Clicky

10 نکته موثر برای انتخاب نام تجاری

نام تجاری شما در درخشان جلوه کردن برندتان و به ثمر نشستن تلاشهای بازاریابیتان نقش پررنگی ایفا می کند.

این نخستین گامی است که برای معرفی کسب و کار خود به مردم برمی‌دارید.

پس بی گدار به آب نزنید و آن را به نحو احسنت انجام دهید. قبل از هرچیز اصلا باید ببینیم که چگونه می‌توان برای یک بیزینس نامگذاری انجام داد.

یکی از سادهترین راه‌ها برای انتخاب نام تجاری، کمک گرفتن از سازنده‌های نام تجاری برند مانند businessnamegenerator است. مشابه ایرانی این ابزار سایت اسم ساز می‌‌باشد.

با شناخت و استفاده به جا از این ابزارها و با مطالعه این مقاله وبزی قادر خواهید بود یک اسم مناسب برای کسب و کار خود انتخاب نمایید.

 

چگونه یک نام تجاری مناسب پیدا کنیم؟!

اگر بخواهیم یک نام تجاری منحصر به فرد برای برند خود انتخاب کنیم چه نکاتی را باید در نظر بگیریم؟! در اینجا من تمامی نکاتی که به نظرم می‌رسد را ابتدا برایتان لیست می کنم تا بعدا مفصلا به شرح هر یک بپردازم.

  1. شروع به بارش افکار کنید.
  2. سراغ اسامی ساده و اورجینال بروید.
  3. به معنای اسم انتخابیتان فکر کنید.
  4. اسمی انتخاب کنید که مقیاس‌پذیر باشد.
  5. به اختصاری کردن نام تجاریتان هم فکر کنید.
  6. از ترندها بر حذر باشید.
  7. نامی انتخاب کنید که خوش‌آوا باشد و در دهان خوب بچرخد.
  8. نظر دیگران را درباره‌ی آن بپرسید.
  9. مطمئن شوید اسمی که انتخاب کرده‌اید آزاد است.
  10. چک نهایی را انجام بدهید.

 

 

۱) شروع به بارش افکار کنید

زمانی را به فکر کردن و ایده‌پردازی اختصاص دهید. این کار را با تعریف یک سری مفاهیم که توصیف‌کننده تجارتتان می‌باشند، شروع کنید.

مولفه‌های اصلی که باید در انتخاب نام کسب و کار شما در نظر گرفته شوند، مشخص کنید.

برای این کار به دنبال پاسخ پرسش های زیر باشید:

نام برندتان باید با چه چیزی ارتباط برقرار کند؟

آیا اصطلاحات صنعتی خاصی وجود دارد که بخواهید در نامگذاریتان لحاظ شوند؟

بگذارید یک مثال بزنم تا قضیه روشن‌تر شود. اگر در حال راه‌اندازی کسب و کار محصولات غذایی خانگی هستید، توجه به کلماتی مانند "تازه"، "سبز" و "ارگانیک" می‌تواند نقطه شروع خوبی برایتان باشد.

انجام تحقیقات بازار نیز می‌تواند راهنما راهتان باشد تا ببینید رقبای شما چه نام‌هایی را برای خود انتخاب می‌کنند.

 علاوه بر این، دانستن اصطلاحات تخصصی کسب و کارتان نیز  کمک می کند تا انتخاب‌های خود را محدودتر کنید و در میان گزینه‌های متعدد سردرگم نشوید.

استفاده از سازنده‌های نام تجاری، روند انتخاب را برایتان آسان‌تر می‌کند. برای این کار ابتدا با نوشتن سه چیز ساده کار را شروع کنید:

نوع کسب و کارتان، کلمه‌ای که می خواهید در نام خود بگنجانید و اینکه می‌خواهید برند خود را چگونه توصیف کنید.

 سپس اجازه دهید این ابزار لیست بزرگی از گزینه ها را پیش روی شما قرار دهد.

برای همه نام‌هایی که به شما پیشنهاد شده، می‌توانید لوگوهای مختلفی را در ذهنتان تصویرسازی کنید.

 این کار به شما امکان می دهد تا ببینید که چگونه هر کدام از آن نام های تجاری که به شما پیشنهاد شده است، در قالب یک لوگو عملکرد موثرتری دارد.

فراموش نکنید که لوگو شما از سردر شرکت و وب سایتتان گرفته تا بر روی  بسته‌بندی کالاها، نشان دهنده و معرف بیزینس شما می‌باشد.

 علاوه بر این، بهتر است هر کدام از آن اسامی پیشنهادی را از لحاظ آزاد بودن دامنه سایت و شبکه‌های اجتماعی چک کنید، تا مطمئن شوید قابل استفاده بوده و یا قبلا توسط فرد دیگری گرفته شده است.

 

۲) سراغ اسامی ساده و اورجینال برو

انتخاب نام تجاری آسان برای به زبان آوردن و یادآوری، این شانس را فراهم می‌کند که افراد بتوانند آن را به راحتی به خاطر بسپارند و از سایر کسب و کارها تشخیصش دهند.

توصیه می‌کنم از به کار بردن نام‌هایی که هجی کردنشان سخت است، خودداری نمایید. چرا که این اسامی می‌توانند مشتریان بالقوه شما را گیج کنند و همچنین مجبورتان سازند تا زمانی را به تصحیح غلط املایی دیگران صرف کنید.

داشتن یک نام اورجینال برای برندتان باعث می شود تا تمایز آن با رقبا راحت‌تر باشد. با حضور خود در فضای آنلاین، باید این نکته را در نظر بگیرید که چگونه یک نام منحصر به فرد به شما کمک می‌کند تا آسان‌تر پیدا شوید.

 

۳) به معنی اسمی که انتخاب کردی فکر کن

یک نام تجاری مناسب باید برای بیزنس شما و پیشنهاداتی که به مردم ارائه می‌دهید، هیجان‌برانگیز باشد.

برای درک بهتر این قضیه، برند محصولات چوبی "کم‌ جا چوب" را به عنوان مثال در نظر بگیریم که نام آن در بازار هدف خود معنای کل نگرانه‌ای دارد و هر محصول چوبی را می‌تواند دربربگیرد اما در عین حال به اندازه‌ای قدرتمند است که حتی برای عام‌ترین خریداران نیز جذابیت دارد.

حتی اگر نام کسب و کار شما معنای واضحی را بیان نکند باید این قدرت را داشته باشد تا با خاطرات، احساسات و ویژگی‌های خاص جمعیت هدفتان هم‌خوانی داشته باشد.

 

۴) اسمی را انتخاب کن که مقیاس‌پذیر باشد

هنگام راه اندازی مشاغل، تصمیمات سرنوشت‌ساز زیادی وجود دارد که باید انجام دهید. نامگذاری یکی از این تصمیمات مهم است. شما باید نامی را انتخاب کنید که رشد تجاری شما را با گذشت زمان محدود نکند.

تصور کنید اگر شرکت کفش "اسکیت بورد ونس" اسمی را انتخاب می کند که فقط روی کفش تمرکز دارد. امروز دیگر این شرکت بین‌المللی برای بسیاری از موارد دیگر از جمله لباس، آکسسوری و کوله پشتی به نامی شناخته شده بدل شده است.

بنابراین، هنگام انتخاب نام تجاری، از اسامی که فقط در موقعیت جغرافیایی خاصی مورد محبوبیت قرار می‌گیرند، خودداری کنید. چراکه برند شما ممکن است به سایر شهرها، کشورها یا قاره‌ها گسترش پیدا کند.

 در عوض از اسامی خاصی مانند "زرماکارون" می‌توان بهره جست که به راحتی می توانند انواع ماکارونی‌ها را در خود بگنجاند و درسراسر جهان استفاده شود.

 

5.به اختصاری کردن نام تجاری هم فکر کن

وقتی یک اسمی را انتخاب می‌کنید به این موضوع هم فکر کنید که اگر آن را کوتاه و اختصاری کنید چه شکلی پیدا می‌کند. مخفف کردن به این صورت انجام می‌شود که حروف اول هر کلمه از عبارت اسمی را کنار هم قرار می‌دهند. به طور مثال "مپنا" یکی از شناخته‌شده ترین نام‌های اختصاری برند در ایران است که از حرف اول هر یک از کلمه‌های عبارت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران برگرفته شده است.

حتی اگر مایل به استفاده از مخفف نام تجاری خود نباشید، به هر حال ممکن است مشتریان یا شرکت های دیگر آن را در جاهای مختلف به کار ببرند.

بنابراین، وقت بگذارید و معنی مخفف اسمی که انتخاب کرده‌اید را با دقت بررسی کنید تا بعدها نتیجه شرم آوری برایتان به همراه نداشته باشد.

 

۶) از ترندها بر حذر باشید

مشاغلی که با موفقیت در طول زمان پیشرفت کرده‌اند، تمامی یک نقطه مشترک دارند و آن این است که در دام ترندها نیافتاده‌اند!

در دنیایی که به سرعت در حال تغییر است، چیزی که امروز تازه و بدیع است، می‌تواند به سرعت تکراری شده و به اخبار روز گذشته تبدیل شود.

به عنوان مثال به روند اخیر "جا انداختن حروف صدادار از اسم برند" و ظهور نام های تجاری مانندFlickr ،Grindr  و Scribd توجه کنید.

اگرچه ممکن است استفاده از این ترند در زمان خود بسیار جالب و هیجان‌برانگیز به نظر بیاید، اما باید به این نکته توجه داشته باشید که موضوعات مهمتری از جمله دشواری هجی کردن، نوشتن، بیان کردن و شناخته شدن نام برندتان در سراسر دنیا می‌توانند دردسرهای زیادی برایتان ایجاد کند.

 

۷) نامی انتخاب کن که خوش‌آوا باشد و در دهان خوب بچرخد

زمانی که نام تجاری خود را برگزیدید آن را با صدای بلند بخوانید. با این کار بررسی‌های لازم را انجام دهید. به طور مثال به نحوه صداگذاری اسمتان توجه کنید.

شما می خواهید به این موضوع پی ببرید که آیا هنگام بیان نام برندتان در حین یک مکالمه و یا به کار بردن آن در بخشی از یک ویدئو و یا یک پادکست، آوای آن به گوش افراد دیگر خوب به نظر می رسد یا نه.

از نام خود در جملات مختلف به کرات استفاده کنید و در مورد آن با آشنایان خود صحبت نمایید.

 دقت کنید که چگونه در زبان می‌چرخد؟ اگر شخصی در تلفظ نام تجاری شما مشکل پیدا کند، به احتمال خیلی زیاد ترجیح می‌دهد که از صحبت کردن درباره آن اجتناب کند! این موضوع ضررهای زیادی برای برند شما در پی خواهد داشت. پس نامتان را خوش‌آوا انتخاب کنید.

 

۸) نظر دیگران را درباره آن بپرس

یک روش موثر برای اطمینان حاصل کردن از اعتبار نام تجاری خود، معرفی آن به دوستان، خانواده، شرکا و سرمایه گذاران و پی بردن به نظرات آنهاست.

حرف زدن از اسم برندتان با دیگران، در این مرحله می‌تواند فواید زیادی به همراه داشته ‌باشد.

گاهی برخی از نظرات مخاطبان می‌تواند برای شما الهام‌بخش باشد و حتی در مواقعی منجر به این ‌شود که در انتخاب نام برند خود تجدید نظر کنید.

برای بهره بردن هر چه بیشتر از این موقعیت، در طی مکالمات، لیستی از سوالات را فراهم کنید تا افراد بتوانند به آنها پاسخ دهند.

برخی از این سوالات مانند "این نام چه حسی به شما می دهد؟" و "از نظر شما هجی کردن آن آسان است یا دشوار؟" باعث می‌شود مکالمه شما هدفمندتر شود و منجر به بازخوردهای سازنده‌تری گردد.

هر زمان که برای پرزنت نام تجاری خود مجبور به تعریف یک داستان طولانی و پیچیده شدید، شک نکنید که یک جای کار می‌لنگد.

همانطور که در قسمت‌های قبل هم اشاره کردم، قصد شما از نامگذاری این است که افراد، نام تجاری شما را به یاد بیاورند و به قول معروف به راحتی بر سر زبان‌ها بیفتید. پس نامی انتخاب کنید که این پتانسیل را داشته باشد تا در برندسازی قوی‌تر عمل کنید.

 

۹) مطمئن شو اسمی که انتخاب کردی آزاد است

باید اطمینان حاصل کنید که نام تجاری که انتخاب کرده‌اید، آزاد است و مالکیت آن به دست کسی نیست. برای این منظور می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

موتورهای جستجو: به مکان هایی مانند Google و Bing مراجعه کنید تا ببینید هنگام جستجوی نام شما چه چیزی ظاهر می شود. یکی از بزرگترین اشتباهاتی که کسب و کارها مرتکب آن می‌شوند این است که نام برندشان با موضوع نامناسبی ارتباط پیدا می‌کند. اگر در سطح بین‌المللی تجارت می کنید، اسمتان را از نظر فرهنگ کشورهایی که قصد انجام تجارت در آنها را دارید، بررسی نمایید.

در دسترس بودن دامنه: داشتن حضور آنلاین از طریق وب سایت شخصی که به نام تجاریتان ثبت شده باشد، امر بسیار مهمی است. در هنگام ساختن یک وب سایت، دامین شما باید با نام کسب و کارتان ارتباط منطقی پیدا کند. بنابراین، در هنگام نامگذاری بررسی کنید که دامنه مناسب آن قبلاً گرفته نشده باشد.

سیستم عامل شبکه‌های اجتماعی: برای اطمینان از در دسترس بودن نام تجاری، آن را در شبکه‌های اجتماعی جستجو کنید. نام کاربری اینستاگرام، صفحه تجاری فیس بوک و ... در تجارت آینده شما به همان اندازه مهم هستند که نام دامنه سایت شما مهم است.  

 

۱۰) چک نهایی را انجام بده

اکنون که نام تجاری خود را با دقت انتخاب کرده‌اید زمانش رسیده تا قبل از اشتراک آن با دنیا، یک بار دیگر تمام بررسی‌های لازم را انجام دهید.

در این مرحله تصور کنید که نام برندتان را به مردم معرفی کرده‌اید. حال تمامی شرایط را بسنجید. به این فکر کنید که آیا می‌توانید این نام را بر روی یک بیلبورد تبلیغاتی تصور کنید؟ یا در تبلیغات رسانه‌ای بشنوید؟

 تصویرسازی آینده این امکان را به شما می‌دهد که ببینید آیا واقعا نام تجاری که انتخاب کرده‌اید برای برندتان مناسب است و شما را به موفقیت‌هایی که انتظارش را دارید می‌رساند یا خیر.

در حین انجام این بررسی‌های نهایی صبور باشید. اجازه دهید این ایده، یک شب و یا حتی چند هفته قبل از رسمی شدن، پخته شود.

واقع بین باشید. تغییر دادن نام تجاری بعداً که به همه معرفی شد، بسیار پیچیده‌تر از انجام آن در حال حاضر خواهد بود.

 

دیگر نیازی به گفتن نیست. ما اطمینان داریم که شما به ابزارهای مناسب و انگیزه کافی برای این کار مجهز هستید و این مرحله مهم آغازین تجارت خود را با دقت، خلاقیت و هوشمندی خود به بهترین نحو ممکن انجام می‌دهید.

درست هنگامی که نام تجاری نهایی خود را انتخاب کردید و به همگان معرفی نمودید، فرصت‌ها به شما روی می‌آورند و یک پله به موفقیت و شناخته شدن نزدیک‌تر خواهید شد.

۵
از ۵
۲۴ مشارکت کننده
امیر گفت:
عالی بود عالی
فاطمه محمدی گفت:
با سلام من این نام و روی کانال اینستاهم گذاشتم

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید