروع کنید. نگاهی به اهداف زیر بیندازید.

  1. یک محصول یا خدمات جدید را تبلیغ کنید
  2. آگاهی از برندتان را افزایش دهید
  3. فیدبک یا اطلاعات مشتری را جمع‌آوری کنید
  4. پول درآوردن
  5. تعامل با کاربرانتان را افزایش دهید
  6. رویداد‌های آینده را تبلیغ کنید

این لیست کامل نیست اما به شما ایده می‌دهد که بر اساس یک هدف مشخص، کمپینی تاثیرگذار راه بیاندازید.

بیایید یک نگاهی به مورد سوم بیاندازیم. فیدبک یا محتوای تولید شده توسط مشتری را جمع‌آوری کنید.

پیش از هر چیز باید هدف اصلی تبلیغات خود را در نظر بگیرید و آن را به یک هدف هوشمند تبدیل کنید. یک هدف هوشمند باید خاص، قابل اندازه‌گیری، قابل دستیابی، مرتبط و به موقع باشد. اهداف هوشمند به شما برنامه می دهند و مسئولیت‌پذیرتان می‌کند.

"هدف کمپین بازاریابی ما جمع‌آوری فیدبک یا محتوای تولید شده توسط مشتری است."

"هدف کمپین بازاریابی ما جمع‌آوری محتوای تولید شده در خصوص معرفی خط تولید جدید سال 2020 است. این محتواها توسط 100 کاربر از طریق هشتگ در اینستاگرام تولید شده است."

هدف خاص (محتوای تولید شده توسط کاربر)، قابل اندازه‌گیری (100 کاربر)، قابل دستیابی (از طریق هشتگ خاصی در اینستاگرام)، مرتبط با (خط تولید جدید) و به موقع (در سال 2020) است.

دیدید که چگونه هدف اصلی تبلیغات فوراً به یک هدف عملی و قابل دستیابی تبدیل شد؟ آیا انجام چنین اقدامات مشخصی برای کمپین شما دشوار است؟

شاید اکنون این تصمیم‌گیری کمی سخت باشد، اما بر روی زندگی و مبارزات رقابتی شما در آینده تاثیر زیادی خواهد گذاشت.

 

2. کمپین خود را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

پاسخ‌ به این سوال برای هر کسی متفاوت خواهد بود. ممکن است با "نرخ باز کردن ایمیل"، "فالو کردن صفحه جدید اینستاگرام"، "پیش خرید محصول" و یا همه موارد بالا پاسخ شما به این سوال باشد.

این پاسخ‌ به هدف اصلی کمپین شما بستگی دارد. در اینجا چند نمونه از معیارهای اندازه‌گیری بر اساس اهداف کمپین ذکر شده در بالا آورده شده است.

  • برای تبلیغ محصول یا خدمات جدید: پیش خرید و فروش
  • برای افزایش آگاهی از نام تجاری: احساسات، تگ‌های شبکه‌های اجتماعی و مطبوعات
  • برای جمع‌آوری بازخورد یا محتوای مشتری: تگ‌های شبکه‌های اجتماعی و تعامل
  • برای درآمدزایی: سود، فروش و افزایش تعداد مشتریان
  • برای افزایش تعامل کاربر: اشتراکات وبلاگ، اشتراک گذشتن پست‌ها در شبکه‌های اجتماعی و تعاملات ایمیلی
  • برای تبلیغ یک رویداد آینده: فروش بلیط، رزرو برنامه سرگرم‌کننده و با یک برنامه اجتماعی

اگر کمپین شما شامل تلاش‌های بازاریابی متعددی (مانند بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و تبلیغات رسانه‌ای) است، تعریف معیار برای تعیین میزان تبلیغات در هر کانال بازاریابی کاری عاقلانه است.

در ادامه مثال بالا، برای عملیاتی کردن کمپین بازاریابی خود باید کمپین محتوای تولید شده توسط کاربر خود را در شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و وبلاگ خود اجرا ‌کردیم.

بهتر است ابتدا شاخص‌های اصلی عملکرد KPI برای هر رسانه را نام ببریم:

  • تعاملات اینستاگرام از جمله لایک، کامنت و هشتگ‌ها
  • نرخ باز کردن و نرخ کلیک کردن در فضای ایمیل
  • بازدید از وبلاگ، تعداد کلیک و به‌اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی

حالا باید کمپین خود را بر اساس این معیارها تعریف کنید.

در حالی که KPI‌ های فوق نشان می‌دهد که یک کمپین چقدر توانسته به مخاطبان نزدیک شود و آنها را درگیر سازد،یک معیار مهمتری وجود دارد که به ‌ما می‌گوید چقدر به هدف هوشمند خود نزدیک شده‌ایم.

برای به دست آوردن این معیار مهم باید به یک سوال دیگر بیندیشیم: "موفقیت" برای شرکت شما چگونه است؟ مطمئناً رسیدن به هدفی از پیش تعیین شده هیجان انگیز است، اما این همیشه ممکن نیست. چه چیزی (خارج از هدف شما) برایتان موفقیت محسوب می‌شود؟ اگر که کمپینتان آن را برآورده نکرده است، چه چیزی باعث می‌شود که احساس کنید کمپین شما موفق عمل کرده است؟

اگر کمپین بازاریابیتان به منظور افزایش آگاهی از نام تجاریتان تشکیل شده است و هدفتان رسیدن به 50 تارگت روابط عمومی ‌در پایان سال است، تارگت‌های خود را با ددلاینشان مشخص کنید.

این کار نه تنها به شما کمک می‌کند که برای رسیدن به هدف نهایی خود کار را مسمم‌تر ادامه دهید، روحیه تیم را نیز تقویت می‌سازد و به شما یادآوری می‌کند که سرمایه‌گذاریتان در حال نتیجه دادن است.

 

۳) مخاطب هدفتان چه کسی است؟

و اما رسیدیم به تمرکز بر روی "مخاطبان هدف" کمپین بازاریابی. این بخش یکی از موارد بسیار مهمی است  که باید درباره آن صحبت کنیم. زیرا همسویی شما با مخاطبان می‌تواند تلاش‌های بازاریابیتان را به ثمر برساند.

همه تصمیماتی که می‌گیرد به یک چیز برمی‌گردند: رضایت مخاطبان شما و متقاعد کردن آنها برای انجام یک اقدام.

یک قدم مهم که در پیش روی شماست این است که بدانید کمپین شما در چه مرحله‌ای خریدار را هدف قرار داده است.

آیا می‌خواهید مشتریان جدیدی به دست آورید یا اینکه سعی دارید از مشتریان فعلی خود بازخورد بهتری بگیرید؟ آیا برندتان را برای کسانی که آن را می‌شناسند بازاریابی می‌کنید یا اینکه قصد دارید هویت برند جدیدی را به همگان معرفی کنید؟

پیام بازاریابی شما بسته به اینکه مخاطبان کمپین شما در مرحله آگاهی، ملاحظه یا تصمیم گیری قرار دارند، متفاوت خواهد بود.

توجه به این نکته مهم است که یک کمپین بازاریابی می‌تواند چراغ راهی برای مخاطبان گوناگون در مراحل مختلف مسیرتان باشد.

به عنوان مثال، اگرچه  کمپین شما مشتریان فعلیتان را مورد هدف قرار می‌دهد، اما مسلماً آگاهی از برندتان می‌تواند مصرف کنندگان جدید را هم به سوی شما جذب نماید.

در مرحله بعد، علایق مخاطب و نقاط ضعف خود را مشخص کنید.

در اینجا چند سوال وجود دارد که می‌توانید از خود و تیمتان بپرسید تا مخاطبان خود را بهتر درک کنید.

  • علایق عمومی‌ مخاطبان من چیست؟ چه مجله‌هایی را می‌خوانند؟ چه برنامه‌های تلویزیونی را تماشا می‌کنند؟ اوقات فراغت خود را چگونه سپری می‌کنند؟
  • مخاطبان من از کجا آنلاین می‌شوند؟ آنها برای چه هدفی از اینستاگرام، فیس بوک و سایر شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند؟ آیا خود را درگیر می‌کنند یا فقط به آن سر می‌زنند؟
  • چه نوع محتوایی مورد توجه مخاطب من قرار می‌گیرد؟ آیا آنها به پیام‌های فروش مستقیمتان پاسخ می‌دهند یا ترجیح می‌دهند محتواهای باارزشی از شما دریافت کنند که به طور غیرمستقیم پیام فروش خود را مطرح می‌کند؟ آنها با چه لحن و زبانی بیشتر ارتباط می‌گیرند؟
  • با چه نوع مشکلاتی مواجه هستند که محصول یا خدمات برندتان آنها را برطرف سازد؟

آشنایی کامل با مخاطبان کمپین، به شما کمک می‌کند تا با اطمینان به این سوالات و هر سوال دیگری که ممکن است در طول کمپین با آنها مواجه شوید، پاسخ دهید.

 

kpi در کمپین بازاریابی

 

۴) محتوا کمپین شما چیست؟ چه کسی و چگونه بازاریابی شما را انجام می‌دهد؟

وقت آن رسیده که در مورد خود کمپین صحبت کنیم. مطمئنا در این مرحله، شما می‌دانید که چرا می‌خواهید کمپینتان را اجرا ‌کنید؟ چگونه آن را اندازه‌گیری ‌کنید و چه کسی را مورد هدف قرار ‌دهید. حال، بیایید در مورد چگونگی اجرا کمپین صحبت کنیم ... به معنای واقعی کلمه.

کمپین‌های بازاریابی هم مانند برند، به یک مأموریت، یک چشم انداز و یک هویت بصری نیاز دارند.

کمپین‌های موفق شاخه‌ای از برندینگ محسوب می‌شوند.

پس سعی کنید کمپینتان چه از نظر بصری و چه از نظر ایده‌پردازی با برند تجاریتان سازگاری داشته باشد و هویت خود را حفظ ‌کند.

برخی از مشاغل برای ایجاد دارایی‌های بازاریابی کمپین خود از یک تیم داخلی استفاده می‌کنند در حالی که برخی دیگر این کار را برون‌سپاری می‌کنند.

استخدام فریلنسر نیز به شما کمک خواهد کرد تا عملکرد درخشان‌تری داشته باشید و به نتایج بهتری دست پیدا کنید.

بسته به اهداف خاص کمپینتان، به شما توصیه می‌کنیم تا کار را با تیم داخلی خود شروع کنید. آنها احتمالاً تخصص کافی برای این کار را دارند و می‌توانند در مورد آنچه کمپین شما برای موفقیت لازم دارد بحث کنند.

به عنوان مثال با تیم شبکه‌های اجتماعیتان مشاوره کنید و کار را از کمپین اینستاگرامیتان شروع کنید. آنها با ساز و کار محتوای اینستاگرام و آنچه مخاطبان اینستاگرامی شما دوست دارند ببینند، بیشترین آشنایی را دارند. پس این بخش از کمپین را به آنها اختصاص دهید. می‌توانید ایده‌پردازی آن را به آژانس تبلیغاتی یا یک فریلنسر واگذار کنید.

در این مرحله نیاز دارید وقت بگذارید و محتوا مبارزاتی کمپین خود را ایده‌پردازی و تولید نمایید.

 در مرحله بعدی، به نحوه توزیع دارایی‌های کمپین و ارتباط با مخاطبان آن خواهیم پرداخت.

 

۵) چگونه به مخاطبان خود دسترسی خواهید یافت؟

به این فکر کنید که کمپین شما باید از چه نوع بازاریابی استفاده کند. این انتخاب به عوامل مختلفی همچون اولویت مخاطبان، بودجه و میزان تعامل با برند بستگی دارد.

به شبکه‌های فعلیتان که از آنها برای تبلیغ شرکت خود استفاده می‌کنید، نگاهی بیندازید. کدام یک بهترین عملکرد را دارند؟ کدام یک ممکن است هزینه تبلیغات شما را برگرداند؟ کدام یک بیشترین مخاطبین را دارند؟ از همه مهمتر، مشتریان شما در کدام پلت‌فرم‌ها بیشتر فعال هستند؟

همچنین، اگرچه استفاده از چند شبکه‌ اجتماعی بسیار توصیه می‌شود، اما شاید کار عاقلانه‌ای نباشد که کمپین خود را در شبکه‌ای جدید منتشر کنید که تا به حال نداشته‌اید و تازه می‌خواهید آن را راه بیاندازید. بنابراین، به آن کانال‌های بازاریابی که در حال حاضر آماده دارید، بچسبید.

 

۶) چگونه و چه موقع منتشر خواهید کرد؟

یک ضرب‌الاجل برای کمپین خود تعیین کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد تا در مورد زمان، چگونگی و تعداد دفعات تبلیغ کردن خود ذهنیت داشته باشید.

ابتدا یک جدول زمانی کلی برای کمپین بازاریابی خود بسازید. در یک تقویم، تاریخ شروع و ددلاین تبلیغات خود را یادداشت کنید. به این وسیله پارامترهایی خواهید داشت تا بتوانید درون آنها کار کنید.

در مرحله بعد، نگاهی به دارایی‌های بازاریابی و کانال‌های تبلیغاتی خود بیندازید.

بر اساس افراد و منابع مالیتان، چند بار می‌توانید برای انتشار و بازاریابی محتوای تبلیغاتی خود هزینه کنید؟ برای هر کانال بازاریابی یک تقویم تبلیغاتی ایجاد کنید. برای هر یک از آنها تصمیم بگیرید و پست‌های برنامه ریزی شده، ایمیل‌ها و غیره را در تقویم خود ترسیم کنید.

چرا باید کمپین خود را به صورت بصری ترسیم کنید؟! این کار به شما کمک می‌کند تبلیغات خود را به طور منطقی و حساب شده در هر رسانه منتشر کنید.

همچنین به شما ایده می‌دهد که وقت و انرژیتان را چگونه بین این کانال‌ها تقسیم کنید.

اگر تقویم تبلیغاتی شما بسیار پیچیده به نظر می‌رسد، نگران نشوید. برخی ابزارهای شبکه‌های اجتماعی و ابزارهای برنامه ریزی ایمیل می‌توانند فشار ارسال روزانه را کاهش دهند.

در مرحله تبلیغات همه چیز به این ارتباط پیدا می‌کند که کمپین خود را در مقابل دیدگان مخاطبان خود قرار دهید. اما چگونه قرار است مخاطبان خود را وادار کنید تا هدف کمپین شما را دنبال کنند؟ در مرحله بعدی، ما در مورد چگونگی بهینه‌سازی کمپین خود برای بهبود نرخ تبدیل مشتری‌ بحث خواهیم کرد.

 

۷) بازاریابی شما چگونه عمل مورد نظر را پیش می‌برد؟

حتی اگر کمپین شما کارآمد باشد و تعداد زیادی از بازدیدکنندگان را به خود جلب کند، باز هم باید با کمک "کال تو اکشن" های مناسب، مخاطبان را به انجام اقدامات مورد نظر خود ترغیب کنید.

نوبت آن رسیده تا در مورد هدف هوشمند که در ابتدا تعریف کردیم صحبت ‌کنیم. بیایید لحظه‌ای وقت بگذاریم و آن هدف را مرور کنیم.

برای نمونه، هدف هوشمند ما که "جمع‌آوری محتوای تولید شده 100 کاربر از طریق هشتگ‌گذاری نشان‌دار در اینستاگرام برای خط تولید جدیدمان بود."

این مرحله به کالیبره کردن تلاش‌ها و شبکه‌های بازاریابی شما اختصاص دارد تا مشتریانتان را به سمت رسیدن به هدف مورد نظر خود سوق دهد. این کار از طریق دارایی‌های تبدیلی مانند کال تو اکشن، لندینگ پیج و فرم‌ها انجام می‌شود.

از این دارایی‌ها می‌توان به طور جداگانه یا در ارتباط با یکدیگر استفاده کرد، به طور مثال می‌توانید فرم در صفحه فرود خود بگذارید و از مخاطبان خود بخواهید آن را پر کنند و در همان صفحه از کال تو اکشن جذاب هم استفاده کنید.

 

کال تو اکشن

کال تو اکشن درخواست مستقیم از مخاطبانتان است. این دکمه یک تصویر یا متن کوتاهی است که بازدیدکنندگان، راهنماها و مشتریان را به اقدامی وا می‌دارد.

استفاده از دکمه فراخوان برای موفقیت یک کمپین امری مهم و ضروری است.

CTA کمپین شما نمی‌تواند به سادگی از مخاطبانتان بخواهد که هدف شما را محقق سازد. پس باید شرایطی را در نظر بگیرید که مخاطبان متوجه شوند که از  انجام اقدام موردنظر شما چگونه سود می‌برند و آن را در CTA خود هم نشان دهید.

اگر در کال تو اکشن کمپینی که مثال زدیم "تصویر محصول ما را با این هشتگ ارسال کنید" ممکن است کمی خشک و غیردوستانه به نظر برسد. درست است که کال تو اکشن از مخاطب مستقیما درخواست می‌کند، اما فراموش نکنید که هدف آن تشویق کردن، الهام بخشیدن و متقاعد کردن است.

در این مثال بهتر است برای CTA خود این جمله را به کار ببرید: "اگر عکسی از محصول ما را با این هشتگ به اشتراک بگذارید ویدیوی بعدی ما نمایش داده می‌شود!"

مخاطبانتان تا مطمئن نشوند که نفعی برای آنها وجود دارد "اقدام مورد نظر" شما را انجام نمی‌دهند.

 

۸)چه معیارهایی را می‌توانید کنترل کنید؟

معیارهای اثربخشی که به واسطه آنها می‌توانید بر کمپین خود نظارت کنید به نوع کمپین بازاریابی که قرار است اجرا ‌کنید و کانال‌هایی که می‌خواهید در آنها فعالیت داشته باشید بستگی دارد.

برای اینکه ذهنیت بهتری پیدا کنید به شما یک لیست مونیتورینگ نشان می‌دهیم. توجه داشته باشید که بیشتر باید بر روی معیارهایی همچون ترافیک، نرخ کلیک و میزان تعامل تمرکز کنید.

معیارهای ایمیل

 

معیارهای شبکه‌های اجتماعی

  • نرخ کلیک
  • نرخ تبدیل
  • هزینه به ازای هر کلیک
  • هزینه به ازای هر تبدیل

 

معیارهای شبکه‌های اجتماعی (ارگانیک)

  • تعاملات غیرفعال (لایک کردن و اشتراک گذاری)
  • تعاملات فعال (کامنت)
  • فالو کردن
  • نرخ کلیک

 

نمایش معیارهای تبلیغات پولی

  • نرخ کلیک
  • نرخ تبدیل
  • هزینه هر تبدیل

 

معیارهای محتوا / سئو

  • نرخ کلیک
  • نرخ پرش
  • زمان باقی ماندن در صفحه
  • میزان اسکرول کردن در صفحه
  • نرخ تبدیل

نظارت بر این معیارها می‌تواند به شما کمک کند تا کمپین خود را به طور دقیق ارزیابی کنید و درک بهتری از نحوه بهبود آن داشته باشید.

 

ارزیابی کمپین بازاریابی شما

اندازه‌گیری و تجزیه و تحلیل داده‌های کمپین بازاریابی می‌تواند بینشی منحصر به فرد در مورد مخاطبان، کانال‌های بازاریابی و بودجه شما به وجود بیاورد. از آن مهم‌تر می‌تواند به شما بگوید که در کمپین بعدی خود چه کارهایی را باید انجام دهید و از انجام چه کارهایی باید اجتناب کنید.

 

چگونه خواهید فهمید که کمپین انتخاباتی شما کارساز بوده است؟

به این سوال مهم پاسخ دهید که آیا کمپین شما به هدف اولیه هوشمند خود رسیده است یا خیر. اگر چنین بود که عالی است! اما اگر این کار را نکرده است هم ناامید نشوید. هنوز هم می‌توان به موفقیت دست پیدا کرد.

به عنوان مثال، اگر هدف شما افزایش بازدیدهای ارگانیک وبلاگتان و رسیدن به عدد 100K بود، هرگونه افزایش بازدیدی که مشاهده کنید، به نوعی موفقیت محسوب می‌شود.

میان یک کارزار تبلیغاتی کارساز و یک کمپین بازاریابی ارزشمند تفاوت وجود دارد. یک کمپین ارزشمند متناسب با زمان و انرژی که برای آن می‌گذارید به شما نرخ بازگشت سرمایه ROI می‌دهد.

اگر پیروزی کمپینتان به پیش خریدهای صورت گرفته، جذب آگهی‌های قوی، بازدیدهای بیشتر و یا مشارکت‌های بهتری منجر شود، کار خود را درست انجام داده‌اید. اما هرگز به همین مقدار اکتفا نکنید.

برای این تاکید داشتیم اولین کاری که باید انجام دهید تعیین هدف کمپینتان است که با پایبند بودن به آن سرمایه گذاری که انجام می‌دهید به نتیجه بازاریابی موردنظرتان برسد.

 

با داده های کمپین بازاریابی چه خواهید کرد؟

این مرحله به حداکثر رساندن تأثیر بازاریابی کمپین شما کمک می کند. وقتی داده‌های کمپین بازاریابی خود را تجزیه و تحلیل می کنید، نه تنها به اندازه‌گیری و ارزیابی نتایج کمپین بازاریابی کمک می کند، بلکه شما را در شناخت بهتر مخاطبان، روش‌های بازاریابی، قدرت خلاقیت و موارد دیگر نیز راهنمایی خواهد کرد.

بیایید به کمپین اینستاگرامی که مثالش را زدیم، برگردیم. البته که تصاویر به اشتراک گذاشته شده مشتریان مفید خواهد بود. چراکه  کمک می‌کنند تا محتوای کاربران را برای شبکه‌های اجتماعی خود جمع‌آوری کنیم و به واسطه آنها محصولمان را برای دنبا‌ل‌کنندگان، تبلیغ کنیم و اعتماد آنها را به دست آوریم.

این "داده‌ها" به شما می‌گویند که مخاطبانتان چه کسانی هستند، چه سلیقه‌ای دارند، چند بار در روز و در چه زمان‌هایی در اینستاگرام پست می‌گذارند، به چه زبانی صحبت می‌کنند و چگونه از محصولاتتان استفاده می‌کنند.

این داده‌ها می تواند شما را قادر سازد تا نه تنها به هدف کمپین خود برسید بلکه به طور کلی تلاش های بازاریابی خود را نیزگسترش دهید.

در آخر اینکه، در انتهای کمپین بازاریابی خود با اعضای تیمتان یک جلسه بگذارید و برای سوالات زیر به دنبال پاسخ‌های مناسب بگردید:

  • چه کاری می توانست متفاوت انجام شود؟
  • چگونه می توانستیم هزینه‌ها را کاهش دهیم؟
  • برای هر اشتباهی که رخ داده است، فکر کنید که چرا این اشتباه رخ داده است؟
  • درباره مخاطبان یا کانال های بازاریابی چه چیزهایی یاد گرفتیم؟
  • چه نوع بازخوردی را می‌توانیم از شرکت کنندگان یا مشتریان جمع کنیم؟

بنابراین، کمپین‌های بازاریابی از کنار هم قرار گرفتن مجموعه‌ای از اطلاعات، تصمیم گیری‌ها، ایده‌ها و مشاهدات راه خود را در پیش می‌گیرد. دیدید که روند ایجاد و اجرای آن به آن اندازه‌ها که فکر می‌کردید هم ترسناک نیست، درست است؟

 

۵
از ۵
۱۹ مشارکت کننده
مهدی ددهقانی گفت:
دسته شما درد نکنه

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید