Clicky

بانس ریت یا نرخ پرش چیست و چگونه می‌توان آن را بهبود داد؟

نرخ پرش یا بانس ریت به چه معناست

همه ما دوست داریم بدانیم مردم چقدر به کسب و کارمان توجه نشان می‌دهند و تا چه میزان موفق عمل کرده‌ایم. نرخ پرش به شما می‌گوید سایتتان تا چه میزان مورد توجه مردم قرار گرفته است.

به کمک بانس ریت (bounce rate) به راحتی خواهید فهمید کاربران با سایت شما در تعامل خوبی هستند و یا پس از گذشت چند ثانیه آن را ترک می‌نمایند.

اگر می‌خواهید نظر مردم را به کسب و کار خود جلب کنید، اولین و اساسی‌ترین قدمی که می‌توانید بردارید، ساخت یک وب سایت حرفه‌ای است.

ساخت وب سایت بهینه شده، پرسرعت و کاربرپسند کار آسانی نیست. اگر اطمینان ندارید خودتان از پس این کار برمی‌آیید، می توانید از سایت ساز وبزی کمک بگیرید.

برای اینکه نام برندتان پرآوازه شود و سایت شما در نتایج جستجو زودتر نشان داده شود باید ثابت قدم باشید!

یعنی چه؟ یعنی بعد از ساخت سایت خود، آماده ارزیابی عملکرد آن و تأثیری که بر روی بازدیدکنندگان می‌گذارد، باشید.

معیارهایی همچون نرخ پرش برای شما که در این راه پر از فراز و نشیب قدم برداشته‌اید، همچون چراغی در تاریکی خواهد بود.

 

اصلا نرخ پرش به چه معناست؟!

گوگل نرخ پرش را به عنوان "درصد کل جلسات سایت  که کاربران در آن فقط یک صفحه را مشاهده می‌کنند" تعریف می‌نماید.

به عبارت دیگر، اگر کاربری به سایت شما آمد و روی هیچ یک از دکمه‌های دیگر کلیک نکرد و یا هیچ صفحه‌ای را غیر از صفحه‌ای که روی آن قرار داشت، باز نکرد، گوگل این وضعیت را یک پرش در نظر می‌گیرد.

تعداد این کاربران تقسیم بر تعداد کل بازدیدکنندگان، نرخ پرش سایت را تعیین می‌کند.

بنابراین، نرخ پرش بالا به این معناست که تعداد بازدیدکنندگانی که به سایت شما وارد می‌شوند و از کلیک کردن بر روی هر چیز دیگری رویگردان هستند، کم نیست!

 درست برعکس آن، نرخ پرش پایین نشان می دهد که کاربران تعامل خوبی با سایت برقرار کرده و به قسمت‌های مختلف آن سر می‌زنند.

از آنجاکه نرخ پرش گویای این حقیقت است که چه تعداد کاربری با سایت شما ارتباط برقرار نکرده‌اند، معیاری خوبی برای ارزیابی کیفیت سایت شما به حساب می‌آید.

توجه داشته باشید که دلیل عدم رضایت کاربران می تواند خیلی ساده باشد. به طور مثال اگر طراحی سایتتان کاربرپسند نباشد ممکن است بازدیدکنندگان زیادی را فراری دهد.

اگر سایتی غیرحرفه‌ای به نظر برسد و استفاده از آن دشوار باشد، بازدیدکنندگان ترجیح می‌دهند، به یک سایت دیگر بروند.

دقیقا به همین دلیل است که برای بهینه‌سازی نتایج موتورهای جستجو، طراحی سایت موضوع حائز اهمیتی می‌باشد.

اگر محصول خود را به درستی معرفی نکنید و یا مطابق با کلمه کلیدی محتوا ارائه ندهید، مخاطب به سرعت از سایت شما خارج می‌شود.

به کمک ابزارهای مختلفی می توانید نرخ پرش را محاسبه کنید. یکی از این ابزار گوگل انالیتیک هست. شما می توانید از قسمت ‘Behavior در گوگل انالیتیک، نرخ پرش سایت خودتان را مشاهده نمایید.

 

چرا نرخ پرش اهمیت دارد؟

نرخ پرش می‌تواند شاخص مهمی در موفقیت کلی وب سایت شما باشد. اگر نتوانید بازدیدکننده را در سایتتان نگه دارید، موتورهای جستجو این موضوع را متوجه خواهند شد، و جایگاه شما در موتور جستجو افت پیدا می کند و در نتیجه فروش اینترنتیتان کاهش می‌یابد.

همچنین بانس ریت می‌تواند نشان دهنده عدم دسترسی مناسب بازدیدکنندگان به خدمات سایت و دشواری انجام معاملات برای آنها باشد.

در نظر بگیرید که مثلا شما به صورت اینترنتی تی‌شرت می‌فروشید. اگر کاربری به سایت شما آمد اما بر روی تصویر پیراهن یا دکمه خرید کلیک نکرد و از آن خارج شد، این بدان معناست که برنامه‌ریزی موفقی برای فروش اینترنتی خود نداشته‌اید.

تبعات تعامل برقرار نکردن با کاربر و فروش کمتر برای مشاغل کوچکتر زیان‌آورتر خواهد بود. بنابراین مهم است که نسبت به نرخ پرش و نرخ تبدیل سایت خود توجه لازم را داشته باشند.

 

چه نرخ پرشی خوب است؟

شاید از خود بپرسید که چگونه می‌توان فهمید که نرخ پرش شما در محدوده مناسبی قرار دارد یا خیر.

متأسفانه می‌توان گفت هیچ پاسخ قطعی مطمئنی در اینباره وجود ندارد. بسته به نوع صنعت و سایتی که دارید، نرخ‌های پرش مختلفی در انتظارتان خواهد بود.

به عنوان مثال، صفحه‌ای که محصولات یا خدماتی را به فروش می رساند، نباید همان نرخ پرشی را داشته باشد که یک صفحه وبلاگی دارد. از آنجا که اهداف این دو سایت با همدیگر فرق می‌کند، انتظارات از تعداد کلیک در آنها نیز متفاوت خواهد بود.

عامل مهم دیگری که باید به آن توجه کرد، دستگاه مورد استفاده برای دسترسی به سایت شما است.

بسته به نوع خدماتتان، این امکان وجود دارد که کاربرانی که از طریق تلفن همراه به سایت شما وارد می‌شوند، کلیک نکنند. در عوض، صبر کنند تا از طریق دسکتاپ سایت را مرور نمایند.

 از همین رو تفاوت زیادی در میزان پرش گوشی‌های تلفن همراه و رایانه‌ها مشاهده می‌شود.

یافته ها حکایت از این دارد که به طور متوسط ​​42 درصد از کاربران دسکتاپی که انواع وب سایت ها را در گوگل جستجو می کنند، پرش ایجاد می‌نمایند.

همچنین مشخص شده است که میانگین نرخ پرش برای دستگاه‌های تلفن همراه در حدود 16 درصد بیشتر از دسکتاپ می‌باشد.

 این داده ها نشان می دهد که بسیاری از کاربران پرش دارند و اگر سایت استانداردی هم داشته باشید، بازهم نرخ پرش شما صفر نخواهد بود.

با این حال، تلاش مستمر برای بهبود این نرخ اهمیت زیادی دارد. چراکه این امر می‌تواند به رشد و شکوفایی کسب و کار شما کمک کند.

 

چگونه نرخ پرش خود را کاهش دهیم؟

مهمترین فایده آگاهی از نرخ پرش این است که علت تغییر آن را دریابید و با رفع مشکلات و تقویت نقاط مثبت، آن را بهبود ببخشید.

همانطور که گفته شد، کاهش این نرخ می‌تواند به عوامل متعددی بستگی داشته باشد.

 قدم مهم نخست، بررسی سرعت بارگیری صفحه است. برای بررسی زمان بارگیری وب سایت می‌توانید از ابزارهایی مانند Google Speed ​​Page Insights استفاده کنید.

سایتی که بارگیری آن زمان زیادی طول بکشد، کاربر را مجبور می‌سازد، صفحه را ببند. بنابراین با هر ترفندی که می دانید سرعت سایت خود را افزایش دهید.

سایت را با عکس‌ها و فیلم‌های پرحجم زیاد اشغال نکنید. هرآنچه در توان دارید به کار ببرید تا زمان بارگیری سایت را کاهش دهید.

همین تغییرات ساده می تواند تاثير بسزایی در افزایش تعداد بازدیدکنندگان سایت شما داشته باشد.

در قدم بعدی، قابلیت مرور سایت (کش سایت) و طراحی تجربه کاربری خود را بررسی نمایید. 

پیمایش وب سایت و UX به بازدیدکنندگان کمک می‌کند تا نحوه استفاده از آن و دستیابی به صفحات دلخواه را به خوبی درک کنند.

یک طراحی ضعیف باعث می‌شود، بازدیدکننده نتواند دکمه‌ای را که به دنبال آن است به راحتی پیدا کند و یا زمانی که بر روی یک دکمه کلیک می‌کند نتیجه غیرمنتظره‌ای را تجربه نماید که خوشایندش نیست.

توجه به جزئیات کوچک طراحی دکمه‌ها، مانند رنگ آنها نیز می‌تواند در ترغیب مخاطب به کلیک کردن تاثیر زیادی داشته باشد.

عامل مهم دیگر، معرفی محصولات به طور دقیق در همه پلتفرم‌های تبلیغاتی است. سناریویی را تصور کنید که در آن محصولی را می‌فروشید که خریدار به همراه آن یک دوره آزمایشی هم به طور رایگان دریافت می‌کند. این امر به جذب کاربران بیشتر کمک می‌کند.

اما اگر کاربران به محصول شما برسند و با قیمت بالایش مواجه گردند، روی گردان خواهند شد. عدم تناسب میان تبلیغات و واقعیت منجر به این پرش می‌شود. برای حل این مشکل باید مناسب با نوع محصول و قیمتش تبلیغ کنید.

 

۵
از ۵
۲۰ مشارکت کننده

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید